ethanol
ethanol
beste forumleden,
ik ben nieuw forum lid en zoek antwoord op de volgende vraag:
iedereen heeft het over de benzine keuze voor onze motoren ivm de toevoeging van ethanol, maar ik wil weten hoe maak ik de motor bestand tegen de toegevoegde ethanol!
laat maar eens horen.
ik ben nieuw forum lid en zoek antwoord op de volgende vraag:
iedereen heeft het over de benzine keuze voor onze motoren ivm de toevoeging van ethanol, maar ik wil weten hoe maak ik de motor bestand tegen de toegevoegde ethanol!
laat maar eens horen.
- Maikel
- Regelmatige poster
- Berichten: 203
- Lid geworden op: wo 7 jul, 2004 18:07
- Locatie: Ergens in Brabant
Re: ethanol
Ligt beetje aan welke leeftijd jouw eendje is vermoed ik.
Mijn 2cv (uit 86 als ik het goed heb) rijdt al jaren vrolijk door op de E10 95. Natuurlijk wel voorzien van loodvervanger.
Jouw vraag maakte dat ik nog wat zoekwerk heb gedaan en als ik dit stuk mag geloven heb ik helegaar geen loodvervanger meer nodig.
mmmmm
Mijn 2cv (uit 86 als ik het goed heb) rijdt al jaren vrolijk door op de E10 95. Natuurlijk wel voorzien van loodvervanger.
Jouw vraag maakte dat ik nog wat zoekwerk heb gedaan en als ik dit stuk mag geloven heb ik helegaar geen loodvervanger meer nodig.
mmmmm
some got it, some eend
- IVARIO
- Regelmatige poster
- Berichten: 335
- Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
- Locatie: Heist-op-den-Berg (B)
Re: ethanol
Samenvattend:
"Het is dus wijs om met een superbenzine met RON98 te rijden.
Het is ietsje duurder, maar je bespaart op slijtage. En je rijdt er ook iets zuiniger op.
Een keertje rijden op Euro 95 zal je motor niet gelijk verwoesten".
En ook: "Ethanolvrije premium-benzines (update augustus 2020)
Waar we naar moeten kijken zijn de zogenaamde premium 98-superbenzines. Hier zijn er een aantal van met
0% bio-ethanol:
Op dit moment (1 mei 2020) zijn dat in ieder geval:
BP Ultimate 98
Esso/Mobil Energy Supreme+ 98
Shell V-Power
TanQyou Euro102
Texaco Euro XL 98.
Tamoil SuperPlus 98
Berkman Superplus 98
Fieten Super Plus 98
Firezone Premium 98
Tango Superplus 98
Deze zijn gecontroleerd via de websites van de leveranciers. Let op: op de pomp zal de genoemde misleidende sticker ‘E5’ geplakt staan, maar die is dus voor deze benzines met 0 (nul) tot 5% benzine. Zolang het duurt!
wisselend (per levering) tussen 0-5% ethanol:
Daarnaast zijn er premium 98-brandstoffen die wisselend (per levering) tussen 0-5% ethanol zitten:
Total Excellium 98
TinQ Superplus 98
Argos Super Plus 98
Brandoil Superplus 98
OK Superplus 98
Lukoil Superplus 98
5% bio-ethanol:
Andere 98-premiumbrandstoffen die hier niet genoemd zijn bevatten 5% bio-ethanol".
"Het is dus wijs om met een superbenzine met RON98 te rijden.
Het is ietsje duurder, maar je bespaart op slijtage. En je rijdt er ook iets zuiniger op.
Een keertje rijden op Euro 95 zal je motor niet gelijk verwoesten".
En ook: "Ethanolvrije premium-benzines (update augustus 2020)
Waar we naar moeten kijken zijn de zogenaamde premium 98-superbenzines. Hier zijn er een aantal van met
0% bio-ethanol:
Op dit moment (1 mei 2020) zijn dat in ieder geval:
BP Ultimate 98
Esso/Mobil Energy Supreme+ 98
Shell V-Power
TanQyou Euro102
Texaco Euro XL 98.
Tamoil SuperPlus 98
Berkman Superplus 98
Fieten Super Plus 98
Firezone Premium 98
Tango Superplus 98
Deze zijn gecontroleerd via de websites van de leveranciers. Let op: op de pomp zal de genoemde misleidende sticker ‘E5’ geplakt staan, maar die is dus voor deze benzines met 0 (nul) tot 5% benzine. Zolang het duurt!
wisselend (per levering) tussen 0-5% ethanol:
Daarnaast zijn er premium 98-brandstoffen die wisselend (per levering) tussen 0-5% ethanol zitten:
Total Excellium 98
TinQ Superplus 98
Argos Super Plus 98
Brandoil Superplus 98
OK Superplus 98
Lukoil Superplus 98
5% bio-ethanol:
Andere 98-premiumbrandstoffen die hier niet genoemd zijn bevatten 5% bio-ethanol".
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987
- Maikel
- Regelmatige poster
- Berichten: 203
- Lid geworden op: wo 7 jul, 2004 18:07
- Locatie: Ergens in Brabant
Re: ethanol
Dit was niet hetgeen ik uit dit stuk haalde, er is geen 1 algemene regel het ligt er nog maar net aan welk blok je hebt liggen en hoe goed de compressie nog is.
Oud blok met hoge compressie dan 98
Oud blok met slijtage en dus lagere compressie dan kan 95 prima
Nieuwe blokken (A06/642, A06/644 of A06/664.) kunnen i.v.m. lagere compressie sowieso prima op 95.
En qua loodvervanger, ook weer even checken hoe oud je blok is / welk type je erin hebt liggen (dat is mij ooit eens anders verteld maar vind ik nu op meerdere plekken terug kortom ga ik nu ook niet meer gebruiken).
Qqua de Ethanol, als je regelmatig rijdt en de benzine niet lang stilstaat kan dat prima, maar als je langere tijd niet rijdt (b.v. tijdens de winter oid) en dat is een periode van meer dan 4 a 6 weken (voor de vuist weg) dan tank leeg rijden en benzine zonder ethanol tanken.
Zelfde idee bij boot motoren, Ethanol ik ben er geen fan van want je benzine "bederft" veel sneller, dit is tegen te gaan met additieven (gebruik ik bij mijn motor maaiers) om vergumming / schifting van benzine en ethanol tegen te gaan.
Probleem met Ethanol is dat het hygroscopisch is en heel graag vriendjes wordt met water (en dus ook waterdamp uit de lucht) en je zo water in je benzine krijgt hetgeen vergumming en corrosie kan veroorzaken.
some got it, some eend
Re: ethanol
Ik rijdt al meer dan 10 jaar met e10 2cv6 en de 57er. Geen problemen. Ook na 3 kwart jaar in de stalling gewoon starten.
diverse Citroens, wat anders.
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: ethanol
De grap is altijd dat het octaangetal, de ethanol toevoeging en de aanwezigheid van lood in de benzine altijd lekker door elkaar gehusseld worden zodat Jan Met De Pet er geen snars meer van snapt....
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Re: ethanol
Ik verwacht geen problemen met ethanol voor wat betreft carburateur en kunststoffen.
Aluminium kan corroderen door het vocht wat ethanol absorbeert maar de 2cv carburateurs zijn van een zink legering.
Loodvervanger zou alleen nodig zijn voor de oudere eenden, 18pk en ouder.
Maar zelfs dat gaat heel lang goed.
Aluminium kan corroderen door het vocht wat ethanol absorbeert maar de 2cv carburateurs zijn van een zink legering.
Loodvervanger zou alleen nodig zijn voor de oudere eenden, 18pk en ouder.
Maar zelfs dat gaat heel lang goed.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
- deusjevo
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1884
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
- Locatie: Omgeving Rotjeknor...
- Contacteer:
Re: ethanol
Ik heb in kleine 30 jaar nog nooit loodvervanger in een 2CV achtige gebruikt, wel altijd Superplus of tegenwoordig E5
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
- Maikel
- Regelmatige poster
- Berichten: 203
- Lid geworden op: wo 7 jul, 2004 18:07
- Locatie: Ergens in Brabant
Re: ethanol
Nou van wat ik begrepen heb (maar ik ben geen chemicus oid) is dat de toevoeging van lood is "uitgevonden" i.v.m. de steeds hoger worden de compressie in benzine motoren en dus om het octaan gehalte omhoog te brengen. Dus volgens mij is er wel een verband tussen loodhoudende benzine en octaan gehalte.
BRON en interssante youtube
Lang dacht ik dat lood werd toegevoegd enkel ter bescherming van de kleppen .
Dank voor het delen.
Ik ga daar mee stoppen dus.
some got it, some eend
Re: ethanol
Beste forum leden, bedankt voor de snelle reactie!
De motor in mijn dyane 6 is een M28.
Hier zijn geharde kleppen en zittingen toegepast; dus geen loodvervangers nodig.
Verders is de compressie verhouding 9 op 1 en zou ik dus ron 98 moeten gebruiken.
Als de compressie door slijtage iets is teruggelopen richting de 8,5 zou er ron 95 in kunnen.
Ik zou dus de kompressie kunnen meten om dat te bepalen.
Rest de hoeveelheid ethanol die het motortje kan verdragen.
Benzinevlotter? tank is van staal? Slangen? Carburateur vlgs jullie geen probleem.
Bezinepomp?
Kunnen jullie nog iets over de ethanol zeggen?
Bvb mijn dank !!
De motor in mijn dyane 6 is een M28.
Hier zijn geharde kleppen en zittingen toegepast; dus geen loodvervangers nodig.
Verders is de compressie verhouding 9 op 1 en zou ik dus ron 98 moeten gebruiken.
Als de compressie door slijtage iets is teruggelopen richting de 8,5 zou er ron 95 in kunnen.
Ik zou dus de kompressie kunnen meten om dat te bepalen.
Rest de hoeveelheid ethanol die het motortje kan verdragen.
Benzinevlotter? tank is van staal? Slangen? Carburateur vlgs jullie geen probleem.
Bezinepomp?
Kunnen jullie nog iets over de ethanol zeggen?
Bvb mijn dank !!
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2677
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Re: ethanol
in principe kunnen de blokjes prima tegen ethanol. Indertijd heb ik op E85 gereden (ja, 85% ethanol!) en dat ging met andere sproeiers prima. Het enige euvel dat ik toen heb gehad is dat de lijm van de vlotter in de carburateur was opgelost. Brandstofleidingen e.d. was geen enkel probleem.
- Maikel
- Regelmatige poster
- Berichten: 203
- Lid geworden op: wo 7 jul, 2004 18:07
- Locatie: Ergens in Brabant
Re: ethanol
Wow zat je in de racelaarij of woonde je in Zweden ofzo ?
Wist niet eens dat het bestond.
some got it, some eend
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2677
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Re: ethanol
nee, absoluut niet. Er is een periode geweest dat E85 in Nederland goed leverbaar was. Het was een stuk goedkoper (25%) dan euro 95. Er zijn toen meerdere 2cv-rijders geweest die met een andere sproeierbezetting probleemloos op E85 reden. Totdat het niet meer leverbaar was... Er is nu nog één station dat het levert.
Re: ethanol
Beste forumleden, bedankt voor de snelle reactie. Mijn conclusie is dat ik gerust euro 95 kan tanken zolang er geen pingelen optreedt.
Vr.gr. Estafred.
Vr.gr. Estafred.
- deusjevo
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1884
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
- Locatie: Omgeving Rotjeknor...
- Contacteer:
Re: ethanol
In Frankrijk nog steeds te koopMichiel van G. schreef: ↑wo 17 aug, 2022 09:56 nee, absoluut niet. Er is een periode geweest dat E85 in Nederland goed leverbaar was. Het was een stuk goedkoper (25%) dan euro 95. Er zijn toen meerdere 2cv-rijders geweest die met een andere sproeierbezetting probleemloos op E85 reden. Totdat het niet meer leverbaar was... Er is nu nog één station dat het levert.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green