Vast in 2°
Vast in 2°
Naar de uitleg te horen was er al probleem geweest met achteruit rijden en niet meer schakelen. Terug normaal na wat friemelen.
Maar nu blijft de 2° gang ingeschakeld staan.
Ik had daarstraks wat opgezocht in dit forum en 't zou een moer achteraan die los komt. In een gehuurde parking doe je niet wat je wilen mag ook niet.
Het deksel heb ik bovenaan af gedaan. De middenste vork lijkt vast te zitten .
Waar de knuppel in past is niet uitgelijnd. De rechts as van de schakelvork leek niet juist te staan.
En de middelste wou niet verschuiven naar het midden, waar dat kogeltje met veer drukt.
Je probeert wat, de linkse schakelvork los gemaakt omdat die mss verschoven zou zijn.
De eend staat daar nog en niet verder geraakt. Wellicht heb ik nu die schakelvork ontregelt(je probeert wat) en zit het toch in 1 van die 2 moeren achteraan(welke?).
Maar nu blijft de 2° gang ingeschakeld staan.
Ik had daarstraks wat opgezocht in dit forum en 't zou een moer achteraan die los komt. In een gehuurde parking doe je niet wat je wilen mag ook niet.
Het deksel heb ik bovenaan af gedaan. De middenste vork lijkt vast te zitten .
Waar de knuppel in past is niet uitgelijnd. De rechts as van de schakelvork leek niet juist te staan.
En de middelste wou niet verschuiven naar het midden, waar dat kogeltje met veer drukt.
Je probeert wat, de linkse schakelvork los gemaakt omdat die mss verschoven zou zijn.
De eend staat daar nog en niet verder geraakt. Wellicht heb ik nu die schakelvork ontregelt(je probeert wat) en zit het toch in 1 van die 2 moeren achteraan(welke?).
- RobertF
- Veelvuldig poster
- Berichten: 559
- Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
- Locatie: Z-Limburg
- Contacteer:
Re: Vast in 2°
We stellen het op prijs als iemand zich voorstelt.
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814
Re: Vast in 2°
Ex Peugeot mekanieker maar nu krantenman. Ik schroef nu enkel nog om mensen verder te helpen en telkens wat bij te leren.
Heb ook nog 3 J Autotechnieken DTL avondschool gedaan om bij te blijven. IT ook maar nu gesneuveld in Spaans, wat een moeilijke taal.
Mijn broer had vroeger een Diane, ik had een DS. Toen ging je nog naar de sloop voor 'n veerbol van 20 fr.
Trouwens 'k heb nog een carburator van een AMi liggen, was van nonkel. Grtjes allemaal.
Heb ook nog 3 J Autotechnieken DTL avondschool gedaan om bij te blijven. IT ook maar nu gesneuveld in Spaans, wat een moeilijke taal.
Mijn broer had vroeger een Diane, ik had een DS. Toen ging je nog naar de sloop voor 'n veerbol van 20 fr.
Trouwens 'k heb nog een carburator van een AMi liggen, was van nonkel. Grtjes allemaal.
Re: Vast in 2°
Jammer dat ik geen foto kon plaatsen ivm het probleem van de v-bak. Via een pm heb ik u het euvel kunnen aantonen. Nu maar hopen dat je alles weer vast kan maken.
Met de beste 2cv groeten
Re: Vast in 2°
Eigenaar had ook een link van een ander forum gestuurd.met foto's in de versnellingsbak zelf met die moer los en vast gezet en geponserd Een grote moer van de 2° & 3° gang zou los zitten.
Wellicht achteraf eens bezien, omdat:
Hij was gisteren naar de geitenboer geweest en motor met VB gekocht. 'Te bruusk achteruit gereden en blijven rijden met het euvel'. Dat gaat dan over moer achteraan los en dan die van de 3°/2° gang en blijven rijden.
Spijtig dat het gekochte trommelremmen heeft, of ge dat kunt overzetten?
Een prettig werkje. En dank voor de info.
Wellicht achteraf eens bezien, omdat:
Hij was gisteren naar de geitenboer geweest en motor met VB gekocht. 'Te bruusk achteruit gereden en blijven rijden met het euvel'. Dat gaat dan over moer achteraan los en dan die van de 3°/2° gang en blijven rijden.
Spijtig dat het gekochte trommelremmen heeft, of ge dat kunt overzetten?
Een prettig werkje. En dank voor de info.
Re: Vast in 2°
Omzetten naar schijf kan enkel als de v-bak behuizing al de twee schroefgaten heeft voor de remankers.
Met de beste 2cv groeten
- dimi_v
- Regelmatige poster
- Berichten: 264
- Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
- Locatie: Omgeving Breda
Re: Vast in 2°
welkom, succes mt de klusgewatte schreef: ↑zo 7 jun, 2020 20:39 Ex Peugeot mekanieker maar nu krantenman. Ik schroef nu enkel nog om mensen verder te helpen en telkens wat bij te leren.
Heb ook nog 3 J Autotechnieken DTL avondschool gedaan om bij te blijven. IT ook maar nu gesneuveld in Spaans, wat een moeilijke taal.
Mijn broer had vroeger een Diane, ik had een DS. Toen ging je nog naar de sloop voor 'n veerbol van 20 fr.
Trouwens 'k heb nog een carburator van een AMi liggen, was van nonkel. Grtjes allemaal.
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504
en nu ook een Peugeot 504
Re: Vast in 2°
Die geitenboer zou dat dan moeten weten.
Maar omdat rempompjes van trommelremmen restdruk nodig hebben om de cupjes opgespannen te houden, zodat ze niet gaan lekken, is hier dan die hoofdrempomp voor 4 trommelremmen nodig dan?
Schijfremmen mogen geen restdruk hebben, anders blijven ze plakken/remmen.
Evtl aandrijfassen korter of langer?
Maar omdat rempompjes van trommelremmen restdruk nodig hebben om de cupjes opgespannen te houden, zodat ze niet gaan lekken, is hier dan die hoofdrempomp voor 4 trommelremmen nodig dan?
Schijfremmen mogen geen restdruk hebben, anders blijven ze plakken/remmen.
Evtl aandrijfassen korter of langer?
Re: Vast in 2°
Je kunt die toch niet onderling wisselen. Schijfremmen hebben LHM remvloeistof nodig en de trommelremmen DOT4. Je moet dus kiezen het een of het ander. Ook de wielremcylinders achter moeten aan het betreffende systeem worden aangepast.
diverse Citroens, wat anders.
Re: Vast in 2°
Is idd zo, zijn geit heeft groene olie. En heeft nu een versnellingsbak gekocht met schijfremmen, zonder motor. Geen geprul met opvretende rubber in de remcilinders.
Zaterdag gaat die feest door. Eerst is het de bedoeling om die moer extra te ponseren.
Werkwijze????-Motor met VB samen eruit en zo er terug in?
Zaterdag gaat die feest door. Eerst is het de bedoeling om die moer extra te ponseren.
Werkwijze????-Motor met VB samen eruit en zo er terug in?
Re: Vast in 2°
De geit staat terug buiten, nu zonder motor en boite de vitesse. De koppeling is bijna versleten, je hoort het druklager bij ronddraaien dus die is dichtbij alsook disc. Rond gebeld maar het baatte niet meer.
We hebben de vb opengemaakt om toch maar die moer extra te ponseren. En natuurlijk sprong het kogeltje erin toen we schakelden. Vreemd vind ik die zeer propere olie bij uitgieten om het kogeltje te vinden.
Alles staat gereed behalve het gemis koppeling om andersom te werken, maar weet ik nog alles dan hoe het moet?
Ps: dat bronzen busje in vliegwiel kan erin los draaien, zit niet vast dus, een nylon ringetje zag ik liggen op de grond , is dat ernstig of te verwaarlozen?
We hebben de vb opengemaakt om toch maar die moer extra te ponseren. En natuurlijk sprong het kogeltje erin toen we schakelden. Vreemd vind ik die zeer propere olie bij uitgieten om het kogeltje te vinden.
Alles staat gereed behalve het gemis koppeling om andersom te werken, maar weet ik nog alles dan hoe het moet?
Ps: dat bronzen busje in vliegwiel kan erin los draaien, zit niet vast dus, een nylon ringetje zag ik liggen op de grond , is dat ernstig of te verwaarlozen?
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: Vast in 2°
Dat bronzen busje zit inderdaad niet heel vast.
Die nylon ring is een seal.
Even een nieuwe er in drukken.
Die nylon ring is een seal.
Even een nieuwe er in drukken.
Re: Vast in 2°
Sinds zaterdagavond rijdt de geit terug rond. Schakelen en koppeling zijn perfect nu.
En altijd van die bijkomende problemen die toch op te lossen zijn.
-Prise as wil niet verdraaien en zodat de versnellingsbak doorschuift op motor. Je zit op de tapeinden en verdraaien gaat dan niet meer. Oplossing.......
-De cone van uitlaten geraken niet gasdicht. Oplossing.......
-Geen vonk op bougies, maar is onze fout door verwisselen van draden van de 1 2 3 ignition. Opgelost.
Ik vind wel dat die motor traag naar zijn stationair gaat. Versleten of zit er inwendig een demper in de carburator?
Vul in naar believen.
En altijd van die bijkomende problemen die toch op te lossen zijn.
-Prise as wil niet verdraaien en zodat de versnellingsbak doorschuift op motor. Je zit op de tapeinden en verdraaien gaat dan niet meer. Oplossing.......
-De cone van uitlaten geraken niet gasdicht. Oplossing.......
-Geen vonk op bougies, maar is onze fout door verwisselen van draden van de 1 2 3 ignition. Opgelost.
Ik vind wel dat die motor traag naar zijn stationair gaat. Versleten of zit er inwendig een demper in de carburator?
Vul in naar believen.
Re: Vast in 2°
gewatte schreef: ↑ma 29 jun, 2020 23:56 Sinds zaterdagavond rijdt de geit terug rond. Schakelen en koppeling zijn perfect nu.
En altijd van die bijkomende problemen die toch op te lossen zijn.
-Prise as wil niet verdraaien en zodat de versnellingsbak doorschuift op motor. Je zit op de tapeinden en verdraaien gaat dan niet meer. Oplossing.......Met een schroevendraaier tussen de tanden te steken het vliegwiel verdraaien
-De cone van uitlaten geraken niet gasdicht. Oplossing.......Je moet de cones insmeren met vaseline, ook de binnenkant van de klemmen zodat het goed schuift. Daarna de klemmen een voor een vast zetten, maar zo dat er nog beweging in zit, klemmen een voor een vast zetten , eerst de linkerkant en dan rechts , of ander om en goed opletten dat e.e.a. goed in elkaar steekt, mijn broer tikt nog graag met een kunsstof hamer op de klemmen , zodat ze een beetje rond gaan , voor de beter passing, voordat hij de bouten helemaal vastzet.en dan alles goed vastdraaien.
-Geen vonk op bougies, maar is onze fout door verwisselen van draden van de 1 2 3 ignition. Opgelost.
Ik vind wel dat die motor traag naar zijn stationair gaat. Versleten of zit er inwendig een demper in de carburator?
Vul in naar believen.
Re: Vast in 2°
We hebben 1 handrem vast gezet, het vliegwiel verdraaien leidde tot niks. Wellicht erna wel met de vaste gedraaide handrem. Of gaat de losse remschijf dan weer verdraaien, of toch wat geluk?
In versnelling zetten en met de losse remschijf draaien. 1 Minuut werk ipv 1 uur gefoefel zonder resultaat en veel zweet.
Hij gaat nieuwe beugels en boutjes kopen, die waren zot gedraaid, M7 met die lengte vindt je zomaar niet.
Al goed kende ik die pakkingen nog van de remleidingaansluiting van m'n DS. De zeskant v/d wartel was zot gedraaid door slecht gereedschap denkelijk. Vastzetten ging nog, maar behoeft geen extra force zoals gewone remleidingen.
Wat een auto.
In versnelling zetten en met de losse remschijf draaien. 1 Minuut werk ipv 1 uur gefoefel zonder resultaat en veel zweet.
Hij gaat nieuwe beugels en boutjes kopen, die waren zot gedraaid, M7 met die lengte vindt je zomaar niet.
Al goed kende ik die pakkingen nog van de remleidingaansluiting van m'n DS. De zeskant v/d wartel was zot gedraaid door slecht gereedschap denkelijk. Vastzetten ging nog, maar behoeft geen extra force zoals gewone remleidingen.
Wat een auto.