Ophanging => technische keuring België
Re: Ophanging => technische keuring België
Inderdaad.
Gelukkig rekende men me slechts 510,08€ aan. In deze prijs zat het werk en de keuring wel inbegrepen ! Een vriendenprijsje…
Mijn eerder geplaatste prijs was niet correct doordat ik ook nog enkele andere zaken had laten uitvoeren die in deze prijs berekend waren.
Gelukkig rekende men me slechts 510,08€ aan. In deze prijs zat het werk en de keuring wel inbegrepen ! Een vriendenprijsje…
Mijn eerder geplaatste prijs was niet correct doordat ik ook nog enkele andere zaken had laten uitvoeren die in deze prijs berekend waren.
- Isabelle
- Gebruiker
- Berichten: 106
- Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
- Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen
Re: Ophanging => technische keuring België
Even dit topic updaten met het keuringverhaal van Soleille:
Ik heb Soleille gekocht met 4 Monroe schokdempers die volgens de verkoper door de vorige eigenaar recent gemonteerd waren. Er zaten ook 4 MCC banden onder van 8.5 jaar oud, deze stonden rondom op 1.8 bar.
De eerste keer was ik afgekeurd voor de ophanging rondom. Er werd nogal smalend vermeld dat er een specialist in de buurt zit en dat dat naar hun ervaring de enige is die de ophanging van een 'geitje' op punt krijgt. Er werd zelfs gezegd dat er ooit een vrijstelling was voor 'geiten', maar doordat die specialist die ophangingen zo goed krijgt bleek dit niet meer nodig te zijn.
Ik zal geen kwaad woord zeggen over iemand die ik niet ken en geen zaken mee gedaan heb, maar zoiets verpest het natuurlijk voor iedereen, wat mij motiveerde om het op mijn eigen manier te proberen.
Ik heb niets, nada, nul komma nul, rien de knots veranderd aan de ophanging. Wel heb ik 4 nieuwe Michelin banden laten monteren en deze op 1.3bar rondom gezet*. Verder heb ik een pakketje gemaakt van 4 stukken bitumenmat van 1m x 50cm x 2.5mm en nog een strook daklood van 1m x 30cm, en dit onder de mat voorin geplakt met enkele stukken ducttape. De rubbermat heb ik rondom met ducttape vastgeplakt omdat deze niet omhoog zou krullen en men de neiging zou hebben de mat op te heffen. Achteraan heb ik ook wat stukken bitumen en restjes daklood gelegd onder het reservewiel. Ik heb ook de 4 oude MCC banden in de koffer gelegd en de kofferbak op slot gedaan.
Met deze 'truken van de foor' is Soleille glansrijk door de ophangingstest geraakt.
Let wel: Bij een normale periodieke keuring wordt de auto volledig gecontroleerd. Het verzwaringspakket onder de mat vooraan zal hierbij wel de dans ontglippen, maar extra gewicht in de reservewielbak en banden in de koffer zal men zeker zien. Ik ben ervan overtuigd dat dit me enkel gelukt is omdat het een herkeuring was, waarbij men dus snel even de auto terug op die testplaten zet en eens op de brug kijkt of men geen gekkigheden zien aan de onderkant. Ik zal eens kijken of ik op een of andere manier kan wegen hoeveel gewicht ik precies toegevoegd heb voor en achter, zodat er een onopvallendere manier kan uitgewerkt worden om van de eerste keer door de test te raken.
*Ik heb geluk gehad dat men de bandendruk bij de herkeuring niet gecontroleerd heeft, ondanks het in mijn ogen best wel opviel dat de banden vrij zacht stonden. Mogelijkheden om te voorkomen dat men de banden te hard oppompt kunnen zijn:
Ik heb Soleille gekocht met 4 Monroe schokdempers die volgens de verkoper door de vorige eigenaar recent gemonteerd waren. Er zaten ook 4 MCC banden onder van 8.5 jaar oud, deze stonden rondom op 1.8 bar.
De eerste keer was ik afgekeurd voor de ophanging rondom. Er werd nogal smalend vermeld dat er een specialist in de buurt zit en dat dat naar hun ervaring de enige is die de ophanging van een 'geitje' op punt krijgt. Er werd zelfs gezegd dat er ooit een vrijstelling was voor 'geiten', maar doordat die specialist die ophangingen zo goed krijgt bleek dit niet meer nodig te zijn.
Ik zal geen kwaad woord zeggen over iemand die ik niet ken en geen zaken mee gedaan heb, maar zoiets verpest het natuurlijk voor iedereen, wat mij motiveerde om het op mijn eigen manier te proberen.
Ik heb niets, nada, nul komma nul, rien de knots veranderd aan de ophanging. Wel heb ik 4 nieuwe Michelin banden laten monteren en deze op 1.3bar rondom gezet*. Verder heb ik een pakketje gemaakt van 4 stukken bitumenmat van 1m x 50cm x 2.5mm en nog een strook daklood van 1m x 30cm, en dit onder de mat voorin geplakt met enkele stukken ducttape. De rubbermat heb ik rondom met ducttape vastgeplakt omdat deze niet omhoog zou krullen en men de neiging zou hebben de mat op te heffen. Achteraan heb ik ook wat stukken bitumen en restjes daklood gelegd onder het reservewiel. Ik heb ook de 4 oude MCC banden in de koffer gelegd en de kofferbak op slot gedaan.
Met deze 'truken van de foor' is Soleille glansrijk door de ophangingstest geraakt.
Let wel: Bij een normale periodieke keuring wordt de auto volledig gecontroleerd. Het verzwaringspakket onder de mat vooraan zal hierbij wel de dans ontglippen, maar extra gewicht in de reservewielbak en banden in de koffer zal men zeker zien. Ik ben ervan overtuigd dat dit me enkel gelukt is omdat het een herkeuring was, waarbij men dus snel even de auto terug op die testplaten zet en eens op de brug kijkt of men geen gekkigheden zien aan de onderkant. Ik zal eens kijken of ik op een of andere manier kan wegen hoeveel gewicht ik precies toegevoegd heb voor en achter, zodat er een onopvallendere manier kan uitgewerkt worden om van de eerste keer door de test te raken.
*Ik heb geluk gehad dat men de bandendruk bij de herkeuring niet gecontroleerd heeft, ondanks het in mijn ogen best wel opviel dat de banden vrij zacht stonden. Mogelijkheden om te voorkomen dat men de banden te hard oppompt kunnen zijn:
- Een bandendruksticker maken waar zowel voor als achter 1.3 of 1.4bar op staat en hopen dat ze dit geloven.
- Ventieldopjes monteren die met gereedschap moeten verwijderd worden.
groetjes,
Isabelle
Soleille la 2CV6 de 1986
Isabelle
Soleille la 2CV6 de 1986
- deusjevo
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1883
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
- Locatie: Omgeving Rotjeknor...
- Contacteer:
Re: Ophanging => technische keuring België
België de gekste
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
- Isabelle
- Gebruiker
- Berichten: 106
- Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
- Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen
Re: Ophanging => technische keuring België
Echt hé
Ook zoiets grappig: auto's van voor 15 juni 1968 zijn helemaal vrijgesteld van die ophangingstest, maar zelfs ook van de controle op het lichtbeeld en -hoogte, en van emissies. Daarbij kijkt men puur naar de datum van eerste inschrijving, ongeacht hoe lang het model al bestond of hoe lang het daarna in productie bleef.
Nog niet krom genoeg? Auto's ouder dan 50 jaar moeten maar om de 5 jaar gekeurd worden, auto's tussen de 30 en 50 jaar tweejaarlijks.
Een AZAM-6 van 1967 moet dus maar om de 5 jaar naar de keuring waarbij heel wat tests worden overgeslagen, een 2CV6 van 1973 of jonger moet alle tests tweejaarlijks doorstaan.
groetjes,
Isabelle
Soleille la 2CV6 de 1986
Isabelle
Soleille la 2CV6 de 1986
- deusjevo
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1883
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
- Locatie: Omgeving Rotjeknor...
- Contacteer:
Re: Ophanging => technische keuring België
Ach, in Nederland is alles ouder dan 50 jaar helemaal vrij van APK
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
-
- De Forumbelg
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
- Locatie: Mechelen-België
Re: Ophanging => technische keuring België
Ik vind die regelgeving best goed. Dan heb je iets om naar uit te kijken.
Voor oudere 2cv's is die ophangingstest trouwens met vingers in de neus dankzij de batteurs aan de draagarmen. Het wegcontact kàn dus effectief beter. Het originele ontwerp had de perfecte oplossing om de heel lichte auto een goed wegcontact te geven maar dat hebben ze er later zelf afgehaald.
Voor oudere 2cv's is die ophangingstest trouwens met vingers in de neus dankzij de batteurs aan de draagarmen. Het wegcontact kàn dus effectief beter. Het originele ontwerp had de perfecte oplossing om de heel lichte auto een goed wegcontact te geven maar dat hebben ze er later zelf afgehaald.
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963
- Isabelle
- Gebruiker
- Berichten: 106
- Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
- Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen
Re: Ophanging => technische keuring België
Goh, eerlijk gezegd mag een goeie veiligheidskeuring voor mij jaarlijks, maar dan moet het wel een veiligheidskeuring zijn door mensen met kennis ter zake, niet een universele procedure vol valkuilen en arbitraire tests die weinig betrekking hebben met real-life veiligheid en tegelijk ook heel wat zaken over het hoofd zien...
Helemaal geen keuring meer na 50 jaar, of zelfs maar om de 5 jaar, daar heb ik toch mijn bedenkingen bij, we spreken dan toch over auto's die zeer regelmatig uitgebreid moeten onderhouden worden en erg roestgevoelig kunnen zijn. De meeste auto's van die leeftijd hebben dan wel een dusdanige waarde dat ze niet gauw als wegwerpbarrel zullen worden gebruikt, maar er zitten er toch wel bij die binnen het budget en patserfactor vallen van mensen die eenmalig een paar duizend euro uit te geven hebben, zonder het budget of de intentie te hebben om achteraf veel onderhoud te plegen, maar liever geld uitgeven aan zaken die niets met verkeersveiligheid te maken hebben of dit juist benadelen...
Die batteurs intrigeren mij wel. Ik heb altijd geleerd dat het ongeveerd gewicht zo laag mogelijk moet zijn in verhouding tot het geveerd gewicht voor een goeie wegligging, maar batteurs gooien dan weer een flinke boomstam in het hoenderhok: het omhulsel voegt gewicht toe aan de draagarmen (ongeveerd), maar vanbinnen zit dan weer gewicht dat apart geveerd is, maar tegelijk zit dat gewicht niet tussen de wielen en de koets, maar werkt het onafhankelijk van de koets.Voor oudere 2cv's is die ophangingstest trouwens met vingers in de neus dankzij de batteurs aan de draagarmen. Het wegcontact kàn dus effectief beter. Het originele ontwerp had de perfecte oplossing om de heel lichte auto een goed wegcontact te geven maar dat hebben ze er later zelf afgehaald.
Enkel batteurs kunnen niets doen tegen het nadeinen van de koets, daar zijn hydraulische schokdempers goed in, maar als die te stug zijn deint het wiel gewoon mee en verlies je wegcontact. Batteurs lijken mij (puur op gevoel/inzicht, ik heb er geen ervaring mee) inderdaad wel superieur tegen het omhoog geworpen worden bij het aanrijden van een bult of het uitrijden onder een lichte auto met zachte veren.
In een ideale wereld dus batteurs + hydraulische schokdempers? Werd dit vanuit de fabriek ooit gedaan of is hiermee bekend geëxperimenteerd?
groetjes,
Isabelle
Soleille la 2CV6 de 1986
Isabelle
Soleille la 2CV6 de 1986
Re: Ophanging => technische keuring België
Ja eind jaren 60 begin jaren 70 hadden ze achter een combi van batteurs en hydraulische schokbrekers. Ik heb op mijn 83er 2cv een vooras uit de jaren 70 gezet. De wegligging is beter geworden en de vering zachter... Je merkt het goed als je in een bocht over een putdeksel rijdt. Geen gestuiter meer maar heet wiel blijft aan de grond. Achter batteurs toevoegen is simpel. Steuntje aan je arm lassen de batteur erop schroeven. Je moet dan wel ergens batteurs uithalen.. )
diverse Citroens, wat anders.
-
- De Forumbelg
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
- Locatie: Mechelen-België
Re: Ophanging => technische keuring België
Mijn Dyane van 1972 is van de fabriek gekomen met vooraan frotteurs en batteurs, achteraan enkel schokdempers. Maar de steunen voor de batteurs zaten nog wel op de armen. Noem het een overgangsfase. Ik heb sinds vorig jaar ook achteraan batteurs bijgeplaatst en dat verschil is enorm.
Ik heb toen ook de test gedaan en slechts langs 1 kant een batteur gemonteerd en een paar rondjes gereden. Je voelt gewoon hoe het wiel met batteur naar de grond getrokken wordt. Best indrukwekkend.
Ik heb toen ook de test gedaan en slechts langs 1 kant een batteur gemonteerd en een paar rondjes gereden. Je voelt gewoon hoe het wiel met batteur naar de grond getrokken wordt. Best indrukwekkend.
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963
- Isabelle
- Gebruiker
- Berichten: 106
- Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
- Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen
Re: Ophanging => technische keuring België
Die frotteurs ben ik op gevoel niet zo'n fan van. Ik kan me wel voorstellen dat het met frotteurs nog zachter veert dan met hydraulische dempers, maar dat hoeft voor mij niet. Er zitten teveel jaren tussen en ik heb met Soleille nog niet genoeg gereden om te kunnen vergelijken, maar ik heb ooit een Volvo 740 zonder stabilisatorstangen gehad die ook heel zacht reed en "met de buitenspiegel over het asfalt" de bocht om ging, zalig, altijd beklaagd dat ik die verkocht heb, als mijn indruk dat Soleille ongeveer even zacht rijdt zo blijft ga ik niet morrelen met de veren en dempers die er op zitten, die Volvo had tenslotte ook gewoon lange zachte veren en hydraulische schokdempers rondom.AZL57 schreef: ↑do 18 aug, 2022 14:24 Ja eind jaren 60 begin jaren 70 hadden ze achter een combi van batteurs en hydraulische schokbrekers. Ik heb op mijn 83er 2cv een vooras uit de jaren 70 gezet. De wegligging is beter geworden en de vering zachter... Je merkt het goed als je in een bocht over een putdeksel rijdt. Geen gestuiter meer maar heet wiel blijft aan de grond.
Batteurs toevoegen zou ik wel overwegen, steeds meer dorpskernen worden hier in kasseien behouden of teruggelegd en met de complexere gescheiden rioleringen zitten er ook steeds meer riooldeksels in de wegen die in typisch Belgische stijl maar zelden effen liggen met de weg er rond, dus iets wat specifiek gemaakt is om onder een lichte auto het wiel goed op de weg te houden bij kleine oneffenheden lijkt me wel een goeie upgrade...
Lassen kan ik niet, maar die steuntjes maken en de draagarmen op de juiste plaatsen bloot zetten kan ik wel en het laswerk kan ik dan wel bij een beurt uitbesteden mocht ik ooit batteurs willen. Ik veronderstel dat dit op de voorste draagarmen gewoon op dezelfde manier kan met behoud van de late vooras?Achter batteurs toevoegen is simpel. Steuntje aan je arm lassen de batteur erop schroeven. Je moet dan wel ergens batteurs uithalen.. )
Die batteurs worden niet meer gereproduceerd zeker, of wel?
Toevoeging op het to-do lijstje: na eerst wat ervaring op te bouwen met Soleille as-is eens een ritje versieren met een oudere 2CV met batteurs rondom, je maakt me wel erg benieuwd!Yannick schreef: ↑do 18 aug, 2022 14:56 Mijn Dyane van 1972 is van de fabriek gekomen met vooraan frotteurs en batteurs, achteraan enkel schokdempers. Maar de steunen voor de batteurs zaten nog wel op de armen. Noem het een overgangsfase. Ik heb sinds vorig jaar ook achteraan batteurs bijgeplaatst en dat verschil is enorm.
Ik heb toen ook de test gedaan en slechts langs 1 kant een batteur gemonteerd en een paar rondjes gereden. Je voelt gewoon hoe het wiel met batteur naar de grond getrokken wordt. Best indrukwekkend.
groetjes,
Isabelle
Soleille la 2CV6 de 1986
Isabelle
Soleille la 2CV6 de 1986
Re: Ophanging => technische keuring België
Dan moet je op zoek naar speciale oude fusees met ophang ogen voor de batteurs. Achter batteurs zijn gelijk, voor heb je linkse en rechtse exemplaren. Je moet wel de kleinere batteurs hebben (later model) de oude grote passen niet in de moderne wielen .
diverse Citroens, wat anders.
- Isabelle
- Gebruiker
- Berichten: 106
- Lid geworden op: ma 4 jul, 2022 14:24
- Locatie: De verre Westhoek, West-Vlaanderen
Re: Ophanging => technische keuring België
Hmmmm, zouden we via dit forum niet bij (een) fabrikant(en) kunnen invloed creëren om een soort van ombouwpakket te fabriceren met passende nieuwe batteurs (liefst ineens ook compatibel als reserveonderdeel voor de oudere exemplaren) en bevestigingsbeugels om op late 2CVs en afgeleiden te monteren?
Blijkbaar is dit toch wel een populaire ombouw en als het dan ook nog eens kan helpen om in België definitief van het gezeur met de ophangingstest af te komen zonder te moeten prutsen met gevaarlijk lage bandenspanningen en verborgen ballast...
Er zijn nu tenslotte ook kant-en-klare LED koplampen en achterlichten voor de 2CV op de markt (hopelijk kan de prijszetting van dat ombouwpakket dan wel wat scherper...).
Blijkbaar is dit toch wel een populaire ombouw en als het dan ook nog eens kan helpen om in België definitief van het gezeur met de ophangingstest af te komen zonder te moeten prutsen met gevaarlijk lage bandenspanningen en verborgen ballast...
Er zijn nu tenslotte ook kant-en-klare LED koplampen en achterlichten voor de 2CV op de markt (hopelijk kan de prijszetting van dat ombouwpakket dan wel wat scherper...).
groetjes,
Isabelle
Soleille la 2CV6 de 1986
Isabelle
Soleille la 2CV6 de 1986