Dag allemaal,
Mijn eend heeft nu al een aantal jaar een lekkende voorruit dus heb ik eindelijk besloten het aan te pakken. Toen ik de voorruit had verwijderd en de roest/fiberglass had weggehaald bleef ik met een aantal grote gaten zitten.
Nu heb ik besloten om de hele koets te restaureren en te (laten) spuiten aangezien ik de komende weken veel tijd vrij heb ivm mijn studie. Ik wil zoveel mogelijk zelf doen om de kosten een beetje te dekken en omdat ik het ook gewoon leuk vind om aan mijn eendje te werken, alleen heb ik zelf vrijwel geen ervaring met laswerk. Zeker op een plek zoals onder de voorruit waar elk foutje erg zichtbaar is.
Heeft iemand tips over hoe ik dit het beste aan kan pakken? Of is er eventueel iemand die mij hiermee zou willen helpen? Ik woon in Eindhoven.
Vraag over aanpak restauratie koets
Re: Vraag over aanpak restauratie koets
Tja, ik heb bij een paar eenden het frame vervangen.
Repareren is vaak te laat, zwakke plekken zitten meestal verspreidt over het frame.
Beste is de boel eruit slijpen. Maar belangrijkste is alle aangetaste plekken te vinden. Met andere woorden alleen de balk onder de voorruit of ook die onder de ventilatie klep.
Daar zijn inzet stukken voor te koop.
Ik woon in Steensel, kan wel eens meekijken?
Repareren is vaak te laat, zwakke plekken zitten meestal verspreidt over het frame.
Beste is de boel eruit slijpen. Maar belangrijkste is alle aangetaste plekken te vinden. Met andere woorden alleen de balk onder de voorruit of ook die onder de ventilatie klep.
Daar zijn inzet stukken voor te koop.
Ik woon in Steensel, kan wel eens meekijken?
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Vraag over aanpak restauratie koets
Hallo Joost
Eerst eens flink demonteren: draadboom naar achter er uit, liefst ook draadboom voor en dash (aan elkaar laten zitten). Deuren en interier er uit, dak er af.
Ik heb ergens op het forum de vervanging van een voorruitframe gepost metveel foto's. Zal eens even zoeken.
[viewtopic.php?t=9890&start=30]
Vanaf pagina 3.
Heb je een lasapparaat en een pons-verzet tang?
Gr Rob
Eerst eens flink demonteren: draadboom naar achter er uit, liefst ook draadboom voor en dash (aan elkaar laten zitten). Deuren en interier er uit, dak er af.
Ik heb ergens op het forum de vervanging van een voorruitframe gepost metveel foto's. Zal eens even zoeken.
[viewtopic.php?t=9890&start=30]
Vanaf pagina 3.
Heb je een lasapparaat en een pons-verzet tang?
Gr Rob
Laatst gewijzigd door RobM op di 13 feb, 2024 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Re: Vraag over aanpak restauratie koets
Yes ik heb een MIG las apparaat die ik van een vriend mag lenen. Een pons-verzet tang denk ik niet. Ik zal eens rondvragen of ik die ergens kan lenen.
Deuren, intrieur en dak heb ik allemaal al gedemonteerd. De draadbomen en dash nog niet. Vooral de dash zelf zie ik niet zo snel hoe je die eruit haalt.
Deuren, intrieur en dak heb ik allemaal al gedemonteerd. De draadbomen en dash nog niet. Vooral de dash zelf zie ik niet zo snel hoe je die eruit haalt.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Vraag over aanpak restauratie koets
Dash verwijderen: onder de motorkap alle draden losmaken en de draadboom zachtjes door het schot duwen. Ook de boutjes van het dash los, de schakelaars voor licht en knipper los van de stuurbuis. De hele draadboom naar binnen duwen. Ook de aansluitingen van kontakt, remlichtschakelaar en ruitenwisser losnemen. Foto's en aantekeningen maken.
Er zijn er die het dash laten zitten bij lassen, ik doe dat niet.
Draadboom naar achter: begin onder het voorraam in de motorruimte. Draadjes naar binnen duwen. Dan binnen de draadjes door de A-stijl naar boven trekken. Rustig en met beleid. Dit moet je echt verwijderen als je aan het voorruitframe gaat lassen.
Gr Rob
Er zijn er die het dash laten zitten bij lassen, ik doe dat niet.
Draadboom naar achter: begin onder het voorraam in de motorruimte. Draadjes naar binnen duwen. Dan binnen de draadjes door de A-stijl naar boven trekken. Rustig en met beleid. Dit moet je echt verwijderen als je aan het voorruitframe gaat lassen.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht