Iets met de kleppen?
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Iets met de kleppen?
Gisteren had ik een ritje van 150km voor de boeg.
Na 80 km ging de Dyane steeds langzamer rijden, tot zo'n 70kmh.
Na het reinigen van de carburateur was er niks verbeterd.
Ik kon de 70 nog halen, dus maar doorgereden naar de bestemming.
Hier de kleppen gesteld. De uitlaatkleppen zaten allebei veel te strak.
Nu is het niet zo lang geleden dat ik ze gesteld had, toen stonden ze ook te strak.
Nu, na het stellen klinkt er nog steeds een raar geluid. Het lijkt wel of er een motorfiets uitlaat gemonteerd is, alleen komt het geluid bij de motor vandaan.
Zouden de kleppen verbrand kunnen zijn?
Na 80 km ging de Dyane steeds langzamer rijden, tot zo'n 70kmh.
Na het reinigen van de carburateur was er niks verbeterd.
Ik kon de 70 nog halen, dus maar doorgereden naar de bestemming.
Hier de kleppen gesteld. De uitlaatkleppen zaten allebei veel te strak.
Nu is het niet zo lang geleden dat ik ze gesteld had, toen stonden ze ook te strak.
Nu, na het stellen klinkt er nog steeds een raar geluid. Het lijkt wel of er een motorfiets uitlaat gemonteerd is, alleen komt het geluid bij de motor vandaan.
Zouden de kleppen verbrand kunnen zijn?
Re: Iets met de kleppen?
Kleppen wel afgesteld met koude motor?
En hoe doe je dat?
Als motor op lage snelheden goed loopt en stationair ook goed. Dan denk ik niet de kleppen.
Is bezinepomp nog oke?
Als er lucht wordt aangezogen dan rijdt ook veel minder hard.
Je kan benzineleiding na de pomp even in glazen poptje laten pompen. Dan zie je wel of er lucht mee komt. Pomp gaan allemaal keer lek. En benzineleiding op tank bekende
En hoe doe je dat?
Als motor op lage snelheden goed loopt en stationair ook goed. Dan denk ik niet de kleppen.
Is bezinepomp nog oke?
Als er lucht wordt aangezogen dan rijdt ook veel minder hard.
Je kan benzineleiding na de pomp even in glazen poptje laten pompen. Dan zie je wel of er lucht mee komt. Pomp gaan allemaal keer lek. En benzineleiding op tank bekende
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Re: Iets met de kleppen?
Met mijn 18pk heb ik ook verbrande kleppen gehad, na stellen is de speling al snel weer te klein.
Dat wordt een setje nieuwe uitlaatkleppen, door de te hoge temperatuur is de harding uitgegloeid.
Nu zou een 18pk officieel nog loodhoudende brandstof moeten gebruiken, misschien daardoor.
Gaat nu alweer vele jaren goed.
Dat wordt een setje nieuwe uitlaatkleppen, door de te hoge temperatuur is de harding uitgegloeid.
Nu zou een 18pk officieel nog loodhoudende brandstof moeten gebruiken, misschien daardoor.
Gaat nu alweer vele jaren goed.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: Iets met de kleppen?
Bedankt voor alle reacties maar helaas is het nog niet opgelost.
De kleppen bleken inderdaad te ver in de zittingen te zijn verdwenen.
De kleppen met koppen heb ik vervangen.
Elektronische ontsteking, bougies, bougiekabels, benzinepomp, carburateur, V snaar, ventilator, uitlaat- en inlaatpakkingen zijn allemaal al vervangen maar het probleem blijft.
Vreemd genoeg lijkt er ergens in het traject wel iets verbeterd te zijn want ik kan nu 90 ipv 70 km/u.
Het probleem is dat bij hoge toeren er geen versnellingen plaats vindt er er een vreemd geluid klinkt in het uitlaatspruitstuk.
Het lijkt alsof er geen vervroeging plaatsvindt maar de ontsteking is al vervangen.
Wie heeft er nog een tip?
De kleppen bleken inderdaad te ver in de zittingen te zijn verdwenen.
De kleppen met koppen heb ik vervangen.
Elektronische ontsteking, bougies, bougiekabels, benzinepomp, carburateur, V snaar, ventilator, uitlaat- en inlaatpakkingen zijn allemaal al vervangen maar het probleem blijft.
Vreemd genoeg lijkt er ergens in het traject wel iets verbeterd te zijn want ik kan nu 90 ipv 70 km/u.
Het probleem is dat bij hoge toeren er geen versnellingen plaats vindt er er een vreemd geluid klinkt in het uitlaatspruitstuk.
Het lijkt alsof er geen vervroeging plaatsvindt maar de ontsteking is al vervangen.
Wie heeft er nog een tip?
Re: Iets met de kleppen?
Misschien moet je de cilinders en zuigers vervangen , zijn die te ver uitgesleten.
Ik zou de compressie eens meten, eventueel haal je de cilinders los en meet je de afstand tussen de uiteinden van de zuigerveren. Als die te groot is ligt het daar waarschijnlijk aan.
Volgens mij moet die ergens tussen de 0,3 en 0,5 mm bedragen. ( maar er zullen er wel zijn die dat beter weten dan ik)
Dan zou het ook verstandig zijn de klepgeleidingsbussen eens te controleren op overmatige speling .
Ik zou de compressie eens meten, eventueel haal je de cilinders los en meet je de afstand tussen de uiteinden van de zuigerveren. Als die te groot is ligt het daar waarschijnlijk aan.
Volgens mij moet die ergens tussen de 0,3 en 0,5 mm bedragen. ( maar er zullen er wel zijn die dat beter weten dan ik)
Dan zou het ook verstandig zijn de klepgeleidingsbussen eens te controleren op overmatige speling .
Re: Iets met de kleppen?
Kijk ook eens naar de stoterstangen en nokvolgers. (nokkenas??)
diverse Citroens, wat anders.
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: Iets met de kleppen?
Ik ben een klein stukje verder gekomen.
Het blijkt dat de linker stoterstang 5mm verder naar buiten komt dan de rechter.
Dat betekent inderdaad iets met stoterstang, nokvolger of nokkenas.
Tja, wat is nu het meest voor de hand liggend?
Zijn er per ongeluk ook kortere stoterstangen, dat ik een verkeerde gemonteerd heb?
Die stoterstang is te verwijderen zonder de kop er af te halen maar ja....
Als het probleem dieper zit moet alles weer los...
Het blijkt dat de linker stoterstang 5mm verder naar buiten komt dan de rechter.
Dat betekent inderdaad iets met stoterstang, nokvolger of nokkenas.
Tja, wat is nu het meest voor de hand liggend?
Zijn er per ongeluk ook kortere stoterstangen, dat ik een verkeerde gemonteerd heb?
Die stoterstang is te verwijderen zonder de kop er af te halen maar ja....
Als het probleem dieper zit moet alles weer los...
Re: Iets met de kleppen?
Als je alles uitgesloten hebt, zou het aan je nokkenas kunnen liggen. Bij veel Eenden zijn die 'op' momenteel. Dat betekent wel je hele blok uitbouwen. Je kunt de nokken dan meten. Volgens mij moet die 33mm dik zijn +/- 0,5mm slijtage.
Heb je een 602cc blokje? Dan is zelfs 90 kmh wat langzaam. Die moeten gemak 110 kmh halen.
Heb je een 602cc blokje? Dan is zelfs 90 kmh wat langzaam. Die moeten gemak 110 kmh halen.
La vie est belle.
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: Iets met de kleppen?
Het hele blok zal uit elkaar moeten.
Hij reed trouwens gewoon 120, met de big bore.
Het is een Dyane, dus met turbo pijp en grotere carburateur.
Overigens zag ik net in mijn oude topic dat ik deze nokkenas 10 jaar geleden nieuw gekocht heb.
Hij reed trouwens gewoon 120, met de big bore.
Het is een Dyane, dus met turbo pijp en grotere carburateur.
Overigens zag ik net in mijn oude topic dat ik deze nokkenas 10 jaar geleden nieuw gekocht heb.
Re: Iets met de kleppen?
Ik had eens een stoterstang waar een bolkopje was los gekomen. Verbogen stoterstang ben ik ook al tegen gekomen.Misschien ook zo iets?
diverse Citroens, wat anders.
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: Iets met de kleppen?
Nee, de stoterstang is er al uit en ziet er tiptop uit.
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: Iets met de kleppen?
De nokkenas was inderdaad een nok kwijt. Deze heb ik in stukjes terug gevonden in de oliezeef.
De nokvolgers zijn bij de vorige revisie ook vernieuwd en zagen er nu treurig uit.
Ik heb 4 nogvolgers uit een sloopblok gehaald en een gebruikte nokkenas.
Hiermee is het blok weer opgebouwd en het rijdt weer als vanouds.
De oorzaak.... Slechte kwaliteit nieuwe onderdelen?
Zeg het maar.....
De nokvolgers zijn bij de vorige revisie ook vernieuwd en zagen er nu treurig uit.
Ik heb 4 nogvolgers uit een sloopblok gehaald en een gebruikte nokkenas.
Hiermee is het blok weer opgebouwd en het rijdt weer als vanouds.
De oorzaak.... Slechte kwaliteit nieuwe onderdelen?
Zeg het maar.....
Re: Iets met de kleppen?
Ik weet dat ze moderne niet meer uit een stuk staal draaien maar sinteren. Dat is dus bakken van metaal poeder/korrels. Kun je ook niet meer reviseren alleen weggooien. Bij moderne auto's hoor je ook vaker over gebroken nokkenassen.
diverse Citroens, wat anders.