motor wil niet meer uit
motor wil niet meer uit
Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum en heb een probleem met mijn eend. Onlangs heb ik een Visa Dynamo geplaatst. Geen probleem zou je zeggen, echter de motor start prima en de de dynamo laadt bij, maar ik krijg hem niet meer uit. (althans niet op de normale manier ) Nu heb ik de dynamo al helemaal losgekoppeld en dan loopt hij gewoon. Ik heb de accuklem + losgehaald en dan blijft ie ook gewoon doorlopen. Nu heb ik een raceeendbobine (oorspronkelijk Harley Davidson, volgens mij) en die haal ik dan los om de motor te stoppen. Mijn eend start d.m.v. 2 vlinder schakelaars. 1 voor contact en 1 voor starten. Deze heb ik al vervangen.
Een heel verhaal, maar heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Gr. Hans T
Ik ben nieuw op dit forum en heb een probleem met mijn eend. Onlangs heb ik een Visa Dynamo geplaatst. Geen probleem zou je zeggen, echter de motor start prima en de de dynamo laadt bij, maar ik krijg hem niet meer uit. (althans niet op de normale manier ) Nu heb ik de dynamo al helemaal losgekoppeld en dan loopt hij gewoon. Ik heb de accuklem + losgehaald en dan blijft ie ook gewoon doorlopen. Nu heb ik een raceeendbobine (oorspronkelijk Harley Davidson, volgens mij) en die haal ik dan los om de motor te stoppen. Mijn eend start d.m.v. 2 vlinder schakelaars. 1 voor contact en 1 voor starten. Deze heb ik al vervangen.
Een heel verhaal, maar heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Gr. Hans T
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 982
- Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
- Locatie: Marknesse (n.o.p)
Re: motor wil niet meer uit
Ik krijg het idee dat je ergens een plusdaad hebt lopen en dat daardoor de motor gewoon blijft lopen. Ik zou zeggen pak een multimeter en meet al je draden naar de bobine en motor eens na. Normaal zou je 1 plus draad moeten hebben en zodra die door het contact verbroken word moet de motor uitvallen. Kijk ook eens of de draden van het contact wel goed zitten. Voordat je die bobine monteerde had je toen dat probleem ook al?
met eendige groeten,
Re: motor wil niet meer uit
Een visa dynamo heeft een ingebouwde spanningsregelaar. Er zit er ook een in de eend, meestal ergens aan of rond de accu. 2 spanningsregelaars werkt niet, is een bekend probleem bij het inbouwen van een visa motor. Je krijgt dan het vreemde effect dat je motor niet meer uit wil. Dus, de spanningsregelaar van de eend moet weg en de bedrading moet geloof ik iets worden aangepast. Makkelijker is gewoon een 2cv dynamo plaatsen. Heb ik ook op mijn visa blok. Bij een visa dynamo hoort trouwens ook de ventilatorpully van een visa.
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Re: motor wil niet meer uit
Je moet gewoon dynamo lampje in de bedrading opnemen, die zorgt ervoor dat de dynamo bij uitschakelen van je contact zijn laadspanning kwijt raakt en geen stroom meer opwekt. Ik heb hetzelfde gehad met mijn 2cv met visa motor en visa dynamo. Onder de motorkap in de draadboom het laadlampje opgenomen, natuurlijk kan je die ook ergens in het dashboard kwijt.
-
- Gebruiker
- Berichten: 61
- Lid geworden op: di 14 dec, 2021 20:18
Re: motor wil niet meer uit
Allemaal onzin dit. De bobine heeft 2 aansluitingen + en -. Als je 1 van beide onderbreekt stopt je motor. De min wordt al onderbroken door je contactpuntjes, 123 dg enz. Blijft over de plus. Die komt normaliter van je contactslot, maar bij jouw nu dus niet.. Er blijft bij jouw dus op 1 of andere manier stroom op je bobine staan. Begin maar eens met je schakelaar die de stroom zou moeten onderbreken daar zit de fout denk ik, of wellicht wordt er toch nog ergens via een draad continu plus gegeven. Makelijk te controleren. Sluit de + draad aan op een knipperlicht en zet het contact uit. Het knipperlicht moet nu uitgaan zoniet is er iets mis met de bedrading. Succes.
Re: motor wil niet meer uit
Hallo Hobbes, Schermer, Backfire en Laagvlieger,
Bedankt voor jullie reacties. Ik kon niet eerder reageren, vandaar dat het wat laat is.
Ik ga met jullie adviezen aan de slag.
@hobbes: De bobine zit er al een tijd op en functioneert prima. Het probleem is ontstaan na montage van de Visa dynamo.
@schermer: Omdat de Visa dynamo idd zelf een spanningsregelaar heeft, heb ik de spanningsregelaar van de eend losgekoppeld. Met de 3 draden heb ik niks gedaan. Dus daar moet ik iets mee. De 2cv dynamo, die erop zat, functioneerde goed. Ik heb 2 verstralers erop zitten en die nemen nogal wat stroom, dus vandaar de Visa dynamo.
Zoals ik aangaf ga ik met jullie adviezen aan de slag. Nogmaals bedankt.
Gr. Hans T
Bedankt voor jullie reacties. Ik kon niet eerder reageren, vandaar dat het wat laat is.
Ik ga met jullie adviezen aan de slag.
@hobbes: De bobine zit er al een tijd op en functioneert prima. Het probleem is ontstaan na montage van de Visa dynamo.
@schermer: Omdat de Visa dynamo idd zelf een spanningsregelaar heeft, heb ik de spanningsregelaar van de eend losgekoppeld. Met de 3 draden heb ik niks gedaan. Dus daar moet ik iets mee. De 2cv dynamo, die erop zat, functioneerde goed. Ik heb 2 verstralers erop zitten en die nemen nogal wat stroom, dus vandaar de Visa dynamo.
Zoals ik aangaf ga ik met jullie adviezen aan de slag. Nogmaals bedankt.
Gr. Hans T
Re: motor wil niet meer uit
Een visa dyanamo werkt niet zomaar op een eend. Je moet inderdaad de losse spannings regelaar los halen.
Echter je moet ook een lampje van 2watt inbouwen op de losse plus draad naar de dynamo.
Doe je dat niet dan wordt de dyanamo niet bekrachtigd. En doet die het haast niet. Je meet wel iets aan laad spanning maar er wordt heel slecht geladen. Alleen met heel veel toeren doet ie wat.
Dus of dat inbouwen erg eenvoudig of 2cv dynamo nemen.
Echter je moet ook een lampje van 2watt inbouwen op de losse plus draad naar de dynamo.
Doe je dat niet dan wordt de dyanamo niet bekrachtigd. En doet die het haast niet. Je meet wel iets aan laad spanning maar er wordt heel slecht geladen. Alleen met heel veel toeren doet ie wat.
Dus of dat inbouwen erg eenvoudig of 2cv dynamo nemen.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
Re: motor wil niet meer uit
Een kennis had ook een motor die niet meer uit wilde. In het stukje kabelboom tussen carrosserie en bobine waren 2 kabels tegen elkaar door gesleten en maakten contact. Ik meen de gele naar de plus op de startmotor en de plusdraad van de bobine. Heb het hele stuk afgewikkeld en gerepareerd.
diverse Citroens, wat anders.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1916
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: motor wil niet meer uit
Als je langskomt in zwolle lossen we dit op. Leuke storing!
Gr Rob
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
- dimi_v
- Regelmatige poster
- Berichten: 264
- Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
- Locatie: Omgeving Breda
Re: motor wil niet meer uit
Toch ook nog even reageren, zelfde probleem met een andere auto. Dynamo (eigenlijk: alternator) vervangen door een model met ingebouwde spanningsregelaar. Iedere keer de accu leeg, bleek de bekrachtiging ook niet aangesloten (en externe spanningsregelaar was al verwijderd). Vervolgens 12 volt ergens vandaan geplukt (bij de bobine...) om dat het veld op te wekken zodat er geladen zou worden, motor niet meer uit na contact af De dynamo hield 12 volt op de bobine in leven, dus electrisch circuit bleef in tact.
Er 'hoort' inderdaad een lampje tussen, dat heeft mijn Peugeot 504 niet. Maar dit zorgt er wel voor dat de panning niet genoeg af valt nadat je contact afzet. Ik heb het opgelost door er een diode tussen te zetten die de stroom alleen vanaf bobine naar dynamo doorlaat, en andersom blokkeert.
Ik vermoed dat bv in de spanningsregelaar van de 2CV ook een diode zit die het terugvloeien van 12 volt voorkomt, en heeft een Visa wel een accu controlelampje?
Zo te zien wel:
Er 'hoort' inderdaad een lampje tussen, dat heeft mijn Peugeot 504 niet. Maar dit zorgt er wel voor dat de panning niet genoeg af valt nadat je contact afzet. Ik heb het opgelost door er een diode tussen te zetten die de stroom alleen vanaf bobine naar dynamo doorlaat, en andersom blokkeert.
Ik vermoed dat bv in de spanningsregelaar van de 2CV ook een diode zit die het terugvloeien van 12 volt voorkomt, en heeft een Visa wel een accu controlelampje?
Zo te zien wel:
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504
en nu ook een Peugeot 504
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Re: motor wil niet meer uit
Visa heeft inderdaad een laad lampje, dus die heb ik er bij mijn 2cv met visa motor en dynamo dan ook maar tussen gezet, probleem opgelost. Nu brandt er onder de motorkap dus ergens een lampje