Zelfbouw puntlas apparaat
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2080
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Zelfbouw puntlas apparaat
Waarschuwing vooraf een magnetron werkt met een zeer hoge spanning van 2000 Volt. Dit is zeer gevaarlijk en zelfs als de stekker uit het stopcontact is zit er nog een geladen condensator in die een dodelijke schok kan geven als deze niet eerst wordt ontladen! Als je niet weet wat je doet nooit een magnetron open maken!!
Projectje tussendoor, ik kwam filmpjes tegen van zelfbouw puntlas apparaten gemaakt van onderdelen van een magnetron.
Nu leek het vrij simpel en ik kreeg toevallig een oude magnetron gratis. En een maat had nog 5 meter 35mm2 kabel over.
Eerst de magnetron gesloopt hierin zit een hoogspanning transformator deze maakt van 230Volt ongeveer 2000Volt. Dit is levensgevaarlijk en niet bruikbaar. Maar als je de hoogspannigswikkeling er af zaagt en vervangt door 2 wikkelingen van 35mm2 geeft de trafo nog maar 2 volt af maar om dat de trafo zn 1200watt is gaat er bij kortsluiting wel zn 600 Ampere lopen.
Nu bleek dat voor 1mm plaatwerk nog net te weinig om goed te smelten. Dius vandaag bij de kringloop een 2e magnetron gehaald. Met 2 trafos parallel smelt ik gaten in dubbel 0.5mm plaatwerk. Genoeg power dus.
Nu moet het alleen nog worden geregeld. Hiervoor een controller besteld waarmee de stroom en lastijd kan worden geregeld. Deze verwacht ik met een week of 2 binnen.
Tot die tijd een tang maken met de elektroden. Het grote voordeel van dit zelfbouw systeem is dat de trafos los van de tang kunnen blijven met dikke kabels er tussen. Dat scheelt enorm in gewicht.
Wordt vervolgd.
Re: Zelfbouw puntlas apparaat
Haha, wauw! Lekker bezig! Tang is misschien nog wel een lastig ding om te maken omdat je het plaatwerk met de tang ook echt op die locatie goed tegen elkaar wil kunnen drukken, dus je hebt iets heel erg krachtigs nodig zonder metaal (kortsluiting) te gebruiken. Heb je al een idee hier voor? Misschien met kunststof scharnierbussen? (IGUS achtige bushings)
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2080
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: Zelfbouw puntlas apparaat
Heb wel een paar ideeen. 1 er van is zn hele grote griptang verbouwen dan heb je gelijk het mechanisme om te klemmen.
Moet dan alleen iets verzinnen op de isolatie.
Ander idee is de tang van alieexpress namaken zie foto maar dan een maatje groter. Vrij simpele constructie met zijkanten van trespa is het geisoleerd.
Dan staat er ook nog 1 op thingiverse die is echt super mooi maar dan moet je mallen printen en aluminium gieten. Printen is geen probleem. En een kennis met een smelt oven is er ook dus wie weet
Moet dan alleen iets verzinnen op de isolatie.
Ander idee is de tang van alieexpress namaken zie foto maar dan een maatje groter. Vrij simpele constructie met zijkanten van trespa is het geisoleerd.
Dan staat er ook nog 1 op thingiverse die is echt super mooi maar dan moet je mallen printen en aluminium gieten. Printen is geen probleem. En een kennis met een smelt oven is er ook dus wie weet
Re: Zelfbouw puntlas apparaat
Als je 2 ogen op de voorkant van de bekken van de griptang last zou je daar de elektroden door kunnen voeren. Je hebt dan wel iets van hittebestendige isolatie nodig. Er zijn ook griptangen met speciale bekken die zijn mogelijk nog eenvoudiger aan te passen.
diverse Citroens, wat anders.
- erictej
- Regelmatige poster
- Berichten: 317
- Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 12:51
- Locatie: Beuningen
- Contacteer:
Re: Zelfbouw puntlas apparaat
is het niet handiger om zo een complete tang te bestellen.zoals hierboven staat
Citroen jumpy 2010
Citroen HY 1978
Citroen 2cv Azu 1957
Biod caravan uit 62
Citroen HY 1978
Citroen 2cv Azu 1957
Biod caravan uit 62
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2080
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: Zelfbouw puntlas apparaat
Opzich wel maar hij is wat te klein.
- erictej
- Regelmatige poster
- Berichten: 317
- Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 12:51
- Locatie: Beuningen
- Contacteer:
Re: Zelfbouw puntlas apparaat
misschien dat hij aan te passen is. dan heb je de basis al
Citroen jumpy 2010
Citroen HY 1978
Citroen 2cv Azu 1957
Biod caravan uit 62
Citroen HY 1978
Citroen 2cv Azu 1957
Biod caravan uit 62
- RobertF
- Veelvuldig poster
- Berichten: 559
- Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
- Locatie: Z-Limburg
- Contacteer:
Re: Zelfbouw puntlas apparaat
Toen ik met mijn restauratie begon heb ik er ook over nagedacht een puntlasapparaat te kopen en na de restauratie weer te verkopen. Ik kwam tot de ontdekking dat het puntlasapparaat slechts op enkele plaatsen gebruikt kan worden en op de meeste plaatsen niet omdat je er niet omheen komt. Ik denk dat proplassen toch de beste methode is.
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2080
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: Zelfbouw puntlas apparaat
Puntlassen gaat niet overal inderdaad. En ik ben ook al klaar met lassen dus nodig is het niet meer. Maar mijn "probleem" is dat ik dit soort dingen wel heel vet vind om te maken. Zeker om dat het vrijwel niets kost als alleen tijd.
Als ik dan zo iets tegen kom ergens op internet probeer ik het na te maken. Nadeel is wel dat je met meerdere projecten tegelijk bezig ben en alles dan lang duurt. Maar is is hobby zonder planning
Als ik dan zo iets tegen kom ergens op internet probeer ik het na te maken. Nadeel is wel dat je met meerdere projecten tegelijk bezig ben en alles dan lang duurt. Maar is is hobby zonder planning
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2080
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: Zelfbouw puntlas apparaat
De meeste onderdelen zijn nu binnen. De electronica en de electrodes.
Dit weekend maar eens een behuizing tekenen en printen voor het lcd met de knoppen.
De electroden zijn 10mm dik en passen precies in een 12mm koperen waterleiding.
Als ik daar een sleufje in maak en een klem om heen doe zijn de electroden makkelijk te wisselen
Dit weekend maar eens een behuizing tekenen en printen voor het lcd met de knoppen.
De electroden zijn 10mm dik en passen precies in een 12mm koperen waterleiding.
Als ik daar een sleufje in maak en een klem om heen doe zijn de electroden makkelijk te wisselen
- dimi_v
- Regelmatige poster
- Berichten: 264
- Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
- Locatie: Omgeving Breda
Re: Zelfbouw puntlas apparaat
Jij hebt echt tijd teveel denk ik
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504
en nu ook een Peugeot 504
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2080
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: Zelfbouw puntlas apparaat
Begin gemaakt met de klemtang.
Heb busjes gedraaid dat zijn de houders voor de electroden.
Door het klemboutje los te draaien kan je de electrodes langer of korter maken en vervangen.
De busjes las ik straks aan de tang.
De boutjes worden uiteraard nog korter.
Heb busjes gedraaid dat zijn de houders voor de electroden.
Door het klemboutje los te draaien kan je de electrodes langer of korter maken en vervangen.
De busjes las ik straks aan de tang.
De boutjes worden uiteraard nog korter.
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2080
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: Zelfbouw puntlas apparaat
Houder voor lcdscherm getekend en geprint. Nu nog een behuizing maken voor de trafo's met daarin de ventilator van de magnetron voor koeling. En natuurlijk de tang. Van een maat heb ik een stuk 12mm trespa gekregen voor de zijkanten van de tang.
- IVARIO
- Regelmatige poster
- Berichten: 335
- Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
- Locatie: Heist-op-den-Berg (B)
Re: Zelfbouw puntlas apparaat
Geweldig vind ik dit!
The A-Team is er niets bij
The A-Team is er niets bij
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987
Re: Zelfbouw puntlas apparaat
Super leuk dat je deze ervaring deelt en met een uitgebreid foto verslag. Top!
Patrick
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]