Vier cijferig nummer in velsrand bodemplaat
Vier cijferig nummer in velsrand bodemplaat
Bij de restauratie van mijn AK350 moest ik de bodemplaten vervangen. Bij het uithalen van die platen zag ik bij de linker op de velsrand bij het chassis een vier cijferig nummer staan. Bij nader onderzoek bleek het de laatste vier cijfers van het chassisnummer te zijn. Is dat normaal of hadden ze hier een bedoeling mee?
Kan ik trouwens de exacte productie datum herleiden va het chassisnummer?
Vr gr Jaep.
Kan ik trouwens de exacte productie datum herleiden va het chassisnummer?
Vr gr Jaep.
Re: Vier cijferig nummer in velsrand bodemplaat
Heb ik ook al eens bij een AZ gezien. Mogelijk een Belgisch fabrikaat?
diverse Citroens, wat anders.
Re: Vier cijferig nummer in velsrand bodemplaat
Hij komt niet uit België. Bouwjaar 1970. Ik heb geen idee van de betekenis. Aan de rechterkant stond niets. Bij Engelse auto’s wil het wel voorkomen dat allerlei onderdelen genummerd zijn zodat ze weten dat die bij een bepaalde auto horen.
Gr Jaep.
Gr Jaep.
-
- De Forumbelg
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
- Locatie: Mechelen-België
Re: Vier cijferig nummer in velsrand bodemplaat
Ze deden dit inderdaad in Vorst maar meestal op de rechter bodemplaat. De juiste reden hiervoor is moeilijk te achterhalen.
Een AK350 uit 1970 kan in België gebouwd zijn ook al was hij voor de Franse markt. Welke glasfabrikant staat er gemarkeerd op de ramen? Dit is de makkelijkste indicatie voor het land van oorsprong. Heb je een foto van de cijfertjes?
De productiedatum kan je niet uit het chassisnummer halen. Als er geen spuitdatum op het schutbord staat, is de beste methode om naar datacodes op onderdelen te zoeken. Bepaalde interieurdelen kunnen fabricagedata hebben maar ook lampbehuizingen, de carburateur, startmotor, benzinepomp, ... Vaak een letter die de maand aanduidt en een cijfer dat het jaar aanduidt.
Een AK350 uit 1970 kan in België gebouwd zijn ook al was hij voor de Franse markt. Welke glasfabrikant staat er gemarkeerd op de ramen? Dit is de makkelijkste indicatie voor het land van oorsprong. Heb je een foto van de cijfertjes?
De productiedatum kan je niet uit het chassisnummer halen. Als er geen spuitdatum op het schutbord staat, is de beste methode om naar datacodes op onderdelen te zoeken. Bepaalde interieurdelen kunnen fabricagedata hebben maar ook lampbehuizingen, de carburateur, startmotor, benzinepomp, ... Vaak een letter die de maand aanduidt en een cijfer dat het jaar aanduidt.
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963
Re: Vier cijferig nummer in velsrand bodemplaat
achter op het tellerblok staat ook soms een datum stempel
diverse Citroens, wat anders.
Re: Vier cijferig nummer in velsrand bodemplaat
Yannick, op het glas staat Belgium dus dat is waarschijnlijk duidelijk dat het een Belgische eend is. Ik verder kijken naar andere data op onderdelen. Hebben Belgische auto’s ook nog afwijkende zaken wat betreft uitrusting ?
Gr Jaep.
Ik krijg het niet voorelkaar om een foto van de cijfers in het forum te krijgen. Ben daar niet handig in.
Gr Jaep.
Ik krijg het niet voorelkaar om een foto van de cijfers in het forum te krijgen. Ben daar niet handig in.
-
- De Forumbelg
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
- Locatie: Mechelen-België
Re: Vier cijferig nummer in velsrand bodemplaat
Dag Jaep, nee deze auto's wijken qua uitrusting niet af. Misschien enkele details maar daar ken ik niet genoeg van.
Voor de zomer van 1968 assembleerde Vorst vooral voor de lokale markt met afwijkende modellen (AZL3, Azam 6 etc.). Vanaf de zomer van 1968 werd Vorst voornamelijk de assemblagelijn voor besteluitvoeringen, ook voor Frankrijk. Dat is duidelijk te merken aan de productiecijfers die enorm stegen maar ook aan het feit dat de assemblage van de Dyane en de Ami 6 toen abrupt gestopt werd. Als je op de Franse nationale meeting de ramen van de jaren '70-besteleenden begint na te kijken, merk je dat er erg veel uit België komen.
Voor de zomer van 1968 assembleerde Vorst vooral voor de lokale markt met afwijkende modellen (AZL3, Azam 6 etc.). Vanaf de zomer van 1968 werd Vorst voornamelijk de assemblagelijn voor besteluitvoeringen, ook voor Frankrijk. Dat is duidelijk te merken aan de productiecijfers die enorm stegen maar ook aan het feit dat de assemblage van de Dyane en de Ami 6 toen abrupt gestopt werd. Als je op de Franse nationale meeting de ramen van de jaren '70-besteleenden begint na te kijken, merk je dat er erg veel uit België komen.
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963
Re: Vier cijferig nummer in velsrand bodemplaat
Ik heb nog even onder de kilometerteller gekeken maar daar wordt ik niet veel wijzer van. Daar staat 02 12V 19 en daar onder een grote 8 en dan sept. Tja wat moet je daar mee.
Op het oorspronkelijke kentekenbewijs staat eerste toelating april 1970. Daar doe ik het dan maar mee.
Bedankt voor het meedenken.
Gr Jaap.
Op het oorspronkelijke kentekenbewijs staat eerste toelating april 1970. Daar doe ik het dan maar mee.
Bedankt voor het meedenken.
Gr Jaap.