Dynamo A-type laadt niet bij
-
- Beginner
- Berichten: 24
- Lid geworden op: zo 15 aug, 2021 21:31
Dynamo A-type laadt niet bij
Ik zit een beetje met mijn handen in het haar. Ik heb een A type 6v 18pk (bouwjaar ong. 64) met dynamo op de krukas.
De dynamo laadt niet meer bij, en ik weet niet precies waarom of hoe ik verder zou kunnen diagnosticeren met wat ik allemaal al heb geprobeerd.
- Ik heb de koolborstels gecontroleerd(en ook gekeken of ie daar vonkt als ik direct spanning erop zet)
- Ik heb gecontroleerd of er magnetisch veld is op het 'huis' van de dynamo (waar het anker in ronddraait). Tevens heb ik het anker al verwisseld voor een ander exemplaar.
- Ik heb al drie verschillende spanningsregelaars gemonteerd en getest op een andere eend. Die werkten daar wel.
- Gecontroleerd of er goed massa wordt gemaakt en ook directe draden getrokken vanaf de spanningsregelaar naar de dynamo toe (om breuken in kabels uit te sluiten).
Conclusie: er komt geen spanning op de EXC draad en mijn lampje binnen in blijft branden (hij laadt niet).
Als ik de spanningsregelaar bekrachtig met een acculader, dan gaat het lampje uit bij toeren draaien. Dus dan lijkt hij te laden. Maar dat is maar van korte duur. Binnen enkele tientallen secondes gaat het lampje weer branden.
Wat kan ik nu doen om goed diagnose te stellen?
De dynamo laadt niet meer bij, en ik weet niet precies waarom of hoe ik verder zou kunnen diagnosticeren met wat ik allemaal al heb geprobeerd.
- Ik heb de koolborstels gecontroleerd(en ook gekeken of ie daar vonkt als ik direct spanning erop zet)
- Ik heb gecontroleerd of er magnetisch veld is op het 'huis' van de dynamo (waar het anker in ronddraait). Tevens heb ik het anker al verwisseld voor een ander exemplaar.
- Ik heb al drie verschillende spanningsregelaars gemonteerd en getest op een andere eend. Die werkten daar wel.
- Gecontroleerd of er goed massa wordt gemaakt en ook directe draden getrokken vanaf de spanningsregelaar naar de dynamo toe (om breuken in kabels uit te sluiten).
Conclusie: er komt geen spanning op de EXC draad en mijn lampje binnen in blijft branden (hij laadt niet).
Als ik de spanningsregelaar bekrachtig met een acculader, dan gaat het lampje uit bij toeren draaien. Dus dan lijkt hij te laden. Maar dat is maar van korte duur. Binnen enkele tientallen secondes gaat het lampje weer branden.
Wat kan ik nu doen om goed diagnose te stellen?
Laatst gewijzigd door Basvdheijden op wo 20 sep, 2023 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2179
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Re: Dynamo A-type laadt niet bij
Heeft het ooit gewerkt in de combinatie die je nu hebt?
Er zijn 2 verschillende merken dynamo waarvan het anker niet uitwisselbaar is, Ducellier en Paris-rhone.
Als je direct 6 volt zet op de stator kan je op de koolborstels meten of er iets gebeurt.
Zelf heb ik best veelproblemen gehad met de commutator die blijkbaar te veel versleten was.
Elke keer na schoonmaken en opschuren daarvan werkte alles voor een tijdje en viel dan weer weg.
Uiteindelijk een combinatie gevonden die goed werkt.
Welke omgeving zit je?
Er zijn 2 verschillende merken dynamo waarvan het anker niet uitwisselbaar is, Ducellier en Paris-rhone.
Als je direct 6 volt zet op de stator kan je op de koolborstels meten of er iets gebeurt.
Zelf heb ik best veelproblemen gehad met de commutator die blijkbaar te veel versleten was.
Elke keer na schoonmaken en opschuren daarvan werkte alles voor een tijdje en viel dan weer weg.
Uiteindelijk een combinatie gevonden die goed werkt.
Welke omgeving zit je?
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Beginner
- Berichten: 24
- Lid geworden op: zo 15 aug, 2021 21:31
Re: Dynamo A-type laadt niet bij
Omgeving Den Haag. Ik heb niet gecontroleerd of het anker van hetzelfde merk is.
Het heeft overigens wel lange tijd gewerkt. Maar nu zit er wel een ander anker in (het oude heb ik nog wel, en ook de oude spanningsregelaar).
Is commutator een ander woord voor anker? En wat is de 'stator'?
Het heeft overigens wel lange tijd gewerkt. Maar nu zit er wel een ander anker in (het oude heb ik nog wel, en ook de oude spanningsregelaar).
Is commutator een ander woord voor anker? En wat is de 'stator'?
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2179
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Re: Dynamo A-type laadt niet bij
Commutator is dat deel waar de koolborstels tegen aan zitten, stator is het vaste deel van de dynamo.
Het anker staat denk niet het merk op, het verschil zit dacht ik in het aantal polen.
Ik heb nu geen voorbeeld voor beide merken, mijn oude dynamo kan ik zelfs helemaal geen merk op herkennen.
Daar heb ik nog wel een goed anker voor en 2 versleten.
Het anker staat denk niet het merk op, het verschil zit dacht ik in het aantal polen.
Ik heb nu geen voorbeeld voor beide merken, mijn oude dynamo kan ik zelfs helemaal geen merk op herkennen.
Daar heb ik nog wel een goed anker voor en 2 versleten.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Re: Dynamo A-type laadt niet bij
Voor een prima uitleg en overzicht dynamo en regelaar :
- https://www.restauratie2cv.nl/start.html onder technisch gedeelte/electrisch systeem.
Verschil tussen oude(tot medio 62) en nieuwe systeem is de manier van bekrachtigen van de veldspoel(via EXC).
Succes
- https://www.restauratie2cv.nl/start.html onder technisch gedeelte/electrisch systeem.
Verschil tussen oude(tot medio 62) en nieuwe systeem is de manier van bekrachtigen van de veldspoel(via EXC).
Succes
Natuur roest niet...
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1937
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Dynamo A-type laadt niet bij
Ken je dat lijstje van types die bij elkaar kunnen wat betreft dynamo en spanningregelaar?

De reden dat er twee types zijn: soms ligt de veldwikkeling aan de plus en wordt bekrachtigd als er een nul op komt. Zoals in deze tekening:

Soms aan de min en moet er een plus op komen om te bekrachtigen
Als je exact het type dynamo en exact het type spanningsregelaar geeft en je hebt een universeelmeter (bv die van de action) dan maak ik een stappenplan om eea goed door te meten.
Gr Rob

De reden dat er twee types zijn: soms ligt de veldwikkeling aan de plus en wordt bekrachtigd als er een nul op komt. Zoals in deze tekening:

Soms aan de min en moet er een plus op komen om te bekrachtigen
Als je exact het type dynamo en exact het type spanningsregelaar geeft en je hebt een universeelmeter (bv die van de action) dan maak ik een stappenplan om eea goed door te meten.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Beginner
- Berichten: 24
- Lid geworden op: zo 15 aug, 2021 21:31
Re: Dynamo A-type laadt niet bij
Dank! Ik ga de boel spoedig weer demonteren en dan koppel ik terug welke apparatuur ik heb.
-
- Beginner
- Berichten: 24
- Lid geworden op: zo 15 aug, 2021 21:31
Re: Dynamo A-type laadt niet bij
Gisteren ben ik erin gedoken. Mijn spanningsregelaar is van Ducellier en de dynamo is van Paris Rhone.
Ik heb nog een ander anker liggen en een andere spanningsregelaar. Ik weet 100% zeker dat deze spanningsregelaar functioneert, want ik heb 'm in een andere eend getest. Dus dat zou het niet kunnen zijn, denk ik.



Ik heb nog een ander anker liggen en een andere spanningsregelaar. Ik weet 100% zeker dat deze spanningsregelaar functioneert, want ik heb 'm in een andere eend getest. Dus dat zou het niet kunnen zijn, denk ik.



-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1937
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Dynamo A-type laadt niet bij
Ergens zou ook nog een typenr op de spanningsregelaar moeten staan. Kan best onderop zijn.
Dan weet je of het in theorie zou moeten werken. Kan je eens kijken?
Je geeft aan dat je de regelaar in een andere eend getest hebt en dat ie dus goed is. Dat klopt enkel en alleen als in die andere eend dezelfde dynamo zit als in die van jou
https://eeec.nl/themencode-pdf-viewer-s ... ode=thumbs
Hier staat een artikel over de 6 V installatie. Er staat dat de dynamo 'op de gewone manier getest kan worden.
Dat kan je zo doen:
bij de dynamo de rode en gele draad losnemen.
zwarte draad van je ohm meter aan massa
Ohm-meter op de aansluiting waar de gele draad zat. Nu meet je ca 0 ohm
ohm meter op de plek waar de rode draad zat. Nu meet je 0 ohm
nu de ene koolborstel iets optillen: ohmmeter naar oneindig
de ander koolborstel optillen: ohmmeter oneindig.
In het artikel staat hoe je het magnetisme terug kan brengen in de dynamo als ie lang niet gebruikt is.
en hoe je hem kan testen door te forceren, de spanning loopt dan wel even hoog op.
Je hebt overigens een 'nieuw type' dynamo. dat maakt het artikel van Thijs makkelijker te lezen.
Gr Rob
Dan weet je of het in theorie zou moeten werken. Kan je eens kijken?
Je geeft aan dat je de regelaar in een andere eend getest hebt en dat ie dus goed is. Dat klopt enkel en alleen als in die andere eend dezelfde dynamo zit als in die van jou
https://eeec.nl/themencode-pdf-viewer-s ... ode=thumbs
Hier staat een artikel over de 6 V installatie. Er staat dat de dynamo 'op de gewone manier getest kan worden.
Dat kan je zo doen:
bij de dynamo de rode en gele draad losnemen.
zwarte draad van je ohm meter aan massa
Ohm-meter op de aansluiting waar de gele draad zat. Nu meet je ca 0 ohm
ohm meter op de plek waar de rode draad zat. Nu meet je 0 ohm
nu de ene koolborstel iets optillen: ohmmeter naar oneindig
de ander koolborstel optillen: ohmmeter oneindig.
In het artikel staat hoe je het magnetisme terug kan brengen in de dynamo als ie lang niet gebruikt is.
en hoe je hem kan testen door te forceren, de spanning loopt dan wel even hoog op.
Je hebt overigens een 'nieuw type' dynamo. dat maakt het artikel van Thijs makkelijker te lezen.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Beginner
- Berichten: 24
- Lid geworden op: zo 15 aug, 2021 21:31
Re: Dynamo A-type laadt niet bij
Dank voor de tips! Ik heb gisteren even gekeken en de spanningsregelaar is type 8325 B. Dit is overigens hetzelfde type als ik eraf heb gehaald. En het heeft gewerkt met dat type, dus dat zou het niet moeten zijn. Wellicht ergens toch een massa probleem?
Overigens heb ik het magnetisme al getest en dat lijkt goed te gaan. Ook zie ik bij bekrachtigen van de dynamo de koolborstels 'vonken'.
Overigens heb ik het magnetisme al getest en dat lijkt goed te gaan. Ook zie ik bij bekrachtigen van de dynamo de koolborstels 'vonken'.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1937
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Dynamo A-type laadt niet bij
Ok.helder.heb je de procedure gevolgd uit het document? Met losse exc ca 1.5 v en met 6 v op de exc ca 20V?
Volgende meting:
Alles aansluiten. De voltmeter op 20V gelijkspanning.
Min van de voltmeter op de accu.
Plus op de exc van de spanningregelaar.
Nu het kontact aanzetten
Je moet nu ca 6.5 v op de voltmeter zien
Meet dat ook op de exc van de dynamo
Verzet de min van de voltmeter naar de spanningregelaar. Moet je nog steeds 6.5 v zien,
Nu meet je na wat jou vermoeden is.
Gr Rob
Volgende meting:
Alles aansluiten. De voltmeter op 20V gelijkspanning.
Min van de voltmeter op de accu.
Plus op de exc van de spanningregelaar.
Nu het kontact aanzetten
Je moet nu ca 6.5 v op de voltmeter zien
Meet dat ook op de exc van de dynamo
Verzet de min van de voltmeter naar de spanningregelaar. Moet je nog steeds 6.5 v zien,
Nu meet je na wat jou vermoeden is.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Beginner
- Berichten: 24
- Lid geworden op: zo 15 aug, 2021 21:31
Re: Dynamo A-type laadt niet bij
Paar vragen voor het meten:
Moet ik bij deze meting contact aan? Of draaiende motor zelfs?bij de dynamo de rode en gele draad losnemen.
zwarte draad van je ohm meter aan massa
Ohm-meter op de aansluiting waar de gele draad zat. Nu meet je ca 0 ohm
ohm meter op de plek waar de rode draad zat. Nu meet je 0 ohm
nu de ene koolborstel iets optillen: ohmmeter naar oneindig
de ander koolborstel optillen: ohmmeter oneindig.
Waar zit de EXC op de dynamo? Is dat de gele draad?Je moet nu ca 6.5 v op de voltmeter zien
Meet dat ook op de exc van de dynamo
Verzet de min van de voltmeter naar de spanningregelaar. Moet je nog steeds 6.5 v zien,
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1937
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Dynamo A-type laadt niet bij
Bij 1e meting contact uit.
De ext is geel op dynamo en spanningregelaar.
Blijf vragen stellen. Dan komt het zeker goed.
Geen je de meetresultaten ev3n weer?
Gr Rob
De ext is geel op dynamo en spanningregelaar.
Blijf vragen stellen. Dan komt het zeker goed.
Geen je de meetresultaten ev3n weer?
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Beginner
- Berichten: 24
- Lid geworden op: zo 15 aug, 2021 21:31
Re: Dynamo A-type laadt niet bij
Beide metingen gedaan.
Weerstand op de dynamo is goed. Geeft 0 op beide aansluitingen (geel en rood) en bij optillen van 1 van de koolborstels schiet de meter naar 0 (bij allebei de koolborstels). Vraag: moet het optillen van de koolborstels bij beide plekken (waar geel en rood afkwamen)? Het werkte iig alleen bij rood volgens mij.
De spanning is vreemd. Op allebei de draden bij de dynamo meet ik met contact aan 0. Ik heb de zwarte draad van de voltmeter op de min van de accu hierbij. Ook bij de spanningsregelaar meet ik 0 o zowel exc als dyn. Op bat meet ik wel 6.3v. Ook de massa van de spanningsregelaar is goed: rode draad voltmeter op plus van de accu en zwarte op de massa aansluiting van de spanningsregelaar geeft 6.3v.
Valt me ook op dat er nog een draadje zit achter de gele draad op de dynamo. Die is dun en ziet er niet heel vrolijk uit. Is dat nog een kanshebber?
Overigens heb ik een paar weken terug met Arnold Duyvestein al geconcludeerd dat het magnetisme er wel is op het huis rondom het anker.
Dank voor verdere tips!
Weerstand op de dynamo is goed. Geeft 0 op beide aansluitingen (geel en rood) en bij optillen van 1 van de koolborstels schiet de meter naar 0 (bij allebei de koolborstels). Vraag: moet het optillen van de koolborstels bij beide plekken (waar geel en rood afkwamen)? Het werkte iig alleen bij rood volgens mij.
De spanning is vreemd. Op allebei de draden bij de dynamo meet ik met contact aan 0. Ik heb de zwarte draad van de voltmeter op de min van de accu hierbij. Ook bij de spanningsregelaar meet ik 0 o zowel exc als dyn. Op bat meet ik wel 6.3v. Ook de massa van de spanningsregelaar is goed: rode draad voltmeter op plus van de accu en zwarte op de massa aansluiting van de spanningsregelaar geeft 6.3v.
Valt me ook op dat er nog een draadje zit achter de gele draad op de dynamo. Die is dun en ziet er niet heel vrolijk uit. Is dat nog een kanshebber?
Overigens heb ik een paar weken terug met Arnold Duyvestein al geconcludeerd dat het magnetisme er wel is op het huis rondom het anker.
Dank voor verdere tips!
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1937
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Dynamo A-type laadt niet bij
optillen koolborstels alleen bij rood.
Tot dusver gaat het goed.
Volgende test:
de rode bij de spanningsregelaar losnemen, én bij de dynamo. contact aan. Als je voltmeter nu op deze rode draad zet mot je 6.5 volt meten. (je checkt nu op de waarschuwingslamp goed is aangesloten, die prengt de dynamo op gang)
volgende test:
ext draad bij dynamo losnemen
alle verlichting uit, laadstroomcontrolelampje uit de fitting halen
voltmeter op rode bij dynamo
extra draad van de plus van de accu naar voren, in de hand houden
motor starten, iets verhoogd toerental
nu kort de extra plus op de aansluiting van de ext op de dynamo houden. paar tellen. De spanning moet nu naar 15-20V schieten.
motor uit.
Je test nu of de dynamo goed is. Als de hoge spanning er is dan weet je 100% zeker dat het de spanningsregelaar is. Alle bedrading heb je al nagemeten
geef je de resultaten weer?
Groet, Rob
Tot dusver gaat het goed.
Volgende test:
de rode bij de spanningsregelaar losnemen, én bij de dynamo. contact aan. Als je voltmeter nu op deze rode draad zet mot je 6.5 volt meten. (je checkt nu op de waarschuwingslamp goed is aangesloten, die prengt de dynamo op gang)
volgende test:
ext draad bij dynamo losnemen
alle verlichting uit, laadstroomcontrolelampje uit de fitting halen
voltmeter op rode bij dynamo
extra draad van de plus van de accu naar voren, in de hand houden
motor starten, iets verhoogd toerental
nu kort de extra plus op de aansluiting van de ext op de dynamo houden. paar tellen. De spanning moet nu naar 15-20V schieten.
motor uit.
Je test nu of de dynamo goed is. Als de hoge spanning er is dan weet je 100% zeker dat het de spanningsregelaar is. Alle bedrading heb je al nagemeten
geef je de resultaten weer?
Groet, Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht