Eentje erbij omdat ie zo leuk is: NSU Prinz
- IVARIO
- Regelmatige poster
- Berichten: 335
- Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
- Locatie: Heist-op-den-Berg (B)
Eentje erbij omdat ie zo leuk is: NSU Prinz
Eentje erbij omdat ie zo leuk is: NSU Prinz, bouwjaar 1972.
De auto is nieuw gekocht door ene Emma Wouters hier uit de omgeving.
Vervolgens is de auto in 1986 "opgehokt".
In 2006 is de auto door een lid van de NSU Club Belgium weer rijdend gemaakt, en verkocht aan een politieman hier een dorpje verderop.
Gisteren heb ik de auto van hem gekocht en ben nu dus de derde eigenaar.
Er zit een twee-cilinder luchtgekoelde motor in van 598 cc met 30 PK.
De remmen doen het nog niet, dus dat wordt het eerste aandachtspunt.
De auto ziet er nog prachtig uit in de de originele lak en er zit bijna geen roest op.
Heel raar dat de laatste foto op zijn kop staat, maar als je er op klikt, staat ie wel goed...
De auto is nieuw gekocht door ene Emma Wouters hier uit de omgeving.
Vervolgens is de auto in 1986 "opgehokt".
In 2006 is de auto door een lid van de NSU Club Belgium weer rijdend gemaakt, en verkocht aan een politieman hier een dorpje verderop.
Gisteren heb ik de auto van hem gekocht en ben nu dus de derde eigenaar.
Er zit een twee-cilinder luchtgekoelde motor in van 598 cc met 30 PK.
De remmen doen het nog niet, dus dat wordt het eerste aandachtspunt.
De auto ziet er nog prachtig uit in de de originele lak en er zit bijna geen roest op.
Heel raar dat de laatste foto op zijn kop staat, maar als je er op klikt, staat ie wel goed...
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987
Re: Eentje erbij omdat ie zo leuk is: NSU Prinz
Haha, geweldig! Ik ben deze dingen toevallig twee weken geleden ook op het spoor gekomen. Super simpel (nog simpeler dan een eend eigenlijk) maar toch meer auto. Gisteren wezen kijken bij een exemplaar en meteen enthousiast, achterin zitten was echter wel een dingetje.
Volgende week ga ik misschien ook maar proefrijden, uiteindelijk met het plan om een klassieker om te bouwen tot elektrische auto. Basisplan is mijn eigen eend maar qua 'accu ruimte', aerodynamica en het aansluiten van de aandrijflijn is de prinz toch een stukje idealer dan de lelijke eend.
Veel plezier met de nieuwe aanwinst! Wat zijn jouw eerste indrukken qua fun en 'emotie' in vergelijk met de eend? Dat vind ik namelijk persoonlijk wel belangrijk aan een auto
Volgende week ga ik misschien ook maar proefrijden, uiteindelijk met het plan om een klassieker om te bouwen tot elektrische auto. Basisplan is mijn eigen eend maar qua 'accu ruimte', aerodynamica en het aansluiten van de aandrijflijn is de prinz toch een stukje idealer dan de lelijke eend.
Veel plezier met de nieuwe aanwinst! Wat zijn jouw eerste indrukken qua fun en 'emotie' in vergelijk met de eend? Dat vind ik namelijk persoonlijk wel belangrijk aan een auto
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1896
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: Eentje erbij omdat ie zo leuk is: NSU Prinz
Mooie auto. Veel plezier er mee.
Schultenbräu das ist mein Bier !
- IVARIO
- Regelmatige poster
- Berichten: 335
- Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
- Locatie: Heist-op-den-Berg (B)
Re: Eentje erbij omdat ie zo leuk is: NSU Prinz
Goh, ik heb hem eigenlijk puur op gevoel gekocht; de kleur, het geweldig truttige model, het gepruttel. Helemaal mijn ding.
Veel erin gereden heb ik nog niet, want de remmen werken nog niet...
Je merkt wel dat de auto erg solide in elkaar zit.
Veel erin gereden heb ik nog niet, want de remmen werken nog niet...
Je merkt wel dat de auto erg solide in elkaar zit.
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Re: Eentje erbij omdat ie zo leuk is: NSU Prinz
Zo een heb ik ook nog een tijdje gehad.
Leuke auto, speciale starter/dynamo direct op de krukas.
Wel veel vibratie stationair draaiend, de zuigers gaan tegelijk op en neer.
Ook een heel bijzondere nokkenas aandrijving.
Leuke auto, speciale starter/dynamo direct op de krukas.
Wel veel vibratie stationair draaiend, de zuigers gaan tegelijk op en neer.
Ook een heel bijzondere nokkenas aandrijving.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Re: Eentje erbij omdat ie zo leuk is: NSU Prinz
Haha dat is pas een exceptioneel staaltje engineering, zal wel te maken hebben met het versimpelen van de ontsteking? Maar qua stabiliteit dus een soort van anti-boxer motor? Wat mij technisch erg aansprak was de voor-as uit één stuk, achter zit het wat 'aparter' in elkaar.
Re: Eentje erbij omdat ie zo leuk is: NSU Prinz
Bij de citroen club hier over de grens heeft ook iemand zo'n ding. Zelfde kleur. Hier in het dorp heeft er jarenlang een staan wegrotten op een oprit.
Succes ermee.
Succes ermee.
diverse Citroens, wat anders.
- deusjevo
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1885
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
- Locatie: Omgeving Rotjeknor...
- Contacteer:
Re: Eentje erbij omdat ie zo leuk is: NSU Prinz
De ex schoonvader van m’n broer was NSU dealer, m’n schoonzus mocht van haar vader niet met een NSU Prinz rijden ivm de beroerde wegligging.
Kan iemand die brakke wegligging bevestigen?
Kan iemand die brakke wegligging bevestigen?
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Re: Eentje erbij omdat ie zo leuk is: NSU Prinz
Ik weet wel dat een kennis een oudere versie had. Nieuw gekocht en na enkele maanden brak een hele voorpoot uit het ding. Hij is toen overgestapt op een ami6. De rest van zijn leven heeft hij citroen gereden.
diverse Citroens, wat anders.
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Re: Eentje erbij omdat ie zo leuk is: NSU Prinz
Het is best een tijdje geleden dat ik er een had, iets van een klein jaar of zo mee gereden.
Het is zeker geen eend kwa wegligging, de achterwiel ophanging is pendelarm.
Die zijn berucht omdat die onder de wagen willen in een bocht.
De tank zit voorin, daar zit ook het reserve wiel, accu onder de achterbank.
Verder vond ik het wel meevallen, geen rare manoeuvres gehad.
Ook mee in de sneeuw en met ijzel gereden.
Het is zeker geen eend kwa wegligging, de achterwiel ophanging is pendelarm.
Die zijn berucht omdat die onder de wagen willen in een bocht.
De tank zit voorin, daar zit ook het reserve wiel, accu onder de achterbank.
Verder vond ik het wel meevallen, geen rare manoeuvres gehad.
Ook mee in de sneeuw en met ijzel gereden.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1896
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: Eentje erbij omdat ie zo leuk is: NSU Prinz
Die nokkenas aandrijving is geniaal. https://www.youtube.com/watch?v=_4bgV9ICcU8
Schultenbräu das ist mein Bier !
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Re: Eentje erbij omdat ie zo leuk is: NSU Prinz
Ja he?
Ook de dynastart is apart, door het ontbreken van een starterkrans hoor je geen zaag geluiden bij het starten, hij gaat gewoon aan.
Het start relais zit tegen het schutbord gemonteerd.
Ook de dynastart is apart, door het ontbreken van een starterkrans hoor je geen zaag geluiden bij het starten, hij gaat gewoon aan.
Het start relais zit tegen het schutbord gemonteerd.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
- IVARIO
- Regelmatige poster
- Berichten: 335
- Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
- Locatie: Heist-op-den-Berg (B)
Re: Eentje erbij omdat ie zo leuk is: NSU Prinz
Ja, ik ben ook benieuwd naar de wegligging... De enige "proefrit" die ik heb gemaakt, was hem de aanhanger oprijden...
Die pendelachterassen zijn blijkbaar nogal springerig. Zaten o.a. ook op VW kevers en busjes.
Ook weegt het motortje dat achterin ligt veel zwaarder dan een eendenblokje, heb ik gemerkt. Je tilt je een breuk met twee man.
De voorkant is dan juist weer vrij licht. Vandaar dat ze vroeger wel eens zakken zand of wat stoepklinkers voorin legden voor een betere gewichtsverdeling en wegligging.
Hier nog wat foto's voor bij de technische opmerkingen (klik op de foto's en ze staan rechtop):
Voorwielophanging: Dynastart (van de reservemotor): Benzinetank als onderdeel van de kreukelzone:
Die pendelachterassen zijn blijkbaar nogal springerig. Zaten o.a. ook op VW kevers en busjes.
Ook weegt het motortje dat achterin ligt veel zwaarder dan een eendenblokje, heb ik gemerkt. Je tilt je een breuk met twee man.
De voorkant is dan juist weer vrij licht. Vandaar dat ze vroeger wel eens zakken zand of wat stoepklinkers voorin legden voor een betere gewichtsverdeling en wegligging.
Hier nog wat foto's voor bij de technische opmerkingen (klik op de foto's en ze staan rechtop):
Voorwielophanging: Dynastart (van de reservemotor): Benzinetank als onderdeel van de kreukelzone:
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987
- IVARIO
- Regelmatige poster
- Berichten: 335
- Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
- Locatie: Heist-op-den-Berg (B)
Re: Eentje erbij omdat ie zo leuk is: NSU Prinz
Koppeling met schoepenwiel (klik op de foto's en ze staan rechtop):
Motorruimte (na al de nodige uurtjes poetsen):
De accu is ooit naar de motorruimte verhuisd:
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987
Re: Eentje erbij omdat ie zo leuk is: NSU Prinz
Hij ziet er prima uit.
diverse Citroens, wat anders.