Mijn eend heeft twee zekering kastjes. Nu kon ik geen documentatie vinden waar in stond welke zekering waarvoor is. Dus alle zekeringen er uit en een voor een er in zetten en kijken wat er dan werkt.
Als er geen zekeringen geplaatst zijn, werkt het dimlicht en grootlicht.
======================================
zekering 1: hier zitten kabels aangesloten en zit ook een zekering in. Hier lijkt niets op aangesloten te zitten. Staat ook geen stroom op, ook niet na inschakelen van het contact.
zekering 2: geen kabels en geen zekering
zekering 3: geen kabels en geen zekering
zekering 4: geen kabels en geen zekering
======================================
zekering 5: Stadslicht en achterlichten
zekering 6: hier zitten kabels aangesloten en zit ook een zekering in. Hier lijkt niets op aangesloten te zitten. Staat ook geen stroom op, ook niet na inschakelen van het contact.
zekering 7: Knipperlichten; dashboard lampjes en ruitenwissers
zekering 8: Remlicht
======================================
Volgens mij zouden de achterlichten op twee verschillende zekeringen moeten zitten.
Waarom zijn er kabels en zekeringen op positie 1 en 6 als daar geen stroom op staat?
Heeft iemand een schema waar de twee zekering kasten op staan of een beschrijving welke zekering wat moet voeden.
eend met twee zekeringkastjes
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1892
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
eend met twee zekeringkastjes
Schultenbräu das ist mein Bier !
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1912
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: eend met twee zekeringkastjes
jazeker
zekering 1: hier zitten kabels aangesloten en zit ook een zekering in. Hier lijkt niets op aangesloten te zitten. Staat ook geen stroom op, ook niet na inschakelen van het contact.
dit is de zekering van je mistachterlicht. Zit er een mistachterlichtschakelaar in je dash? Zit er een mistachterlicht aan je eend? Mistachterlicht was indertijd een optie; is een apart draadboompje met apart zekeringkastje. Op de manier was dat kennelijk makkelijker wel of niet in te bouwen.
Daar staat waarschijnlijk wel spanning op als je dimlicht aan hebt én de mistachterlichtschakelaar op aan.
zekering 2: geen kabels en geen zekering
zekering 3: geen kabels en geen zekering
zekering 4: geen kabels en geen zekering
======================================
zekering 5: Stadslicht en achterlichten
Ok
zekering 6: hier zitten kabels aangesloten en zit ook een zekering in. Hier lijkt niets op aangesloten te zitten. Staat ook geen stroom op, ook niet na inschakelen van het contact.
Wat is de kleur van deze kabels? Groene draden met rode mofjes aan de connector? Vermoedelijk is dit dan ook stads/achterlicht. Staat er spanning op als je stadslicht aanzet?
zekering 7: Knipperlichten; dashboard lampjes en ruitenwissers
geschakelde plus, klopt
zekering 8: Remlicht
ongeschakelde plus, klopt
======================================
Volgens mij zouden de achterlichten op twee verschillende zekeringen moeten zitten.
Dat is bij sommige eenden wel zo, en bij sommige niet. Als je eend 2 zekering kasten heeft dan is het vermoeden dat dit origineel wel zo gezeten heeft. Er zijn ook wel eenden waar vier zekeringen in zitten, met de achterlichten op één zekering en het mistachterlicht op de vierde.
Waarom zijn er kabels en zekeringen op positie 1 en 6 als daar geen stroom op staat?
van 1 weten we het nu. Van zes is het vermoeden dat dit ook je stadslichten/achterlichten zijn óf dat iemand daar iets veranderd heeft
Ik knap voor 2 sleutelaar hier in de omgeving draadbomen op. Denk dat er tot nu toe zo'n 30 heb gedaan. Er zijn er praktisch geen twee gelijk; verschillende fabrieken, verschillende eisen in de landen waar ze heen gingen. Daarnaast is aan vrijwel alle draadbomen is in de loop van de tijd wel iets veranderd.
onderstaande een schema: Dit is een schema van een duitse uitvoering: met seinschakelaar.
Zekering 0 zit er bij jou niet in
1 en 2 zijn van de achterlichten en stadslichten
3 is de vaste plus
4 is de constante plus
het mistachterlicht heb ik niet op een aparte zekering, dat is dus niet standaard
de nummering is hier anders dan in een standaard eend.
Gr Rob
zekering 1: hier zitten kabels aangesloten en zit ook een zekering in. Hier lijkt niets op aangesloten te zitten. Staat ook geen stroom op, ook niet na inschakelen van het contact.
dit is de zekering van je mistachterlicht. Zit er een mistachterlichtschakelaar in je dash? Zit er een mistachterlicht aan je eend? Mistachterlicht was indertijd een optie; is een apart draadboompje met apart zekeringkastje. Op de manier was dat kennelijk makkelijker wel of niet in te bouwen.
Daar staat waarschijnlijk wel spanning op als je dimlicht aan hebt én de mistachterlichtschakelaar op aan.
zekering 2: geen kabels en geen zekering
zekering 3: geen kabels en geen zekering
zekering 4: geen kabels en geen zekering
======================================
zekering 5: Stadslicht en achterlichten
Ok
zekering 6: hier zitten kabels aangesloten en zit ook een zekering in. Hier lijkt niets op aangesloten te zitten. Staat ook geen stroom op, ook niet na inschakelen van het contact.
Wat is de kleur van deze kabels? Groene draden met rode mofjes aan de connector? Vermoedelijk is dit dan ook stads/achterlicht. Staat er spanning op als je stadslicht aanzet?
zekering 7: Knipperlichten; dashboard lampjes en ruitenwissers
geschakelde plus, klopt
zekering 8: Remlicht
ongeschakelde plus, klopt
======================================
Volgens mij zouden de achterlichten op twee verschillende zekeringen moeten zitten.
Dat is bij sommige eenden wel zo, en bij sommige niet. Als je eend 2 zekering kasten heeft dan is het vermoeden dat dit origineel wel zo gezeten heeft. Er zijn ook wel eenden waar vier zekeringen in zitten, met de achterlichten op één zekering en het mistachterlicht op de vierde.
Waarom zijn er kabels en zekeringen op positie 1 en 6 als daar geen stroom op staat?
van 1 weten we het nu. Van zes is het vermoeden dat dit ook je stadslichten/achterlichten zijn óf dat iemand daar iets veranderd heeft
Ik knap voor 2 sleutelaar hier in de omgeving draadbomen op. Denk dat er tot nu toe zo'n 30 heb gedaan. Er zijn er praktisch geen twee gelijk; verschillende fabrieken, verschillende eisen in de landen waar ze heen gingen. Daarnaast is aan vrijwel alle draadbomen is in de loop van de tijd wel iets veranderd.
onderstaande een schema: Dit is een schema van een duitse uitvoering: met seinschakelaar.
Zekering 0 zit er bij jou niet in
1 en 2 zijn van de achterlichten en stadslichten
3 is de vaste plus
4 is de constante plus
het mistachterlicht heb ik niet op een aparte zekering, dat is dus niet standaard
de nummering is hier anders dan in een standaard eend.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1892
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: eend met twee zekeringkastjes
Rob, het klopt dat de bovenste zekering voor het mistachterlicht is. Krijgt alleen stroom als dimlicht is ingeschakeld.
Zekering 6 krijgt stroom als er iets van verlichting is ingeschakeld, maar als ik de zekering er uit haal, blijft alles gewoon werken. De eend is ooit eens gerestaureerd. Misschien is er toen iets verkeerd aangesloten. Je zou verwachten dat de achterlichten op twee zekeringen zouden zitten dus zekering 5 en 6.
De kabels naar de zekering kastjes zijn allemaal groen en er zit geen gekleurd mofje overheen.
Onderstaand het overzicht.
Bovenste kastje:
==================================================
Zekering 1: Mist achterlicht staat alleen stroom op als dimlicht aan is.
Zekering 2: geen kabels en geen zekering
Zekering 3: geen kabels en geen zekering
Zekering 4: geen kabels en geen zekering
Onderste kastje:
==================================================
Zekering 5: Stadslicht en achterlichten
Zekering 6: Alleen stroom als verlichting aan is verder niets op aangesloten
Zekering 7: Knipperlichten; dashboard lampjes en ruitenwissers
Zekering 8: Remlicht
Zekering 6 krijgt stroom als er iets van verlichting is ingeschakeld, maar als ik de zekering er uit haal, blijft alles gewoon werken. De eend is ooit eens gerestaureerd. Misschien is er toen iets verkeerd aangesloten. Je zou verwachten dat de achterlichten op twee zekeringen zouden zitten dus zekering 5 en 6.
De kabels naar de zekering kastjes zijn allemaal groen en er zit geen gekleurd mofje overheen.
Onderstaand het overzicht.
Bovenste kastje:
==================================================
Zekering 1: Mist achterlicht staat alleen stroom op als dimlicht aan is.
Zekering 2: geen kabels en geen zekering
Zekering 3: geen kabels en geen zekering
Zekering 4: geen kabels en geen zekering
Onderste kastje:
==================================================
Zekering 5: Stadslicht en achterlichten
Zekering 6: Alleen stroom als verlichting aan is verder niets op aangesloten
Zekering 7: Knipperlichten; dashboard lampjes en ruitenwissers
Zekering 8: Remlicht
Schultenbräu das ist mein Bier !
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1912
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: eend met twee zekeringkastjes
Dan heeft iemand dat ergens aan elkaar geknoopt, Je kan het zo laten of de boel terug veranderen. Dat is een hoop werk en een heel gezoek.
Een hele snelle methode om eea te onderzoeken:
haal alle zekeringen er uit behalve die waarvan je denkt dat er niets aangesloten is. Dan de verlichting op stadslicht. Meet nu of er op één van de stekkertjes links op het schutbord spanning staat.
Is dat wel zo dan kijk je of daar een draad aan zit.
als er een draad aan zit dan achterin je eend zoeken welke draad dat is, en die aan één van de achterlichten maken
Groetjes, Rob
Een hele snelle methode om eea te onderzoeken:
haal alle zekeringen er uit behalve die waarvan je denkt dat er niets aangesloten is. Dan de verlichting op stadslicht. Meet nu of er op één van de stekkertjes links op het schutbord spanning staat.
Is dat wel zo dan kijk je of daar een draad aan zit.
als er een draad aan zit dan achterin je eend zoeken welke draad dat is, en die aan één van de achterlichten maken
Groetjes, Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht