Hellup: chassisnummer afgekeurd door RDW
Hellup: chassisnummer afgekeurd door RDW
Beste leden,
In 2018 kocht in mijn 2cv in Nederland. Aangezien ik toen in Duitsland woonde, is de Eend dus geëxporteerd en heeft zij een Duits kenteken gekregen. Dit jaar zijn wij terugverhuisd naar Nederland. Vanmorgen ben ik ben de RDW in Almelo geweest voor de keuring voor herinvoer. Het is de bedoeling dat de auto het oude kenteken weer terugkrijgt.
Bij controle van het chassisnummer bleek, dat dit niet meer het origineel ingeslagen nummer is. Dat kan kloppen, want de auto heeft een galva-chassis, dat er al onder zat toen ik de auto kocht. Het blijkt nu dat het nummer destijds (geen idee wanneer) met de hand is ingeslagen, wat volgens de regels een terechte afkeuring is. De (trouwens uiterst vriendelijke) medewerker van de RDW wist mij te vertellen dat ze eigenlijk weinig voor me konden doen. Het enige dat nog zou kunnen, is dat ik uitzoek of het motornummer bij dit chassisnummer past. In dat geval, zou het duidelijk zijn, dat het inderdaad het juiste voertuig zou zijn.
Er schijnt ergens een register te zijn, waarin chassisnummers en motornummers zijn geregistreerd. Is dit het register van het Conservatoire in Frankrijk dat momenteel een aantal jaren is gesloten en waar je nu ook geen aanvraag in kan dienen? Of circuleren deze gegevens nog ergens anders? Wie-o-wie heeft er een idee hoe ik dit verder aan zou kunnen pakken?
Ik heb al contact gehad met Citroën Nederland, die overigens ook hun best gaan doen voor me. Maar wie weet heeft er nog iemand een idee.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Met vriendelijke groet,
Wido Zuur
In 2018 kocht in mijn 2cv in Nederland. Aangezien ik toen in Duitsland woonde, is de Eend dus geëxporteerd en heeft zij een Duits kenteken gekregen. Dit jaar zijn wij terugverhuisd naar Nederland. Vanmorgen ben ik ben de RDW in Almelo geweest voor de keuring voor herinvoer. Het is de bedoeling dat de auto het oude kenteken weer terugkrijgt.
Bij controle van het chassisnummer bleek, dat dit niet meer het origineel ingeslagen nummer is. Dat kan kloppen, want de auto heeft een galva-chassis, dat er al onder zat toen ik de auto kocht. Het blijkt nu dat het nummer destijds (geen idee wanneer) met de hand is ingeslagen, wat volgens de regels een terechte afkeuring is. De (trouwens uiterst vriendelijke) medewerker van de RDW wist mij te vertellen dat ze eigenlijk weinig voor me konden doen. Het enige dat nog zou kunnen, is dat ik uitzoek of het motornummer bij dit chassisnummer past. In dat geval, zou het duidelijk zijn, dat het inderdaad het juiste voertuig zou zijn.
Er schijnt ergens een register te zijn, waarin chassisnummers en motornummers zijn geregistreerd. Is dit het register van het Conservatoire in Frankrijk dat momenteel een aantal jaren is gesloten en waar je nu ook geen aanvraag in kan dienen? Of circuleren deze gegevens nog ergens anders? Wie-o-wie heeft er een idee hoe ik dit verder aan zou kunnen pakken?
Ik heb al contact gehad met Citroën Nederland, die overigens ook hun best gaan doen voor me. Maar wie weet heeft er nog iemand een idee.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Met vriendelijke groet,
Wido Zuur
Re: Hellup: chassisnummer afgekeurd door RDW
Weet je niet wie het chassis vervangen heeft?
diverse Citroens, wat anders.
Re: Hellup: chassisnummer afgekeurd door RDW
Nee, ik heb de auto in 2018 zo gekocht. Ik heb zelf geen idee wie de vorige eigenaar was en wanneer dat chassis is vervangen. Verder ga je er toch van uit dat dat soort zaken in orde is wanneer je een auto koopt. Heb per slot van rekening ook 6 jaar probleemloos kunnen rijden. Nu bij de RDW viel het opeens op dat het chassisnummer er eigenhandig in is gezet.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 982
- Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
- Locatie: Marknesse (n.o.p)
Re: Hellup: chassisnummer afgekeurd door RDW
Dus de Duitse RDW heeft het ingeslagen nummer wel goed gekeurd? beetje vreemd. Weet je toevallig ook of herinslag van het nummer VOOR of NA 1 januari 1999 heeft plaats gevonden? Deze datum is erg belangrijk omdat het voor 1 januari 1999 het in het bijzijn van douane ambtenaren werd gedaan. De eigenaren van een eend die dat hebben, hebben daar ook een formulier van bij de autopapieren ( kostte toen 100 gulden) Omdat het om een eend met een gegalvaniseerd chassis gaat vermoed ik dat het voor die datum is gedaan. De RDW deed daar toen zeer moeilijk om. Eendjes met een galvaniseerd chassis van na die datum gingen vaak naar Duitsland, daar kregen ze een tijdelijk Duits kenteken, chassis werd gewisseld en daarna weer terug naar Nederlands kenteken omdat de Nederlandse RDW in verband met Europese regelgeving het dan moest accepteren. Later heeft de nederlandse RDW dit schoorvoetend toegelaten dat het ook in Nederland kon.
Bij de casper en hobbes eend heb ik ook zo'n formulier
Bij de casper en hobbes eend heb ik ook zo'n formulier
met eendige groeten,
Re: Hellup: chassisnummer afgekeurd door RDW
Ja, de Duitse TÜV heeft het nummer zonder problemen zo geaccepteerd. Ik heb werkelijk geen idee wanneer dat chassis er onder is gezet. Ik heb ondertussen contact opgenomen met het bedrijf (gespecialiseerd in Eenden) waar ik de auto in 2018 heb gekocht. Zij kijken of er nog iets is terug te vinden over de vorige eigenaar. De auto is van maart 1984 en origineel in Nederland geleverd.
Re: Hellup: chassisnummer afgekeurd door RDW
Mijn oude eend had geen chassisnummer bij de import, dat heb ik in bijzijn van een douanier ingeslagen. Maar dat was 36 jaar geleden.
diverse Citroens, wat anders.
- toon beekers
- Gebruiker
- Berichten: 111
- Lid geworden op: zo 23 dec, 2012 10:22
- Locatie: Geldrop
- Contacteer:
Re: Hellup: chassisnummer afgekeurd door RDW
Ik had zelf twijfels over het chassis nummer van mijn 2cv. Ik ben hierbij goed geholpen door Godfried van den Bergh. Schouwen door RDW bij hem laten uitvoeren.
Méhari 1973 vert tibesti, mooi groen.
2cv6 special 1981 Chic.
2cv6 special 1981 Chic.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 982
- Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
- Locatie: Marknesse (n.o.p)
Re: Hellup: chassisnummer afgekeurd door RDW
Ik denk dat je nu een jurist moet gaan raadplegen. De auto is met dit chassisnummer toegelaten in een Europees land en de RDW zou dit dus ook moeten accepteren, er is immers een Europese rechts gelijkheid. Wanneer is de eend van Nederland kenteken naar Duits kenteken gegaan? Mochten alle instanties moeilijk blijven doen dan kun je altijd nog zeggen dat je het formuliertje hebt terug gevonden
met eendige groeten,
Re: Hellup: chassisnummer afgekeurd door RDW
Of je vraagt een nieuw kenteken aan. IPV van het oude terug te proberen te krijgen??
diverse Citroens, wat anders.
-
- Gebruiker
- Berichten: 143
- Lid geworden op: do 20 nov, 2008 22:50
Re: Hellup: chassisnummer afgekeurd door RDW
Dat zal niet lukken, de RDW zoekt op chassisnummer of er al ooit een nederlands kenteken voor is afgegeven, zo ja dan krijg je het oude kenteken terug, zo nee dan volgt een import keuring.
Re: Hellup: chassisnummer afgekeurd door RDW
Bij mij stond chassis nr in bodemplaat (daar gegraveerd door RDW - zo staat het ook op de autopapieren). Omdat je nr daar niet verwacht is deze bij vervanging van bodemplaten weggegooid. Daarop bij een garage met originele Citroen slagletters teruggeplaatst in bodemplaat.
Inmiddels nieuw, gegalvaniseerd chassis eronder zitten en zou graag alsnog nr daar formeel in willen hebben. Maar ja, wat haal je overhoop als je daarmee bij RDW aankomt? Is originele NLD eend en heeft nog eerste motor en versnellingsbak.
Inmiddels nieuw, gegalvaniseerd chassis eronder zitten en zou graag alsnog nr daar formeel in willen hebben. Maar ja, wat haal je overhoop als je daarmee bij RDW aankomt? Is originele NLD eend en heeft nog eerste motor en versnellingsbak.