Ervaringen gevraagd dagelijkse inzetbaarheid eend
Ervaringen gevraagd dagelijkse inzetbaarheid eend
Beste mede-2cv liefhebbers,
Zo'n 10 jaar geleden heb ik hier al eens een topic aangemaakt met de vraag hoe jullie aankeken tegen het dagelijks gebruik van een eend door weer en wind.
Destijds kreeg ik er wisselende reacties op en uiteindelijk heb ik toen een aankoop ook niet aangedurfd.
Het is echter altijd blijven kriebelen en inmiddels heb ik een beetje een "nu of nooit" gevoel als ik ooit nog eens een eend wil aanschaffen.
Ik ben me terdege bewust van de voor en nadelen van het rijden in een eend ten opzichte van een moderne alledaagse auto.
Maar eigenlijk is mijn enige vraag hoe jullie de betrouwbaarheid van jullie eend ervaren. Ik zal mijn eend namelijk ook voor woon- werkverkeer gebruiken en ik vind het niet prettig als ik te vaak te maken krijg met een niet startende auto of pech onderweg. Ik ben wel bereid ieder jaar fors te investeren in onderhoud.
Ik hoop dat jullie mij hiermee mijn laatste twijfels kunnen wegnemen zodat ik dit keer wel die knoop durf door te hakken.
Zo'n 10 jaar geleden heb ik hier al eens een topic aangemaakt met de vraag hoe jullie aankeken tegen het dagelijks gebruik van een eend door weer en wind.
Destijds kreeg ik er wisselende reacties op en uiteindelijk heb ik toen een aankoop ook niet aangedurfd.
Het is echter altijd blijven kriebelen en inmiddels heb ik een beetje een "nu of nooit" gevoel als ik ooit nog eens een eend wil aanschaffen.
Ik ben me terdege bewust van de voor en nadelen van het rijden in een eend ten opzichte van een moderne alledaagse auto.
Maar eigenlijk is mijn enige vraag hoe jullie de betrouwbaarheid van jullie eend ervaren. Ik zal mijn eend namelijk ook voor woon- werkverkeer gebruiken en ik vind het niet prettig als ik te vaak te maken krijg met een niet startende auto of pech onderweg. Ik ben wel bereid ieder jaar fors te investeren in onderhoud.
Ik hoop dat jullie mij hiermee mijn laatste twijfels kunnen wegnemen zodat ik dit keer wel die knoop durf door te hakken.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 172
- Lid geworden op: zo 5 jun, 2005 19:01
- Locatie: Delfgauw
Re: Ervaringen gevraagd dagelijkse inzetbaarheid eend
@Kuikentje: dit is echt ongelooflijk toevallig.
Ik heb na jaren afwezigheid net weer eens ingelogd op dit mooie forum. Ik heb namelijk exact hetzelfde idee. Mijn vrouw en ik denken eraan om een 2CV (of Dyane) in te gaan zetten als dagelijkse tweede auto. Voor voornamelijk kortere afstanden en bij echt slecht weer (pekel) laten we 'm staan. Hij zal overigens wel buiten staan. Bij goed (preventief) onderhoud maak ik me overigens niet zo heel druk over de techniek. Ik heb al meerdere 2CV's en Dyane's gehad waarvan 2 auto's ingezet zijn als dagelijkse auto in mijn studententijd. Ik heb die altijd goed laten onderhouden door mijn eendenspecialist (destijds Martien Mooijman in Leidschendam). Ze hebben me nooit in de steek gelaten.
Waar ik me meer zorgen over maak is de bestrijding van het roestmonster. Hoe kunnen we zoveel mogelijk voorkomen dat roest de overhand krijgt? Welke beschermlaag moet er aangebracht worden? Helemaal tegengaan zal niet lukken en ik ben me ervan bewust dat er regelmatig aan gewerkt/opgeknapt zal moeten worden maar wat houdt roest zoveel mogelijk tegen?
Ik heb na jaren afwezigheid net weer eens ingelogd op dit mooie forum. Ik heb namelijk exact hetzelfde idee. Mijn vrouw en ik denken eraan om een 2CV (of Dyane) in te gaan zetten als dagelijkse tweede auto. Voor voornamelijk kortere afstanden en bij echt slecht weer (pekel) laten we 'm staan. Hij zal overigens wel buiten staan. Bij goed (preventief) onderhoud maak ik me overigens niet zo heel druk over de techniek. Ik heb al meerdere 2CV's en Dyane's gehad waarvan 2 auto's ingezet zijn als dagelijkse auto in mijn studententijd. Ik heb die altijd goed laten onderhouden door mijn eendenspecialist (destijds Martien Mooijman in Leidschendam). Ze hebben me nooit in de steek gelaten.
Waar ik me meer zorgen over maak is de bestrijding van het roestmonster. Hoe kunnen we zoveel mogelijk voorkomen dat roest de overhand krijgt? Welke beschermlaag moet er aangebracht worden? Helemaal tegengaan zal niet lukken en ik ben me ervan bewust dat er regelmatig aan gewerkt/opgeknapt zal moeten worden maar wat houdt roest zoveel mogelijk tegen?
In bestelling: Citroën ë-C4 Shine in Elixer Red
Ford Puma ST-Line 2022
Citroën C1 Feel Pack 2019
Hymer B654 camper 2001
Yamaha XT1200Z Super Tenere 2013
Ford Puma ST-Line 2022
Citroën C1 Feel Pack 2019
Hymer B654 camper 2001
Yamaha XT1200Z Super Tenere 2013
Re: Ervaringen gevraagd dagelijkse inzetbaarheid eend
Gewoon doen. Je leeft maar één keer. Mocht het na een tijdje toch niet bevallen, doe je hem gewoon weer weg. Maar dan heb je het wel geprobeerd.
Re: Ervaringen gevraagd dagelijkse inzetbaarheid eend
Ik rij al 40 jaar eend, meestal als dagelijkse auto. Ook de 57er. Bij goed onderhoud geen probleem, doet het altijd.
diverse Citroens, wat anders.
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: Ervaringen gevraagd dagelijkse inzetbaarheid eend
Inmiddels rijd ik al weer jaren dag in dag uit met mijn Dyane op lpg.
Als je de meeste storingen hebt beslecht van je Eend dan is het best een betrouwbare auto.
Er is relatief weinig wat erg complex is en er voor zorgt dat je de volgende dag niet weg kunt.
Dat is me eigenlijk nog nooit gebeurd
Wat de roest betreft: Als ik iets vervang of repareer dan probeer ik het te laten verzinken zodat het niet meer roest.
Conclusie: Het is prima te doen.
Als je de meeste storingen hebt beslecht van je Eend dan is het best een betrouwbare auto.
Er is relatief weinig wat erg complex is en er voor zorgt dat je de volgende dag niet weg kunt.
Dat is me eigenlijk nog nooit gebeurd
Wat de roest betreft: Als ik iets vervang of repareer dan probeer ik het te laten verzinken zodat het niet meer roest.
Conclusie: Het is prima te doen.
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Re: Ervaringen gevraagd dagelijkse inzetbaarheid eend
Mijn persoonlijke ervaring met dagelijks gebruik van eend (en Mehari) zijn wel goed.
Nu kan ik vrijwel alles zelf en hebben de buren het idee dat ik altijd met die auto's bezig ben maar zelf ervaar ik dat niet zo.
Het roest probleem hangt wel heel erg af van de kwaliteit van de "restauratie".
Er zal altijd wel iets moeten gebeuren al is het maar kleine roestplekken bijwerken.
Mijn 1970 eend was 2001 klaar en staat sinds die tijd buiten, daar heb ik natuurlijk echt wel wat laswerk aan gehad sinds die tijd maar hij staat er nog steeds beter bij dan hoe ik hem kocht. ruim 100.000km gereden.
Mehari is plastic van boven, chassis vervangen en rijdt weer sinds 1998 en ruim 2x klokje rond in die tijd.
Mijn dochter heeft een eend van 1987, die is eigenlijk als een rijdend project na nieuw chassis, bodemplaten, 1 dorpel en bagagebak bodem en wat kleiner laswerk op de weg gekomen in 2012.
Die wordt ook dagelijks gebruikt voor woonwerk verkeer .
Het scheelt wel heel veel geld als je veel zelf kan, er zijn best wel vaak kleine dingen te doen buiten het gewone onderhoud.
Nu kan ik vrijwel alles zelf en hebben de buren het idee dat ik altijd met die auto's bezig ben maar zelf ervaar ik dat niet zo.
Het roest probleem hangt wel heel erg af van de kwaliteit van de "restauratie".
Er zal altijd wel iets moeten gebeuren al is het maar kleine roestplekken bijwerken.
Mijn 1970 eend was 2001 klaar en staat sinds die tijd buiten, daar heb ik natuurlijk echt wel wat laswerk aan gehad sinds die tijd maar hij staat er nog steeds beter bij dan hoe ik hem kocht. ruim 100.000km gereden.
Mehari is plastic van boven, chassis vervangen en rijdt weer sinds 1998 en ruim 2x klokje rond in die tijd.
Mijn dochter heeft een eend van 1987, die is eigenlijk als een rijdend project na nieuw chassis, bodemplaten, 1 dorpel en bagagebak bodem en wat kleiner laswerk op de weg gekomen in 2012.
Die wordt ook dagelijks gebruikt voor woonwerk verkeer .
Het scheelt wel heel veel geld als je veel zelf kan, er zijn best wel vaak kleine dingen te doen buiten het gewone onderhoud.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
- deusjevo
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1883
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
- Locatie: Omgeving Rotjeknor...
- Contacteer:
Re: Ervaringen gevraagd dagelijkse inzetbaarheid eend
Gebruik m’n Dyane bijna dagelijks voor woon werkverkeer (retour 40 km) en boodschappenwaggel.
Ding valt nooit stil en start altijd. (bij deze afgeklopt!)
Hij staat wel altijd in een goed ventilerende parkeergarage indien niet in gebruik.
Met pekel op de wegen gebruik ik hem niet.
Das echt vernietigend voor een A type
.
Ding valt nooit stil en start altijd. (bij deze afgeklopt!)
Hij staat wel altijd in een goed ventilerende parkeergarage indien niet in gebruik.
Met pekel op de wegen gebruik ik hem niet.
Das echt vernietigend voor een A type
.
Laatst gewijzigd door deusjevo op vr 13 jan, 2023 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1912
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Ervaringen gevraagd dagelijkse inzetbaarheid eend
nu een jaar of zes een volledig gerestaureerde '83 met nieuw galva chassis. Mee op vakantie en als 2e auto.
Een '67-er met nieuwe dorpel en voetenbak. Helemaal van binnen in de epoxy gespoten. Chassis anti-roest behandeld. Techniek is nieuw: remmen, cylinders, bak gereviseerd.
Beiden staan altijd binnen en rijden niet door pekel. Met beiden nog nooit stil gestaan, start altijd. Nooit een technische storing mee gehad.
Hangt heel erg van je basis af: bij restauratie alles uit elkaar, draadboom nazien, nieuwe koolborstels en remmerij.
Ik help ducks classic wel bij elektrische problemen bij auto's van klanten. Daar zie ik draadbomen waar de draadjes in elkaar gedraaid zitten en na verloop van tijd door corrosie slecht contact maken. Of eendjes die van de ingelaste plaatjes aan elkaar hangen. Dat wil wel fijn roesten.
Groet, Rob
Een '67-er met nieuwe dorpel en voetenbak. Helemaal van binnen in de epoxy gespoten. Chassis anti-roest behandeld. Techniek is nieuw: remmen, cylinders, bak gereviseerd.
Beiden staan altijd binnen en rijden niet door pekel. Met beiden nog nooit stil gestaan, start altijd. Nooit een technische storing mee gehad.
Hangt heel erg van je basis af: bij restauratie alles uit elkaar, draadboom nazien, nieuwe koolborstels en remmerij.
Ik help ducks classic wel bij elektrische problemen bij auto's van klanten. Daar zie ik draadbomen waar de draadjes in elkaar gedraaid zitten en na verloop van tijd door corrosie slecht contact maken. Of eendjes die van de ingelaste plaatjes aan elkaar hangen. Dat wil wel fijn roesten.
Groet, Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 982
- Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
- Locatie: Marknesse (n.o.p)
Re: Ervaringen gevraagd dagelijkse inzetbaarheid eend
Ok waar zal ik beginnen? De mintgroene eend heb ik al ruim 25 jaar en de Oranje Dyane iets van 17 jaar. Als je met een eend of een Dyane jaarrond gaat doorrijden moet je gewoon gaan rekenen op wat hogere onderhoudskostten. Het is natuurlijk ook afhankelijk hoeveel kilometer je gaat rijden en of de eend / Dyane onder een beschutte carport staat.
De mintgroene eend is nog standaard ( blik ) en heeft iets van 400.000 kilometer gelopen. Met de herfst gaat ie naar binnen in de garage en daar blijft ie tot het mooie weer er weer aankomt.
Ik heb de oranje Dyane volledig thermisch verzinkt, voorzien van elektronische ontsteking, rvs remleidingen en nog wat fijne opties. Kost wat maar heb je ook wat Tot een 1,5 jaar terug reed ik er 30.000 km per jaar mee en ja dat begin je met wat kleine dingetjes toch te merken. Nu ik ook met de fiets naar mijn werk kan staat de Dyane vaak onder de carport
De mintgroene eend is nog standaard ( blik ) en heeft iets van 400.000 kilometer gelopen. Met de herfst gaat ie naar binnen in de garage en daar blijft ie tot het mooie weer er weer aankomt.
Ik heb de oranje Dyane volledig thermisch verzinkt, voorzien van elektronische ontsteking, rvs remleidingen en nog wat fijne opties. Kost wat maar heb je ook wat Tot een 1,5 jaar terug reed ik er 30.000 km per jaar mee en ja dat begin je met wat kleine dingetjes toch te merken. Nu ik ook met de fiets naar mijn werk kan staat de Dyane vaak onder de carport
met eendige groeten,
Re: Ervaringen gevraagd dagelijkse inzetbaarheid eend
Om exact die reden heb ik juli 2022 een Eend gekocht!
Tot nu toe slechts 1 (elektrisch) probleempje gehad. Maar het voelt dermate betrouwbaar aan dat ik er alles mee durf te doen.
Re: Ervaringen gevraagd dagelijkse inzetbaarheid eend
Bedankt voor alle hoopgevende reacties tot nu toe!
Ik ga morgenochtend naar een 2cv6 kijken bij een eendenspecialist.
Ik ga morgenochtend naar een 2cv6 kijken bij een eendenspecialist.
Re: Ervaringen gevraagd dagelijkse inzetbaarheid eend
Bedenk ook dat het leven te kort is voor saaie auto's!
Vorig jaar heb ik dus een Eend gekocht en daarnaast ook nog de verstandige auto verkocht en een back-up Saab 9000 aangeschaft. Het automobiele leven is een stuk plezieriger nu.
Ondanks bijna een factor 10 verschil in pk's rij ik met beide auto's even graag.
Vorig jaar heb ik dus een Eend gekocht en daarnaast ook nog de verstandige auto verkocht en een back-up Saab 9000 aangeschaft. Het automobiele leven is een stuk plezieriger nu.
Ondanks bijna een factor 10 verschil in pk's rij ik met beide auto's even graag.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 172
- Lid geworden op: zo 5 jun, 2005 19:01
- Locatie: Delfgauw
Re: Ervaringen gevraagd dagelijkse inzetbaarheid eend
Ik ben heel erg benieuwd hoe dit afloopt! En welke eend het misschien gaat worden
Veel plezier met kijken!!
In bestelling: Citroën ë-C4 Shine in Elixer Red
Ford Puma ST-Line 2022
Citroën C1 Feel Pack 2019
Hymer B654 camper 2001
Yamaha XT1200Z Super Tenere 2013
Ford Puma ST-Line 2022
Citroën C1 Feel Pack 2019
Hymer B654 camper 2001
Yamaha XT1200Z Super Tenere 2013
Re: Ervaringen gevraagd dagelijkse inzetbaarheid eend
Rijd sinds november pas, in een Dyane6 voor dagelijks gebruik. Maak hem iets comfortabeler met een blowertje voorin bij dit vreselijk natte weer. Verder goed onderhoud doet wonderen is mijn ervaring. Tot nu rijdt het prima en werk ik wat achterstallig onderhoud weg. En binnenkort met Mike Sanders vet aan de gang. Chassis is al containerstaal En een lol dat ik heb, daar gaat het ook om!
Re: Ervaringen gevraagd dagelijkse inzetbaarheid eend
Is maar net wat je gewend bent.
Maar bij twijfel...gewoon gas geven en er voor gaan.
Chassis gegalvaniseerd en technisch goed (goede motor koppeling/bak. Remmen fris, frisse of electric ontstekingen en goede carburateur etc.).
Dan kom je een heel eind.
Lapjes eend of niet, kan altijd een lapje extra op of een keer degelijk herstellen als er tijd en geld is.
Maar bij twijfel...gewoon gas geven en er voor gaan.
Chassis gegalvaniseerd en technisch goed (goede motor koppeling/bak. Remmen fris, frisse of electric ontstekingen en goede carburateur etc.).
Dan kom je een heel eind.
Lapjes eend of niet, kan altijd een lapje extra op of een keer degelijk herstellen als er tijd en geld is.
onder druk wordt alles vloeibaar