Brandstofpomp vervangen. Paar vragen.
Brandstofpomp vervangen. Paar vragen.
Na een jaar of 38 was de brandstofpomp wel toe aan vervanging. Vooral na een week stilstaan was starten lastig, de benzine liep terug.
Vandaag is er dan ook een nieuwe Valeo ingezet. Eerste 10 kilometer geen problemen, daarna ineens wat gestotter bij optrekken bij het stoplicht. Vervolgens bij het optrekken voor de snelweg een luide plof ergens van achter (denk rechtsachter) en bij het inrijden van mijn woonwijk sloeg de motor zelfs een keer af.
Voor de rest loopt hij ogenschijnlijk goed, tijdens het rijden geen gestotter of inhouden. Starten en lopen, ook geen probleem.
Kan het zijn dat een nieuwe benzinepomp eerst moet inlopen omdat hij mechanisch is? Of zou het lucht in de leidingen kunnen zijn wat moet verdwijnen? Of misschien vuiligheid uit de tank die nu met een verse pomp aangezogen wordt?
Iemand een idee? Ik heb de originele pomp nog en uiteraard garantie op de nieuwe. Maar het lijkt me dat er niet veel kapot aan kan zijn, behalve het membraan wat teruglopen van de benzine voorkomt.
Aanvullend: gisteren de Eend weggebracht met oude pomp, toen liep hij prima. Het brandstof filtertje in de slang en ontluchting van de tank zijn daarmee uitgesloten lijkt me.
Vandaag is er dan ook een nieuwe Valeo ingezet. Eerste 10 kilometer geen problemen, daarna ineens wat gestotter bij optrekken bij het stoplicht. Vervolgens bij het optrekken voor de snelweg een luide plof ergens van achter (denk rechtsachter) en bij het inrijden van mijn woonwijk sloeg de motor zelfs een keer af.
Voor de rest loopt hij ogenschijnlijk goed, tijdens het rijden geen gestotter of inhouden. Starten en lopen, ook geen probleem.
Kan het zijn dat een nieuwe benzinepomp eerst moet inlopen omdat hij mechanisch is? Of zou het lucht in de leidingen kunnen zijn wat moet verdwijnen? Of misschien vuiligheid uit de tank die nu met een verse pomp aangezogen wordt?
Iemand een idee? Ik heb de originele pomp nog en uiteraard garantie op de nieuwe. Maar het lijkt me dat er niet veel kapot aan kan zijn, behalve het membraan wat teruglopen van de benzine voorkomt.
Aanvullend: gisteren de Eend weggebracht met oude pomp, toen liep hij prima. Het brandstof filtertje in de slang en ontluchting van de tank zijn daarmee uitgesloten lijkt me.
Laatst gewijzigd door Tha_Duck op zo 17 mei, 2020 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Eendrijder sinds 11/5/2011!
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: Brandstofpomp vervangen, moet die ‘inlopen’?
Een pomp hoeft niet in te lopen. Misschien wordt er ergens lucht aangezogen door de pomp? Kijk eens of alle schroefjes wel goed zijn aangedraaid.
Schultenbräu das ist mein Bier !
Re: Brandstofpomp vervangen, moet die ‘inlopen’?
Ik heb in het verleden een nieuwe Valeo brandstof pomp in mijn eend geplaatst.
Niks als problemen mee gehad !
Ik zou de oude pomp voorzien van een nieuw membraan, eventueel zoeken naar een gebruikte , goed werkende pomp, en die Valeo per direct retour sturen naar de leverancier.
Valeo wil niet meteen zeggen dat het kwaliteit is , volgens mij laten ze die pompen ook in China produceren.
Niks als problemen mee gehad !
Ik zou de oude pomp voorzien van een nieuw membraan, eventueel zoeken naar een gebruikte , goed werkende pomp, en die Valeo per direct retour sturen naar de leverancier.
Valeo wil niet meteen zeggen dat het kwaliteit is , volgens mij laten ze die pompen ook in China produceren.
Re: Brandstofpomp vervangen, moet die ‘inlopen’?
Ik zal er morgen eens naar kijken. Zal ook even kijken of mijn tank niet vacuum trekt morgen en tegelijkertijd mijn sproeier even doorspuiten, daar heb ik al eerder met vuiligheid wat gedoe mee gehad.
Ook werd mij aangeraden even een fles Wynn door de brandstof te gooien om de boel ook eens goed te reinigen. Maar die heb ik niet meer liggen
Laatst gewijzigd door Tha_Duck op za 16 mei, 2020 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Eendrijder sinds 11/5/2011!
Re: Brandstofpomp vervangen, moet die ‘inlopen’?
Humm.. Er is mij door de leverancier juist een Valeo aangeraden als de beste. Terwijl hij ook originele en MCC variant verkoopt die duurder zijn, en dus meer winst opleveren.Geert schreef: ↑za 16 mei, 2020 19:38 Ik heb in het verleden een nieuwe Valeo brandstof pomp in mijn eend geplaatst.
Niks als problemen mee gehad !
Ik zou de oude pomp voorzien van een nieuw membraan, eventueel zoeken naar een gebruikte , goed werkende pomp, en die Valeo per direct retour sturen naar de leverancier.
Valeo wil niet meteen zeggen dat het kwaliteit is , volgens mij laten ze die pompen ook in China produceren.
Wat voor problemen had je precies? Gelijkend op die van mij? Ik heb de pomp nu laten vervangen door mijn monteur omdat hij daar toch stond voor wat spuitwerk, is het voor de simpele man zelf te doen dat membraan vervangen?
Eendrijder sinds 11/5/2011!
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Re: Brandstofpomp vervangen, moet die ‘inlopen’?
Kan ook vuil in de carburateur gekomen zijn, die deze storing veroorzaakt.
Zou niet direct die pomp afschrijven. Kunt werking testen door de slang bij de carburateur los te trekken en motor te laten draaien op de startmotor. Wel benzine opvangen.
Zou niet direct die pomp afschrijven. Kunt werking testen door de slang bij de carburateur los te trekken en motor te laten draaien op de startmotor. Wel benzine opvangen.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
Re: Brandstofpomp vervangen, moet die ‘inlopen’?
Net even gekeken, ik heb gelukkig een doorzichtig brandstoffilter dus kon goed kijken. Stond nog genoeg benzine in en in tegenstelling tot eerder met halve choke starten en lopen. Zie ook voldoende benzine in het filter komen, de pomp ziet er dus goed werkend uit.
Ook geen lekkages te zien van brandstof.
Voor de zekerheid de stationair sproeier ook even schoongemaakt, het stotteren kwam naar mijn idee vooral bij teruggaan naar stationair en weer optrekken.
Zal straks ook een fles Wynn halen en een stuk rijden, kijken of het scheelt.
Als laatste 3 vragen, heb de oude pomp en daar kan ik zonder moeite doorheen blazen. Twee kanten op. Dus dat is een duidelijk verhaal. Nu heb ik het klepje met de 2 schroeven eraf gehaald, en daar vind ik een driehoekig membraan, maar die zie ik nergens online te bestellen? Heeft zoiets een speciale naam?
Het grote, 6 gaats, membraan heb ik ook gevonden, dat kan ik wel bestellen. Maar hoe krijg je die los van de pomp?
En als laatste, wat is doeltreffend en veilig om te gebruiken om de pomp te reinigen van het vet en viezigheid? Dan kan ik hem na het reviseren netjes opbergen en als de Valeo er mee stopt over een aantal jaar weer terug bouwen.
Ook geen lekkages te zien van brandstof.
Voor de zekerheid de stationair sproeier ook even schoongemaakt, het stotteren kwam naar mijn idee vooral bij teruggaan naar stationair en weer optrekken.
Zal straks ook een fles Wynn halen en een stuk rijden, kijken of het scheelt.
Als laatste 3 vragen, heb de oude pomp en daar kan ik zonder moeite doorheen blazen. Twee kanten op. Dus dat is een duidelijk verhaal. Nu heb ik het klepje met de 2 schroeven eraf gehaald, en daar vind ik een driehoekig membraan, maar die zie ik nergens online te bestellen? Heeft zoiets een speciale naam?
Het grote, 6 gaats, membraan heb ik ook gevonden, dat kan ik wel bestellen. Maar hoe krijg je die los van de pomp?
En als laatste, wat is doeltreffend en veilig om te gebruiken om de pomp te reinigen van het vet en viezigheid? Dan kan ik hem na het reviseren netjes opbergen en als de Valeo er mee stopt over een aantal jaar weer terug bouwen.
Eendrijder sinds 11/5/2011!
Re: Brandstofpomp vervangen. Paar vragen.
Nou, dat was een kort ritje. Niet eens het einde van de straat gehaald Trok de choke iets uit en vervolgens was het einde verhaal. Niet meer starten.
Dat werd dus terugduwen.
Zit benzine in het filter, maar ook op het blok naast de pomp. Geen idee waar het vandaan komt. De pomp voelt droog.
Morgen komt mijn monteur even langs, lijkt me veiliger dan zelf nu gaan starten en zoeken. Als er een vonk bijkomt ben ik niet alleen de Eend kwijt maar ook mijn laatste 5 haren
Dat werd dus terugduwen.
Zit benzine in het filter, maar ook op het blok naast de pomp. Geen idee waar het vandaan komt. De pomp voelt droog.
Morgen komt mijn monteur even langs, lijkt me veiliger dan zelf nu gaan starten en zoeken. Als er een vonk bijkomt ben ik niet alleen de Eend kwijt maar ook mijn laatste 5 haren
Eendrijder sinds 11/5/2011!
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Re: Brandstofpomp vervangen. Paar vragen.
Vermoedelijk heb je hem verzopen. Onder de carburateur zit een klein gaatje in het spruitstuk waar de overtollige benzine weg kan stromen. Deze loopt over het blok weg. Dus kan ook bij de pomp komen. Dit hoort zo.
Klinkt nog steeds als vuil in de sproeiers, dat gaat je met een brandstof adaptief niet wegkrijgen. Keer er doorheen halen kan echter geen kwaad.
Denk dat je de carburateur een keer goed moet reinigen en afstellen.
Klinkt nog steeds als vuil in de sproeiers, dat gaat je met een brandstof adaptief niet wegkrijgen. Keer er doorheen halen kan echter geen kwaad.
Denk dat je de carburateur een keer goed moet reinigen en afstellen.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
Re: Brandstofpomp vervangen. Paar vragen.
Het kan, zou wel voor het eerst in 10 jaar zijn dat ik hem verzuip Maar hij startte helemaal niet meer daarna, dat zou ik dan wel weer verwachten. Al zou het kunnen dat ik al 10 jaar met een gare pomp rijd en mijn normale manier van starten en choke nu niet meer volstaat. In dit geval had ik de choke zo’n kwart uitgetrokken en had ik al 500 meter gereden.Punky schreef: ↑zo 17 mei, 2020 16:28 Vermoedelijk heb je hem verzopen. Onder de carburateur zit een klein gaatje in het spruitstuk waar de overtollige benzine weg kan stromen. Deze loopt over het blok weg. Dus kan ook bij de pomp komen. Dit hoort zo.
Klinkt nog steeds als vuil in de sproeiers, dat gaat je met een brandstof adaptief niet wegkrijgen. Keer er doorheen halen kan echter geen kwaad.
Denk dat je de carburateur een keer goed moet reinigen en afstellen.
Stationair sproeier heb ik al gedaan, de andere sproeier weet ik niet te vinden. Kan ik daar ook zo bij?
De carburateur is een paar weken nog goed afgesteld, met de oude brandstofpomp liep ie nog als een zonnetje de hele afgelopen week. Maar ik kan mij niet voorstellen dat de pomp niet goed is, ik zag vanmorgen netjes brandstof komen. Alle slangen en schroeven lijken ook goed vast te zitten. Morgen sowieso met de monteur starten, dan kan hij kijken en ik starten, lijkt me veiliger dan met vrouw of kind.
Eendrijder sinds 11/5/2011!
Re: Brandstofpomp vervangen. Paar vragen.
Het raadsel wordt kleiner, net zelf toch nog even onder de kap. Moest sowieso het luchtfilter nog vastzetten.
Alles droog gemaakt en toch nog eens starten, en dat ging goed. Maar als ik de choke indruk dan valt hij uit, stationair lopen lukt dus niet.
Nu is het geval dat gisteren gelijk de, weet ik hoe oude, gasveer vervangen is. Die was niet sterk genoeg meer. En daar zou net wel eens mijn probleem kunnen zitten, hij schiet misschien te ver terug. Zolang ik de choke of het gas er een beetje ophoudt loopt de motor prima.....
Alles droog gemaakt en toch nog eens starten, en dat ging goed. Maar als ik de choke indruk dan valt hij uit, stationair lopen lukt dus niet.
Nu is het geval dat gisteren gelijk de, weet ik hoe oude, gasveer vervangen is. Die was niet sterk genoeg meer. En daar zou net wel eens mijn probleem kunnen zitten, hij schiet misschien te ver terug. Zolang ik de choke of het gas er een beetje ophoudt loopt de motor prima.....
Eendrijder sinds 11/5/2011!
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Re: Brandstofpomp vervangen. Paar vragen.
Verder terug dan terug, kan niet. Dus volg je verhaal daar niet.
Denk toch echt iets in een verstopping of afstelling. Er zitten namelijk meerdere sproeiers in je carburateur. Ook voor lucht.
Met de choke erop lijkt je dit op te heffen.
Of stationair afstelling is niet goed.
Ben benieuwd wat er morgen uit gaat komen.
Succes.
Denk toch echt iets in een verstopping of afstelling. Er zitten namelijk meerdere sproeiers in je carburateur. Ook voor lucht.
Met de choke erop lijkt je dit op te heffen.
Of stationair afstelling is niet goed.
Ben benieuwd wat er morgen uit gaat komen.
Succes.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
Re: Brandstofpomp vervangen. Paar vragen.
Dan is het dus niet de pomp, maar de carburateur c.q veer !Tha_Duck schreef: ↑zo 17 mei, 2020 18:00 Het raadsel wordt kleiner, net zelf toch nog even onder de kap. Moest sowieso het luchtfilter nog vastzetten.
Alles droog gemaakt en toch nog eens starten, en dat ging goed. Maar als ik de choke indruk dan valt hij uit, stationair lopen lukt dus niet.
Nu is het geval dat gisteren gelijk de, weet ik hoe oude, gasveer vervangen is. Die was niet sterk genoeg meer. En daar zou net wel eens mijn probleem kunnen zitten, hij schiet misschien te ver terug. Zolang ik de choke of het gas er een beetje ophoudt loopt de motor prima.....
Re: Brandstofpomp vervangen. Paar vragen.
Veer net teruggeplaatst, geen verschil.
In tegenstelling tot vorige week kan ik hem nu eenvoudig verzuipen, ik ben gewend met choke en gas te starten en dat is dus nu een garantie voor verzuipen. Als ik dan zonder choke en gas doorstart slaat ie gewoon aan en blijft hij lopen met de choke ongeveer half uit.
Zogauw ik de choke terugduw gaat ie slechter lopen tot uitval.
Mijn voorzichtige conclusie nu is dat de oude pomp al een tijdje op was, het membraan is ook gescheurd en verweerd zag ik vanmiddag. Ik denk dat hij nu veel meer of makkelijker benzine krijgt en dat de afstelling van de carburateur dat niet zo leuk vindt, vooral dus stationair.
In dat geval is het een kwestie van afstellen, maar dat kan ik niet zelf. Zo eens vragen of mijn monteur dat kan en anders even naar de garage die het in het verleden gedaan heeft.
In tegenstelling tot vorige week kan ik hem nu eenvoudig verzuipen, ik ben gewend met choke en gas te starten en dat is dus nu een garantie voor verzuipen. Als ik dan zonder choke en gas doorstart slaat ie gewoon aan en blijft hij lopen met de choke ongeveer half uit.
Zogauw ik de choke terugduw gaat ie slechter lopen tot uitval.
Mijn voorzichtige conclusie nu is dat de oude pomp al een tijdje op was, het membraan is ook gescheurd en verweerd zag ik vanmiddag. Ik denk dat hij nu veel meer of makkelijker benzine krijgt en dat de afstelling van de carburateur dat niet zo leuk vindt, vooral dus stationair.
In dat geval is het een kwestie van afstellen, maar dat kan ik niet zelf. Zo eens vragen of mijn monteur dat kan en anders even naar de garage die het in het verleden gedaan heeft.
Eendrijder sinds 11/5/2011!
Re: Brandstofpomp vervangen. Paar vragen.
Mijn ervaring met een 2cv6 met dubbeltraps carburateur is dat deze veel lekkerder rijdt met een primaire sproeier 110.
Met dit weer geen choke nodig bij koude start en het rijdt allemaal net wat soepeler.
Laat hem bij je monteur maar eens afstellen met een 110 sproeier erin.
(En, voor die paar centen meer: tank RON98 E5, geen E10 prut....)
Met dit weer geen choke nodig bij koude start en het rijdt allemaal net wat soepeler.
Laat hem bij je monteur maar eens afstellen met een 110 sproeier erin.
(En, voor die paar centen meer: tank RON98 E5, geen E10 prut....)
Eendracht maakt macht.