Kabelboom vervangen: is dat doenbaar?
Kabelboom vervangen: is dat doenbaar?
De mechaniek van mijn Ami8 is bijna weer op orde. Nu het electrische gedeelte nog.
Als je onder de kap kijkt (vanaf de open zijkant) zie je dit:
Veel losse kabels waar maar half van duidelijk is waar ze voor dienen. Veel gepruts ook aan de kabels, met kroonsteentjes en zo, onleesbare labels op gekleurde tapes er aan... Geen wonder dus dat ik overweeg om de kabelboom te vervangen.
Is dat doenbaar voor een hobbyist? Een electrisch schema lezen kan ik, logisch nadenken ook en heb ook geduld . Of is het een klus waarvan je zegt 'Begin er niet aan!'.
Ben benieuwd.
Als je onder de kap kijkt (vanaf de open zijkant) zie je dit:
Veel losse kabels waar maar half van duidelijk is waar ze voor dienen. Veel gepruts ook aan de kabels, met kroonsteentjes en zo, onleesbare labels op gekleurde tapes er aan... Geen wonder dus dat ik overweeg om de kabelboom te vervangen.
Is dat doenbaar voor een hobbyist? Een electrisch schema lezen kan ik, logisch nadenken ook en heb ook geduld . Of is het een klus waarvan je zegt 'Begin er niet aan!'.
Ben benieuwd.
Citroën Ami8 1969
Re: Kabelboom vervangen: is dat doenbaar?
Ik zou de oude eruit halen en namaken op de werkbank. Je kan dan eventueel gekleurde draad gebruiken ipv alleen groen.
Ook zou je kunnen overwegen overal aardedraad mee te trekken; veel elektra-issues komen door slechte (chassis)aarde.
Uiteraard is een multimeter wel wenselijk maar dat had je zelf ook al bedacht denk ik
Ook zou je kunnen overwegen overal aardedraad mee te trekken; veel elektra-issues komen door slechte (chassis)aarde.
Uiteraard is een multimeter wel wenselijk maar dat had je zelf ook al bedacht denk ik
Re: Kabelboom vervangen: is dat doenbaar?
Ik weet ook niet of een ami kabelboom nog te krijgen is, misschien bij de amiclub?
diverse Citroens, wat anders.
Re: Kabelboom vervangen: is dat doenbaar?
Goeie suggesties, bedankt. En ja; de multimeter ligt al klaarRaytheman schreef: ↑wo 8 feb, 2023 08:56 Ik zou de oude eruit halen en namaken op de werkbank. Je kan dan eventueel gekleurde draad gebruiken ipv alleen groen.
Ook zou je kunnen overwegen overal aardedraad mee te trekken; veel elektra-issues komen door slechte (chassis)aarde.
Uiteraard is een multimeter wel wenselijk maar dat had je zelf ook al bedacht denk ik
Yep! Daar hebben ze er vast nog een. Daar ga ik sowieso beginnen met de klus/het winnen van informatie. Topclub!
Citroën Ami8 1969
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1914
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Kabelboom vervangen: is dat doenbaar?
Dat is erg goed te doen.
Schema zoeken.
Draadboom uit de auto halen, veel foto's maken.
Dan op de werkbank alles nameten. Alle gepruts en wijzigingen herstellen. Niet met anp maar met originele stekkertjes en een speciale tang. Die heb je ook als doorverbinders, met een krimkousje.
En weer inbouwen en een massa draad mee aanleggen.
En dan heb je nooit meer electrische storingen.
Ik doe dat voor een verkoper die gereviseerde draadbomen aanbiedt en voor een eendenbedrijf die restauraties doet.
Gr Rob
Schema zoeken.
Draadboom uit de auto halen, veel foto's maken.
Dan op de werkbank alles nameten. Alle gepruts en wijzigingen herstellen. Niet met anp maar met originele stekkertjes en een speciale tang. Die heb je ook als doorverbinders, met een krimkousje.
En weer inbouwen en een massa draad mee aanleggen.
En dan heb je nooit meer electrische storingen.
Ik doe dat voor een verkoper die gereviseerde draadbomen aanbiedt en voor een eendenbedrijf die restauraties doet.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 982
- Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
- Locatie: Marknesse (n.o.p)
Re: Kabelboom vervangen: is dat doenbaar?
Ja leuk topic. Ik heb ooit bij een rode eend van mijn broer de hele draadboom vervangen ( ik had er nog 1 liggen) Die erin zat, zat ook vol kroonsteentjes en allerlei doorverbindingen en oude aftakkingen die er niet hoorden. Een bekende die elektronica specialist is heeft er nog 3 dagen op mogen zoeken en broeden ( de boom zat vol storingen) tot ik het zat was en die andere draadboom had opgehaald en gemonteerd. De auto MOEST rijden want 2 dagen later moest ik de ruimte leeg opleveren.
Die specialist vertelde mij 2 wijze lessen : 1 gebruik kleur bij kleur waardoor je de groepen uit elkaar kan houden. 2 als je een radio of iets anders extra wil aansluiten maak gewoon een extra groep met zekering aan. heb je ooit wat dan kan je het per groep zo uitzoeken
Die specialist vertelde mij 2 wijze lessen : 1 gebruik kleur bij kleur waardoor je de groepen uit elkaar kan houden. 2 als je een radio of iets anders extra wil aansluiten maak gewoon een extra groep met zekering aan. heb je ooit wat dan kan je het per groep zo uitzoeken
met eendige groeten,
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1914
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Kabelboom vervangen: is dat doenbaar?
van glas- naar steekzekering, én 2 groepen er bij:
https://www.burton2cvparts.com/nl/zeker ... zekeringen
Echt een aanrader
Gr Rob
https://www.burton2cvparts.com/nl/zeker ... zekeringen
Echt een aanrader
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Re: Kabelboom vervangen: is dat doenbaar?
Goeie tip. Ook van Rob, om m gelijk om te zetten naar een steekzekering, bedankt.hobbes schreef: ↑vr 10 feb, 2023 17:30 Die specialist vertelde mij 2 wijze lessen : 1 gebruik kleur bij kleur waardoor je de groepen uit elkaar kan houden. 2 als je een radio of iets anders extra wil aansluiten maak gewoon een extra groep met zekering aan. heb je ooit wat dan kan je het per groep zo uitzoeken
Inmiddels contact gehad met het Ami magazijn in Arkel en die hebben er nog liggen. Dus ik dénk dat ik er niet aan ontkom
Citroën Ami8 1969
Re: Kabelboom vervangen: is dat doenbaar?
Ja dat kan best lastig zijn. De vraag is of je exact zelfde kan vinden. Je moet anders weer van alles aanpassen.
Vorige jaar toch weer lang bezig geweest met een kabelboom van een mehari. 1974 en 1976 is toch behoorlijk anders.
Op de foto niet zo goed te zien, maar is deze niet gewoon weer netjes te krijgen?
Kroonstenen eruit netjes solderen. Loze draden eruit halen. Op nieuwe tapen etc.
Vorige jaar toch weer lang bezig geweest met een kabelboom van een mehari. 1974 en 1976 is toch behoorlijk anders.
Op de foto niet zo goed te zien, maar is deze niet gewoon weer netjes te krijgen?
Kroonstenen eruit netjes solderen. Loze draden eruit halen. Op nieuwe tapen etc.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
- deusjevo
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1883
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
- Locatie: Omgeving Rotjeknor...
- Contacteer:
Re: Kabelboom vervangen: is dat doenbaar?
Ik heb het bij m’n Range ook gehad, kortsluiting door gecorrodeerde bedrading, was echt niet tof en ben goed weggekomen doordat ik toevallig snel de accuklem kon loshalen
RobM maakt ze voor externe garage begrijp ik, wellicht toch een prefab shoppen bij Hennie dat bedrijf
RobM maakt ze voor externe garage begrijp ik, wellicht toch een prefab shoppen bij Hennie dat bedrijf
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Re: Kabelboom vervangen: is dat doenbaar?
Als het mechanische gedeelte klaar is en hij zit weer enigszins in elkaar begin ik met die analyse en kijk dan verder. Des te meer ik er over lees, des te meer ik de impact van de klus zie
Citroën Ami8 1969
Re: Kabelboom vervangen: is dat doenbaar?
Nou, dus maar voorzichtig alles open gaan maken.
Dan kom je dus dit soort - letterlijk - losse eindjes tegen:
Geen idee waar het naar toe gaat en/of waar het vandaan komt. Vaak kloppen de kleurcodes niet of zijn de plakbandjes om de doorgeknipte uiteinden niet meer leesbaar. Wat een broddelwerk
Maar eens even laten bezinken hoe hier meer verder. Het is in ieder geval een mooi klusje om wat zaterdagmiddagen aan te besteden
Dan kom je dus dit soort - letterlijk - losse eindjes tegen:
Geen idee waar het naar toe gaat en/of waar het vandaan komt. Vaak kloppen de kleurcodes niet of zijn de plakbandjes om de doorgeknipte uiteinden niet meer leesbaar. Wat een broddelwerk
Maar eens even laten bezinken hoe hier meer verder. Het is in ieder geval een mooi klusje om wat zaterdagmiddagen aan te besteden
Citroën Ami8 1969