Balance beads in de banden (met 2cv video)

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Balance beads in de banden (met 2cv video)

Bericht door shorttrack » zo 5 jan, 2025 20:19

Dag allemaal

Heeft hier iemand al eens balance beads gebruikt in hun banden? Het is een manier om de wielen te balanceren door er kraaltjes in te doen. Van wat ik erover opzoek werkt dit wel goed.

Iemand ervaring hiermee?

Hieronder vind je ook een link met uitgebreide uitleg over de balance beads. Met als testwagen een 2cv.

https://youtu.be/DKdSys-TtwA?si=07e3JJsMJQd9caGy
2cv special 1986

shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Re: Balance beads in de banden (met 2cv video)

Bericht door shorttrack » do 9 jan, 2025 21:10

Na wat meer online onderzoek lees ik wel dat de balance beads vooral goed werken bij grote voertuigen. En dat het bij kleine personenwagens vaak minder succes heeft.
In het filmpje is te zien dat de balance beads goed werken in de banden van een 2cv.

Het lijkt met echt een interessante oplossing. Ik kan hier in mijn buurt nergens mijn wielen laten balanceren. Het nu ook weer niet zo dat ik momenteel veel last heb van ongebalanceerde wielen. Maar mijn achterbanden moeten dringen vervangen worden.
2cv special 1986

Chris B
Beginner
Beginner

Bericht door Chris B » vr 10 jan, 2025 09:33

Die balletjes kunnen inderdaad een oplossing zijn. Banden balanceren met driegaats Citroën velgen kan helaas niet meer overal
Al is het wel zo dat ik met Michelins nog nooit lood nodig heb gehad, wel met de andere merken in de 2cv maat. Mijn ervaring is dat hoe goedkoper, hoe meer lood er nodig is.

Wat ik mij wel afvraag, wat doen die balletjes met de binnenkant van de band over vele duizenden kilometers? Het is wel wrijving.

shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door shorttrack » vr 17 jan, 2025 16:55

Chris B schreef: vr 10 jan, 2025 09:33
Wat ik mij wel afvraag, wat doen die balletjes met de binnenkant van de band over vele duizenden kilometers? Het is wel wrijving.
De fabrikant beweert dat er geen schade aan de band word toegebracht door de balletjes. Integendeel zelfs, want door het het balanceren gaat de band juist langer meer omdat hij beter in vorm blijft en dergelijken.
Dat is toch wat de fabrikant beweert. Ik kan ook niet direct iets vinden van klachten over schade door de balletjes.
2cv special 1986

Plaats reactie