Sinds enige tijd heeft de eend van mijn vriendin een vreemd probleem.
Tijdens het rijden, wanneer ze het gas loslaat om vaart te minderen, slaat de eend soms af. Het lijkt een heel willekeurig probleem. Het kan dagen of zelfs weken goed gaan, maar dan opeens heeft ie er weer last van.
Het starten gaat daarna bijzonder moeilijk, vaak helemaal niet in eerste instantie. Na een paar minuten gaat het opeens weer prima (starten en lopen) en lijkt het alsof er niets aan de hand is.
Het lijkt mij, gezien de willekeur van het probleem, sterk dat er hier sprake is van een vacuum lock. Onsteking staat ook goed afgesteld. Wellicht dat ik het probleem moet zoeken in de brandstoftoevoer. Zelf denk ik aan de vuil in de carberateur
http://www.2cv.nl/interactief/forum/vie ... 4568#14568
, of het brandstofpompmembraam http://www.2cv.nl/interactief/forum/vie ... 3604#13604
Ik snap eigenlijk niet waarom het dan niet vaker/regelmatiger gebeurt.
Ik ga dadelijk deze zaken eens checken, maar misschien heeft iemand anders een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Alvast bedankt
Afslaande motor tijdens rijden (bij afremmen)
Ik heb vanavond wat onderzoek verricht en kan nu wat extra informatie geven ten aanzien van het bovenstaande:
Onsteking: 123
Kleppen afstand: OK
Brandstofdelen:
Brandstofpomp: OK (getest volgens de 2cv.nl methode)
Vlotterhoogte: OK (18 mm)
Sproeier: Niet verstopt
Brandstoffilter: GEEN
Een van de luchtinlaten op de caberateur is zwart verkleurd aan de binnenzijde. Dit is een vrij hardnekkige aanslag, die ook op de chokeklep zit. Het gaat hier om de inlaat aan de voorzijde van de auto, ik weet niet of dat de eerste of tweede trap is (ik denk de eerste). Verder vond ik dat er vrij veel olie in het luchtfilter zat (een klein plasje tussen die opstaande randjes in het midden).
Elektrisch:
Draadjes bij contactslot: OK
Alles funtioneert ook nog wanneer de auto afslaat of afgeslagen is.
Onsteking: 123
Kleppen afstand: OK
Brandstofdelen:
Brandstofpomp: OK (getest volgens de 2cv.nl methode)
Vlotterhoogte: OK (18 mm)
Sproeier: Niet verstopt
Brandstoffilter: GEEN
Een van de luchtinlaten op de caberateur is zwart verkleurd aan de binnenzijde. Dit is een vrij hardnekkige aanslag, die ook op de chokeklep zit. Het gaat hier om de inlaat aan de voorzijde van de auto, ik weet niet of dat de eerste of tweede trap is (ik denk de eerste). Verder vond ik dat er vrij veel olie in het luchtfilter zat (een klein plasje tussen die opstaande randjes in het midden).
Elektrisch:
Draadjes bij contactslot: OK
Alles funtioneert ook nog wanneer de auto afslaat of afgeslagen is.
Ik heb ooit het probleem gehad dat de moter ook afsloeg onder het rijden of langzamer ging .
Nalang starten reed hij dan weer een poos.
Oorzaak was,
op de bezin, tank zit deleiding aansluiting deze is een rubber slangetje van enkele centimeters lang .
Door de ouderdom droogt deze uit en gaat scheuren op de rand van het pijpje waar over deze is heen geschoven .
Zo krijgt hij veel lucht mee de leiding in en op een gegven moment alleen maar lucht .
lang door starten zuigt hij weer brandstof op maar nooit voor lang .
Je probleem kan dus is het prille begin zitten van dit gescheurde slangetje wat dus steets verder open scheurd met de tijd.
GR Joop
Nalang starten reed hij dan weer een poos.
Oorzaak was,
op de bezin, tank zit deleiding aansluiting deze is een rubber slangetje van enkele centimeters lang .
Door de ouderdom droogt deze uit en gaat scheuren op de rand van het pijpje waar over deze is heen geschoven .
Zo krijgt hij veel lucht mee de leiding in en op een gegven moment alleen maar lucht .
lang door starten zuigt hij weer brandstof op maar nooit voor lang .
Je probleem kan dus is het prille begin zitten van dit gescheurde slangetje wat dus steets verder open scheurd met de tijd.
GR Joop
ik zou de CO schroef eens een halve slag verder opendraaien. Wellicht is deze bij een apk keuring een beetje dichtgedraaid. Wel goed onthouden hoeveel je er precies aan gedraaid hebt en verder niet te veel mee spelen als je geen idee hebt wat je doet.
Daarnaast kun je natuurlijk altijd je stationaire toerental een beetje omhoog draaien, maar dat is eigenlijk meer een noodoplossing.
Totslotte zou je eens andere bougies kunnen proberen. Ik heb erg goede ervaringen met bougies waarbij de elektroden iets verder de verbrandingsruimte insteken. Bij Champion staat er dan een Y in de naam meen ik. NGK heeft ook zulke bougies in het programma.
Let op: dit heeft ook een beetje een vervroegend effect, dus zorg dat je ontsteking niet (veel) te vroeg staat.
succes ermee,
Bullit
Daarnaast kun je natuurlijk altijd je stationaire toerental een beetje omhoog draaien, maar dat is eigenlijk meer een noodoplossing.
Totslotte zou je eens andere bougies kunnen proberen. Ik heb erg goede ervaringen met bougies waarbij de elektroden iets verder de verbrandingsruimte insteken. Bij Champion staat er dan een Y in de naam meen ik. NGK heeft ook zulke bougies in het programma.
Let op: dit heeft ook een beetje een vervroegend effect, dus zorg dat je ontsteking niet (veel) te vroeg staat.
succes ermee,
Bullit
Ik heb gisteren met de CO schroef gespeeld, helaas zonder resultaat.
Het afslaan is niet meer gebeurt sinds dat ik vorige week de carberateur heb open gedraaid. Maar ik heb er nog geen vertrouwen in.
Stationair lopen doet ie nog steeds niet lekker, vooral na een koude start. Ik ga de auto denk ik naar de garage brengen om 'm daar af te laten stellen.
Groet,
Peter
Het afslaan is niet meer gebeurt sinds dat ik vorige week de carberateur heb open gedraaid. Maar ik heb er nog geen vertrouwen in.
Stationair lopen doet ie nog steeds niet lekker, vooral na een koude start. Ik ga de auto denk ik naar de garage brengen om 'm daar af te laten stellen.
Groet,
Peter