Goedenavond, heb een probleem bij het laden van de accu van mijn 2cv6.
spanning loopt op naar soms 18 volt.
vandaag alles geprobeerd, meerdere spannings regelaars en dynamo's, extra aarde, maar probleem blijft.
heb uiteindelijk een spannings regelaar open gemaakt en getande wiel verdraaid en zo de spanning naar 13,8 afgesteld?
lijkt nu goed? maar wel heel raar toch.
iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn van te hoge spanning??
hoor graag groet, jan de jong
te hoge spanning van dynamo
-
- Beginner
- Berichten: 15
- Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 21:41
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: te hoge spanning van dynamo
Weet je zeker dat de spanningsregelaars niet beide stuk zijn. Heb het ook gehad maar was na een nieuwe spanningsregelaar opgelost. Die moet haasr wel stuk of verkeerd aangesloten zijn. Waardoor de dynamo niet stopt met laden.
-
- Beginner
- Berichten: 15
- Lid geworden op: vr 26 jun, 2015 21:41
Re: te hoge spanning van dynamo
heb echt wel 6 regelaars getest, zullen toch niet allemaal kapot zijn?
spanning bij allemaal tussen de 15 en 18 volt???
maar met aanpassing in de regelaar, stelwiel helemaal naar rechts gedraaid, lijkt probleem verholpen??
ben nog wel op zoek naar de oorzaak
spanning bij allemaal tussen de 15 en 18 volt???
maar met aanpassing in de regelaar, stelwiel helemaal naar rechts gedraaid, lijkt probleem verholpen??
ben nog wel op zoek naar de oorzaak
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1915
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: te hoge spanning van dynamo
ik ken wel dit:
iets te hoge laadspanning, bv 15 v; hoge overgangsweerstand in de massa. Dit is wel te verhelpen door de dynamo te verwijderen en dan de pasvlakken waar de dynamo het blok raakt en op de dynamo goed schoon te maken. Ook losnemen en schoonmaken van de massa kabel van het blok naar de accu.
Je kan een spanningsregelaar als volgt testen:
De uitgang van de spanningsregelaar is spanningsvoerend (plus) als de ingang onder de ca 14 volt is. Komt de ingangsspanning daar boven dan moet de uitgang naar nul gaan.
Bij draaiende motor de accuspanning meten. zou iets onder de 14 V moeten zijn.
dan de stuurdraad van de dynamo losnemen. Nu moet de accuspanning naar 12.5 v dalen.
Nu bij draaiende motor meten aan de loshangende stuurdraad van de dynamo. Daar moet nu 12.5 V op staan.
Nu met een externe draad van de plus van de accu naar de stuuringang van de dynamo.
nu moet er op de loshangende stuurdraad 0 V staan.
Andere methode: regelbare voeding op de ingang van de spanningsregelaar. Bij ca 14 v moet de uitgang naar 0 gaan. Voor de oude apanningsregelaars moet je wel een voed8ng hebben met wat vermogen
Groet, Rob
iets te hoge laadspanning, bv 15 v; hoge overgangsweerstand in de massa. Dit is wel te verhelpen door de dynamo te verwijderen en dan de pasvlakken waar de dynamo het blok raakt en op de dynamo goed schoon te maken. Ook losnemen en schoonmaken van de massa kabel van het blok naar de accu.
Je kan een spanningsregelaar als volgt testen:
De uitgang van de spanningsregelaar is spanningsvoerend (plus) als de ingang onder de ca 14 volt is. Komt de ingangsspanning daar boven dan moet de uitgang naar nul gaan.
Bij draaiende motor de accuspanning meten. zou iets onder de 14 V moeten zijn.
dan de stuurdraad van de dynamo losnemen. Nu moet de accuspanning naar 12.5 v dalen.
Nu bij draaiende motor meten aan de loshangende stuurdraad van de dynamo. Daar moet nu 12.5 V op staan.
Nu met een externe draad van de plus van de accu naar de stuuringang van de dynamo.
nu moet er op de loshangende stuurdraad 0 V staan.
Andere methode: regelbare voeding op de ingang van de spanningsregelaar. Bij ca 14 v moet de uitgang naar 0 gaan. Voor de oude apanningsregelaars moet je wel een voed8ng hebben met wat vermogen
Groet, Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Re: te hoge spanning van dynamo
Die mechanische allemaal weg gooien. Werkt niet meer. Kunnen echt goed allemaal stuk zijn.
Als er een het nog wel doet, kan dag zijn, een paar maanden maar gaat ook defect.
Gewoon zon electronische kopen, nooit meer problemen!
Als er een het nog wel doet, kan dag zijn, een paar maanden maar gaat ook defect.
Gewoon zon electronische kopen, nooit meer problemen!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1915
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: te hoge spanning van dynamo
Die kunnen hun warmte niet zo goed kwijt en gaan ook vaak stuk.
Heb hier een aantal die het niet meer doen.
Afgelopen zomer met de eend op vakantie: hoe warmer hoe lager de accuspanning.
Gr Rob
Heb hier een aantal die het niet meer doen.
Afgelopen zomer met de eend op vakantie: hoe warmer hoe lager de accuspanning.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Re: te hoge spanning van dynamo
Een electronische defect? Dat heb ik nog nimmer gezien. Van geen enkel merk of leverancier.
Maar goed alles kan stuk natuurlijk.
Maar goed alles kan stuk natuurlijk.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980