Motortype AZM
Motortype AZM
Dag eendenthousistelingen.
Ik heb een motor met typeplaatje AZM en nummer corresponderend met 1970 gekocht. Echter kan ik nergens info vinden over dit type motor. Gezien het spruitstuk is het nog een 18 pk. Ook vreemd is dat de motor gekoppeld is aan een nieuw type versnellingsbak bak (schakelpook bovenop de bak) maar met trommels en kruiskoppelingen. Vraag hierbij is of dit een originele combi is. Wie heeft info?
Ik heb een motor met typeplaatje AZM en nummer corresponderend met 1970 gekocht. Echter kan ik nergens info vinden over dit type motor. Gezien het spruitstuk is het nog een 18 pk. Ook vreemd is dat de motor gekoppeld is aan een nieuw type versnellingsbak bak (schakelpook bovenop de bak) maar met trommels en kruiskoppelingen. Vraag hierbij is of dit een originele combi is. Wie heeft info?
Re: Motortype AZM
Een Azm motor is idd een 18pk.
De versnellingsbak lijkt me samengesteld.
De versnellingsbak lijkt me samengesteld.
------------------------------
Traction 11 BL 1950
Traction 11 BL 1950
Re: Motortype AZM
Dank voor je reactie. De vraag is eigenlijk: wat maakt een 18pk specifiek een AZM zoals het motornummerplaatje aangeeft. Dat de versnellingsbak een niet originele combi is vermoed ik ook maar wil ik graag bevestigd dan wel tegengesproken hebben. En in dat laatste geval graag met onderbouwing. Mijn literatuur en internetverkenning geeft geen duidelijkheid. Dus doe ik nogmaals een beroep op echte kenners.
Re: Motortype AZM
De 18 pk's zijn te herkennen aan het spruitstuk. Dat heeft per kant vier bevestigingspunten. De oudere (A)375 en (AZ)425 hebben er drie aan elke kant.
Er is nog een snellere versie dat heel erg op dit blok lijkt, nml het AYA/AZU blok met 21 pk. Die heeft een spruitstuk waar een Solex 32 pics carburateur op gaat.
Alle mij bekende varianten van de bakken van 9/12/18/21pk's hebben nog de pook achterop de bak.
Er is nog een snellere versie dat heel erg op dit blok lijkt, nml het AYA/AZU blok met 21 pk. Die heeft een spruitstuk waar een Solex 32 pics carburateur op gaat.
Alle mij bekende varianten van de bakken van 9/12/18/21pk's hebben nog de pook achterop de bak.
------------------------------
Traction 11 BL 1950
Traction 11 BL 1950
- Citroen_95
- Beginner
- Berichten: 26
- Lid geworden op: di 7 jul, 2015 12:09
- Locatie: Amsterdam
Re: Motortype AZM
De Cats-citroen .com website geeft het gebruik van de verschillende motoren en bakken helder weer. En Engbo beschouw ik wel als kenner.
Az 1955
Az 1968
Tangara
Van Clee
Az 1968
Tangara
Van Clee
Re: Motortype AZM
Nogmaals bedankt voor meedenken. Allereerst wil ik even zeggen dat het als goedwillende hobbyist zeker niet mijn bedoeling is om wie dan ook op zijn kennis te beoordelen, ik zou niet durven. Ik zit nota bene zelf op deze site vanwege gebrek aan kennis.
Dan nogmaals mijn probleem. Wat is een AZM motor? Inderdaad een 21pk. Spruitstuk zat er helaas niet meer op maar gezien het feit dat het een motor van 1970 is en daarmee uit het afsluitende jaar van de 18pk komt mij dit niet onwaarschijnlijk voor. Maar wie kan dit met zekerheid bevestigen. De site van Jeroen Cats spreekt ook niet over AZM (niet als auto- en niet als motortype).
De “moderne” bak met trommel en kruiskoppelingen die eraan vast zat vind ik ook vreemd maar minder interessant. Die bak heeft wel een lange prise as. Wil dat zeggen dat mijn huidige centrifugaal koppeling overgezet zou kunnen worden op dit AZM blok? De prise Assen zien er volkomen hetzelfde uit. Echter heeft het AZM blok een gewone koppeling. Vragen blijven voor mij dus nog. Graag reacties. Groet EiltJan
Dan nogmaals mijn probleem. Wat is een AZM motor? Inderdaad een 21pk. Spruitstuk zat er helaas niet meer op maar gezien het feit dat het een motor van 1970 is en daarmee uit het afsluitende jaar van de 18pk komt mij dit niet onwaarschijnlijk voor. Maar wie kan dit met zekerheid bevestigen. De site van Jeroen Cats spreekt ook niet over AZM (niet als auto- en niet als motortype).
De “moderne” bak met trommel en kruiskoppelingen die eraan vast zat vind ik ook vreemd maar minder interessant. Die bak heeft wel een lange prise as. Wil dat zeggen dat mijn huidige centrifugaal koppeling overgezet zou kunnen worden op dit AZM blok? De prise Assen zien er volkomen hetzelfde uit. Echter heeft het AZM blok een gewone koppeling. Vragen blijven voor mij dus nog. Graag reacties. Groet EiltJan
Re: Motortype AZM
Als de azm krukas een naaldlager heeft dan zou dat moeten passen. In 1970 had je wel wat mengvormen tussen 18/21pk en 2cv4. Er waren zelfs 2cv4 motoren met de 6 volt dynamo op de krukas... Dus wie weet wat citroen allemaal gemaakt heeft.
diverse Citroens, wat anders.
Re: Motortype AZM
Die eventuele 3pk extra kwam uitsluitend van een andere carburateur en aangepast spruitstuk? Als ik het goed begrijp zou de combi van bak en motor dus ook nog wel origineel kunnen zijn als gevolg van een kort overgangs leveringsprogramma. Ik weet dat de motor uit een in België geleverde eend komt. Wellicht dat daar dan de verklaring zit.
Re: Motortype AZM
Hier in de lijst staat de AZM motor.
http://www.lesfillesdeforest.be/V2004/default.htm
http://www.lesfillesdeforest.be/V2004/default.htm
diverse Citroens, wat anders.
Re: Motortype AZM
Bedankt AZL57 en voorgaande. Ik had op de site van Jeroen Cats idd al de bevestiging gevonden dat de AZC motor in mijn Franse AZAM exact hetzelfde is al de AZM motor. De versnellingsbak blijft een vaag iets.
Re: Motortype AZM
Nee helaas, het is een gewone 18 pk. Geleverd t/m februari 1970.
AZM= 18pk met gewone koppeling, AZC=18pk met centrifugaal
------------------------------
Traction 11 BL 1950
Traction 11 BL 1950