Holle ruimtes
Holle ruimtes
Ik heb nog 4 spuitbussen Dinitrol van mijn laatste 2cv vorig jaar, nooit aan toe gekomen en maand later verkocht.
Daar wil ik nu de holle ruimtes mee vullen: via welke gaten moet ik het erin spuiten?
Gr Paul
Daar wil ik nu de holle ruimtes mee vullen: via welke gaten moet ik het erin spuiten?
Gr Paul
Re: Holle ruimtes
Welke holle ruimtes wil je doen?
Van het chassis heb ik nog een zogeheten Dinitrol schema liggen. PM me maar ff met je e-mail, dan krijg je een foto daarvan. De holle ruimtes van de koets is eigenlijk simpel, gewoon logisch nadenken, dorpels, A-, B- en C-stijlen, voetenbak, holle bak onder de achterbank, balkjes op de vloerplaten, etc, etc en vergeet de holle balkjes rondom de voorruit niet en de onderzijde van het voorruitframe.
Meestal zit er ergens wel een gaatje waarmee je erin kunt. Gebruik een lange slang met vernevelaar erop speciaal voor dit doel anders heeft het geen nut.
Dinitrol is op zich aardig spul, al gebruik ik zelf liever vette producten zoals Mike Sanders Fett. Blijft langer goed. Minerale producten zoals Dinitrol en RX drogen na enige jaren uit waardoor het roestspook alsnog de kans krijgt. Dus wanneer je Dinitrol inwendig toepast beter vijfjaarlijks herhalen.
Van het chassis heb ik nog een zogeheten Dinitrol schema liggen. PM me maar ff met je e-mail, dan krijg je een foto daarvan. De holle ruimtes van de koets is eigenlijk simpel, gewoon logisch nadenken, dorpels, A-, B- en C-stijlen, voetenbak, holle bak onder de achterbank, balkjes op de vloerplaten, etc, etc en vergeet de holle balkjes rondom de voorruit niet en de onderzijde van het voorruitframe.
Meestal zit er ergens wel een gaatje waarmee je erin kunt. Gebruik een lange slang met vernevelaar erop speciaal voor dit doel anders heeft het geen nut.
Dinitrol is op zich aardig spul, al gebruik ik zelf liever vette producten zoals Mike Sanders Fett. Blijft langer goed. Minerale producten zoals Dinitrol en RX drogen na enige jaren uit waardoor het roestspook alsnog de kans krijgt. Dus wanneer je Dinitrol inwendig toepast beter vijfjaarlijks herhalen.
Re: Holle ruimtes
Chris, hoe verwerk jij dat dan? Toch als hobbyist niet te doen, en laten doen is wel weer heel duur voor n eendje...
onder druk wordt alles vloeibaar
Re: Holle ruimtes
Een kennis heeft daar een frituurpan voor gebruikt om het vet heet te houden. De spuitmonden en slangen zitten in een buis die met hete lucht verwarmd wordt. Er moet vaak gewisseld worden. Ik heb een eend bij hem laten behandelen en ik moet zeggen het spul is zeer effectief. Na een 4 tal winters is er nog geen roest te zien. Het is wel een zooi bij de verwerking
diverse Citroens, wat anders.
Re: Holle ruimtes
Gillis, het is veel makkelijker te verwerken dan je zou denken. En de zooi valt ook enorm mee, het is namelijk vele malen makkerlijker weg te poetsen dan minerale producten. Gewoon een lap en goede ontvetter (spiritus, ammonia, Dasty etc) en je veegt gemorst vet zo weg.
Het verwerken daarvoor heb je een frituurpan nodig waarop 120 tot 130c in te stellen is (het moet net niet roken) en een drukbekerspuit nodig(https://www.korrosionsschutz-depot.de/w ... rpistolen/) samen met een metalen bakje, wat kwasten en een elektrische verfbrander. De verfbrander is nodig om na een pauze het gestolde vet in de lans weer vloeibaar te krijgen.
Voor zelfbescherming heb ik een overall aan met lange mouwen en aan de linkerhand een leren tuinhandschoen, want de beker wordt heet. Niet teveel vet in de beker doen en aanbrengen, compressor op max 4 bar anders vernevelt het veel te fijn en werkt het niet lekker.
15 jaar geleden de eerste auto behandeld, die rijd nog steeds roestvrij rond. Elk van mijn ouwe brikken sindsdien behandelt, ik ben fan!
Het verwerken daarvoor heb je een frituurpan nodig waarop 120 tot 130c in te stellen is (het moet net niet roken) en een drukbekerspuit nodig(https://www.korrosionsschutz-depot.de/w ... rpistolen/) samen met een metalen bakje, wat kwasten en een elektrische verfbrander. De verfbrander is nodig om na een pauze het gestolde vet in de lans weer vloeibaar te krijgen.
Voor zelfbescherming heb ik een overall aan met lange mouwen en aan de linkerhand een leren tuinhandschoen, want de beker wordt heet. Niet teveel vet in de beker doen en aanbrengen, compressor op max 4 bar anders vernevelt het veel te fijn en werkt het niet lekker.
15 jaar geleden de eerste auto behandeld, die rijd nog steeds roestvrij rond. Elk van mijn ouwe brikken sindsdien behandelt, ik ben fan!
Re: Holle ruimtes
Ben ook absoluut een "fan" van Mike Sanders vet. Superspul en zeker zelf te doen. Dinitrol daarentegen, mwoah...
Re: Holle ruimtes
Ik heb ook ooit Dinitrol in het profieltje van de luchtklep gespoten. Er zitten kleine gaatjes die zie je als ie helemaal open is. Die klep zit nu na 40 jaar nog steeds op mijn auto. Die zeker 30 jaar altijd heeft buiten gestaan.
diverse Citroens, wat anders.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Re: Holle ruimtes
Voor andere moeilijk bereikbare ruimtes zoals plaatsen in de achterklep van mijn Dyane gebruik ik liever Hammerite Kurust.
Dat verwijdert de roest en vervangst het door een metaalachtige laag. Eerst zoveel mogelijk roest verwijderen. Werkt ook prima voor roest aan binnenkanten van spatborden. Kijk maar op Youtube voor een aantal filmpjes. Het spul is na 3 uur oververfbaar.
Dat verwijdert de roest en vervangst het door een metaalachtige laag. Eerst zoveel mogelijk roest verwijderen. Werkt ook prima voor roest aan binnenkanten van spatborden. Kijk maar op Youtube voor een aantal filmpjes. Het spul is na 3 uur oververfbaar.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Re: Holle ruimtes
Hammerite is zeker géén conserveermiddel! Eronder roest het net zo hard verder. Je wilt voorkomen dat er vocht in kan komen, dus is een wax of ander middel dat enigszins vloeibaar blijft een must. NIet voor niets dat men vroeger wel afgewerkte motorolie gebruikte.
Dinitrol werkt goed, maar ook Mike Sanders Fett (hoewel lastiger te verwerken is dit spul een soort bijenwasachtige substantie wanneer uitgehard, en dat wordt dus bij een lagere temperatuur weer vloeibaar, waardoor het in alle naadjes trekt)
Dinitrol werkt goed, maar ook Mike Sanders Fett (hoewel lastiger te verwerken is dit spul een soort bijenwasachtige substantie wanneer uitgehard, en dat wordt dus bij een lagere temperatuur weer vloeibaar, waardoor het in alle naadjes trekt)
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Re: Holle ruimtes
Hammerite is inderdaad geen roestwerend middel. Maar kurust wel! Kurust bestaat al meer dan 60 jaar en is kennelijk overgenomen door Hammerite. Vandaar de naam.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Re: Holle ruimtes
Een andere roest stopper is Rubson Frameto. Zie ook Youtube.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!