Ontluchtings perikelen
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Ontluchtings perikelen
Omdat de pakking tussen het remvloeistof reservoir en de remcilinder lekte, moest de remvloeistof er toch uit en heb ik het hele systeem maar eens doorgespoeld.
Twee maanden geleden de ontluchtingsnippels en de stel nokken al met Fluid Film in gespoten. Dit spul werkt als roest bescherming maar is ook een hele goede kruipolie. Alleen moet je de onderdelen ruim van te voren inspuiten. Anders dan b.v. WD40, verdampt dit niet en blijft kruipen. Alles kwam dan ook zonder problemen los.
Vervolgens de remmen proberen te ontluchten met een hand vacuüm pomp. Deze trok goed vacuüm, maar er komt maar heeeeel weinig remvloeistof uit de nippels. Omdat het zo weinig is, kun je ook niet zien of er nog lucht mee komt. Na heeeeel lang pompen op de handpompje, had ik er genoeg van en heb een Gunson Eezibleed aangeschaft.
De Eezibleed werkt met de lucht van je reservewiel waarmee je luchtdruk op je remsysteem zet. De Eezibleed heeft een tankje waar je remvloeistof in doet en wat er uit je reservoir gaat, word vanuit dat tankje weer bijgevuld. De aansluiting op je reservoir moet goed luchtdicht zijn anders loopt de remvloeistof er uit. En daar gaat het mis. Als je dacht dat hij dicht was begon hij even later toch te lekken. Iets meer aandraaien was helemaal uit den boze. Dan lekte hij nog meer.
Uiteindelijk de Eezibleed gebruikt maar zonder remvloeistof in het tankje. Ook nu was de uitstroom bij de nippels niet erg groot. De druk verhoogd van 1.2 bar (voorgeschreven ) naar 2 bar. Ook dat mocht niet baten.
Volgende keer toch weer gewoon met twee man de remmen ontluchten. Gaat gewoon veel beter.
Twee maanden geleden de ontluchtingsnippels en de stel nokken al met Fluid Film in gespoten. Dit spul werkt als roest bescherming maar is ook een hele goede kruipolie. Alleen moet je de onderdelen ruim van te voren inspuiten. Anders dan b.v. WD40, verdampt dit niet en blijft kruipen. Alles kwam dan ook zonder problemen los.
Vervolgens de remmen proberen te ontluchten met een hand vacuüm pomp. Deze trok goed vacuüm, maar er komt maar heeeeel weinig remvloeistof uit de nippels. Omdat het zo weinig is, kun je ook niet zien of er nog lucht mee komt. Na heeeeel lang pompen op de handpompje, had ik er genoeg van en heb een Gunson Eezibleed aangeschaft.
De Eezibleed werkt met de lucht van je reservewiel waarmee je luchtdruk op je remsysteem zet. De Eezibleed heeft een tankje waar je remvloeistof in doet en wat er uit je reservoir gaat, word vanuit dat tankje weer bijgevuld. De aansluiting op je reservoir moet goed luchtdicht zijn anders loopt de remvloeistof er uit. En daar gaat het mis. Als je dacht dat hij dicht was begon hij even later toch te lekken. Iets meer aandraaien was helemaal uit den boze. Dan lekte hij nog meer.
Uiteindelijk de Eezibleed gebruikt maar zonder remvloeistof in het tankje. Ook nu was de uitstroom bij de nippels niet erg groot. De druk verhoogd van 1.2 bar (voorgeschreven ) naar 2 bar. Ook dat mocht niet baten.
Volgende keer toch weer gewoon met twee man de remmen ontluchten. Gaat gewoon veel beter.
Schultenbräu das ist mein Bier !
Re: Ontluchtings perikelen
wellicht een overbodige vraag;
Had je de remnippel flink losgedraaid?
Had je de remnippel flink losgedraaid?
tweeceevees zijn leuk!
Re: Ontluchtings perikelen
Ik gebruik de easybleed altijd zonder vloeistof om geknoei te voorkomen.
Welke eend is het boudewijn, een met remslangen of een met remleidingen?
Welke eend is het boudewijn, een met remslangen of een met remleidingen?
diverse Citroens, wat anders.
- RobertF
- Veelvuldig poster
- Berichten: 559
- Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
- Locatie: Z-Limburg
- Contacteer:
Re: Ontluchtings perikelen
Draai de nippels er maar eens helemaal uit die kunnen verstopt zijn. of een slangetje erop in een potjes en remmen.
Een beetje remvloeistof in het potje en het slangetje onder de vloeistofspiegel dan kan er geen lucht in
Een beetje remvloeistof in het potje en het slangetje onder de vloeistofspiegel dan kan er geen lucht in
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Re: Ontluchtings perikelen
Ook mijn methode,
Het beste gaat het nog als het potje boven de remcilinder is, dan blijft er altijd wat remvloeistof in het slangetje bij het ontluchtings nippel.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: Ontluchtings perikelen
Ja de nippels heb ik er ook helemaal uitgedraaid. Dan nog steeds maar druppels die er uit komen.
@AZL57 het is een 2cv6 dus met remleidingen.
Vroeger heb ik het altijd met een slangetje en een potje gedaan en dan met twee personen. Wat ook kan is een ventiel van een fietsenband in de slang doen. Dan kan de vloeistof niet terug gezogen worden en dan zelf op het rempedaal drukken. Werkt goed, maar je kunt dan niet zien of er nog vuile remvloeistof uit komt en of er luchtbellen zijn.
Overigens de methode met het vacuüm en de Eezibleed ook op een Peugeot 205 geprobeerd maar dezelfde problemen.
@AZL57 het is een 2cv6 dus met remleidingen.
Vroeger heb ik het altijd met een slangetje en een potje gedaan en dan met twee personen. Wat ook kan is een ventiel van een fietsenband in de slang doen. Dan kan de vloeistof niet terug gezogen worden en dan zelf op het rempedaal drukken. Werkt goed, maar je kunt dan niet zien of er nog vuile remvloeistof uit komt en of er luchtbellen zijn.
Overigens de methode met het vacuüm en de Eezibleed ook op een Peugeot 205 geprobeerd maar dezelfde problemen.
Schultenbräu das ist mein Bier !
Re: Ontluchtings perikelen
Vreemd ik heb goede ervaringen met de easybleed. Zelfs bij de landrover waar je 2 cylinders hebt in de voorwielen en het te ontluchten exemplaar onder zit...
Zou er roest in je ontluchtingsnippels zitten? Het is maar een kleine opening.
Zou er roest in je ontluchtingsnippels zitten? Het is maar een kleine opening.
diverse Citroens, wat anders.
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: Ontluchtings perikelen
Ik heb de nippels er ook geheel uit gehad. Ook dan komt er bijna niets uit. Ook niet bij de voor remmen.
Bij de Peugeot dezelfde problemen.
Schultenbräu das ist mein Bier !
Re: Ontluchtings perikelen
Vreemd. Heb je geprobeerd wat er gebeurd als iemand op de rem trapt zonder nippel erin? Misschien een verstopping?
diverse Citroens, wat anders.
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: Ontluchtings perikelen
Niet geprobeerd zonder de nippel, maar met nippel komt er een goede stroom vloeistof uit de nippel als je het rempedaal in trapt. Tenminste bij de Peugeot. De eend heb ik nog niet geprobeerd.
Schultenbräu das ist mein Bier !
Re: Ontluchtings perikelen
Was dit probleem er ook al bij het "doorspoelen". En kijk naar de stand van rempedaal/zuiger in hoofdremcylinder. In de nulstand is er (bijna) geen verbinding tussen vulreservoir en circuit. Succes
Natuur roest niet...
-
- Beginner
- Berichten: 43
- Lid geworden op: do 25 jul, 2013 14:28
- Locatie: Here, there and everywhere
Re: Ontluchtings perikelen
Twee gereviseerde remklauwen op de AK gezet. Hopeloos ontluchten met de easybleed. Terug naar het simpele handwerk voor twee personen. Toen zo voor elkaar.
AK 400 1973
2CV Special RHD 1987
2CV Special RHD 1987
-
- Gebruiker
- Berichten: 61
- Lid geworden op: di 14 dec, 2021 20:18
Re: Ontluchtings perikelen
Ik ontlucht mijn remmen altijd alleen met de hulp van een houten stok die ik klem zet tussen ingetrapt rempedaal (eerst op druk gebracht) en het stuur. Dit werkt voor mij erg goed en heb dit al bij meerdere A types gebruikt.
Pedaal op druk brengen en stok ertussen klemmen. Ontluchtnippel opendraaien totdat er geen stroming meer is. Daarna ontluchtingsnippel dichtdraaien en procedure herhalen totdat er geen luchtbellen meer meekomen. Niet vergeten om af en toe olie in het reservoir bij te gieten.
Altijd beginnen met de verst verwijderde remnippel (rechtsachter), daarna linksachter en daarna de voorrem-nippel.
Indien nodig na een paar dagen herhalen, want meestal krijg je de 1e keer nooit helemaal ontlucht.
Pedaal op druk brengen en stok ertussen klemmen. Ontluchtnippel opendraaien totdat er geen stroming meer is. Daarna ontluchtingsnippel dichtdraaien en procedure herhalen totdat er geen luchtbellen meer meekomen. Niet vergeten om af en toe olie in het reservoir bij te gieten.
Altijd beginnen met de verst verwijderde remnippel (rechtsachter), daarna linksachter en daarna de voorrem-nippel.
Indien nodig na een paar dagen herhalen, want meestal krijg je de 1e keer nooit helemaal ontlucht.