Waarschuwing vooraf een magnetron werkt met een zeer hoge spanning van 2000 Volt. Dit is zeer gevaarlijk en zelfs als de stekker uit het stopcontact is zit er nog een geladen condensator in die een dodelijke schok kan geven als deze niet eerst wordt ontladen! Als je niet weet wat je doet nooit een magnetron open maken!!
Projectje tussendoor, ik kwam filmpjes tegen van zelfbouw puntlas apparaten gemaakt van onderdelen van een magnetron.
Nu leek het vrij simpel en ik kreeg toevallig een oude magnetron gratis. En een maat had nog 5 meter 35mm2 kabel over.
Eerst de magnetron gesloopt hierin zit een hoogspanning transformator deze maakt van 230Volt ongeveer 2000Volt. Dit is levensgevaarlijk en niet bruikbaar. Maar als je de hoogspannigswikkeling er af zaagt en vervangt door 2 wikkelingen van 35mm2 geeft de trafo nog maar 2 volt af maar om dat de trafo zn 1200watt is gaat er bij kortsluiting wel zn 600 Ampere lopen.
Nu bleek dat voor 1mm plaatwerk nog net te weinig om goed te smelten. Dius vandaag bij de kringloop een 2e magnetron gehaald. Met 2 trafos parallel smelt ik gaten in dubbel 0.5mm plaatwerk. Genoeg power dus.
Nu moet het alleen nog worden geregeld. Hiervoor een controller besteld waarmee de stroom en lastijd kan worden geregeld. Deze verwacht ik met een week of 2 binnen.
Tot die tijd een tang maken met de elektroden. Het grote voordeel van dit zelfbouw systeem is dat de trafos los van de tang kunnen blijven met dikke kabels er tussen. Dat scheelt enorm in gewicht.
Wordt vervolgd.