stuur staat scheef als de wielen rechtruit staan
-
- Gebruiker
- Berichten: 86
- Lid geworden op: za 17 jun, 2023 10:20
stuur staat scheef als de wielen rechtruit staan
Vandaag naar de RDW geweest voor de invoerkeuring. Ging vlotjes, alles in orde dank zij de volledige Belgische documentatie. Over vijf werkdagen krijg ik het Nederlandse kenteken.
Het was de eerste keer dat ik dankzij het eendags kenteken met de auto kon rijden. Op de snelweg met ca. 100 m/u kon de Eend prima meekomen in de drukte. Maar het bleek dat het stuur schuin staat als de voorwielen rechtuit staan. Vooral op de snelweg is dat verwarrend. Thuisgekomen het stuur eraf gehaald, maar zoals bij andere auto's, waar je het stuur gewoon een paar tanden op de as kunt verzetten, zit het 2CV-stuur met bouten in een vaste positie op de stuurstang. Corrigeren zal dus op een andere manier moeten. Ergens beneden aan de andere kant van de stuurstang? Zo ja, hoe en waar?
Het was de eerste keer dat ik dankzij het eendags kenteken met de auto kon rijden. Op de snelweg met ca. 100 m/u kon de Eend prima meekomen in de drukte. Maar het bleek dat het stuur schuin staat als de voorwielen rechtuit staan. Vooral op de snelweg is dat verwarrend. Thuisgekomen het stuur eraf gehaald, maar zoals bij andere auto's, waar je het stuur gewoon een paar tanden op de as kunt verzetten, zit het 2CV-stuur met bouten in een vaste positie op de stuurstang. Corrigeren zal dus op een andere manier moeten. Ergens beneden aan de andere kant van de stuurstang? Zo ja, hoe en waar?
-
- Gebruiker
- Berichten: 86
- Lid geworden op: za 17 jun, 2023 10:20
Re: stuur staat scheef als de wielen rechtruit staan
Misschien had bij dit probleem moeten vermelden dat het om de 2CV6 Spécial gaat. Want naar het schijnt, hoort het stuur bij een 2CV Club juist op wèl schuin te staan...
Re: stuur staat scheef als de wielen rechtruit staan
Klopt hangt van het stuur af. Bij eenspakig stuur staat orgineel scheef inderdaad.
Met twee spaken zoals de special dan wel recht.
Je kan het wel anders erop zetten. Maar dan moet ring contatcslot eruit halen.
Dan op stuurhuis onder de motorkap de klem los maken en bout eruit.
Binnen met stuk huis hele stuurstang omhoog tikken en draaien zoals je wilt en weer alles vast.
Met twee spaken zoals de special dan wel recht.
Je kan het wel anders erop zetten. Maar dan moet ring contatcslot eruit halen.
Dan op stuurhuis onder de motorkap de klem los maken en bout eruit.
Binnen met stuk huis hele stuurstang omhoog tikken en draaien zoals je wilt en weer alles vast.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
-
- Beginner
- Berichten: 43
- Lid geworden op: do 25 jul, 2013 14:28
- Locatie: Here, there and everywhere
Re: stuur staat scheef als de wielen rechtruit staan
Volgens mijn werkplaatshandboek moeten de twee imbusbouten van het stuurslot ook los worden gedraaid om de stuurbuis te kunnen bewegen. Klopt dat???verkuilm schreef: ↑di 28 mei, 2024 17:56 Klopt hangt van het stuur af. Bij eenspakig stuur staat orgineel scheef inderdaad.
Met twee spaken zoals de special dan wel recht.
Je kan het wel anders erop zetten. Maar dan moet ring contatcslot eruit halen.
Dan op stuurhuis onder de motorkap de klem los maken en bout eruit.
Binnen met stuk huis hele stuurstang omhoog tikken en draaien zoals je wilt en weer alles vast.
AK 400 1973
2CV Special RHD 1987
2CV Special RHD 1987
Re: stuur staat scheef als de wielen rechtruit staan
Ja dat bedoelde hij met de ring.
diverse Citroens, wat anders.
Re: stuur staat scheef als de wielen rechtruit staan
Laatst ook een discussie met iemand over gehad: het Club-stuur staat origineel inderdaad wat off center: de spaak staat wat rechts van het midden. Wat hier het idee van is?Lo Bouwens schreef: ↑di 28 mei, 2024 17:15 Misschien had bij dit probleem moeten vermelden dat het om de 2CV6 Spécial gaat. Want naar het schijnt, hoort het stuur bij een 2CV Club juist op wèl schuin te staan...
La vie est belle.
Re: stuur staat scheef als de wielen rechtruit staan
Als je het stuurslot toch los hebt: verwijder die ring (twee helften) dan gelijk. Het stuurslot heeft weinig functie. Een dief geeft een ruk aan het stuur en het stuurslot is kapot. Ik vind het verder een wat onbetrouwbaar ding en heb hem liever niet; dan kan hij ook niet per ongeluk in het stuurslot schieten.
Waarschijnlijk staat je (Special-)stuur na het verzetten met een paar tandjes van de stuurasbuis nog niet recht. Dat krijg je nooit 100%, tenzij je ook de wielen laat uitlijnen.
La vie est belle.
Re: stuur staat scheef als de wielen rechtruit staan
Het idee van het schuine special stuur is dat je bij een aanrijding niet die spaak in je buik krijgt.
diverse Citroens, wat anders.
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Re: stuur staat scheef als de wielen rechtruit staan
Dat is niet mijn ervaring, Enige jaren geleden is een poging gedaan om mijn Mehari te stelen met als gevolg dat van de beugel om het stuurslot het schroefdraad beschadigd was maar het slot nog stevig aan de stuurbuis zat.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Re: stuur staat scheef als de wielen rechtruit staan
Dan was het een domme dief. Zijn ze meestal trouwens.
Mijn Eend is drie (!) keer gestolen. Ik heb het wel even gehad met stuursloten.
Mijn Eend is drie (!) keer gestolen. Ik heb het wel even gehad met stuursloten.
La vie est belle.
Re: stuur staat scheef als de wielen rechtruit staan
Ah, da's een goeie ja.
En met je rechterhand in de 'kom' van de spaak hangen en zo een beetje lui sturen...
La vie est belle.
-
- Beginner
- Berichten: 43
- Lid geworden op: do 25 jul, 2013 14:28
- Locatie: Here, there and everywhere
Re: stuur staat scheef als de wielen rechtruit staan
Eénspakig stuur rijdt veel relaxter als de spaak schuin staat en niet recht naar beneden. In ‘74 mijn eerste Ami 6 en sindsdien in de erna gekomen Eenden altijd een éénspakig stuurwiel gezet als het er niet in zat. Zelfs in de AK, wat er zogezegd helemaal niet in hoort.
AK 400 1973
2CV Special RHD 1987
2CV Special RHD 1987