Trillingen in het stuur
Trillingen in het stuur
Ik heb een hele heftige trilling in het stuur...
Maar die komt en gaat, bepaalde snelheid, en meestal bij kleine stuurbewegingen (flauwe bocht en tussen de 60 en 80 km/h).
Hij verdwijnt als ik dan beetje stuur of gas/rem...
Banden al verwisseld (voor met achter).
Alles in het vet gezet (aandrijfas fusee).
Opgekrikt heeft het wiel boven en onder vast gepakt geen speling links rechts wel...
Denk dat het in het stuurhuis speling zit...
Zou dat het kunnen zijn?
Maar die komt en gaat, bepaalde snelheid, en meestal bij kleine stuurbewegingen (flauwe bocht en tussen de 60 en 80 km/h).
Hij verdwijnt als ik dan beetje stuur of gas/rem...
Banden al verwisseld (voor met achter).
Alles in het vet gezet (aandrijfas fusee).
Opgekrikt heeft het wiel boven en onder vast gepakt geen speling links rechts wel...
Denk dat het in het stuurhuis speling zit...
Zou dat het kunnen zijn?
onder druk wordt alles vloeibaar
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: Trillingen in het stuur
Zijn de wielen gebalanceerd?
Re: Trillingen in het stuur
Nee geen garage in de buurt kunnen vinden die dat kan.
Maar het omwisselen veranderde niets (voor naar achter).
Het lijkt er wel op...maar is stuk erger...
Maar het omwisselen veranderde niets (voor naar achter).
Het lijkt er wel op...maar is stuk erger...
onder druk wordt alles vloeibaar
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2176
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Re: Trillingen in het stuur
Stuurkogels waarschijnlijk.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Re: Trillingen in het stuur
De kogels in het stuurhuis bedoel je dan?
Stuurhuis er dan helemaal uit denk ik...
Maar kan dat zonder alles er uit?
Motor &bak... Bedoel ik dan...
onder druk wordt alles vloeibaar
Re: Trillingen in het stuur
Ik heb dit nu in 2 eenden deze soort trilling gehad. Bij beiden waren de bronzen blokjes in het stuurhuis versleten. Het is me bij beiden gelukt dit te demonteren zonder de bak uit te bouwen. Of dit ook bij een nieuwe eend lukt weet ik niet. De uitlaatbuizen en de handrem hefboom zitten wat in de weg.
Succes
Succes
diverse Citroens, wat anders.
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2176
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Re: Trillingen in het stuur
Ik bedoel die bij de wielen.
Probeer een voorwiel eens snel heen en weer te bewegen met je handen aan weerzijde van het wiel.
Dan kan je vaak wat speling voelen.
Dat zijn de kogels die aan het stuurarmpje die wat slijten.
Kan afgesteld worden.
Maar elke speling in het stuur systeem kan deze vibratie veroorzaken.
Probeer een voorwiel eens snel heen en weer te bewegen met je handen aan weerzijde van het wiel.
Dan kan je vaak wat speling voelen.
Dat zijn de kogels die aan het stuurarmpje die wat slijten.
Kan afgesteld worden.
Maar elke speling in het stuur systeem kan deze vibratie veroorzaken.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Re: Trillingen in het stuur
Alle punten gaan naar André deze keer!
1 stuurkogel vervangen (was minder dan 18mm) andere omgewisseld met een die ik nog had liggen die redelijk was.
En....
Ja hoor helemaal weg die trillingen! TOP!
Super, sporing nog een beetje afstellen denk ik maar het gaat al 10x beter dan er voor.
1 stuurkogel vervangen (was minder dan 18mm) andere omgewisseld met een die ik nog had liggen die redelijk was.
En....
Ja hoor helemaal weg die trillingen! TOP!
Super, sporing nog een beetje afstellen denk ik maar het gaat al 10x beter dan er voor.
onder druk wordt alles vloeibaar
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2176
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Re: Trillingen in het stuur
Mooi, want het voelt best raar aan dat vibreren in het stuur.
Sporing afstellen doe ik zelf door de afstand te meten tussen de binnenzijde velgen voor de as en achter de as.
0 tot 2mm uitspoor met een hulpstuk bestaande uit 2 in elkaar schuivende alluminium buizen tussen de velgranden aan weerzijde.
Sporing afstellen doe ik zelf door de afstand te meten tussen de binnenzijde velgen voor de as en achter de as.
0 tot 2mm uitspoor met een hulpstuk bestaande uit 2 in elkaar schuivende alluminium buizen tussen de velgranden aan weerzijde.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
- dimi_v
- Regelmatige poster
- Berichten: 264
- Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
- Locatie: Omgeving Breda
Re: Trillingen in het stuur
ik heb ook zoiets gehad, ik vraag ook nog steeds af of het er al wel uit is maar weinig gereden afgelopen jaar. Het stuur kon bij een bepaalde snelheid soms, wel op wat hogere snelheid van bv 80 km/h, na het rijden over een flinke ribbel of iets dergelijks superhard gaan resoneren. Je weet gewoon niet wat je overkomt. De bout op het stuurhuis (dat ding heet rondsel) waar de stuurstang op zit was lam ofzo. Je kin hele stuurhuis als het ware een beetje liftten (10mm ofzo).
Nu denk ik dat de stuurkogels ook slecht zijn en mijn stuurhuis knakt soms ook, dus vermoedelijk een optelsom van factoren. Dus heb nog wat te doen.
Nu denk ik dat de stuurkogels ook slecht zijn en mijn stuurhuis knakt soms ook, dus vermoedelijk een optelsom van factoren. Dus heb nog wat te doen.
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504
en nu ook een Peugeot 504
Re: Trillingen in het stuur
Klinkt heeeel 3rg als het zelfde.
Er zit op veel plekken wel wat speling als je er aan gaat rommelen, dus ik was ook niet zeker van de stuur kogels...
Maar het was het toch echt, super blij dat dit nu weg is.
Knik in het stuur zou kunnen door dat de kogels een randje hebben? Niet helemaal rond...
Is maar een gok.
Er zit op veel plekken wel wat speling als je er aan gaat rommelen, dus ik was ook niet zeker van de stuur kogels...
Maar het was het toch echt, super blij dat dit nu weg is.
Knik in het stuur zou kunnen door dat de kogels een randje hebben? Niet helemaal rond...
Is maar een gok.
onder druk wordt alles vloeibaar
-
- Beginner
- Berichten: 43
- Lid geworden op: do 25 jul, 2013 14:28
- Locatie: Here, there and everywhere
Re: Trillingen in het stuur
Kocht twee nieuwe wielen met banden bij MCC. Volgens hen balanceren niet nodig. Tijdje meegereden op de Special, zonder problemen. Verwisseld met de AK en na een tijdje trillingen in beide voorwielen in snel genomen bochten. Laten balanceren, maar geen verbetering.
Citroën Garage in Frankrijk die nog steeds ook A-types restaureert, vertelde mij ook dat balanceren zelden nodig is. Dus gewichtjes er weer afgehaald en geen verschil.
Wielen gecontroleerd op speling wiellagers en die hebben allebei (verschillende hoeveelheid) speling.
AK 400 1973
2CV Special RHD 1987
2CV Special RHD 1987
Re: Trillingen in het stuur
Welk merk banden? Die MCC banden met michelins look waren tot voorkort bizar slecht.
We hebben een set geprobeerd maar slijt zo snel echt absurd
We hebben een set geprobeerd maar slijt zo snel echt absurd
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2176
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Re: Trillingen in het stuur
En je moet ze goed op druk houden, ze kunnen spontaan leeglopen wanneer de druk onder de 1,5 bar zakt.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Beginner
- Berichten: 41
- Lid geworden op: ma 1 jun, 2020 17:34
Re: Trillingen in het stuur
125 op een ak 400 is te licht en te smal, daar hoort 135 op! De ak is 100 kg zwaarder en hoger! Invloed op trillen met in de bochten. De bandenspanning moet ook hoger dan de special.