accu laadt niet.
-
- Beginner
- Berichten: 17
- Lid geworden op: do 11 mei, 2023 11:03
accu laadt niet.
De (nieuwe) accu van mijn 2cv laadt niet bij.
Gezonde spanning in de accu, maar volledig gelijk (of misschien lager) wanneer de motor draait.
Nieuwe borstels en zekering geplaatst. gecheckt of de dynamo draait (zonder bijgeluiden).
Directe kabel van de + van de dynamo (waar de borsteltjes zitten) naar de accu, zonder enig resultaat.
Hoe ga ik verder? meer te meten of te repareren og gewoon de dynamo vervangen?
Gezonde spanning in de accu, maar volledig gelijk (of misschien lager) wanneer de motor draait.
Nieuwe borstels en zekering geplaatst. gecheckt of de dynamo draait (zonder bijgeluiden).
Directe kabel van de + van de dynamo (waar de borsteltjes zitten) naar de accu, zonder enig resultaat.
Hoe ga ik verder? meer te meten of te repareren og gewoon de dynamo vervangen?
-
- Beginner
- Berichten: 17
- Lid geworden op: do 11 mei, 2023 11:03
Re: accu laadt niet.
Die is eigenlijk redelijk nieuwe. How check in of die werkt als ik geen vervangend exemplaar in de buurt heb
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Re: accu laadt niet.
Als je een + aan de aansluiting van de regelaar op de dynamo legt, zou de dynamo maximaal moeten werken, blijft de spanning laag is de dynamo defect.
Kan koolborstels zijn, die schroef je makkelijk los op de dynamo.
Kan koolborstels zijn, die schroef je makkelijk los op de dynamo.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Beginner
- Berichten: 17
- Lid geworden op: do 11 mei, 2023 11:03
Re: accu laadt niet.
Een + aan de aansluiting van de regelaar? Sorry, maar ik heb de info nodig in Jip en Janneke-taal
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Re: accu laadt niet.
De dynamo heeft 2 aansluitingen, een dikke draad die met een moer vast zit, die is direct met de + van de accu verbonden,
en een dunnere draad, meestal een stekertje die verbonden is met de regelaar.
Als je nu dat stekertje loshaalt en met draaiende motor een verbinding maakt tussen die aansluiting op de dynamo en de dikke + op de dynamo gaat je dynamo maximaal leveren.
Dat kan je meten met een voltmeter op je accu aangesloten.
Het kan zijn dat je iets hoger toeren moet hebben voor er iets gebeurt.
en een dunnere draad, meestal een stekertje die verbonden is met de regelaar.
Als je nu dat stekertje loshaalt en met draaiende motor een verbinding maakt tussen die aansluiting op de dynamo en de dikke + op de dynamo gaat je dynamo maximaal leveren.
Dat kan je meten met een voltmeter op je accu aangesloten.
Het kan zijn dat je iets hoger toeren moet hebben voor er iets gebeurt.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1917
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: accu laadt niet.
Precies.
Het werkt zo:
De dynamo levert alleen een mooie spanning als er op dat dunne draadje ook spanning staat. Als er de volle 12 V staat dan levert de dynamo een veel te hoge spanning: 18 V of meer. Gaan je lampen stuk en uiteindelijk ook je accu.
Hoe wordt dit nu opgelost? De spanningregelaar meet de spanning op de accu. Als die onder de 13.8V is dan zorgt de spanningregelaar er voor dat op het dunne draadje van de dynamo 12 V staat. Is de accuspanning boven de 13.8 dan staat er geen spanning op dat draadje. En dat heel snel achter elkaar waardoor je dit niet goed kan meten
Hoe test je nu die spullen?
Spanningregelaar door met een regelbare voeding de spanning te verhogen. Bij ca 13.8 moet de uitgang naar 0V gaan.
Dynamo door, zoals gezegd, op de aansluiting van de dunne draad 12 V te zetten. Lampen uit. Starten, toerental iets hoger en je moet ca 18V op de accu hebben. Heb je datniet? Dynamo stuk.
Andere truc: dynamo op de werkbank en 7 V uit een voeding op de dunne draad aansluiting. Boormachine op de pully en draaien maar. De spanning op de dikke draad moet boven de 12V schieten
In zwolle kan ik dit zo voor je doormeten. Heb ook nog een goede dynamo liggen.
Gr Rob
Het werkt zo:
De dynamo levert alleen een mooie spanning als er op dat dunne draadje ook spanning staat. Als er de volle 12 V staat dan levert de dynamo een veel te hoge spanning: 18 V of meer. Gaan je lampen stuk en uiteindelijk ook je accu.
Hoe wordt dit nu opgelost? De spanningregelaar meet de spanning op de accu. Als die onder de 13.8V is dan zorgt de spanningregelaar er voor dat op het dunne draadje van de dynamo 12 V staat. Is de accuspanning boven de 13.8 dan staat er geen spanning op dat draadje. En dat heel snel achter elkaar waardoor je dit niet goed kan meten
Hoe test je nu die spullen?
Spanningregelaar door met een regelbare voeding de spanning te verhogen. Bij ca 13.8 moet de uitgang naar 0V gaan.
Dynamo door, zoals gezegd, op de aansluiting van de dunne draad 12 V te zetten. Lampen uit. Starten, toerental iets hoger en je moet ca 18V op de accu hebben. Heb je datniet? Dynamo stuk.
Andere truc: dynamo op de werkbank en 7 V uit een voeding op de dunne draad aansluiting. Boormachine op de pully en draaien maar. De spanning op de dikke draad moet boven de 12V schieten
In zwolle kan ik dit zo voor je doormeten. Heb ook nog een goede dynamo liggen.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Beginner
- Berichten: 17
- Lid geworden op: do 11 mei, 2023 11:03
Re: accu laadt niet.
ok! ik heb een draadje verbonden vanaf het stekkertje bij de borstels tot bij de moer van de dikke kabel. Toerental opgevoerd en nog steeds geen enkele verandering / verbetering in de meting op de accupolen.
Mag ik dan concluderen dat de dynamo dood is? of moet ik nog iets anders doen?
Mag ik dan concluderen dat de dynamo dood is? of moet ik nog iets anders doen?
-
- Beginner
- Berichten: 17
- Lid geworden op: do 11 mei, 2023 11:03
Re: accu laadt niet.
Dat lijkt mij wel. Onveranderd.
-
- Beginner
- Berichten: 17
- Lid geworden op: do 11 mei, 2023 11:03
Re: accu laadt niet.
Hoe? Ik heb alleen aan de accu gemeten
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1917
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: accu laadt niet.
Bijna. Nog 1 keer hetzelfde doen, maar nu ook het stekkertje onderop de spanningsregelaar los.Michelke82 schreef: ↑vr 30 jun, 2023 13:58 ok! ik heb een draadje verbonden vanaf het stekkertje bij de borstels tot bij de moer van de dikke kabel. Toerental opgevoerd en nog steeds geen enkele verandering / verbetering in de meting op de accupolen.
Mag ik dan concluderen dat de dynamo dood is? of moet ik nog iets anders doen?
Als je dan bij draaiende motor nog steeds 12.5 v meet is de dynamo stuk. Is wel wonderlijk: zijn vrij solide. Kan je de borstels er even uithalen om te checken?
Groet, Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Beginner
- Berichten: 17
- Lid geworden op: do 11 mei, 2023 11:03
Re: accu laadt niet.
Nog steeds een onveranderde spanning. Dus is de dynamo stuk? Of kan het probleem ergens anders liggen?
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1917
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: accu laadt niet.
Die lijkt wel stuk.
Als je hem opstuurt test ik hem voor je. Ben ook wel benieuwd wat er mis mee is.
Gr Rob
Als je hem opstuurt test ik hem voor je. Ben ook wel benieuwd wat er mis mee is.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht