Na een proefritje, om uit te testen of de powertube het goed deed, kwam ik thuis, en hoorde een ratelend geluid. Motor walmde ook en was behoorlijk heet. De bout van de ventilator bleek losgetrild te zijn, dus ventilator deed ook niets meer. Ik twijfelde aan mezelf, alles weer stevig vastgezet, en vandaag weer uitgetest. En tot mijn verbazing weer hetzelfde, bout was weer losgetrild. Wat is hieraan te doen? Misschien vol Locktide smeren? Zit ook een stevige veerring op de bout, waarschijnlijk de originele. De draad ziet er nog redelijk uit....... De ventilator draait toch ook tegen de richting van de draad van de bout in? Ben een beetje griezelig geworden om er nu mee te rijden.
Wie heeft er zoiets al eens meegemaakt?
bout ventilator losgedraaid.....
Re: bout ventilator losgedraaid.....
Nooit meegemaakt. Heb je de fan eens getest of hij recht is? Ik wel gehoord van fans met uitgebroken hart.
Is de veerring nog ok?
Is de veerring nog ok?
diverse Citroens, wat anders.
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: bout ventilator losgedraaid.....
De ventilator moet klemmen op de conische as. Kijk eens of de as en het gat in de ventilatornaaf niet beschadigd zijn en of ze goed schoon zijn.
Het is verstandig om de veerring eens te vernieuwen.
Het is verstandig om de veerring eens te vernieuwen.
Schultenbräu das ist mein Bier !
Re: bout ventilator losgedraaid.....
In de meeste gevallen is het los krijgen het probleem!
Je zet wat puntjes achter "schroefdraad is Okey.".. Dat moet natuurlijk wel in orde zijn. Sowieso.
Dan alle vlakken schoon in de ventilator en op de as, en zoals vaker gezegd goede veer ring.
Succes!
Je zet wat puntjes achter "schroefdraad is Okey.".. Dat moet natuurlijk wel in orde zijn. Sowieso.
Dan alle vlakken schoon in de ventilator en op de as, en zoals vaker gezegd goede veer ring.
Succes!
onder druk wordt alles vloeibaar
Re: bout ventilator losgedraaid.....
Heb de originele bout in Zutphen besteld, die er in hoort. Als borgring wil ik er een Nord Lock washer inzetten, waar ik goede berichten op het internet van lees. Verder alles goed gecleaned. Het conische vlak met een heel klein staalborsteltje op de boortol schoongemaakt. Het wachten is tot de bout bezorgt wordt, en goed vastzetten met een kruissleutel. Ook wil ik er nog Lock Tide opdoen. Ik weet dat sommigen het hier niet helemaal mee eens zijn, maar wil wel graag, dat deze keer mijn ventilator vast blijft zitten. Verder voorzichtig uitproberen met kleine ritjes in de buurt, en vooral geschikt gereedschap en telefoon meenemen. Wordt vervolgd........
Re: bout ventilator losgedraaid.....
Als jij jouw bout op de juiste manier hebt vastgezet moet het geen problemen geven.
De gangbare methode is dat je een schroevendraaier o.i.d. in de tanden van het vliegwiel zet en die tegen de uitstulping zet waar de draadeinden in zitten die de motor aan de versnellingsbak vastzetten ( of andersom, net hoe dat je het bekijkt).
Dan draai je de bout van het vliegwiel goed vast .
De gangbare methode is dat je een schroevendraaier o.i.d. in de tanden van het vliegwiel zet en die tegen de uitstulping zet waar de draadeinden in zitten die de motor aan de versnellingsbak vastzetten ( of andersom, net hoe dat je het bekijkt).
Dan draai je de bout van het vliegwiel goed vast .
Re: bout ventilator losgedraaid.....
Met een pijpsleutel of passende dopsleutel. Ik denk dat een kruissleutel te veel kracht kan zetten. Succes.
diverse Citroens, wat anders.