Eendje
Eendje
Dag allemaal,
M’n vader heeft vroeger altijd een eend gehad en dat is altijd bij hem blijven hangen. Een paar jaar terug heeft hij er eens eentje gekocht maar binnen een week weer teruggebracht.
En dit vanwege het geluid. Het is te hard/teveel voor hem en ik moet niet aankomen met tips over oordopjes.
De auto waar hij nu in rijdt is hij niet tevreden over en de kinderen zien hem liefst in een wat minder grote auto dus zijn we zeker pro-eend.
Ikzelf heb totaal geen verstand van eenden maar ik vroeg me af of er een onderling verschil is tussen 2cv’s, waarvan modellen van een bepaald jaar misschien beter geïsoleerd zijn dan anderen?
Ik heb ook via Google al iets gevonden over soundproofing kits dus al iemand dat wel/niet kan aanbevelen hoor ik dat graag.
Eendjes zullen geen stuurbekrachtiging hebben lijkt me, is het nog wel makkelijk te sturen? Paps z’n gezondheid is namelijk niet geweldig; twee trappen op en af kost soms al teveel energie. Dus sturen moet niet teveel energie kosten.
Budget zal 15k zijn. Minder mag altijd.
Bedankt voor alle tips en/of adviezen.
M’n vader heeft vroeger altijd een eend gehad en dat is altijd bij hem blijven hangen. Een paar jaar terug heeft hij er eens eentje gekocht maar binnen een week weer teruggebracht.
En dit vanwege het geluid. Het is te hard/teveel voor hem en ik moet niet aankomen met tips over oordopjes.
De auto waar hij nu in rijdt is hij niet tevreden over en de kinderen zien hem liefst in een wat minder grote auto dus zijn we zeker pro-eend.
Ikzelf heb totaal geen verstand van eenden maar ik vroeg me af of er een onderling verschil is tussen 2cv’s, waarvan modellen van een bepaald jaar misschien beter geïsoleerd zijn dan anderen?
Ik heb ook via Google al iets gevonden over soundproofing kits dus al iemand dat wel/niet kan aanbevelen hoor ik dat graag.
Eendjes zullen geen stuurbekrachtiging hebben lijkt me, is het nog wel makkelijk te sturen? Paps z’n gezondheid is namelijk niet geweldig; twee trappen op en af kost soms al teveel energie. Dus sturen moet niet teveel energie kosten.
Budget zal 15k zijn. Minder mag altijd.
Bedankt voor alle tips en/of adviezen.
- deusjevo
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1883
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
- Locatie: Omgeving Rotjeknor...
- Contacteer:
Re: Eendje
Ik heb een Dyane en naar mijn idee is die stiller dan m’n vorige 2CV’s.
Stuurbekrachtiging heeft een 2CV niet en stilstaand stuurt een 2CV best zwaar dus altijd zorgen dat je wat gang hebt als je stuurt.
Voor 15K moet je wel kunnen slagen, neem je knip mee naar een goede specialist en dan komt het meestal wel goed.
Sommige 2CV’s missen de isolatie van de motorkap en anderen gebruiken noppen isolatie (ik ook) en dat werkt prima.
Verder kun je met schutbord, dashboard isolatie en speciale anti dreun platen de herrie wat terug dringen.
Stuurbekrachtiging heeft een 2CV niet en stilstaand stuurt een 2CV best zwaar dus altijd zorgen dat je wat gang hebt als je stuurt.
Voor 15K moet je wel kunnen slagen, neem je knip mee naar een goede specialist en dan komt het meestal wel goed.
Sommige 2CV’s missen de isolatie van de motorkap en anderen gebruiken noppen isolatie (ik ook) en dat werkt prima.
Verder kun je met schutbord, dashboard isolatie en speciale anti dreun platen de herrie wat terug dringen.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: Eendje
Je kan wel wat doen aan geluidsisolatie maar stil wordt een eend niet. De motor maakt niet alleen geluid maar ook de rijwind en het geluid van de banden hoor je goed.
Er zit niet veel verschil in de eenden hooguit dat bij sommige exemplaren het beetje isolatie wat er in hoort inmiddels is verwijderd met een restauratie of om dat het is verteerd door de jaren.
Heb zelf van alles geprobeerd van bitumen antidreunplaten tot noppenschuim en isolatie wat in de motorruimte van een boot wordt toegepast. Het helpt wel wat natuurlijk maar het nadeel is dat er weer vocht tussen komt en dan gaat het roesten. Heb alles weer verwijderd inmiddels.
Er zit niet veel verschil in de eenden hooguit dat bij sommige exemplaren het beetje isolatie wat er in hoort inmiddels is verwijderd met een restauratie of om dat het is verteerd door de jaren.
Heb zelf van alles geprobeerd van bitumen antidreunplaten tot noppenschuim en isolatie wat in de motorruimte van een boot wordt toegepast. Het helpt wel wat natuurlijk maar het nadeel is dat er weer vocht tussen komt en dan gaat het roesten. Heb alles weer verwijderd inmiddels.
- dimi_v
- Regelmatige poster
- Berichten: 264
- Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
- Locatie: Omgeving Breda
Re: Eendje
ik zou zeggen; koop een leuke kleine en veilige en comfortabele auto met automaat (en stuurbekrachtiging). Een man die met moeite 2 trappen kan nemen laat je toch niet in een 2CV rijden. Huur er af en toe eens een keer een(d). Lijkt me veel verstandiger.
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504
en nu ook een Peugeot 504
Re: Eendje
je kunt electrische stuurbekrachtiging inbouwen (laten) kost ongeveer 2000 euro meen ik. Heb ik al in diverse oldtimers gezien.
diverse Citroens, wat anders.
Re: Eendje
Bedankt voor het meedenken!
Re: Eendje
Persoonlijk heb ik meerdere vormen van geluidsisolatie in mijn eendje geplaatst. Oorspronkelijk zonder enige geluidsisolatie zat het geluid rond de 100 decibel bij 120 km/h. Dit heb ik naar beneden weten te halen naar ongeveer 80 decibel bij 120 km/h, en dat is naar mijn mening precies goed en geeft geen gehoorschade. Een eend zal je nooit stil krijgen, maar je kunt het geluid wel naar een prettige hoeveelheid terugbrengen.
Mijn eend is voorzien van anti-dreun matten (noico) op het schutbord, voetenbak, motorkap, de deuren en de achterste wielkasten. Op het schutbord (buitenkant, motorzijde) heb ik een laag groene wol geplaatst (komt uit de citroen SM, via Isoproq gekocht) en daar bovenop noppenschuim (van de lokale bouwmarkt). Aan de binnenkant heb ik een Isomat (akoestiekwinkel) geplaatst met daar bovenop hetzelfde groene wol als op het schutbord, en een vilt mat in de cabine. Deuren zijn voorzien van noppenschuim. De motorkap heb ik naast anti-dreun voorzien van acusticab, een 38 cm dikke schuim mat(akoestiekwinkel)
Ik heb hiervoor zo ongeveer 200-300 euro aan uitgegeven.
Stuurbekrachtiging lijkt me wat overdreven, de eend is niet bepaald een zware stuurder, tenzij je stilstaand gaat proberen te sturen. Bij mij in het dorp rijdt een oud vrouwtje rond in een eend, ze kan nauwelijks boodschappen dragen, maar ze kan wel sturen.
Mijn eend is voorzien van anti-dreun matten (noico) op het schutbord, voetenbak, motorkap, de deuren en de achterste wielkasten. Op het schutbord (buitenkant, motorzijde) heb ik een laag groene wol geplaatst (komt uit de citroen SM, via Isoproq gekocht) en daar bovenop noppenschuim (van de lokale bouwmarkt). Aan de binnenkant heb ik een Isomat (akoestiekwinkel) geplaatst met daar bovenop hetzelfde groene wol als op het schutbord, en een vilt mat in de cabine. Deuren zijn voorzien van noppenschuim. De motorkap heb ik naast anti-dreun voorzien van acusticab, een 38 cm dikke schuim mat(akoestiekwinkel)
Ik heb hiervoor zo ongeveer 200-300 euro aan uitgegeven.
Stuurbekrachtiging lijkt me wat overdreven, de eend is niet bepaald een zware stuurder, tenzij je stilstaand gaat proberen te sturen. Bij mij in het dorp rijdt een oud vrouwtje rond in een eend, ze kan nauwelijks boodschappen dragen, maar ze kan wel sturen.
Re: Eendje
Ik sluit me volledig aan bij Dimi_v.
Een 2cv is om heel veel redenen niet een juiste keuze in dit geval.
Doe je vader en jezelf een plezier en koop een comfortabelere auto, je doet hem daar veel meer plezier mee dan hem een gevoel van nostalgie proberen te geven.
Laat je nog weten wat het uiteindelijk geworden is?
Een 2cv is om heel veel redenen niet een juiste keuze in dit geval.
Doe je vader en jezelf een plezier en koop een comfortabelere auto, je doet hem daar veel meer plezier mee dan hem een gevoel van nostalgie proberen te geven.
Laat je nog weten wat het uiteindelijk geworden is?
- Blauwe Burton, `86 reborn `07.
- RobertF
- Veelvuldig poster
- Berichten: 559
- Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
- Locatie: Z-Limburg
- Contacteer:
Re: Eendje
Een 2CV is een leuke auto uit nostalgie voor erbij, naast een moderne auto en voor jonge fanatiekelingen ook als 1ste auto, maar voor bejaarden ongeschikt als enige auto. Zomers leuk dakje open op een B-weggetje maar 'swinters bij min 10 is het zwaar waardeloos. Het comfort is nog wel te doen voor een 30Km ritje maar niet voor een tocht van Amsterdam naar Maastricht.
Ik ben zelf ook op leeftijd en heb nu 47 jaar eenden ervaring maar heb naast de de 2CV wel een comfortabele BMW, super stil met comfortstoelen en airco, panoramadak, stuurbekrachtiging en nog 200 opties.
Ik raad ten zeerste het idee af, voor 15 K koop je een super de luxe tweedehandse met stuur bekrachtiging, geluidsarm en met multi verstelbare verwarmde stoelen en ga dan vooral voor een automaat, zo fijn rijden!!!
Ik ben zelf ook op leeftijd en heb nu 47 jaar eenden ervaring maar heb naast de de 2CV wel een comfortabele BMW, super stil met comfortstoelen en airco, panoramadak, stuurbekrachtiging en nog 200 opties.
Ik raad ten zeerste het idee af, voor 15 K koop je een super de luxe tweedehandse met stuur bekrachtiging, geluidsarm en met multi verstelbare verwarmde stoelen en ga dan vooral voor een automaat, zo fijn rijden!!!
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814
- deusjevo
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1883
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
- Locatie: Omgeving Rotjeknor...
- Contacteer:
Re: Eendje
Ach ik gebruik m’n Dyane bijna dagelijks, heb jaren lang met m’n eenden geregeld 400 km op een dag gereden (Friesland vv) en ben ook wel naar buitenland (waaronder Spanje 5000 km) geweest, best comfortabel hoor maar je moet geen haast hebben.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 982
- Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
- Locatie: Marknesse (n.o.p)
Re: Eendje
wat zegt u? ik hoor u niet zo goed Ja ik rij ook bijna dagelijks in mijn Dyane. Natuurlijk is die ook voorzien van de anti dreun / geluidsmatten isolatie. Pomp de banden wat harder op, dat scheelt ook sleuren aan het stuur. Je kan ook proberen een eendje te huren voor bv een paar dagen om je vader te vragen hoe hem dat bevalt. Hoeveel kilometer wil hij gaan rijden? zijn dat alleen binnendoor wegen of ook drukke snelweg?
Ik rij maximaal tussen de 800 en 1400 kilometer per dag met de dyane
Ik rij maximaal tussen de 800 en 1400 kilometer per dag met de dyane
met eendige groeten,
Re: Eendje
800~1400 per dag ? Zowwwww ....
Citroën 2CV6 Spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1914
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Eendje
dat is een end.
3 jaar terug met een eend naar Sardinie, ingescheept in Genua. 1200 km. In 3 dagen goed te doen. Maar in 1 ruk??...
Gr Rob
3 jaar terug met een eend naar Sardinie, ingescheept in Genua. 1200 km. In 3 dagen goed te doen. Maar in 1 ruk??...
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 982
- Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
- Locatie: Marknesse (n.o.p)
Re: Eendje
beetje doortrappen, meer uren gaan er niet in een dag ben in 2000 met de casper en hobbes eend in 10 dagen naar de Noordkaap geweest, via de Lofoten eilanden heen en via Finland terug. Vanwege werk en andere verplichtingen had ik niet meer dagen dus ja dan moet je wel eens wat... Daarom had ik de eend omgebouwd naar 2 persoons mini kampeerwagentje zodat we sávonds geen nat tentje hoefden op te zetten. Later heb ik dat systeem omgebouwd voor de dyane.
De wegen in Oost - Europa zijn niet van de beste kwaliteit om maar te zwijgen over de rijvaardigheid van de kamikaze rijders daar. In Scandinavië en de grote tolwegen in Frankrijk kun je gerust plankgas doorblazen, af en toe tanken en een kop koffie en gaan
De wegen in Oost - Europa zijn niet van de beste kwaliteit om maar te zwijgen over de rijvaardigheid van de kamikaze rijders daar. In Scandinavië en de grote tolwegen in Frankrijk kun je gerust plankgas doorblazen, af en toe tanken en een kop koffie en gaan
met eendige groeten,