Nieuw gegalvaniseerd chassis behandelen (tegen o.a. geluid)
Nieuw gegalvaniseerd chassis behandelen (tegen o.a. geluid)
Ik ben bezig met een nieuw gegalvaniseerd chassis. Er werd mij verteld het chassis te behandelen, omdat het nogal als een klankkast kan klinken tijdens het rijden, door onder andere steenslag.
Hoe hebben jullie het chassis behandeld? Van binnen heb ik er nu twee bussenValvoline Tectyl Cavity Wax in gespoten. De onderkant en zijkant wil ik behandelen met Valvoline Tectyl Stone Chipping. En daarna weer opbouwen.
Ik ben ook benieuwd naar ervaringen over het behandelen van de bovenzijde. Gespoten in koetskleur, of eerst nog behandeld met iets anders? Antidreunplaten? Etc.
Hoe hebben jullie het chassis behandeld? Van binnen heb ik er nu twee bussenValvoline Tectyl Cavity Wax in gespoten. De onderkant en zijkant wil ik behandelen met Valvoline Tectyl Stone Chipping. En daarna weer opbouwen.
Ik ben ook benieuwd naar ervaringen over het behandelen van de bovenzijde. Gespoten in koetskleur, of eerst nog behandeld met iets anders? Antidreunplaten? Etc.
La vie est belle.
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: Nieuw gegalvaniseerd chassis behandelen (tegen o.a. geluid)
Alle naden eerst met epoxyprimer/ roest omvormer ingspoten dat bruist er lekker tussen misschien overbodig maar kwaad kan het ook niet. Daarna met Hammerit voor specialen metalen zwart geschilderd. Puur cosmetisch vind glimmend zink niet zo mooi.
Daarna nog een paar busjes tectyl ml in de binnenkant leeg gespoten.
Letop na de hammerit geen epoxyprimer meer gebruiken dat reageert op elkaar.
Kwa geluid zal het niet anders zijn als een originele.
Daarna nog een paar busjes tectyl ml in de binnenkant leeg gespoten.
Letop na de hammerit geen epoxyprimer meer gebruiken dat reageert op elkaar.
Kwa geluid zal het niet anders zijn als een originele.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 982
- Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
- Locatie: Marknesse (n.o.p)
Re: Nieuw gegalvaniseerd chassis behandelen (tegen o.a. geluid)
ik heb eind 1998 een Wheels gegalvaniseerd chassis onder de groene eend gezet. Omdat ik het grijs ook niet zo'n mooie kleur vindt heb ik het chassis in de 2 componenten zwarte verf gezet. De 2 losse bodemplaten heb ik netjes vast gezet met popnagels en daar tussen een laagje kit gedaan. Nooit geen last gehad van het geluid
met eendige groeten,
Re: Nieuw gegalvaniseerd chassis behandelen (tegen o.a. geluid)
Ik heb ook wel veel last van herrie maar ik weet niet of dat door mijn galva chassis komt (2cvcity). Ik denk dat een paar stukken antidreunplaat op de vlakke platen een stuk meer helpt dan tectyl in de kokers. Ik zou eigenlijk ook niet weten waarom je tectyl in een chassis zou spuiten dat gegalvaniseerd is en het in theorie dus ook niet nodig heeft, al zal er natuurlijk wel een verschil in zitten of je een 'origineel' chassis verzinkt of een chassis dat ontworpen is op het verzinken
Re: Nieuw gegalvaniseerd chassis behandelen (tegen o.a. geluid)
Tectyl/wax-achtig iets in een gegalvaniseerd zou inderdaad niet echt nodig moeten zijn. Kan echter wel helpen op de plekken waar het zink niet lekker gehecht is. En zal iets helpen tegen klankkast.
Ik verwacht meer demping door de laag stone chipping/anti-steenslag die ik er onderop en aan de zijkant op wil doen.
Blijf ik met de bovenzijde zitten. Antisteenslag is ook wat te dik en blijft wat stroperig om de koets er mooie op te zetten. Daar dan toch 2-componenten of Hammerite? Plus antidreunplaten?
Ik verwacht meer demping door de laag stone chipping/anti-steenslag die ik er onderop en aan de zijkant op wil doen.
Blijf ik met de bovenzijde zitten. Antisteenslag is ook wat te dik en blijft wat stroperig om de koets er mooie op te zetten. Daar dan toch 2-componenten of Hammerite? Plus antidreunplaten?
Laatst gewijzigd door Handjes op di 31 mei, 2022 08:39, 1 keer totaal gewijzigd.
La vie est belle.
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: Nieuw gegalvaniseerd chassis behandelen (tegen o.a. geluid)
Antisteenslag is er ook overspuitbaar die kleeft niet. Die heb ik gebruikt bij de charleston alleen niet op het chassis niet aan gedacht.
- deusjevo
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1884
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
- Locatie: Omgeving Rotjeknor...
- Contacteer:
Re: Nieuw gegalvaniseerd chassis behandelen (tegen o.a. geluid)
Heb 2 gegalvaniseerde chassis gehad, onder m’n 2e Eend een Wheels chassis en nu onder m’n Dyane een kweenie wat voor merk.
Denk zelf dat het een beetje zinloos is om tegen roest te behandelen, voor het oog is het wat anders maar persoonlijk vind ik alles dat gegalvaniseerd is een mooie uitstraling hebben.
Denk zelf dat het een beetje zinloos is om tegen roest te behandelen, voor het oog is het wat anders maar persoonlijk vind ik alles dat gegalvaniseerd is een mooie uitstraling hebben.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Re: Nieuw gegalvaniseerd chassis behandelen (tegen o.a. geluid)
Onder onze eend zit een verschuur crosschassis. De bovenplaat daarvan resoneerde behoorlijk, dus twee jaar geleden heb ik bitumen anti-dreun matten op de bovenplaat geplakt. Een wereld van verschil. Als de stoelen en vloermatten erover zitten zie je het eigenlijk niet, maar het scheelt de helft in herrie. Later nog meer anti-dreun geplakt, deuren, voetenbak enz. Het scheelt echt heel veel lawaai. Ik zou het zeker op de bodemplaat plakken.
Een gegalvaniseerd chassis behandelen met tectiel of iets dergelijks is in mijn ogen vrij nutteloos. Eventueel de buitenkant voorzien van een kleurtje om geen zink te zien zal een kwestie van smaak zijn. Ik zou mij er niet aan storen.
Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
Een gegalvaniseerd chassis behandelen met tectiel of iets dergelijks is in mijn ogen vrij nutteloos. Eventueel de buitenkant voorzien van een kleurtje om geen zink te zien zal een kwestie van smaak zijn. Ik zou mij er niet aan storen.
Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
Re: Nieuw gegalvaniseerd chassis behandelen (tegen o.a. geluid)
Trouwens de anti-dreunplaten werken prima, ook als je niet de hele bovenplaat beplakt. Ik zou eerst de koets erop zetten en in de ruimte die dan overblijft de platen plakken. Er mag hier en daar best een kiertje zitten, zolang je maar minimaal 60% van het oppervlak beplakt, dit geld ook voor de deuren, achterklep, schutbord enz.
Op de foto zie je een beetje wat ik allemaal heb gedaan.
Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
Op de foto zie je een beetje wat ik allemaal heb gedaan.
Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
Re: Nieuw gegalvaniseerd chassis behandelen (tegen o.a. geluid)
Voor de antiroest is het ook niet nodig (hoewel bij sommige verzinkte chassis toch wat roest zou kunnen ontstaan in de felsnaden). Het gaat me meer om de geluidsdemping.deusjevo schreef: ↑ma 30 mei, 2022 18:00 Heb 2 gegalvaniseerde chassis gehad, onder m’n 2e Eend een Wheels chassis en nu onder m’n Dyane een kweenie wat voor merk.
Denk zelf dat het een beetje zinloos is om tegen roest te behandelen, voor het oog is het wat anders maar persoonlijk vind ik alles dat gegalvaniseerd is een mooie uitstraling hebben.
La vie est belle.
Re: Nieuw gegalvaniseerd chassis behandelen (tegen o.a. geluid)
Kijk, dat is goed om te horen (...). Nog een tip voor goede antidreunplaten (zelfklevend neem ik aan?)?schermer schreef: ↑ma 30 mei, 2022 19:17 Onder onze eend zit een verschuur crosschassis. De bovenplaat daarvan resoneerde behoorlijk, dus twee jaar geleden heb ik bitumen anti-dreun matten op de bovenplaat geplakt. Een wereld van verschil. Als de stoelen en vloermatten erover zitten zie je het eigenlijk niet, maar het scheelt de helft in herrie. Later nog meer anti-dreun geplakt, deuren, voetenbak enz. Het scheelt echt heel veel lawaai. Ik zou het zeker op de bodemplaat plakken.
Het chassis wil ik ook alleen met antislag behandelen ivm geluidwering. Esthetisch hoeft het van mij niet.
La vie est belle.
Re: Nieuw gegalvaniseerd chassis behandelen (tegen o.a. geluid)
Netjes! Motorzijde voetenbak niet gedaan?schermer schreef: ↑ma 30 mei, 2022 19:24 Trouwens de anti-dreunplaten werken prima, ook als je niet de hele bovenplaat beplakt. Ik zou eerst de koets erop zetten en in de ruimte die dan overblijft de platen plakken. Er mag hier en daar best een kiertje zitten, zolang je maar minimaal 60% van het oppervlak beplakt, dit geld ook voor de deuren, achterklep, schutbord enz.
En wat zit er op de achterste wielschermen aan de interieurkant?
La vie est belle.
Re: Nieuw gegalvaniseerd chassis behandelen (tegen o.a. geluid)
Motorzijde voetenbak is niet gedaan. Daar zaten al zoveel lagen bodyschutz op gesmeerd. En je kunt er slecht bij en dat stuk koets was overal zo vet, daar blijft weinig meer aan plakken.
Op de binnenkant van de achterste spatborden zit (bekleding) tapijt gelijmd. Standaard zit dat alleen op het voorste zichtbare stukje. Als je de hele wielkast met tapijt bekleed scheelt dat ook enorm in geluid van de achterwielen. Samen met wat bekleding op de kofferklep. Als je dat allemaal kaal laat krijg je een hele fijne klankkast.
De bitumen anti dreun platen heb ik bij Conrad gekocht. Die was toen de goedkoopste. Dikkere platen geeft meer demping.
Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
Op de binnenkant van de achterste spatborden zit (bekleding) tapijt gelijmd. Standaard zit dat alleen op het voorste zichtbare stukje. Als je de hele wielkast met tapijt bekleed scheelt dat ook enorm in geluid van de achterwielen. Samen met wat bekleding op de kofferklep. Als je dat allemaal kaal laat krijg je een hele fijne klankkast.
De bitumen anti dreun platen heb ik bij Conrad gekocht. Die was toen de goedkoopste. Dikkere platen geeft meer demping.
Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
Re: Nieuw gegalvaniseerd chassis behandelen (tegen o.a. geluid)
Bij mij is de koets er nog af, dat scheelt. Zal de motorzijde flink in de antisteenslag zetten. En aan binnenzijde dan (dikke) antidreunplaat.
La vie est belle.
Re: Nieuw gegalvaniseerd chassis behandelen (tegen o.a. geluid)
Ja veel geluid komt van je dwarse uitlaatdemper. Ik heb op een sloop ooit een dyane gevonden die had een soort gesealde plastic zak met een of ander demping spul erin op de voetenbak onder de rubber mat liggen. Van links naar rechts. Gevuld met glaswol of steenwol of iets dergelijks. Leek nogal origineel, althans niet zelf gemaakt??? Dempte prima geluid.
Ik heb mijn deuren gevuld met glaswol. Gelijmd op de houten panelen, geknipt in de vorm van de profielen in de deur. Dat werkt ook best goed.
Ik heb mijn deuren gevuld met glaswol. Gelijmd op de houten panelen, geknipt in de vorm van de profielen in de deur. Dat werkt ook best goed.
diverse Citroens, wat anders.