Lagers dynamo versleten? Welke dynamo?
- deusjevo
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1884
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
- Locatie: Omgeving Rotjeknor...
- Contacteer:
Lagers dynamo versleten? Welke dynamo?
Mijn dynamo geeft nogal een ‘fluitend’ geluid sinds een paar dagen.
Ik denk dat de lagers op z’n einde lopen.
Nu heb ik even gekeken naar het type maar zie geen merk erop staan?
Kan iemand m’n dynamo misschien determineren?
Zijn die evt lagers makkelijk zelf te vervangen?
. . .
Ik denk dat de lagers op z’n einde lopen.
Nu heb ik even gekeken naar het type maar zie geen merk erop staan?
Kan iemand m’n dynamo misschien determineren?
Zijn die evt lagers makkelijk zelf te vervangen?
. . .
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Re: Lagers dynamo versleten? Welke dynamo?
Repareren is mogelijk, maar voor 75€ heb je een "nieuwe" ducelier en voor 65€ een imitatie dynamo. De lagers kunnen best wel vast zitten en de rest van de dynamo is natuurlijk ook al 40+ jaartjes oud. Maar als je het leuk vindt om te doen, zeker proberen.
- deusjevo
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1884
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
- Locatie: Omgeving Rotjeknor...
- Contacteer:
Re: Lagers dynamo versleten? Welke dynamo?
Ducellier is wel een goede voor een dynamo?
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1917
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Lagers dynamo versleten? Welke dynamo?
Lagers zijn te vervangen.
Wel een luchtsleutel en een pulleytrekker nodig.
Ik verkoop gereviseerde: alleen als de sleepringen goed zijn worden ze gereviseerd, nw lagers en nw koolborstels. Buitenkant gepolijst. 50 euro. Staat ook op marktplaats.
https://www.marktplaats.nl/seller/view/m2159059743
welk type dynamo jij hebt is wel een beetje de vraag. Hier de koolborstelhouders van Femsa, ducellier, Iskra en Paris rhone.
Ik zie de borstelhouder van jouw dynamo er niet tussen staan.
Als je zelf aan het werk wilt:
-koolborstelhouder er uit
-de moer van de pulley los (doe ik met de luchtsleutel)
-pulley en ringen van de as
-drie of vier bouten los waar de dynamo mee aan elkaar zit.
-delen scheiden, de middelste ring blijft aan de achterste zitten
-nu heb je aan het voorste deel het anker en kan je het achterste lager beoordelen. Die kan je er soms met een lagertrekker af trekken, soms heb je geen ruimte en moet je hem wegslijpen
-met een lagertrekker het bovenste deel van de as af trekken
-voorste lager zit in het bovenste deel. Soms met een veerring, soms een plaatje met boutjes of klinknagels.
lagers zijn standaard maten.
Groet, Rob
Wel een luchtsleutel en een pulleytrekker nodig.
Ik verkoop gereviseerde: alleen als de sleepringen goed zijn worden ze gereviseerd, nw lagers en nw koolborstels. Buitenkant gepolijst. 50 euro. Staat ook op marktplaats.
https://www.marktplaats.nl/seller/view/m2159059743
welk type dynamo jij hebt is wel een beetje de vraag. Hier de koolborstelhouders van Femsa, ducellier, Iskra en Paris rhone.
Ik zie de borstelhouder van jouw dynamo er niet tussen staan.
Als je zelf aan het werk wilt:
-koolborstelhouder er uit
-de moer van de pulley los (doe ik met de luchtsleutel)
-pulley en ringen van de as
-drie of vier bouten los waar de dynamo mee aan elkaar zit.
-delen scheiden, de middelste ring blijft aan de achterste zitten
-nu heb je aan het voorste deel het anker en kan je het achterste lager beoordelen. Die kan je er soms met een lagertrekker af trekken, soms heb je geen ruimte en moet je hem wegslijpen
-met een lagertrekker het bovenste deel van de as af trekken
-voorste lager zit in het bovenste deel. Soms met een veerring, soms een plaatje met boutjes of klinknagels.
lagers zijn standaard maten.
Groet, Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
- deusjevo
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1884
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
- Locatie: Omgeving Rotjeknor...
- Contacteer:
Re: Lagers dynamo versleten? Welke dynamo?
Ik zie dat je alleen nog Femsa hebt, die worden niet meer gemaakt lees ik?RobM schreef: ↑zo 27 okt, 2024 18:36
Lagers zijn te vervangen.
Wel een luchtsleutel en een pulleytrekker nodig.
Ik verkoop gereviseerde: alleen als de sleepringen goed zijn worden ze gereviseerd, nw lagers en nw koolborstels. Buitenkant gepolijst. 50 euro. Staat ook op marktplaats.
https://www.marktplaats.nl/seller/view/m2159059743
Is dat qua kwaliteit te vergelijken met bijvoorbeeld dat Ducellier?
Moet ik m’n oude dynamo opsturen ter inruil?
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1917
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Lagers dynamo versleten? Welke dynamo?
Heb nu femsa en iskra. De kwaliteit van alle merken is vergelijkbaar.
Oude opsturen is door de verzendkosten financieel niet aantrekkelijk: ik koop ze in voor 5 euro.
Als je wilt weten of je die van jou kan reviseren; koolborstelhouder verwijderen en met je pink voelen of de sleepringen nog glad zijn. Richeltje van meer dan 0.5 mm: niet reviseren.
Groet Rob
Oude opsturen is door de verzendkosten financieel niet aantrekkelijk: ik koop ze in voor 5 euro.
Als je wilt weten of je die van jou kan reviseren; koolborstelhouder verwijderen en met je pink voelen of de sleepringen nog glad zijn. Richeltje van meer dan 0.5 mm: niet reviseren.
Groet Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
- deusjevo
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1884
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
- Locatie: Omgeving Rotjeknor...
- Contacteer:
Re: Lagers dynamo versleten? Welke dynamo?
Rob, ik stuur je even een PB, wil die Femsa graag overnemenRobM schreef: ↑zo 27 okt, 2024 20:49 Heb nu femsa en iskra. De kwaliteit van alle merken is vergelijkbaar.
Oude opsturen is door de verzendkosten financieel niet aantrekkelijk: ik koop ze in voor 5 euro.
Als je wilt weten of je die van jou kan reviseren; koolborstelhouder verwijderen en met je pink voelen of de sleepringen nog glad zijn. Richeltje van meer dan 0.5 mm: niet reviseren.
Groet Rob
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Re: Lagers dynamo versleten? Welke dynamo?
He Rob, ik heb respect voor je vakmanschap, en vind niet weggooien maar maken ook vaak beter dan nieuwe koop (ook al is het de zelfde kwaliteit).RobM schreef: ↑zo 27 okt, 2024 18:36 Lagers zijn te vervangen.
Wel een luchtsleutel en een pulleytrekker nodig.
Ik verkoop gereviseerde: alleen als de sleepringen goed zijn worden ze gereviseerd, nw lagers en nw koolborstels. Buitenkant gepolijst. 50 euro. Staat ook op marktplaats.
https://www.marktplaats.nl/seller/view/m2159059743
Groet, Rob
Beetje eenden eigenaar eigen denk ik ook...
Maar kan jij nog meer argumenten opnoemen waarom je voor die van jou zou moeten gaan in plaats van voor 15,- meer een nieuwe hebt?
In nieuw geval is alle echt nieuw en fris...
onder druk wordt alles vloeibaar
- deusjevo
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1884
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
- Locatie: Omgeving Rotjeknor...
- Contacteer:
Re: Lagers dynamo versleten? Welke dynamo?
Als lijdend voorwerp in deze
Ben geen klimaatridder maar hergebruik van materialen vind ik een prima initiatief.
Mijn huidige dynamo weet ik nog niet eens een merk van, wel dat hij maximaal een jaar of 6 oud is omdat ik de Dyane zo lang heb.
Dan weet je eigenlijk ook niet wat je hebt of krijgt als je een nieuwe bestelt.
De huidige ga ik aankomende winter eens bekijken en zelf proberen te reviseren.
RobM heeft hierboven een beschrijving gegeven en lijkt mij leuk om te doen.
Ben geen klimaatridder maar hergebruik van materialen vind ik een prima initiatief.
Mijn huidige dynamo weet ik nog niet eens een merk van, wel dat hij maximaal een jaar of 6 oud is omdat ik de Dyane zo lang heb.
Dan weet je eigenlijk ook niet wat je hebt of krijgt als je een nieuwe bestelt.
De huidige ga ik aankomende winter eens bekijken en zelf proberen te reviseren.
RobM heeft hierboven een beschrijving gegeven en lijkt mij leuk om te doen.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1917
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Lagers dynamo versleten? Welke dynamo?
tja, waarom een gereviseerde?
je hebt een technisch antwoord en een filosofisch
technisch: als je vraag over startmotor, ruitenwissermotor of spiegel zou gaan: de oude zijn veel degelijker dan de nieuwe. Een nieuwe dynamo heb ik nooit in handen gehad; daar weet ik het niet van. Een nieuwe 'modelle ducellier' kost overigens 100 euro.
https://www.franzose.de/en/Citroen-2CV/ ... jGEALw_wcB
en filosofisch. Waarom rijdt ik vandaag met een 40+ jaar oude auto naar mijn werk over de snelweg zonder enige veiligheidsvoorziening? Omdat het kan? omdat het leuk is? Omdat is er van ga glimlachen?? Zoiets.
Waarom oude zooi reviseren? Qua uren kan het helemaal niet uit. Maar het resultaat is zo leuk en zo'n oud ding kan gewoon weer een rondje mee na wat TLC. En omdat ik hobbymatig een prettig gevoel krijg als een roestige, vastzittende en onder de bloemkool zittende startmotor weer glimmend en zwart bromt bij het testen.
Deusjevo: als de revisie gelukt is en je geeft de maten van de koolborstels door dan stuur ik twee nieuwe. Leuk soldeerklusje en finishing touch
Groetjes, Rob
je hebt een technisch antwoord en een filosofisch
technisch: als je vraag over startmotor, ruitenwissermotor of spiegel zou gaan: de oude zijn veel degelijker dan de nieuwe. Een nieuwe dynamo heb ik nooit in handen gehad; daar weet ik het niet van. Een nieuwe 'modelle ducellier' kost overigens 100 euro.
https://www.franzose.de/en/Citroen-2CV/ ... jGEALw_wcB
en filosofisch. Waarom rijdt ik vandaag met een 40+ jaar oude auto naar mijn werk over de snelweg zonder enige veiligheidsvoorziening? Omdat het kan? omdat het leuk is? Omdat is er van ga glimlachen?? Zoiets.
Waarom oude zooi reviseren? Qua uren kan het helemaal niet uit. Maar het resultaat is zo leuk en zo'n oud ding kan gewoon weer een rondje mee na wat TLC. En omdat ik hobbymatig een prettig gevoel krijg als een roestige, vastzittende en onder de bloemkool zittende startmotor weer glimmend en zwart bromt bij het testen.
Deusjevo: als de revisie gelukt is en je geeft de maten van de koolborstels door dan stuur ik twee nieuwe. Leuk soldeerklusje en finishing touch
Groetjes, Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Re: Lagers dynamo versleten? Welke dynamo?
Onze va was ook zo ene, gans de nacht om starter uit de auto te halen en te maken. In mijne tijd werden er cupjes in remcilinders geplaats(als nieuw is dat nooit). Een starter kan veel mankementen vroeg of laat vertonen. Pa verving alleen de kolen. Dit noem ik geen duurzame reparatie. Maar als zoon ben je steeds een snotneus.
- deusjevo
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1884
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
- Locatie: Omgeving Rotjeknor...
- Contacteer:
Re: Lagers dynamo versleten? Welke dynamo?
Nou, het werkt prima RobM
Vanmiddag samen met Harrie de Eendendokter wat klussen geklaard:
Toevallig ook mijn woonplaats
Volgens Harry was het een Paris-Rhone?
.
Vanmiddag samen met Harrie de Eendendokter wat klussen geklaard:
- Gierende dynamo vervangen voor de revisie Femsa dynamo van RobM
- V-snaar vervangen
- Versnellingsbak olie ververst
- Alarmlicht schakelaar gemonteerd
- Knipperlicht automaat vervangen
Toevallig ook mijn woonplaats
Volgens Harry was het een Paris-Rhone?
.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green