Engelse verlichting
- Duintje
- Moderator
- Contacteer:
Engelse verlichting
Ik liep vandaag langs de ANWB en wilde eens informeren naar die speciale stickers voor op de koplampen.
Het schijnt namelijk nodig te zijn om je koplampen af te plakken zodat je die engelsen niet in de ogen schijnt.
Maar die stickers bestaan niet meer (te duur), dus kreeg ik een boekje mee waarin beschreven staat hoe je dat zelf kan doen:
-----------
Verlichting: asymmetrische koplampen moeten, om verblinding van tegenliggers te voorkomen, op links verkeer worden ingesteld.
Als dit niet mogelijk is, kunt u, bij vooraanzicht van de auto, het rechterdeel van het glas op beide koplampen afplakken met
niet-lichtdoorlatend plakband (een 'taartpunt' van ongeveer 1/6 deel van de lamp). Hiervoor zijn geen speciale stickers verplicht.
Zie foto voor een voorbeeld
Het kan zijn dat deze wijze van afplakken u misschien 'verkeerd om' lijkt, maar u kunt, controleren of u de lampen wel op de juiste
manier hebt afgeplakt, door de lichten op een blinde muur te laten schijnen. U ziet dan dat het naar rechts schijnende gedeelte van , de lichtbundel is verdwenen.
Het schijnt namelijk nodig te zijn om je koplampen af te plakken zodat je die engelsen niet in de ogen schijnt.
Maar die stickers bestaan niet meer (te duur), dus kreeg ik een boekje mee waarin beschreven staat hoe je dat zelf kan doen:
-----------
Verlichting: asymmetrische koplampen moeten, om verblinding van tegenliggers te voorkomen, op links verkeer worden ingesteld.
Als dit niet mogelijk is, kunt u, bij vooraanzicht van de auto, het rechterdeel van het glas op beide koplampen afplakken met
niet-lichtdoorlatend plakband (een 'taartpunt' van ongeveer 1/6 deel van de lamp). Hiervoor zijn geen speciale stickers verplicht.
Zie foto voor een voorbeeld
Het kan zijn dat deze wijze van afplakken u misschien 'verkeerd om' lijkt, maar u kunt, controleren of u de lampen wel op de juiste
manier hebt afgeplakt, door de lichten op een blinde muur te laten schijnen. U ziet dan dat het naar rechts schijnende gedeelte van , de lichtbundel is verdwenen.
Nee, het gaat om de lens in het koplampglas. Dat is op een bepaalde manier geslepen. Om lekker recht in de berm te schijnen namelijk. In Engeleand is dat dus precies in de ogen van je tegenligger. Toen wij een aantal jaren geleden in Engeland waren verkochten ze die stickers in iedere tankstation in de buurt van de ferry. Je kan het ook met PVC tape afplakken.
RS
RS
-
- Regelmatige poster
Dan klopt mijn theorie nietrsoen schreef:Nee, het gaat om de lens in het koplampglas. Dat is op een bepaalde manier geslepen. Om lekker recht in de berm te schijnen namelijk. In Engeleand is dat dus precies in de ogen van je tegenligger. Toen wij een aantal jaren geleden in Engeland waren verkochten ze die stickers in iedere tankstation in de buurt van de ferry. Je kan het ook met PVC tape afplakken.
RS
Officiele eigenaar van een deusjefoo
Die stickers bestaan nog wel, kan je op de boot kopen (althans HvHolland/Harwich tot
ca. 1 jaar geleden). Ik moet nog ergens een setje hebben zelfs. Anders met donkere tape
stukje van het glas afplakken (meestal
driehoekig), dat is legaal daar dacht ik, alleen
zie je er zelf mooi niks meer mee.
Succes,
Frans
ca. 1 jaar geleden). Ik moet nog ergens een setje hebben zelfs. Anders met donkere tape
stukje van het glas afplakken (meestal
driehoekig), dat is legaal daar dacht ik, alleen
zie je er zelf mooi niks meer mee.
Succes,
Frans
Ja, dat klopt ook wel, maar dat is net het stukje dat op hier licht verzorgt aan de rechterkant, verder weg dan recht vooruit en links. Als je dan in de UK rijdt komt je toch als snel tot de ontdekkind dat je aan het licht wat overblijft na afplakken beroerd weinig hebt bij slecht weer op een onverlichte weg. Als je van plan bent vooral overdag en op verlichte wegen te rijden hoeft het niet zo'n probleem te zijn.
Op het schermertreffen had de "Eendenwacht" setjes te koop om je lampen af te plakken. Ik dacht voor 0.95 cent per setje. Tevens had ie een malletje te koop voor op je KMteller die dan mijlen aangeeft voor 2cv6 club en 2cv6 special tellers. (Ook iets van 1 of 2 euro ofzo.) Mail em anders even.
http://www.eendenwacht.tk
http://www.eendenwacht.tk