Lassen chassis / Owatrol / Chassis inwendig behandelen

Stel hier je vragen over lassen.
jocira
Beginner
Beginner

Lassen chassis / Owatrol / Chassis inwendig behandelen

Bericht door jocira » do 17 jul, 2003 23:17

Ik heb in de bodemplaat een aantal nu nog kleine gaatjes. Die wil ik eigenlijk gelast hebben. Is d'r iemand van het forum die dat goed en verantwoord kan lassen?
:?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?:
Afstand maakt mij niet zo uit, als het maar degelijk is en niet te duur.

Groeten

Joop

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Gaatjes in chassis.

Bericht door Gerard2cv » vr 18 jul, 2003 13:05

Hallo Jocira.
Gaatjes in je chassis?
Hebben we het hier over roestschade of over de hele serie gaatjes die bedoelt zijn
om het chassis juist tegen roest te beschermen,want het chassis bestaat uit heel veel
aparte compartementen die allemaal binnenin tegen roest beschermd moeten worden.

jocira
Beginner
Beginner

Bericht door jocira » vr 18 jul, 2003 17:41

Hoi Gerard,

Als je de 2 hoofdbalken hebt, (chassis toch) dan zit links achter in de bodem plaat zit een rafelig gaatje. Mischien wel ontstaan uit zo'n gaatje dat weet ik niet. Het is echt wel roestschade.

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Lassen

Bericht door Gerard2cv » za 19 jul, 2003 08:01

Halo Jocira.
Ik zou dat gaatje met een antiroest product behandelen en daarna goed in de verf zetten
maar wel een gaatje laten,want daar kan evt lekwater uitstromen. Bekijk de bodum maar
er zitten veel meer gaatjes in en die zijn allemaal om de aparte compartementen in je
chassis te kunnen tectyleren.

jocira
Beginner
Beginner

Bericht door jocira » ma 21 jul, 2003 19:32

Gerard, denk je? Ik ben bang dat het verder gaat. Anderzijns goed inpappen kan ik zelf wel.
Lassen heeft ook wel risico's voor de rest van roestvorming denk ik. Hitte en verf verbranden ed.

Een gehele antiroest behandeling (bij garage) van chassis is dan ook nu goed te doen? Of verberg ik dan rotte plekken. M'n karretje moet nog wel even mee.

Groeten
Joop

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Chassis ondehoud

Bericht door Gerard2cv » di 22 jul, 2003 07:10

Hallo Joop
De tijd om je chassis te behandelen is juist nu.want juist in deze tijd is hij door en door
droog.Maar om te Tectyleren moet je eigenlijk een roestvrij chassis hebben.Vele
gebruiken als er al roest aanwezig is quatrol in nevelen daarmee de binnenkant van
het chassis in .om te zien hoe alle kamers van het chassis in elkaar zittem kijk je op
www.cats-citroen.net

Ondar
Beginner
Beginner
Contacteer:

Bericht door Ondar » di 22 jul, 2003 08:46

Ik ben ook van plan om mijn chassis inwendig te (laten) owatrollen.
Ben op de volgende site gekomen na wat googlen (is ook degene die Harry de Eendendokter aanraadde)

http://www.jacquesmoenen.nl/

kosten waren dacht ik iets van 125 Euro voor een inwendige chassisbehandeling met owatrol maar dan moest je wel helpen met leeghalen en schoonmaken van je eendje.
En je kan als her droog blijft er dezelfde dag nog mee naar huis rijden.

Ga ik na mijn vakantie in de Alpen zeker doen.
Ondar Eendrijder en Dyanerijder
www.ondar.nl

Christian
Gebruiker
Gebruiker

owatrol

Bericht door Christian » di 22 jul, 2003 20:54

Ik heb eens zo'n owatrolbehandeling laten doen door Jacques. En ik zou het eerlijk gezegd niet nog eens doen. En wel om de volgende redenen:
- Jaques werkt niet erg zorgvuldig, hij laat de owatrol alle kanten op spuiten. Ik ben twee dagen bezig geweest om de troep (want het is smerig spul) van de lak en het interieur af te krijgen.
- Het enige dat hij doet, is met een vernevelaar door de gaatjes in het chassis en door zelfgeboorde gaatjes in de koets en deuren de owatrol naar binnen spuiten. Naar mijn mening kan iedereen dat ook wel zelf. Je hebt er nog niet eens een speciale spuitinrichting voor nodig. Het kan ook met een (planten-) gifspuit. (zo'n ding dat je op druk moet pompen bijv.)

Dus als je het zelf doet, heb je veel minder troep (als je ten minste een beetje voorzichtig bent met de spuit. En je spaart je ongeveer 100 euro uit.

Ik moet wel zeggen dat dit mijn ervaring is met deze behandeling. Misschien dat anderen er anders over denken, of betere ervaringen ermee hebben.
Tot slot denk ik dat Owatrol een van de beste middelen is tegen roest. Zeker als het roestproces al bezig is.

C Schols

plop
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door plop » wo 23 jul, 2003 09:23

Ik heb mijn spatborden aan de binnenkant behandeld met owatrol (3 jaar geleden op nieuwe spatborden). Ben nu bezig om het nog aanwezige owatrol en de roest eraf te halen en mijn spatborden weer lekker in de tectiel te zetten. Mijn ervaring met Owatrol: troep, als je geld en tijd over hebt moet je Owatrol gebruiken.

Plop :twisted:
Plopperdeplop

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Roestbehandeling.

Bericht door Gerard2cv » wo 23 jul, 2003 10:30

Ik krijg steeds meer de indruk dat owatrol meer een roestafsluiter is,maar als die droog
is zou er lak over moeten om hem af te sluiten.en aan de binnenkant van het chassis
zou je dus als de owatrol droog is er toch iets over moeten spuiten.Maar dan blijft bij
mij de vraag.Wat doen je aan de gepuntlaste verbindigen in het chassis waar tussen
de naden hier in holland met ons vochtige klimaat altijd vocht tussen de puntlasnaden
blijft zitten

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Bjorn » wo 23 jul, 2003 13:28

Ik ken geen middel dat beter penetreerd dan Owartol!
Het zuigt zichzelf echt tussen de naden.
Owatrol wordt vooral veel gebruikt in de scheepsbouw, om holle ruimten mee te behandelen.

Duintje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Duintje » wo 23 jul, 2003 14:54

Owatrol schijnt wel op te kunnen lossen/drogen, dus regelmatig opnieuw Owatrollen of de Owatrol inpakken met een menie ofzo.

Of RLS gebruiken, een combinatie van Owatrol en menie

Verder is het fantastisch spul..

Marcel

plop
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door plop » do 24 jul, 2003 09:32

Voor mij geen owatrol meer, ik ga in het vervolg RX gebruiken. Dit kun je zelfs op kleur laten maken en heeft niet het nadeel zoals owatrol dat het niet goed werkt :lol:

die nooit te beroerd is om een ook voor een ander merk een beetje reclame te maken
Plopperdeplop

Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Handjes » do 24 jul, 2003 09:41

plop schreef:Ik heb mijn spatborden aan de binnenkant behandeld met owatrol (3 jaar geleden op nieuwe spatborden). Ben nu bezig om het nog aanwezige owatrol en de roest eraf te halen en mijn spatborden weer lekker in de tectiel te zetten. Mijn ervaring met Owatrol: troep, als je geld en tijd over hebt moet je Owatrol gebruiken.

Owatrol is ook niet zonder meer geschikt voor ' uitwendig' gebruik! Het zal uiteraard door weer en wind verdwijnen. Owatrol is voor naden (motorkapscharnier, langs dorpels, etc) en holle ruimten (chassis, voetenbak, bak onder achterbank, balkje onder voorruit, balkje bij motorkapscharnier, etc). Owatrol kruipt in alle kieren, het kruipt zelfs omhoog! Elke 3 jaar nabehandelen. Het blijft iets wax achtig.

Voor externe delen zul je een drogende ondergrond moeten hebben, dus bijvoorbeeld RLS (meni met Owatrol) en daaroverheen weer body-coating of gewoon lak (eventueel eerst primer).
La vie est belle.

jocira
Beginner
Beginner

Bericht door jocira » do 24 jul, 2003 23:55

De meningen zijn nogal verdeeld. :?
Bij Burton (vh. duckhunt) vertelde ze me dat het goedje RX er onder hele hogedruk wordt ingespoten en dat reparatie voor die tijd gedaan moeten worden. Ik kan me voorstellen dat je dan alles onder het spul hebt zitten en dat je dan nog wel even aan het poetsen bent. Zo kan ik me ook voorstellen dat je dat karweitje zelf doet zoals bij Jaques.
En de tectiel spuitbussen van de Halford bijvoorbeeld, is dat wat om in gaten en kieren te spuiten. Das ook van dat dunne spul. Hoegaat dat bij de deuren: eerst de panelen demonteren?

Gesloten