De nummerplaat is vandaag binnengekomen!
Meteen netjes een houder die ik gekregen heb van mijn garage achterop gemonteerd met twee zelftappers en een paar stukjes dubbelzijdige tape voor huisnummers 'for good measure', oogt toch een stukje beter dan bloot op de carrosserie met twee houtschroeven.
Even de lokale doe-het-zelf-zaken afgeschuimd naar een die een aluminium reproductieplaat kan maken voor aan de voorkant, de eerste twee doen alleen plexi, de derde deed het wel, maar echt in belabberde kwaliteit (goed genoeg om occasioneel op een aanhanger te hangen). Ach, om toch sort-of wettelijk in orde te zijn* voor €15,- toch die maar genomen, meteen een knik er in gemaakt en onder de grille gemonteerd aan de motorkap met weer wat van die tape en twee schroeven in de gaten die een vorige eigenaar daarvoor reeds had gemaakt.
*Waarom "sort-of wettelijk in orde"? Blijkbaar zit die Aventure/Safari/hoejehetookwiltnoemen bumper flink in de weg om de nummerplaat ook effectief volledig te kunnen lezen als je voor de auto staat, dus nu ben ik voorlopig nog even immuun voor trajectcontroles en andere ANPR-camera's die aan de voorkant filmen.
Om privacyredenen ga ik mijn nummerplaat niet online gooien, maar om een idee te hebben van het beeld even een foto van een 2CV met dezelfde bumper en nummerplaatpositie geleend van het wonderlijke wereldwijde web:
Omdat ik dit zelf eigenlijk maar lelijk vind ga ik toch eens met stukken papier/karton bekijken hoe dit beter kan.
De mooiste oplossing zou een stickernummerplaat net boven de grille zijn zoals je dit wel eens op oude Britse auto's ziet:
![Afbeelding](https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS-5h5s7kXEi_M18Tb6ZSGd-Zg_JojzMMDOrg&usqp=CAU)
Maar hoewel dit perfect leesbaar zou zijn en er achtergrondstickers op de markt zijn die retroreflecterend zijn en de correcte afmetingen hebben, mag dit eigenlijk niet in België.
Toen ik naar de garage, bandencentrale en keuring moest met de platen van mijn busje had ik de voorste (plexi) nummerplaat met spanbandjes gewoon in het midden op de bumper hangen, maar in de breedte komt dat dan voorbij de verticale buizen, ook niet echt ideaal:
Dit zijn de formaten die in België bestaan (niet letten op de kleuren, deze zijn voor landbouwvoertuigen, de afmetingen zijn dezelfde):
Het kleinste plaatje zou volgens mij het mooiste passen: de juiste hoogte om in het midden vast te kunnen maken aan de bovenste en onderste buis zonder er boven (voor de grille) of onder uit te steken, en ook lekker smal waardoor er binnen dat middelste kader links en rechts van de plaat eventueel nog extra lampjes of embleempjes kunnen.
Opgelost dan? Nee dus... Dit formaat nummerplaat mag je voorop enkel monteren als je dit formaat ook achterop hebt, en dat mag alleen als de andere twee formaten niet passen (veelal bij Amerikaanse auto's) omdat ze van minder ver leesbaar zijn. Hoewel dit dus prima leesbaar is door trajectcontrole-/ANPR-camera's en mobiele flitsers (Amerikaanse auto's en alle motorfietsen rijden met dit formaat rond) mag dit dus ook niet.
Rest dus nog die grote plaat, daarvan vrees ik dat die dan weer in de hoogte hetzelfde klungelige uitzicht zal hebben als de normale langwerpige plaat in de breedte (foto van de blauw-witte 2CV hierboven)...
Pffff, ik mis onze oude nummerplaatjes...
![Afbeelding](https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/de/BE_license_plate.jpg/260px-BE_license_plate.jpg)