Welke krik
Welke krik
Hallo,
Sinds 18 jaar ben ik binnenkort weer in het bezit van een leuk eentje en daarmee keer ik ool terug op het forum. Aangezien er nog wel wat werk aan zit ben ik alvast wat basis gereedschap aan het zoeken.
Mijn oog viel daarbij op deze garagekrik plus assteunen:
https://www.datona.nl/autokrik-extra-la ... nen-3-ton/
Deze krik heeft een lifthoogte van 38cm. Ik wil graag mijn eend ook aan de voorkant kunnen liften, zodat beide wielen vrij komen. Ik heb goed lopen zoeken op het forum, maar het wordt me niet helemaal duidelijk of deze lifthoogte voldoende is voor deze toepassing.
Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?
Alvast bedankt voor de reactie!
Groet, Rutger Boere
Sinds 18 jaar ben ik binnenkort weer in het bezit van een leuk eentje en daarmee keer ik ool terug op het forum. Aangezien er nog wel wat werk aan zit ben ik alvast wat basis gereedschap aan het zoeken.
Mijn oog viel daarbij op deze garagekrik plus assteunen:
https://www.datona.nl/autokrik-extra-la ... nen-3-ton/
Deze krik heeft een lifthoogte van 38cm. Ik wil graag mijn eend ook aan de voorkant kunnen liften, zodat beide wielen vrij komen. Ik heb goed lopen zoeken op het forum, maar het wordt me niet helemaal duidelijk of deze lifthoogte voldoende is voor deze toepassing.
Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?
Alvast bedankt voor de reactie!
Groet, Rutger Boere
Re: Welke krik
Je wilt in het aan de voorzijde in het midden de 2cv opkrikken?
zodat beide voorwielen los komen?
Doe ik ook wel idd.
Wel hele lompe krik al gaat dat wel werken.
ALs je kan kiezen en het gaat alleen om de eend neem dan een lage aluminium krik veel handiger.
Wat ik niet bij deze krik kan zien hoe hoog deze indien naar beneden.
zodat beide voorwielen los komen?
Doe ik ook wel idd.
Wel hele lompe krik al gaat dat wel werken.
ALs je kan kiezen en het gaat alleen om de eend neem dan een lage aluminium krik veel handiger.
Wat ik niet bij deze krik kan zien hoe hoog deze indien naar beneden.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
Re: Welke krik
Een lifthoogte van 38cm is vrij weinig, probeer eentje te vinden met minimaal 50cm lifthoogte.
Die krik van Datona, een soortgelijk model heb ik lang geleden ook een keer gehad. Heeft het 2 jaar volgehouden, toen brak er een wieltje.
Ik wil je aanraden wat meer geld uit te trekken voor een degelijke krik, ga je veel meer plezier van hebben.
Deze heb ik 4 jaar geleden gekocht, bevalt perfect en veelzijdig, ook bruikbaar bij Citroënen die op hun buik liggen. Deze krik blijft ook heel bij stevig gebruik:
https://www.kippersrijssen.nl/product/g ... voetpedaal
Die krik van Datona, een soortgelijk model heb ik lang geleden ook een keer gehad. Heeft het 2 jaar volgehouden, toen brak er een wieltje.
Ik wil je aanraden wat meer geld uit te trekken voor een degelijke krik, ga je veel meer plezier van hebben.
Deze heb ik 4 jaar geleden gekocht, bevalt perfect en veelzijdig, ook bruikbaar bij Citroënen die op hun buik liggen. Deze krik blijft ook heel bij stevig gebruik:
https://www.kippersrijssen.nl/product/g ... voetpedaal
Re: Welke krik
Een stuk hout geeft extra lifthoogte, zie ook dit in het 2cv reparatie handboek van citroen.
http://guillon2cv.free.fr/documents/dic ... che52.html
http://guillon2cv.free.fr/documents/dic ... che52.html
diverse Citroens, wat anders.
Re: Welke krik
Bedankt voor jullie snelle reacties!
Duidelijk verhaal. Moet dus voor een hogere lift kiezen, liefst 50cm of meer. Ik had verwacht dat Daytona wel goede kwaliteit leverde. Wordt even goed nadenken. Wil wel goede spullen, maar de hobby is nieuw dus ook nog genoeg te kopen!
Duidelijk verhaal. Moet dus voor een hogere lift kiezen, liefst 50cm of meer. Ik had verwacht dat Daytona wel goede kwaliteit leverde. Wordt even goed nadenken. Wil wel goede spullen, maar de hobby is nieuw dus ook nog genoeg te kopen!
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: Welke krik
Ik heb van die standaard garage krik die je bij bouwmarkt en Lidl en Aldi en zo kunt kopen.
Samen met een paar houten blokken en plankjes kun je daar alles mee doen bij een Eendachtige.
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-2 ... hwQAvD_BwE
Samen met een paar houten blokken en plankjes kun je daar alles mee doen bij een Eendachtige.
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-2 ... hwQAvD_BwE
Re: Welke krik
Nee die goedkope van HBM is echt net niet. Blokken hout kan altijd...maar beter en veel fijner om gewoon een goed hoge krik te hebben.
Hangt ook af van je klus plannen, als echt lekker wil werken, dan is goed gereedschap zo veel fijner dan die 50 of 100 euro besparing.
Hangt ook af van je klus plannen, als echt lekker wil werken, dan is goed gereedschap zo veel fijner dan die 50 of 100 euro besparing.
onder druk wordt alles vloeibaar
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: Welke krik
Mijn ervaring met krikken van Lidl en Aldi is dat ze gaan lekken bij het pompje. Voor een enkele keer gebruik zijn ze goed, maar niet voor een echte sleutelaar.
Ik heb zelf de krik van onderstaande link. Kan erg laag (i.v.m. de verlaagde auto's van mijn zoon) maar gaat ook lekker hoog. Ik heb hiervoor een soortgelijke krik van HBM gehad en die heeft het een jaar of 10 uitgehouden. Bij mij wordt de krik veel gebruikt omdat zowel mij zoon als schoonzoon hier regelmatig komen sleutelen.
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-2 ... garagekrik
Ik heb zelf de krik van onderstaande link. Kan erg laag (i.v.m. de verlaagde auto's van mijn zoon) maar gaat ook lekker hoog. Ik heb hiervoor een soortgelijke krik van HBM gehad en die heeft het een jaar of 10 uitgehouden. Bij mij wordt de krik veel gebruikt omdat zowel mij zoon als schoonzoon hier regelmatig komen sleutelen.
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-2 ... garagekrik
Schultenbräu das ist mein Bier !
Re: Welke krik
Dat is een mooi ding! Ik verwacht geen heavy user te worden, dus tandje minder kan voor mij wel. Maar deze is wel lekker laag. Even bij mijn ' gewone' auto's meten of ik dat nodig heb. Zo ja, dan is dit zeker een optie!Boudewijn schreef: ↑za 12 aug, 2023 18:40 Mijn ervaring met krikken van Lidl en Aldi is dat ze gaan lekken bij het pompje. Voor een enkele keer gebruik zijn ze goed, maar niet voor een echte sleutelaar.
Ik heb zelf de krik van onderstaande link. Kan erg laag (i.v.m. de verlaagde auto's van mijn zoon) maar gaat ook lekker hoog. Ik heb hiervoor een soortgelijke krik van HBM gehad en die heeft het een jaar of 10 uitgehouden. Bij mij wordt de krik veel gebruikt omdat zowel mij zoon als schoonzoon hier regelmatig komen sleutelen.
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-2 ... garagekrik
Re: Welke krik
Ongeacht welke krik je wilt gebruiken. In basis moet de krik eerst onder de auto passen. Wanneer de eend wat lager staat dan krijg je deze er aan de voorkant niet onder als het een forse krik is die de hoogte in een keer haalt. Ik heb een kleine krik en in mijn geval een Burton die ook lager staat. Dan werk ik in twee fasen. Eerst krikken tot de max hoogte van 38cm niet genoeg voor de wielen vrij te krijgen. Dan assteunen eronder dan nogmaals de krik in het midden vooronder achter de versnellingsbak met een houten blok ertussen zoals eerder aangegeven. Vervolgens de kriksteunen hoger zetten eventueel ook met blok ertussen voor passing. Het is veel werk maar ja als je niet dagelijks onder je eend of vergelijkbaar ligt is dit een werkbare en betaalbare oplossing.
Patrick
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]
Re: Welke krik
Dat is een verdraaid handige tip. Dan is 50cm dus altijd voldoende! Dank!Data58 schreef: ↑ma 14 aug, 2023 08:49 Ongeacht welke krik je wilt gebruiken. In basis moet de krik eerst onder de auto passen. Wanneer de eend wat lager staat dan krijg je deze er aan de voorkant niet onder als het een forse krik is die de hoogte in een keer haalt. Ik heb een kleine krik en in mijn geval een Burton die ook lager staat. Dan werk ik in twee fasen. Eerst krikken tot de max hoogte van 38cm niet genoeg voor de wielen vrij te krijgen. Dan assteunen eronder dan nogmaals de krik in het midden vooronder achter de versnellingsbak met een houten blok ertussen zoals eerder aangegeven. Vervolgens de kriksteunen hoger zetten eventueel ook met blok ertussen voor passing. Het is veel werk maar ja als je niet dagelijks onder je eend of vergelijkbaar ligt is dit een werkbare en betaalbare oplossing.