De restauratie van Pim's eend!

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Pimpedimpim
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: di 16 apr, 2024 21:22

De restauratie van Pim's eend!

Bericht door Pimpedimpim » do 3 okt, 2024 21:39

Even voorstellen ik ben Pim 27 jaar oud woon in Limburg en werk als monteur aan kleine vliegtuigen (Cessna, Piper enzo).

In Maart heb ik mij eerste eend gekocht. In Duitsland weliswaar een uurtje hiervandaan. Ze leek er nog redelijk aan toe te zijn. Het Chassis diende wel vervangen te worden maar de koets was in redelijke staat.
Binnen no time was ze helemaal gestript en kon alles worden ontdaan van roest en voorzien van een nieuw verfie. Waarna het weer gemonteerd kon worden op het nieuwe gegalvaniseerde chassis!

Toen alles op het chassis gemonteerd was was de koets aan de beurt deze heeft wat meer aandacht nodig! De bedoeling is om zo veel mogelijk oud te laten en alleen alles te vervangen wat slecht is.

De dorpels zijn bijvoorbeeld niet helemaal slecht en wil ik dus nieuwe stukken in zetten. En wil de kruispunten opnieuw maken maar ik kan er niet veel meer van maken hoe het orgineel was. Heeft er iemand dus wat goede fotos van de krik punten?
IMG_20240905_213936.jpg
Bijlagen
IMG_20240903_170000.jpg
IMG_20240822_221413.jpg
IMG_20240428_180017.jpg
IMG_20240414_194217.jpg
IMG_20240403_212937.jpg
IMG_20240316_124310.jpg
Laatst gewijzigd door Pimpedimpim op do 3 okt, 2024 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Pimpedimpim
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: di 16 apr, 2024 21:22

Re: De restauratie van Pim's eend!

Bericht door Pimpedimpim » do 3 okt, 2024 22:04

Dit is er over van de dorpels
IMG20241002182055.jpg
IMG_20240907_153622.jpg
IMG_20240925_193325.jpg
Sent from my LE2123 using Tapatalk


Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5097
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: De restauratie van Pim's eend!

Bericht door AZL57 » do 3 okt, 2024 22:06

Hoi Pim, Welkom hier. Veel succes met je restauratie. Alles is te maken ligt er maar aan hoeveel tijd je hebt. :mrgreen:
diverse Citroens, wat anders.

Tiemen
Beginner
Beginner
Berichten: 46
Lid geworden op: do 20 jan, 2022 14:25

Re: De restauratie van Pim's eend!

Bericht door Tiemen » do 3 okt, 2024 22:39

Dapper!
Heel veel succes, met tips en tricks kan ik je niet helpen, maar ik ga het wel volgen!

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 679
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Re: De restauratie van Pim's eend!

Bericht door gillis » vr 4 okt, 2024 09:47

Er zijn prima passende dorpels te koop...

In een keer heel de dorpel is toch wel strakker en niet weer over paar jaar een ander deel van je dorpel wat rot wordt.

Maar, kan ook een doel zijn om "orgineel te blijven". Strikt genomen ben je met de keuze voor gegalvaniseerd al over de orginele grens heen gestapt..😬

Heb geen foto van t krik punt, maar die komt vast wel snel.

Succes!
onder druk wordt alles vloeibaar

Eendjekwek
Beginner
Beginner
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 12 jun, 2023 12:02
Locatie: Eindhoven

Re: De restauratie van Pim's eend!

Bericht door Eendjekwek » vr 4 okt, 2024 09:56

Mooi project, zo te zien pak je het goed aan. Ik zou toch adviseren om nieuwe dorpels er in te zetten als ik zo zie hoe groot de stukken zijn die je er uit haalt. Dan heb je de krikpunten (die je eigenlijk niet nodig hebt) en de spatbord bevestiging meteen goed zitten
EENDJES!!!

Pimpedimpim
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: di 16 apr, 2024 21:22

Re: De restauratie van Pim's eend!

Bericht door Pimpedimpim » vr 4 okt, 2024 12:28

Eendjekwek schreef:Mooi project, zo te zien pak je het goed aan. Ik zou toch adviseren om nieuwe dorpels er in te zetten als ik zo zie hoe groot de stukken zijn die je er uit haalt. Dan heb je de krikpunten (die je eigenlijk niet nodig hebt) en de spatbord bevestiging meteen goed zitten
Jha ik heb eigenlijk geen zin om de hele dorpel te vervangen dan haal je het hele verband uit de koets en moet ik er weer kokers in lassen voor de stevigheid. Ik ga het eerst een proberen en als het niet lukt kan er altijd nog een nieuwe dorpel in!

Sent from my LE2123 using Tapatalk





Gebruikersavatar
Houtstoker
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: di 3 sep, 2024 11:06

Re: De restauratie van Pim's eend!

Bericht door Houtstoker » vr 4 okt, 2024 18:25

Leuke eend Pim.

Ik zit zelf in de buurt van Venlo, en bij mijn koets (AZU) zijn laswerken afgerond. Je mag best komen kijken hoe e.a. zit
Voertuigen;
Mercedes L 508 DG (OM 364 motor)
For-Motion Forty5 Scootmobiel
Citroen AZU 250

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1894
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: De restauratie van Pim's eend!

Bericht door RobM » vr 4 okt, 2024 18:54

Goed bezig!

Leuk om zoiets op te pakken. Wil best even foto's voor je maken van de kokerbalken.
Afbeelding
Afbeelding
achter en voor.

Toch zou ik de adviezen nog eens overwegen. Het is echt veeeel minder werk en je dorpels zijn gaar.
Uitmeten, aantekenen, wegslijpen, koets even op chassis voor de maatvoering en vastpikken. Dan aflassen. Nooit meer naar kijken. Je kan op verzoek de uitgebreide werkinstructie krijgen. Kokers inlassen is niet nodig.

Groet, Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Pimpedimpim
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: di 16 apr, 2024 21:22

Re: De restauratie van Pim's eend!

Bericht door Pimpedimpim » za 5 okt, 2024 10:08

RobM schreef:Goed bezig!

Leuk om zoiets op te pakken. Wil best even foto's voor je maken van de kokerbalken.
Afbeelding
Afbeelding
achter en voor.

Toch zou ik de adviezen nog eens overwegen. Het is echt veeeel minder werk en je dorpels zijn gaar.
Uitmeten, aantekenen, wegslijpen, koets even op chassis voor de maatvoering en vastpikken. Dan aflassen. Nooit meer naar kijken. Je kan op verzoek de uitgebreide werkinstructie krijgen. Kokers inlassen is niet nodig.

Groet, Rob
Zo je me die werk instructie dan eens door kunnen sturen? Dan kan ik eens kijken hoe het moet en hoeveel werk het is

Sent from my LE2123 using Tapatalk


RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1894
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: De restauratie van Pim's eend!

Bericht door RobM » za 5 okt, 2024 12:25

Zeker.

plaats de koets op het chassis en zet vast met een paar boutjes.
nu opmeten: afstand tussen de A/B B/C stijl links én rechts.
Met een kleine ijzerzaag op elke stijl op 30 cm hoog vanaf de dorpel een kleine markering maken. Precies opschrijven wat je waar gemeten hebt.

koets er af en op zijn kop. Aan één kant dorpel er uit (dat is nog wel even een klus) . ik zag dat je ook je vloerplaat gaat vervangen? Dan die er ook uit. Achter bij de dorpel kom je zeer waarschijnlijk nog wel wat klein plaatwerk tegen wat ook vervangen moet worden.

Plaatwerk voorbereiden: gaatjes voor de proplassen, past het een beetje op elkaar? Ik heb bv wel meegemaakt dat het omgezette randje van de vloerplaat te hoog was waardoor de vloerplaat te hoog komt voor de gordeldriehoek.

Nu inmeten: koets op het chassis, nieuwe vloerplaat ook, gordeldriehoekje vastmaken aan dorpel en vloerplaat, stijlen stellen op de gemeten hoogte en onderlinge afstand. Vastpikken en aflassen. Je kan even kijken of de deuren willen sluiten.
Proplassen moeten van van de APK elke 2 cm. Dat lijkt overbodig, maar er kan op afgekeurd worden.

Ga je nog meer plaatwerk vervangen? Dit is een handige volgorde:
-voetenbak
-dorpel en vloerplaat aan één kant. Klein plaatwerk onder achterbank hoort hier ook bij
-dorpel en vloerplaat.

Groet, Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Pimpedimpim
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: di 16 apr, 2024 21:22

Re: De restauratie van Pim's eend!

Bericht door Pimpedimpim » za 5 okt, 2024 16:11

Thanks Rob maar ik ga het eerst ff zo proberen

Sent from my LE2123 using Tapatalk


Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2065
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: De restauratie van Pim's eend!

Bericht door Erikjan » za 5 okt, 2024 17:53

Heb je hem laten schouwen voor demontage?

Wat betreft de dorpjes mijn ervaring is ook dat het vrij makkelijk is om de hele dorpel te vervangen. Die wij tot nu toe hadden passen vrij goed.

Verstuurd vanaf mijn 22101316G met Tapatalk


Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Re: De restauratie van Pim's eend!

Bericht door Denny » za 5 okt, 2024 19:11

Ik ben ook een voorstander voor nieuwe dorpels. Ik denk als je aan die resten wat er nu nog zitten begint met lassen je je alsnog bedenkt. Succes ik ga het volgen.

Pimpedimpim
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: di 16 apr, 2024 21:22

Re: De restauratie van Pim's eend!

Bericht door Pimpedimpim » za 5 okt, 2024 23:51

Jup heb hem laten schouwen bij de RDW vantevoren.
Als iemand is die buurt woont en al eens Dorpels vervangen heeft een keer kan kijken zou dat fijn zijn.

Sent from my LE2123 using Tapatalk



Laatst gewijzigd door Pimpedimpim op za 5 okt, 2024 23:51, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie