Aanlopende remvoering achter

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
Plaats reactie
RHBoere
Beginner
Beginner
Berichten: 32
Lid geworden op: di 20 jun, 2023 23:18

Aanlopende remvoering achter

Bericht door RHBoere » vr 17 mei, 2024 22:51

Hallo,

Ik ben bezig om mijn eend klaar te maken voor de APK. Misschien hebben jullie al eens eerder een vraag van me gezien, maar wellicht ook niet dus heel kort even de situatie. Ik ben bezig om een gestrand project af te ronden. Gehele onderstel heeft een totaal revisie gehad in de periode 2007 - 2013.

Zoals te zien is op dit filmpje is de remvoering / cilinder nieuw. M.i. lijkt alles goed te werken:

https://vimeo.com/947541734?share=copy

Wat ik maar niet voor elkaar krijg is om de remschoenen niet aan te laten lopen. Zit vooral in de linker bovenkant. Stelnokken staan maximaal teruggesteld zover ik het kan zien. Het enige wat nog in mij opkomt is om aan de bovenkant iets van remvoering af te vijlen. Ik heb met een schuifmaat vastgesteld dat de afstand vanaf de voeringen tot de as overal zo goed als gelijk is, behalve linksboven. Scheelt denk ik 1 a 2 mm. Heeft iemand wellicht suggesties, want ik ben bang dat ik met hoorbaar aanlopende remmen niet door de APK ga komen.

Suggesties om de remtrommel erop te krijgen zijn ook welkom, want dat gaat erg moeizaam en lukt me niet met de hand.
Bijlagen
IMG-20240516-WA0003.jpeg

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 675
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Re: Aanlopende remvoering achter

Bericht door gillis » za 18 mei, 2024 07:06

Er zijn speciale tools om je voering te centraliseren. Maar jij zegt dat je dat al voor elkaar hebt.
Het was vroeger bijna standaard om de scherpe randjes van een nieuw rem schoen af te ronden met een vijl voor montage.
Dus ik zou voor de vijl gaan,
Maar er zijn misschien nog andere met betere ideeën.

Succes
onder druk wordt alles vloeibaar

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 521
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Re: Aanlopende remvoering achter

Bericht door verkuilm » za 18 mei, 2024 09:31

Ik zou gewoon even andere kopen. Er is gewoon veel rommel in omloop.
Als je alles hebt terug gesteld en loopt aan, dan is het rommel.
Je kan wel gewoon ook wat eraf schuren.
Aanlopen niet goed, gaat dan ook piepen op den duur.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

gewatte
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 70
Lid geworden op: za 6 jun, 2020 21:44

Re: Aanlopende remvoering achter

Bericht door gewatte » za 18 mei, 2024 23:04

Vroeger laste men die schoenen wat bij aan het vast punt, de handrem ging dan terug goed. Bij een geit zt dat vooraan.
Waarom daar niet wat afslijpen.
Wie weet zijn de voeringen niet te dik of is het een overmaat. Pompjes zijn de correcte?
En zoals vermeld worden de remvoeringin aan uiteinden schuin afgevijld, elk iets kan helpen..

RHBoere
Beginner
Beginner
Berichten: 32
Lid geworden op: di 20 jun, 2023 23:18

Re: Aanlopende remvoering achter

Bericht door RHBoere » zo 19 mei, 2024 09:37

Na veel proberen loopt de rem 99% vrij. Wiel loopt nu mooi uit. Met een paar keer remmen verwacht ik dat ie helemaal vrij zal zijn.

Ik heb een klein beetje van de bovenkant van de remvoering afgevijld. Ook heb ik een millimeter van de nok afgevijld die tegen de remcilinder drukt. Daarmee heb ik genoeg ruimte kunnen creëren.

Voor het monteren van de remtrommel heb ik drie lijmklemmen gebruikt. Met een stuk hout en hamer lukte het niet, maar zo wel!

Plaats reactie