OPGELOST! bedradingsschema 2cv Spécial totale chaos
-
- Gebruiker
- Berichten: 85
- Lid geworden op: za 17 jun, 2023 10:20
OPGELOST! bedradingsschema 2cv Spécial totale chaos
Ik heb op dit forum twee duidelijke afbeeldingen gevonden van het bedradingsschema van een 2cv Club, zij het dat ze niet identiek zijn. Ik heb zelf een 2cv Special uit 1983 met twee zekering-kastjes en een hoop rommelige bedrading, dus van alles uit te zoeken. Zijn de bedradingsschema's van de types Club en Special identiek? Dat zou al een eind helpen. Zo niet, heeft dan iemand een correct schema voor een Special?
Laatst gewijzigd door Lo Bouwens op di 4 jun, 2024 17:00, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1894
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: bedradingsschema 2cv type Special hetzelfde als voor type Club?
Ja, die zijn gelijk.
Het ene schema is met alarmlichtschakelaar, achteruitrijlicht, etc. De uitgebreide versie.
Als je twee zekeringkastjes hebt dan zijn de stadslichten links en rechts apart gezekerd en heb je een zekering voor het mistachterlicht.
Gr Rob
Het ene schema is met alarmlichtschakelaar, achteruitrijlicht, etc. De uitgebreide versie.
Als je twee zekeringkastjes hebt dan zijn de stadslichten links en rechts apart gezekerd en heb je een zekering voor het mistachterlicht.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Gebruiker
- Berichten: 85
- Lid geworden op: za 17 jun, 2023 10:20
OPGELOST: bedradingsschema type Spécial totale chaos
Ik ben na enig laswerk en het vervangen van plaatwerkdelen intussen opnieuw bezig met de bedrading. Ik heb even contact gehad met de vorige eigenaar in België. Die vertelde dat hij voor deze Special uit 1983 een donor eend (geit) uit 1987 had gebruikt, waardoor van de origineel bedoelde bekabeling weinig meer terug te vinden zal zijn. Ook zijn er enorm veel extra accessoires bijgeplaatst, o.a. een sigarenaansteker als lader voor de navigatie/mobiele telefoon, een radio, extra schijnwerpers voor, een aparte voltmeter en een olietemperatuurmeter, extra binnenverlichting, derde remlicht etc. etc., dingen die ik er allemaal weer uit heb gesloopt. Dit alles aangesloten via twee zekeringkastjes...
Maar daardoor lijkt de draadboom volstrekt niet meer op het door iedereen aangehaalde bedradingsschema, laat staan dat ik iets kan uitzoeken op basis van de draadkleuren (die zijn nu allemaal groen). Daar kom ik dus niet verder mee. Wat ook niet helpt is dat er meerdere bedradingsschema's voor hetzelfde bouwjaar circuleren en die allemaal eigenlijk van een Club zijn, niet van een Special.
Ik ben onvoldoende technisch op elektragebied om alles eruit te halen en een hele nieuwe draadboom te gaan maken, dus ik vrees dat er niet veel anders op zit dan alle punten die stroom gebruiken één voor één te testen en dan desnoods nòg een nieuwe draad trekken. Onverklaarbaar is bijvoorbeeld dat de richtingaanwijzers links zowel voor als achter niet werken, ook niet als ik de paniekschakelaar indruk. Het lijkt me geen massaprobleem, want de remlichten en de stadslichten doen het wel. Rechts doet alles het. Alleen gaat er geen blauw controlelampje branden als ik ongedimd groot licht inschakel, net als het controlelampje voor de controle van de remvloeistof. Onder het contactslot zit een bundel met allerlei tussenverbindingen met kroonsteentjes (!) en ook gewoon loshangende draden met een koppelstukje eraan.
Kortom, het wordt hard werken , voor mij moeilijker dan de carrosserie restaureren.
Geen idee of er bruikbare reacties op dit alarmverhaal zullen komen...
Maar daardoor lijkt de draadboom volstrekt niet meer op het door iedereen aangehaalde bedradingsschema, laat staan dat ik iets kan uitzoeken op basis van de draadkleuren (die zijn nu allemaal groen). Daar kom ik dus niet verder mee. Wat ook niet helpt is dat er meerdere bedradingsschema's voor hetzelfde bouwjaar circuleren en die allemaal eigenlijk van een Club zijn, niet van een Special.
Ik ben onvoldoende technisch op elektragebied om alles eruit te halen en een hele nieuwe draadboom te gaan maken, dus ik vrees dat er niet veel anders op zit dan alle punten die stroom gebruiken één voor één te testen en dan desnoods nòg een nieuwe draad trekken. Onverklaarbaar is bijvoorbeeld dat de richtingaanwijzers links zowel voor als achter niet werken, ook niet als ik de paniekschakelaar indruk. Het lijkt me geen massaprobleem, want de remlichten en de stadslichten doen het wel. Rechts doet alles het. Alleen gaat er geen blauw controlelampje branden als ik ongedimd groot licht inschakel, net als het controlelampje voor de controle van de remvloeistof. Onder het contactslot zit een bundel met allerlei tussenverbindingen met kroonsteentjes (!) en ook gewoon loshangende draden met een koppelstukje eraan.
Kortom, het wordt hard werken , voor mij moeilijker dan de carrosserie restaureren.
Geen idee of er bruikbare reacties op dit alarmverhaal zullen komen...
Laatst gewijzigd door Lo Bouwens op ma 22 apr, 2024 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 445
- Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
- Locatie: stevensweert
Re: bedradingsschema 2cv Spécial totale chaos
Ik zou RobM eens contacteren. Hij is zeer kundig op dat gebied.
-
- Beginner
- Berichten: 23
- Lid geworden op: vr 4 nov, 2022 16:50
Re: bedradingsschema type Spécial totale chaos
Zo was de bekabeling van mijn Lomax er ook aantoe toen ik 'm kocht. Ik ben ook geen elekra-genie, maar heb door de zure appel heen gebeten en heb alles eruit getrokken en vanaf 0 begonnen, aan de hand van het schema van LePatron, dat schema heeft WEL duidelijke kleuren voor alle functies en voldoende zekeringen. Waar nodig heb ik wat weggelate of toegevoegd en dit meteen in het schema ingetekend.Lo Bouwens schreef: ↑di 16 apr, 2024 18:23
Ik ben onvoldoende technisch op elektragebied om alles eruit te halen en een hele nieuwe draadboom te gaan maken, dus ik vrees dat er niet veel anders op zit dan alle punten die stroom gebruiken één voor één te testen en dan desnoods nòg een nieuwe draad trekken. Onverklaarbaar is bijvoorbeeld dat de richtingaanwijzers links zowel voor als achter niet werken, ook niet als ik de paniekschakelaar indruk. Het lijkt me geen massaprobleem, want de remlichten en de stadslichten doen het wel. Rechts doet alles het. Alleen gaat er geen blauw controlelampje branden als ik ongedimd groot licht inschakel, net als het controlelampje voor de controle van de remvloeistof. Onder het contactslot zit een bundel met allerlei tussenverbindingen met kroonsteentjes (!) en ook gewoon loshangende draden met een koppelstukje eraan.
Kortom, het wordt hard werken , voor mij moeilijker dan de carrosserie restaureren.
Geen idee of er bruikbare reacties op dit alarmverhaal zullen komen...
Re: bedradingsschema 2cv Spécial totale chaos
Het schema van een eend is in de basis super eenvoudig. Het makkelijkste is om alle bedrading bloot te leggen en draadje voor draadje te bepalen welke het is. Als je het schema uitprint kun je 'afgelen' welke draad je gevonden hebt. Eventueel kun je de draden zelf met een stukje tape markeren.
Een eenvoudige multimeter is hierbij wel een vereist.
Je kunt ook altijd nog een compleet nieuwe kabelboom kopen. Daar zit een handige beschrijving bij. Kost wel een paar centen, maar dan is het wel 100%
Een eenvoudige multimeter is hierbij wel een vereist.
Je kunt ook altijd nog een compleet nieuwe kabelboom kopen. Daar zit een handige beschrijving bij. Kost wel een paar centen, maar dan is het wel 100%
Re: bedradingsschema 2cv Spécial totale chaos
Hoi, alle bedrading is standaard groen. Alleen bij de stekertjes zijn de kleuren verschillend. Zelf heb ik een schema op A3 geprint en dat gebruikt. Misschien heb je er wat aan. En anders een gereviseerde kopen bij RobM
Re: bedradingsschema 2cv Spécial totale chaos
En kroonsteentjes is sowieso knoeiwerk in een auto, behalve misschien voor wat luidsprekers.
diverse Citroens, wat anders.
-
- Gebruiker
- Berichten: 85
- Lid geworden op: za 17 jun, 2023 10:20
Re: bedradingsschema 2cv Spécial totale chaos
Bedankt, dit ziet er duidelijker uit, maar het is toch voor een type club, niet voor een spécial, al schijnen de schema's identiek te moeten zijn. Kwestie van bepaalde instrumenten en accessoires weglaten misschien... Ik blijf proberen.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 979
- Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
- Locatie: Marknesse (n.o.p)
Re: bedradingsschema 2cv Spécial totale chaos
Ik heb in het verleden bij een eend van een broer van me een soortgelijk verhaal meegemaakt. Een elektronica ingenieur was er 3 dagen mee bezig toen ik hem zei voor de beste optie te gaan ( de eend MOEST rijden vanwege een verhuizing) Ik heb toen een andere draadboom gehaald en die erin gezet, binnen een uurtje deed alles het.
Probeer eens bij het 2cv 4&6 magazijn een andere draad boom te regelen of bij een eenden garage, die hebben vaak nog wel wat liggen.
1 tip : als je extra accessoires wil aansluiten maak dan alsjeblieft een extra groep. heb je ooit wat dan zoekt het een stuk makkelijker dan in een spaghetti van kroonsteentjes en of aan elkaar geplakte draden
Probeer eens bij het 2cv 4&6 magazijn een andere draad boom te regelen of bij een eenden garage, die hebben vaak nog wel wat liggen.
1 tip : als je extra accessoires wil aansluiten maak dan alsjeblieft een extra groep. heb je ooit wat dan zoekt het een stuk makkelijker dan in een spaghetti van kroonsteentjes en of aan elkaar geplakte draden
met eendige groeten,
- deusjevo
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1865
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
- Locatie: Omgeving Rotjeknor...
- Contacteer:
Re: bedradingsschema 2cv Spécial totale chaos
Rob M maakt toch draadbomen?
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1894
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: bedradingsschema 2cv Spécial totale chaos
Bijna.
Een handelaar in gebruikte 2cv onderdelen laat ze door mij wel nakijken. Die verkoopt hij vervolgens.
Nameten op de keukentafel en alles terug maken zoal het origineel was. Word ik helemaal zen van
Als het zo'n puinhoop is als je beschrijft dan is dat de kortste klap: demonteren en laten herstellen.
De 2 schema's zijn niet heel verschillend: in de ene zitten wat meer opties dan de andere. Bv alarmlichten, mistachterlicht, radio
Gr Rob (ook electrotechnisch ingenieur)
Een handelaar in gebruikte 2cv onderdelen laat ze door mij wel nakijken. Die verkoopt hij vervolgens.
Nameten op de keukentafel en alles terug maken zoal het origineel was. Word ik helemaal zen van
Als het zo'n puinhoop is als je beschrijft dan is dat de kortste klap: demonteren en laten herstellen.
De 2 schema's zijn niet heel verschillend: in de ene zitten wat meer opties dan de andere. Bv alarmlichten, mistachterlicht, radio
Gr Rob (ook electrotechnisch ingenieur)
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Gebruiker
- Berichten: 85
- Lid geworden op: za 17 jun, 2023 10:20
Re: bedradingsschema 2cv Spécial totale chaos
is het een bekend fenomeen dat de clignoteur sterk gaat trillen en een razend geluid voortbrengt (als een ratelslang) als je één van de contacten onderzoekt met een spanningzoeker? De 12 volt voeding is in orde en de andere aansluiting bedient gewoon de richtingaanwijzers rechts. De trillende aansluiting moet dus voor de linker richtingaanwijzers zijn.
Mijn vraag is dus: is de clignoteur kapot of zit er verderop in de bedrading naar de linker richtingaanwijzers een storing die de clignoteur op tilt zet?
Mijn vraag is dus: is de clignoteur kapot of zit er verderop in de bedrading naar de linker richtingaanwijzers een storing die de clignoteur op tilt zet?
Re: bedradingsschema 2cv Spécial totale chaos
Heb je deze bestanden ook in pdf, zodat ik ze ook kan printen?
Re: bedradingsschema 2cv Spécial totale chaos
stuur me even je emailadres in een PB, dan mail ik het daar naar toe