Klopt.Kulio schreef:Ik heb mijn Valeo bobine gekocht bij het Eendeëi in Rotterdam. Ik kan me niet voorstellen dat die mensen slechte spullen op voorraad zouden houden en vooral aan hun leden verkopen.
De slechte Valeo's verkopen ze alleen aan China
Beetje late reactie, hopelijk heb je er toch nog wat aan...AlanJozua schreef: ↑vr 29 jul, 2022 22:53 Vorige week begaf de oude bobine van mijn dyaantje het. Nieuwe gekocht +bougiekabels en bougies. Starten en lopen. Vandaag na een uurtje rijden wilde ze niet meer starten. Dacht eerst dat het aan de brandstoftoevoer lag, maar uiteindelijk na bijna drie uur prutsen startte ze weer toen ik de oude (ik dacht kapotte) bobine er weer op zette. Kan iemand mij vertellen wat er in hemelsnaam aan de hand is met die dingen?
Puntjes en condensator om de zoveel tijd vervangen kost ook geld en moeten regelmatig gecontroleerd en eventueel bijgesteld worden om de bobine heel te houden, ook een gedoe of als je het niet zelf kan een kost. Als de condensator overlijdt zie je het zelfs niet altijd tijdens een controle, wordt de bobine overladen en trek je die ook mee de dood in. Je mag dan nog zelf kunnen sleutelen (anders heb je de kost van de wegenwacht) en de nodige reserveonderdelen en gereedschap mee hebben, bij 40° langs een drukke weg sleutelen is niet leuk, noch in de regen, noch met mooie kleren aan, noch 's nachts... Met een 123 is de kans dat dit nodig is ook wel een stuk kleiner. Als je zelf de ombouw doet kun je natuurlijk ook gewoon de contactpuntjes, condensator en gewichtjes bijhouden en bij de reservebobine (er wordt aangeraden de bobine te vernieuwen bij het plaatsen van een 123, dus de oude is meteen de reserve), -bougiekabels en -bougies in de koffer leggen.
Ik heb de bougiekabels aan de bougies van Soleille al los gehad zonder de schermen te demonteren, ik trok daarbij toch echt aan de doppen hoor, ik zie echt niet in waarom de schermen er (bij koude motor, maar dat is om schade aan de schroefdraad te voorkomen sowieso beter) af zouden moeten en hoe je daarmee rechtstreekser aan de dop zou kunnen trekken.Een veel voorkomend probleem is gebroken bougie kabels. Iedereen heeft er de pest aan om de voorschermen eraf te halen voor bougie wissel maar als je toch kleppen stelt dan doe je dat meteen. Degene die de bougies wisselen met de schermen erop doen trekken aan de kabels om die eraf te halen ipv aan de doppen . Als je dit een paar keer gedaan hebt dan heb je kabelbreuk en zoek je waarom die zo slecht loopt.
Het verhaal van zoveel dingen hé, puntjes, condensators, bobines, kantelmessen, pakkingen, clips, lagers, stuurhuisdelen, velgen, lichtreflectoren... Je kan bijna geen onderdeel bedenken waarvan er wel niet ergens te lezen valt dat een halfversleten of verroest origineel deel nog langer mee kan of meer kan verdragen dan een nieuw deel.