Mijn besteleend wil niet 'normaal' starten
Re: Mijn besteleend wil niet 'normaal' starten
Iemand nog ideeën? Alles schoongemaakt en door geblazen, puntjes gecontroleerd en opnieuw gesteld, kleppen ok, andere benzine (BP Ultimate). Geen resultaat.
-
- Beginner
- Berichten: 37
- Lid geworden op: ma 1 jun, 2020 17:34
Re: Mijn besteleend wil niet 'normaal' starten
misschien de bobine?
Re: Mijn besteleend wil niet 'normaal' starten
Is al wel vervangen door een andere en op hogere toeren loopt de motor goed (of die onder belasting ook goed loopt weet ik niet, nog niet geprobeerd: risico dat ik hem terug moet duwen).
Re: Mijn besteleend wil niet 'normaal' starten
Stomme vraag zit de meenemer van je nokje voor de contactpunten nog vast op de nokkenas?
diverse Citroens, wat anders.
Re: Mijn besteleend wil niet 'normaal' starten
AZL57, dank je voor het meedenken: lijkt mij wel, nokje daait mee bij draaien van vliegwiel. De puntafstand van 0,4 mm is ok goed te stellen bij het breedste punt van het nokje.
Re: Mijn besteleend wil niet 'normaal' starten
En dat nokje staat dan ook goed op positie?
diverse Citroens, wat anders.
Re: Mijn besteleend wil niet 'normaal' starten
Hij komt dan ook overeen met het gat in het vliegwiel?
diverse Citroens, wat anders.
Re: Mijn besteleend wil niet 'normaal' starten
Hij komt dan ook overeen met het gat in het vliegwiel?
diverse Citroens, wat anders.
Re: Mijn besteleend wil niet 'normaal' starten
Vandaag tijd gehad om te controleren. Puntjes zijn gecontroleerd en opnieuw gesteld. Starten gaat al beter na andere benzine (zonder E10) en verser (tank uitgezogen, benzine was van voor de winter). Stationair lopen nog alleen bij (gevoelsmatig) hoog toerental. Als het beter weer is zal ik dat eens meten.
Re: Mijn besteleend wil niet 'normaal' starten
Stationair bij 1600-1700 rpm en halve choke Met choke dicht blijft die alleen lopen bij veel gas, dus staat die te arm?
Re: Mijn besteleend wil niet 'normaal' starten
Ik heb enkel een afstelling van de choke engelstalig https://citroenclassic.org.au/wordpress ... stment.pdf
Dat gat in 't vliegwiel komt overeen met de 6° voorontsteking en is geen BDP of max opening onderbrekers, dus onderbrekers gaan juist open (vonk). Anders is je voorontsteking veel te vroeg of te laat!
Vroeger een boek van Autodata gehad van carburators, per ongeluk weg gegaan met oud papier.
Die boortjes zijn minder dan een mm en ik dacht te plaatsen bovenaan chokeklep en venturi. Tenzij er al een klein gaatje inzit, dan mag ze dicht.
Dat gat in 't vliegwiel komt overeen met de 6° voorontsteking en is geen BDP of max opening onderbrekers, dus onderbrekers gaan juist open (vonk). Anders is je voorontsteking veel te vroeg of te laat!
Vroeger een boek van Autodata gehad van carburators, per ongeluk weg gegaan met oud papier.
Die boortjes zijn minder dan een mm en ik dacht te plaatsen bovenaan chokeklep en venturi. Tenzij er al een klein gaatje inzit, dan mag ze dicht.
Re: Mijn besteleend wil niet 'normaal' starten
Dank je wel voor je reactie: interessant artikel, wel voor een secondary-choke, ik heb dus een enkele. Het 'gat in het vliegwiel' is gebruikt voor het afstellen van het openingstijdstip van de puntjes, de max opening/onderbreking op 0,40 mm op het brede deel van het nokje (dat is dus niet dezelfde positie als 'het gat in het vliegwiel').gewatte schreef: ↑di 2 apr, 2024 23:09 Ik heb enkel een afstelling van de choke engelstalig https://citroenclassic.org.au/wordpress ... stment.pdf
Dat gat in 't vliegwiel komt overeen met de 6° voorontsteking en is geen BDP of max opening onderbrekers, dus onderbrekers gaan juist open (vonk). Anders is je voorontsteking veel te vroeg of te laat!
Vroeger een boek van Autodata gehad van carburators, per ongeluk weg gegaan met oud papier.
Die boortjes zijn minder dan een mm en ik dacht te plaatsen bovenaan chokeklep en venturi. Tenzij er al een klein gaatje inzit, dan mag ze dicht.
Re: Mijn besteleend wil niet 'normaal' starten
Hoi Henk , de klachten die je beschrijft: slecht starten, en alleen met veel gas bijgeven stationair blijven lopen komen me bekend voor. Bij mij bleek het een lekkende pakking tussen cilinderkop en spruitstuk, en wel de uitlaatzijde van het spruitstuk.
De moeite waard om daar eens naar te kijken.
De moeite waard om daar eens naar te kijken.
my other car is......... ook een eend.
Re: Mijn besteleend wil niet 'normaal' starten
De bougies ernaast hangen (aan massa) en kijken of ze regelmatig vonken(onder druk moeten die extra presteren).
Rest mss nog wat remmenreiniger gebruiken. Oftewel brandstof- of ontstekingskwestie. De ingang van de carburator bevat een ziftje, is dat al gecheckt? Meteen kun je ook checken of de naftpomp pompt.
Te weinig compressie door sleet of te weinig klepspeling. Afgesleten nokkenas, enz...
Rest mss nog wat remmenreiniger gebruiken. Oftewel brandstof- of ontstekingskwestie. De ingang van de carburator bevat een ziftje, is dat al gecheckt? Meteen kun je ook checken of de naftpomp pompt.
Te weinig compressie door sleet of te weinig klepspeling. Afgesleten nokkenas, enz...