Eindelijk eendje: Claudette
-
- Beginner
- Berichten: 36
- Lid geworden op: ma 12 jun, 2023 12:02
- Locatie: Eindhoven
Re: Eindelijk eendje: Claudette
Voordat je de ontsteking loshaalt zou ik eerst eens even checken of al je sproeiers open zijn
EENDJES!!!
- IVARIO
- Regelmatige poster
- Berichten: 335
- Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
- Locatie: Heist-op-den-Berg (B)
Re: Eindelijk eendje: Claudette
OK, doe ik, maar omdat met mijn goeie carburateur hetzelfde probleem zich voordeed, dacht ik dat de oorzaak elders zat.
Dit weekend proberen.
Dit weekend proberen.
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987
- IVARIO
- Regelmatige poster
- Berichten: 335
- Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
- Locatie: Heist-op-den-Berg (B)
Re: Eindelijk eendje: Claudette
Ondertussen met de remmen bezig geweest.
De trommelremmen heb ik gisteren gereviseerd en de laatste ontbrekende remleidingen gemonteerd.
Daarna het systeem van LHM voorzien en ontlucht. Er is goede remdruk.
Vóór:
Na:
Handige tool geleend van een kennis:
De trommelremmen heb ik gisteren gereviseerd en de laatste ontbrekende remleidingen gemonteerd.
Daarna het systeem van LHM voorzien en ontlucht. Er is goede remdruk.
Vóór:
Na:
Handige tool geleend van een kennis:
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987
- IVARIO
- Regelmatige poster
- Berichten: 335
- Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
- Locatie: Heist-op-den-Berg (B)
Re: Eindelijk eendje: Claudette
Afgelopen weekend ben ik bezig geweest met de bedrading.
Ik had een kabelboom gevonden in een schuur bij de verkoper, toen ik de auto kocht.
Deze kabelboom zat gelukkig vast aan een dashboard, dus dat maakte het uitzoeken een stuk eenvoudiger.
Ondertussen werkt alles.
Ook heb ik het gat in de voetenbak rond de stuurkolom vergroot, zodat de klem past...die zit namelijk precies ter hoogte van de voetenbak...
Enfin, de klem paste perfect in het gat, maar ik had er geen rekening mee gehouden dat de bout nog door de klem moest... dus moest de koets los van het chassis en aan de voorkant een paar cm omhoog gekrikt worden.
Al bij al viel het nogal mee.
Ik had een kabelboom gevonden in een schuur bij de verkoper, toen ik de auto kocht.
Deze kabelboom zat gelukkig vast aan een dashboard, dus dat maakte het uitzoeken een stuk eenvoudiger.
Ondertussen werkt alles.
Ook heb ik het gat in de voetenbak rond de stuurkolom vergroot, zodat de klem past...die zit namelijk precies ter hoogte van de voetenbak...
Enfin, de klem paste perfect in het gat, maar ik had er geen rekening mee gehouden dat de bout nog door de klem moest... dus moest de koets los van het chassis en aan de voorkant een paar cm omhoog gekrikt worden.
Al bij al viel het nogal mee.
Laatst gewijzigd door IVARIO op di 10 okt, 2023 16:46, 4 keer totaal gewijzigd.
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987
- IVARIO
- Regelmatige poster
- Berichten: 335
- Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
- Locatie: Heist-op-den-Berg (B)
Re: Eindelijk eendje: Claudette
Afgelopen zaterdag heb ik in Merksplas tijdens de onderdelenmarkt voor drie koppen soep een hele leuke motorkap op de kop getikt.
Waarschijnlijk vinden de meeste mensen dit maar niks, maar ik vind het op deze "scruffy" eend helemaal geweldig; doet me denken aan hoe mensen hun eendjes in de seventies van Traction of Mercedes-Benz neuzen voorzagen:
Het is trouwens geen polyester, maar volledig uit (gas?-)buizen en plaatstaal vervaardigd door een handige Harrie.
Behoorlijk zwaar dus.
Ik denk niet dat er een tweede van bestaat.
Waarschijnlijk vinden de meeste mensen dit maar niks, maar ik vind het op deze "scruffy" eend helemaal geweldig; doet me denken aan hoe mensen hun eendjes in de seventies van Traction of Mercedes-Benz neuzen voorzagen:
Het is trouwens geen polyester, maar volledig uit (gas?-)buizen en plaatstaal vervaardigd door een handige Harrie.
Behoorlijk zwaar dus.
Ik denk niet dat er een tweede van bestaat.
Laatst gewijzigd door IVARIO op di 10 okt, 2023 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987
-
- Beginner
- Berichten: 36
- Lid geworden op: ma 12 jun, 2023 12:02
- Locatie: Eindhoven
Re: Eindelijk eendje: Claudette
Mooie vorderingen! Nou ja die motorkap daar kun je over twisten natuurlijk.
Ik ben ook op zoek naar zo’n tool om je achterremmen mee af te stellen, maar had het idee om dat zelf te maken. Vind ze nogal aan de dure kant zegmaar. Weet iemand de diameter van de as en de diameter van de grote ring? (Of zou je ze op kunnen meten)
Ik ben ook op zoek naar zo’n tool om je achterremmen mee af te stellen, maar had het idee om dat zelf te maken. Vind ze nogal aan de dure kant zegmaar. Weet iemand de diameter van de as en de diameter van de grote ring? (Of zou je ze op kunnen meten)
EENDJES!!!
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: Eindelijk eendje: Claudette
Echt mooi kan ik die motorkap niet vinden, maar het is weer eens wat anders. En complimenten voor de maker van de kap. Is een hele kunst om die zo te vormen.
Schultenbräu das ist mein Bier !
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: Eindelijk eendje: Claudette
Als je een oude naafmoer van de achteras hebt, dan kun je zelf een tool maken. Las aan de naafmoer een stuk plat ijzer en buig deze aan het einde om. Boor in het omgezette stuk een gat en doe daar een bout door met boven en onder het platijzer een moer.Eendjekwek schreef: ↑di 10 okt, 2023 17:28 Ik ben ook op zoek naar zo’n tool om je achterremmen mee af te stellen, maar had het idee om dat zelf te maken. Vind ze nogal aan de dure kant zegmaar. Weet iemand de diameter van de as en de diameter van de grote ring? (Of zou je ze op kunnen meten)
Monteer nu de trommel op de naaf, draai de stelbouten zo dat de trommel net aanloopt. Haal de trommel er weer van af en draai je zelfgemaakte gereedschap op de as. Stel nu de bout zo af dat deze de remsegmenten net raakt. Verstel de excenters nu zo dat de segmenten ook aan de onderzijde de bout net raken.
Schultenbräu das ist mein Bier !
- IVARIO
- Regelmatige poster
- Berichten: 335
- Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
- Locatie: Heist-op-den-Berg (B)
Re: Eindelijk eendje: Claudette
Dat is een goeie tip, bedankt Boudewijn
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987
- IVARIO
- Regelmatige poster
- Berichten: 335
- Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
- Locatie: Heist-op-den-Berg (B)
Re: Eindelijk eendje: Claudette
Gisteravond bezig geweest met de carburateur.
Wat gruis uit de vlotterkamers gehaald.
Alle sproeiers eruit en doorgeblazen, maar ze zagen er eigenlijk al schoon uit.
Heb de hoofdsproeier wel vervangen. Er zat een 102 in, maar nu een 120. Ik had geen 110 liggen, vandaar.
De secundaire sproeier heb ik niet vervangen: 90.
Ook een betere dekselpakking gemonteerd (geen nieuwe; had ik niet liggen); in de oude zat een scheurtje.
Verder ook de hoogte van de vlotters op 18 mm gezet; stonden een paar mm lager.
Tot slot het membraan van de benzine gecheckt, en wat mij opviel, was dat daar geen ronde veer achter zat. Die had ik wel nog liggen, dus die er in gezet.
De motor draait nu een stuk beter en kan ook flink toeren maken, zonder te ploffen.
Ook slaat hij daarna niet af bij terugzakken naar stationair toerental.
Ik ben er nu bijna: doel was hem rijdend en remmend te maken. Straks benzine in de tank doen en kijken of hij rijdt.
Wat gruis uit de vlotterkamers gehaald.
Alle sproeiers eruit en doorgeblazen, maar ze zagen er eigenlijk al schoon uit.
Heb de hoofdsproeier wel vervangen. Er zat een 102 in, maar nu een 120. Ik had geen 110 liggen, vandaar.
De secundaire sproeier heb ik niet vervangen: 90.
Ook een betere dekselpakking gemonteerd (geen nieuwe; had ik niet liggen); in de oude zat een scheurtje.
Verder ook de hoogte van de vlotters op 18 mm gezet; stonden een paar mm lager.
Tot slot het membraan van de benzine gecheckt, en wat mij opviel, was dat daar geen ronde veer achter zat. Die had ik wel nog liggen, dus die er in gezet.
De motor draait nu een stuk beter en kan ook flink toeren maken, zonder te ploffen.
Ook slaat hij daarna niet af bij terugzakken naar stationair toerental.
Ik ben er nu bijna: doel was hem rijdend en remmend te maken. Straks benzine in de tank doen en kijken of hij rijdt.
Laatst gewijzigd door IVARIO op ma 16 okt, 2023 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987
- IVARIO
- Regelmatige poster
- Berichten: 335
- Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
- Locatie: Heist-op-den-Berg (B)
Re: Eindelijk eendje: Claudette
De auto remt en rijdt; ben door de tuin gereden naar de straat en weer terug naar de schuur.
Gisteren de ramen er in gezet en een gescheurde ashoes vervangen (de middelste). Kliederwerkje om die hoes er op te krijgen.
De finishlijn komt in zicht, maar eerst dinsdag voor een week naar Spanje.
Er moet daar gesleuteld worden aan de Mehari van mn maatje (o.a. electronische ontsteking erin zetten) en aan onze R4
Gisteren de ramen er in gezet en een gescheurde ashoes vervangen (de middelste). Kliederwerkje om die hoes er op te krijgen.
De finishlijn komt in zicht, maar eerst dinsdag voor een week naar Spanje.
Er moet daar gesleuteld worden aan de Mehari van mn maatje (o.a. electronische ontsteking erin zetten) en aan onze R4
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987
- IVARIO
- Regelmatige poster
- Berichten: 335
- Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
- Locatie: Heist-op-den-Berg (B)
Re: Eindelijk eendje: Claudette
Afgelopen weekend de versnellingsbakolie vervangen.
Nou ja, olie... het was eerder bruin water met een laagje olie erop.
De aftap- en vulpluggen kwamen erg moeilijk los; waarschijnlijk zeer lang niet open geweest.
Er zat minder dan 200(!) ml bruine zooi in; geen wonder dat hij kraakte bij het schakelen.
Nou ja, olie... het was eerder bruin water met een laagje olie erop.
De aftap- en vulpluggen kwamen erg moeilijk los; waarschijnlijk zeer lang niet open geweest.
Er zat minder dan 200(!) ml bruine zooi in; geen wonder dat hij kraakte bij het schakelen.
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987
- IVARIO
- Regelmatige poster
- Berichten: 335
- Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
- Locatie: Heist-op-den-Berg (B)
Re: Eindelijk eendje: Claudette
Helaas nog geen succes met het monteren van een electronische ontsteking in de Mehari.
De (Franse) gebruiksaanwijzing zorgvuldig gelezen en de stappen gevolgd.
- Magneetjes erop gezet.
- Vliegwiel juist gezet middels boortje van 6 mm in de uitsparing in het vliegwiel.
- Rode draad van de ontsteking naar de stroomvoorziening die van het contact komt.
- Witte draad van de ontsteking naar de plus van de bobine.
- Zwarte draad van de ontstekingnaar de min van de bobine.
Bij het naar links draaien van de ontsteking, gaat het LED-lampje heel even aan.
Vervolgens bij het naar rechts draaien gaat hij ook maar heel even aan en onmiddellijk weer uit, terwijl deze dan volgens mij constant zou moeten blijven branden, niet?
We hebben het al met een tweede electronische onsteking geprobeerd: zelfde resultaat.
Gisteravond heeft de motor één keer eventjes gedraaid en daarna niet meer. Hij liep toen wel heel slecht, plofte en stopte er vanzelf mee.
De startmotor draait rond, maar hij slaat niet meer aan. UPDATE: Ontsteking nogmaals gesteld; beetje benzine in de carburateur...: hij startte na een tijdje proberen en liep even, maar toen een behoorlijke vlam uit de carburateur... staat dus niet goed afgesteld? Open inlaatklep? Inlaatklep kapot? Morgen iemand hier bellen die misschien een compressiemeter heeft.
De (Franse) gebruiksaanwijzing zorgvuldig gelezen en de stappen gevolgd.
- Magneetjes erop gezet.
- Vliegwiel juist gezet middels boortje van 6 mm in de uitsparing in het vliegwiel.
- Rode draad van de ontsteking naar de stroomvoorziening die van het contact komt.
- Witte draad van de ontsteking naar de plus van de bobine.
- Zwarte draad van de ontstekingnaar de min van de bobine.
Bij het naar links draaien van de ontsteking, gaat het LED-lampje heel even aan.
Vervolgens bij het naar rechts draaien gaat hij ook maar heel even aan en onmiddellijk weer uit, terwijl deze dan volgens mij constant zou moeten blijven branden, niet?
We hebben het al met een tweede electronische onsteking geprobeerd: zelfde resultaat.
Gisteravond heeft de motor één keer eventjes gedraaid en daarna niet meer. Hij liep toen wel heel slecht, plofte en stopte er vanzelf mee.
De startmotor draait rond, maar hij slaat niet meer aan. UPDATE: Ontsteking nogmaals gesteld; beetje benzine in de carburateur...: hij startte na een tijdje proberen en liep even, maar toen een behoorlijke vlam uit de carburateur... staat dus niet goed afgesteld? Open inlaatklep? Inlaatklep kapot? Morgen iemand hier bellen die misschien een compressiemeter heeft.
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987
- IVARIO
- Regelmatige poster
- Berichten: 335
- Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
- Locatie: Heist-op-den-Berg (B)
Re: Eindelijk eendje: Claudette
Weer wat wijzer geworden m.b.t. de ontsteking: de asjes waar de magneetjes op geschoven worden, zijn verbogen en het achterplaatje waar ze opzitten is "versprongen" en staat in de verkeerde stand:
Weet iemand hoe dit plaatje er afgehaald kan worden om te vervangen?
Weet iemand hoe dit plaatje er afgehaald kan worden om te vervangen?
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987