bedradingsschema 2cv Spécial totale chaos

Vragen over het aansluiten van een kabelboom, of welk draadje waar naar toe gaat.
Lo Bouwens
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 72
Lid geworden op: za 17 jun, 2023 10:20

bedradingsschema 2cv Spécial totale chaos

Bericht door Lo Bouwens » vr 19 jan, 2024 15:57

Ik heb op dit forum twee duidelijke afbeeldingen gevonden van het bedradingsschema van een 2cv Club, zij het dat ze niet identiek zijn. Ik heb zelf een 2cv Special uit 1983 met twee zekering-kastjes en een hoop rommelige bedrading, dus van alles uit te zoeken. Zijn de bedradingsschema's van de types Club en Special identiek? Dat zou al een eind helpen. Zo niet, heeft dan iemand een correct schema voor een Special?
Laatst gewijzigd door Lo Bouwens op di 16 apr, 2024 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: bedradingsschema 2cv type Special hetzelfde als voor type Club?

Bericht door RobM » vr 19 jan, 2024 17:41

Ja, die zijn gelijk.

Het ene schema is met alarmlichtschakelaar, achteruitrijlicht, etc. De uitgebreide versie.

Als je twee zekeringkastjes hebt dan zijn de stadslichten links en rechts apart gezekerd en heb je een zekering voor het mistachterlicht.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Lo Bouwens
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 72
Lid geworden op: za 17 jun, 2023 10:20

OPGELOST: bedradingsschema type Spécial totale chaos

Bericht door Lo Bouwens » di 16 apr, 2024 18:23

Ik ben na enig laswerk en het vervangen van plaatwerkdelen intussen opnieuw bezig met de bedrading. Ik heb even contact gehad met de vorige eigenaar in België. Die vertelde dat hij voor deze Special uit 1983 een donor eend (geit) uit 1987 had gebruikt, waardoor van de origineel bedoelde bekabeling weinig meer terug te vinden zal zijn. Ook zijn er enorm veel extra accessoires bijgeplaatst, o.a. een sigarenaansteker als lader voor de navigatie/mobiele telefoon, een radio, extra schijnwerpers voor, een aparte voltmeter en een olietemperatuurmeter, extra binnenverlichting, derde remlicht etc. etc., dingen die ik er allemaal weer uit heb gesloopt. Dit alles aangesloten via twee zekeringkastjes...
Maar daardoor lijkt de draadboom volstrekt niet meer op het door iedereen aangehaalde bedradingsschema, laat staan dat ik iets kan uitzoeken op basis van de draadkleuren (die zijn nu allemaal groen). Daar kom ik dus niet verder mee. Wat ook niet helpt is dat er meerdere bedradingsschema's voor hetzelfde bouwjaar circuleren en die allemaal eigenlijk van een Club zijn, niet van een Special.
Ik ben onvoldoende technisch op elektragebied om alles eruit te halen en een hele nieuwe draadboom te gaan maken, dus ik vrees dat er niet veel anders op zit dan alle punten die stroom gebruiken één voor één te testen en dan desnoods nòg een nieuwe draad trekken. Onverklaarbaar is bijvoorbeeld dat de richtingaanwijzers links zowel voor als achter niet werken, ook niet als ik de paniekschakelaar indruk. Het lijkt me geen massaprobleem, want de remlichten en de stadslichten doen het wel. Rechts doet alles het. Alleen gaat er geen blauw controlelampje branden als ik ongedimd groot licht inschakel, net als het controlelampje voor de controle van de remvloeistof. Onder het contactslot zit een bundel met allerlei tussenverbindingen met kroonsteentjes (!) en ook gewoon loshangende draden met een koppelstukje eraan.
Kortom, het wordt hard werken , voor mij moeilijker dan de carrosserie restaureren.
Geen idee of er bruikbare reacties op dit alarmverhaal zullen komen...
Laatst gewijzigd door Lo Bouwens op ma 22 apr, 2024 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 434
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Re: bedradingsschema 2cv Spécial totale chaos

Bericht door Denny » di 16 apr, 2024 19:26

Ik zou RobM eens contacteren. Hij is zeer kundig op dat gebied.

magnamaniac
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 4 nov, 2022 16:50

Re: bedradingsschema type Spécial totale chaos

Bericht door magnamaniac » di 16 apr, 2024 22:16

Lo Bouwens schreef: di 16 apr, 2024 18:23
Ik ben onvoldoende technisch op elektragebied om alles eruit te halen en een hele nieuwe draadboom te gaan maken, dus ik vrees dat er niet veel anders op zit dan alle punten die stroom gebruiken één voor één te testen en dan desnoods nòg een nieuwe draad trekken. Onverklaarbaar is bijvoorbeeld dat de richtingaanwijzers links zowel voor als achter niet werken, ook niet als ik de paniekschakelaar indruk. Het lijkt me geen massaprobleem, want de remlichten en de stadslichten doen het wel. Rechts doet alles het. Alleen gaat er geen blauw controlelampje branden als ik ongedimd groot licht inschakel, net als het controlelampje voor de controle van de remvloeistof. Onder het contactslot zit een bundel met allerlei tussenverbindingen met kroonsteentjes (!) en ook gewoon loshangende draden met een koppelstukje eraan.
Kortom, het wordt hard werken , voor mij moeilijker dan de carrosserie restaureren.
Geen idee of er bruikbare reacties op dit alarmverhaal zullen komen...
Zo was de bekabeling van mijn Lomax er ook aantoe toen ik 'm kocht. Ik ben ook geen elekra-genie, maar heb door de zure appel heen gebeten en heb alles eruit getrokken en vanaf 0 begonnen, aan de hand van het schema van LePatron, dat schema heeft WEL duidelijke kleuren voor alle functies en voldoende zekeringen. Waar nodig heb ik wat weggelate of toegevoegd en dit meteen in het schema ingetekend.

RHBoere
Beginner
Beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: di 20 jun, 2023 23:18

Re: bedradingsschema 2cv Spécial totale chaos

Bericht door RHBoere » di 16 apr, 2024 22:51

Het schema van een eend is in de basis super eenvoudig. Het makkelijkste is om alle bedrading bloot te leggen en draadje voor draadje te bepalen welke het is. Als je het schema uitprint kun je 'afgelen' welke draad je gevonden hebt. Eventueel kun je de draden zelf met een stukje tape markeren.

Een eenvoudige multimeter is hierbij wel een vereist.

Je kunt ook altijd nog een compleet nieuwe kabelboom kopen. Daar zit een handige beschrijving bij. Kost wel een paar centen, maar dan is het wel 100%

Raytheman
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 21 aug, 2022 07:27

Re: bedradingsschema 2cv Spécial totale chaos

Bericht door Raytheman » wo 17 apr, 2024 08:03

Hoi, alle bedrading is standaard groen. Alleen bij de stekertjes zijn de kleuren verschillend. Zelf heb ik een schema op A3 geprint en dat gebruikt. Misschien heb je er wat aan. En anders een gereviseerde kopen bij RobM
Bijlagen
Schema 003.jpg
Schema 002.jpg
Schema 001.jpg

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4976
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: bedradingsschema 2cv Spécial totale chaos

Bericht door AZL57 » wo 17 apr, 2024 09:48

En kroonsteentjes is sowieso knoeiwerk in een auto, behalve misschien voor wat luidsprekers.
diverse Citroens, wat anders.

Lo Bouwens
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 72
Lid geworden op: za 17 jun, 2023 10:20

Re: bedradingsschema 2cv Spécial totale chaos

Bericht door Lo Bouwens » wo 17 apr, 2024 12:31

Bedankt, dit ziet er duidelijker uit, maar het is toch voor een type club, niet voor een spécial, al schijnen de schema's identiek te moeten zijn. Kwestie van bepaalde instrumenten en accessoires weglaten misschien... Ik blijf proberen.

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Re: bedradingsschema 2cv Spécial totale chaos

Bericht door hobbes » wo 17 apr, 2024 19:03

Ik heb in het verleden bij een eend van een broer van me een soortgelijk verhaal meegemaakt. Een elektronica ingenieur was er 3 dagen mee bezig toen ik hem zei voor de beste optie te gaan ( de eend MOEST rijden vanwege een verhuizing) Ik heb toen een andere draadboom gehaald en die erin gezet, binnen een uurtje deed alles het.

Probeer eens bij het 2cv 4&6 magazijn een andere draad boom te regelen of bij een eenden garage, die hebben vaak nog wel wat liggen.

1 tip : als je extra accessoires wil aansluiten maak dan alsjeblieft een extra groep. heb je ooit wat dan zoekt het een stuk makkelijker dan in een spaghetti van kroonsteentjes en of aan elkaar geplakte draden
met eendige groeten,

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1806
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Re: bedradingsschema 2cv Spécial totale chaos

Bericht door deusjevo » wo 17 apr, 2024 19:53

Rob M maakt toch draadbomen?
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: bedradingsschema 2cv Spécial totale chaos

Bericht door RobM » wo 17 apr, 2024 22:15

Bijna.
Een handelaar in gebruikte 2cv onderdelen laat ze door mij wel nakijken. Die verkoopt hij vervolgens.
Nameten op de keukentafel en alles terug maken zoal het origineel was. Word ik helemaal zen van

Als het zo'n puinhoop is als je beschrijft dan is dat de kortste klap: demonteren en laten herstellen.

De 2 schema's zijn niet heel verschillend: in de ene zitten wat meer opties dan de andere. Bv alarmlichten, mistachterlicht, radio

Gr Rob (ook electrotechnisch ingenieur)
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Lo Bouwens
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 72
Lid geworden op: za 17 jun, 2023 10:20

Re: bedradingsschema 2cv Spécial totale chaos

Bericht door Lo Bouwens » vr 19 apr, 2024 15:08

is het een bekend fenomeen dat de clignoteur sterk gaat trillen en een razend geluid voortbrengt (als een ratelslang) als je één van de contacten onderzoekt met een spanningzoeker? De 12 volt voeding is in orde en de andere aansluiting bedient gewoon de richtingaanwijzers rechts. De trillende aansluiting moet dus voor de linker richtingaanwijzers zijn.
Mijn vraag is dus: is de clignoteur kapot of zit er verderop in de bedrading naar de linker richtingaanwijzers een storing die de clignoteur op tilt zet?

spank
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 69
Lid geworden op: za 22 apr, 2017 21:20

Re: bedradingsschema 2cv Spécial totale chaos

Bericht door spank » ma 22 apr, 2024 10:07

Raytheman schreef: wo 17 apr, 2024 08:03 Hoi, alle bedrading is standaard groen. Alleen bij de stekertjes zijn de kleuren verschillend. Zelf heb ik een schema op A3 geprint en dat gebruikt. Misschien heb je er wat aan. En anders een gereviseerde kopen bij RobM
Heb je deze bestanden ook in pdf, zodat ik ze ook kan printen?

Raytheman
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 21 aug, 2022 07:27

Re: bedradingsschema 2cv Spécial totale chaos

Bericht door Raytheman » ma 22 apr, 2024 11:36

stuur me even je emailadres in een PB, dan mail ik het daar naar toe

Plaats reactie