IVARIO schreef: ↑di 9 aug, 2022 11:32
Samenvattend:
"Het is dus wijs om met een superbenzine met RON98 te rijden.
Dit was niet hetgeen ik uit dit stuk haalde, er is geen 1 algemene regel het ligt er nog maar net aan welk blok je hebt liggen en hoe goed de compressie nog is.
Oud blok met hoge compressie dan 98
Oud blok met slijtage en dus lagere compressie dan kan 95 prima
Nieuwe blokken (A06/642, A06/644 of A06/664.) kunnen i.v.m. lagere compressie sowieso prima op 95.
En qua loodvervanger, ook weer even checken hoe oud je blok is / welk type je erin hebt liggen (dat is mij ooit eens anders verteld maar vind ik nu op meerdere plekken terug kortom ga ik nu ook niet meer gebruiken).
Qqua de Ethanol, als je regelmatig rijdt en de benzine niet lang stilstaat kan dat prima, maar als je langere tijd niet rijdt (b.v. tijdens de winter oid) en dat is een periode van meer dan 4 a 6 weken (voor de vuist weg) dan tank leeg rijden en benzine zonder ethanol tanken.
Zelfde idee bij boot motoren, Ethanol ik ben er geen fan van want je benzine "bederft" veel sneller, dit is tegen te gaan met additieven (gebruik ik bij mijn motor maaiers) om vergumming / schifting van benzine en ethanol tegen te gaan.
Probleem met Ethanol is dat het hygroscopisch is en heel graag vriendjes wordt met water (en dus ook waterdamp uit de lucht) en je zo water in je benzine krijgt hetgeen vergumming en corrosie kan veroorzaken.