d'n Scharrelston

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Plaats reactie
Chris B
Beginner
Beginner
Berichten: 48
Lid geworden op: za 21 dec, 2013 23:36
Locatie: Akkrum

d'n Scharrelston

Bericht door Chris B » za 4 jan, 2025 12:20

Hoi!

Laat ik mij eerst voorstellen; Chris, 45 jaren oud, woonachtig in Akkrum en al jarenlang behept met het ouwe auto virus, twee rechterhanden, goede zin en al jarenlang verliefd op pruttelende Citroën boxers.

In 2cv land loop ik al heel lang rond, mijn 2cv geschiedenis begint op mijn 17e jaar met de aanschaf van een 1982-er 2cv special in een zeldzame lichtblauwe kleur, de HL-68HK. Gekocht bij het destijds fameuze Atelier Mecanique des Canards in Nieuw-Weerdinge.

Sindsdien heb ik van mijn 18e tot mijn 30e dagelijks 2cv gereden en gedurende die periode zijn er drie mooie eendjes de revue gepasseerd. De laatste was best een bijzondere, de 86-HG-VK, een Duitse 2cv geproduceerd september 1990. Topauto!
De meest recente aanschaf op 2cv gebied was drie jaar geleden, toen heb ik een Acadiane gekocht om te leren lassen. Dat is goed gelukt :-) Die Acadiane is oktober 2023 verkocht en opgevolgd door een Subaru Forester met airco. Juist ja, de Acadiane was in de zomer te heet voor mij, dat hield ik niet vol, jammer genoeg.

Omdat het spreekwoordelijke bloed kruipt waar het niet gaan kan, hierbij een begin aan het verhaal van mijn jongste aanschaf, D'n Scharrelston. Met het vertrek van de Acadiane was ik Citroënloos, een armoedig bestaan met tijd over. Misschien maar goed ook denk ik soms, want ik heb mijn handen vol zat aan een oud(er) huis, een oude Merc..uche..des camper uit 1982 (te huur in de zomer), een Subaru Forester die niet meer de jongste is en een reumatisch lijf op belegen leeftijd dat niet altijd meer even welwillend is.

In ons huishouden hebben we een afspraak, dat er niet meer voertuigen gekocht worden dan dat er op de oprit passen. De oprit is ongeveer 15 meter lang en 2,8 meter breed, mijn vriendin mag blij zijn dat ik niks met motorfietsen heb. Met het huidige wagenpark, waar ook een Ioniq electric toe behoord, is de oprit en de maat eigenlijk vol.

Bij de gedachte dat het aantal wielen op de oprit voorlopig niet uitgebreid zou worden, had ik echter niet gerekend op mede-citroënvriendjes die opeens verleidelijke info delen en een vriendin die opeens toch meer ruimte ziet op de oprit. (Dat van Citroënvrienden die opeens leuke dingen zien en delen, zo ben ik door de jaren heen al wel eens eerder in een flinke klus getuind overigens ;-) )

9 oktober 2024, een vriend van mij op een groepsapp:
“Iemand interesse in een 2pk? X heeft een eend in de (oude) stalling staan die hij niet afkrijgt. (2cv 6 charleston 1983)

"Ik wil hem graag doorgeven aan iemand die er zin in heeft om hem in elkaar te zetten. het laswerk is grotendeels gedaan (heel nieuw voorruit frame, plaatwerk bij achterspatborden, kofferbakbodem). 98% compleet. Van sommige plaatwerkdelen (een deur bijv) zou het wel beter zijn om er op termijn een nieuwe voor te gebruiken. Ik wil hem graag snel kwijt om mijn Traction op die plek te kunnen laten staan. Prijs is niet hoog, als je me € 1.000 geeft vind ik het al mooi . Dus als jij hem wilt hebben of je kent iemand die dat wel ziet zitten hoor ik het graag. liefst zo snel mogelijk! groet, X"


Nu heb ik altijd al een zwak voor pruttelende 2 cilinder boxers, ik wordt er altijd vrolijk van als ik er eentje hoor, dus mijn interesse was gewekt. Maarja, die volle oprit.
Kon het toch niet laten om het even aan de vriendin te laten lezen. Zegt zij: “Wat houdt je tegen dan?” Nouja, krijg nou tieten, t mot niet gekker worden!

De post was van 16:30 en om 16:35 schreef ik dat ik er wel oren naar had en of de contactgegevens van de verkoper gedeeld konden worden. Een poosje later had ik contact met de verkoper en kreeg ik die avond wat foto’s doorgestuurd. Om 21:50 was de schade compleet en werd er blind van de foto's gekocht, met een ophaalafspraak een paar dagen later. :-)

Die paar dagen later met een geleende ambu op stap richting “Het Westen” om de 2cv op te halen en naar de stalling in Noord Groningen te brengen. Zelf woon ik in Akkrum, het werd daarmee een mooi rondje NL. De 2cv had ik alleen gezien op foto:
Afbeelding

Ik was dus wel erg nieuwsgierig naar wat ik had gekocht:
Afbeelding

Het eind laat zich denk ik wel raden:
Afbeelding
Afbeelding

Ter plekke moest ik er wel een paar tellen over nadenken, overleggen en wat advies vragen aan een bekende 2cv-o-loog om tot een besluit te komen. Het is absoluut een mooie koop en mooie basis, maar, that being said, het is een flinke restauratie om er een strakke eend van te maken. Daar gaan nog flink wat uurtjes "werk" plezier in zitten.

"Gelukkig" heb ik een zwak voor dakloze automobiele zwerfkatjes en heb ik echt al wel eens lastige gevallen weer opgewarmd voor dagelijkse dienst. Maar dit... een (bijna) totaalrestauratie, ik weet niet of ik dat in mij heb. Bij zulke situaties klinkt dan meestal het stemmetje van een jeugdige filosoof in mijn hoofd: “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan”. Dat werd dus hap.

Maar waar heb ik dan nu op toegehapt?

1 van de dingen die mij over de streep trokken is dat het geen 1983-er Charleston is, maar een 1981-er. En dat is leuk omdat dat de eerste Charleston serie is, de meeste kenmerken van de eerste Charleston (paarse basiskoets, pied-de-poule bekleding asymetrische stoelen, etc) zitten er ook op of bij. Een charlie is mij eigenlijk wat te sjiek, maar tegelijkertijd wel leuk om te zien.

Wat ik precies zou willen met deze 2cv weet ik nog niet zo goed, origineel, een rijdende restauratie, ietwat mottig of een zgan glimeend? Gelukkig heb ik alle tijd om dat te bedenken, het zal winter 2025 zijn dat ik eraan begin. Eerst nog een verbouwing aan het huis afronden, een vouwwagen en camper seizoensklaar maken en nog wat dingen, dan… daarna… kunnen we met deze Scharrelston bezig.

Qua werk zie ik op dit moment 3 grotere vraagstukken:
1) Wat te doen met het chassis (een ouder De Graaff of "Argentijns" chassis uit 2012 waar wat werk aan zit, met matig leesbaar zelf ingeslagen nummer)
2) De koets daar zit goed laswerk aan en laswerk dat, naar mijn mening, mwah is. Ik moet nog onderzoeken of het loont om verder te bakken aan deze of fris te beginnen met een koets waar minder aan gelast is. Ik denk het laatste, ook is het leuker om de boel wel origineel bij elkaar te houden.
3) De kwalitatief juiste onderdelen weten te kopen. Er is gelukkig veel, zo niet alles, te koop. Alleen is de kwaliteit nogal wisselend. Waar welke delen kopen vind ik tegenwoordig ook een puzzel en niet alle kwaliteit is vooraf goed te duiden.

1 ding is in ieder geval heel zeker, ik wordt er blij van en ik heb er zin aan!

Hieronder nog een paar detailfoto’s
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In dit draadje wil ik de vorderingen bijhouden, gezellig kletsen en hoop ik raad en daad te vinden bij het weer in orde te maken van deze Charleston. Want dat ik die raad goed kan gebruiken weet ik wel zeker, ik ga allemaal nieuwe dingen ontdekken en tegenkomen.

Charleston 88
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 151
Lid geworden op: do 20 nov, 2008 22:50

Re: d'n Scharrelston

Bericht door Charleston 88 » za 4 jan, 2025 13:03

Eerst nadenken over het chassis en het nummer. Is het nummer van een 81-er of een 83-er? Is het nummer zelf ingeslagen of bij de rdw?

Chris B
Beginner
Beginner
Berichten: 48
Lid geworden op: za 21 dec, 2013 23:36
Locatie: Akkrum

Re: d'n Scharrelston

Bericht door Chris B » za 4 jan, 2025 13:13

Het is een origineel Nederlands kenteken, geregistreerd in 1981. Het chassisnummer is helaas een zelf ingeslagen nummer van erg matige kwaliteit, RDW zal lastig worden, al las ik dat 2cv forummer Krummel waaschijnlijk succesvol de identiteit heeft aangetoond. Ik heb hem een pb gestuurd, helaas nog geen reactie gehad.

Het chassis en wat daarmee te doen is voor mij de eerste overweging inderdaad.

Voor advies heb ik al gebeld met het RDW en iemand getroffen die de materie van de 2cv daadwerkelijk kent en die gaf mij aan, in deze situatie gewoon zelf inslag regelen niet bij RDW langs. Met de opmerking "Zorg wel dat je het netjes laat doen." De man gaf zelfs een adres waar ik een nieuw chassis met ingeslagen nummer kan kopen. (Een De Graaff of Der Fransoze chassis).

Ik neig op dit moment naar een Cassis chassis vanwege originaliteit. Maar dan zit ik ermee hoe daar op een nette en strakke manier een nummer in te krijgen dat lijkt op het origineel (Citroën open en sluit, 7mm letters, netjes recht en strak etc.) Niet iets dat je ff als DHZ zomaar uit de losse pols doet wanneer je zoiets niet dagdagelijks doet.

Over chassis worden veel verhalen geroepen, waaronder het verhaal dat bij de meeste vervangingschassis de staande zijkant niet uit 1 gezet stuk metaal bestaat zoals Citroën dat maakte, maar uit 3 losse delen die aan elkaar gezet worden.
Weet iemand daar meer van, liefst ook met foto’s o.i.d?

Qua chassis maakt verzinkt, gegalvaniseerd, KTL of gewoon gelakt mij geen fluit uit. Na 20 jaar ouwe zooi rijden weet ik hoe ik een oud hok roestarm moet houden. Wat mij wel uitmaakt is of een chassis gemaakt is zoals het origineel is ontworpen.

In die zin komt dan eigenlijk het Cassis chassis in overweging, maar de goede lezer leest dat Cassis alleen beweert dat ze de Citroën gereedschappen en mallen gebruiken, dus niet dat het echt een chassis d’origine is.
In dit filmpje is op 2:24 en verder te zien dat de rechtopstaande zijkant van het chassis bij Cassis uit 1 stuk bestaat. https://youtu.be/BEmlHmfr2L8?si=OWvUhZnZWNH3vum1

Kwalitatief zal het chassis van Der Fransoze, samen met Cassis, denk ik 1 van de betere zijn, maar het Der Fransoze chassis is ongeveer 40kg zwaarder en heeft de nickname “Die Eisenbahnschiene”, dat zal niet voor niks zijn.

Meningen en tips zijn welkom :-)

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 461
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Re: d'n Scharrelston

Bericht door Denny » za 4 jan, 2025 15:23

Welkom op het forum.
Wat chassis betreft kun je het beste bij een leverancier navragen of de pasvorm goed is. Dat vind ik belangrijk. Ikzelf kom vaak in Esbeek of Schwalmtal bij de onderdelen leveranciers.

Chris B
Beginner
Beginner
Berichten: 48
Lid geworden op: za 21 dec, 2013 23:36
Locatie: Akkrum

Re: d'n Scharrelston

Bericht door Chris B » za 4 jan, 2025 16:26

Dat heb ik gedaan en ik krijg bij elke leverancier een soort van ander verhaal te horen.

Naast pasvorm wil ik heel graag weten hoe de constructie is, gelijk aan origineel of dat bijvoorbeeld de zijkant uit drie delen bestaat ipv het origineel in 1 stuk.

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 461
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Re: d'n Scharrelston

Bericht door Denny » za 4 jan, 2025 17:49

Daar heb ik helaas geen antwoord op. Ik zelf heb op dit moment alleen een chassis van der franszose staan en dat verschild nogal van een origineel chassis. Ik heb dat chassis gekocht omdat het in mijn ogen veel steviger is dan een normaal chassis en ik het ga gebruiken voor een bmw conversie.

Gebruikersavatar
IVARIO
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 346
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Re: d'n Scharrelston

Bericht door IVARIO » vr 10 jan, 2025 10:58

Succes, ben benieuwd naar het vervolg
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987

Chris B
Beginner
Beginner
Berichten: 48
Lid geworden op: za 21 dec, 2013 23:36
Locatie: Akkrum

Re: d'n Scharrelston

Bericht door Chris B » ma 13 jan, 2025 10:29

Volgende week ga ik kijken naar een "Der Fransoze Eisenbahnschiene" chassis en het gangbare chassis dat her en der te koop is.

Nu is er de keuze tussen gegalvaniseerd of KTL bij dat gewone chassis. Omwille van originele looks zou KTL het mooiste lijken, maar hoe goed is die bescherming? Zijn er mensen hier die een KTL behandeld chassis hebben?

Of ik mij er druk om moet maken is een tweede, al mijn oude auto's behandel ik grondig (in- en uitwendig) met Mike Sanders Fett, die bescherming is op zichzelf al top.

Chris B
Beginner
Beginner
Berichten: 48
Lid geworden op: za 21 dec, 2013 23:36
Locatie: Akkrum

Re: d'n Scharrelston

Bericht door Chris B » do 23 jan, 2025 10:29

Gisteren ben ik bij een 2cv specialist geweest dat chassis met ingeslagen nummer verkoopt. Dat was erg verhelderend.

Laat ik beginnen met het chassisnummer, dat wordt zo netjes en strak ingeslagen dat het niet van origineel te onderscheiden is. Mooi! Dat zet mij wel aan het denken of ik nog wel de moeilijkere (en met wat meer risico) RDW route moet gaan volgen. Voor mijn imi "Argentijns" chassis in matige staat met bijna onleesbaar ingeslagen nummer moet ik iets, vandaar dat ik de opties aan het afwegen ben. Ik heb ondertussen al wel de voor een identiteitsonderzoek benodigde documentatie bij l' Aventure aangevraagd.

Ik heb gisteren twee chassis gezien, die van Der Fransoze (met de nickname "Eisenbahnschiene") en het gangbare €800 galva chassis. Van het €800 galva chassis wordt her en der geroeptoeterd dat de zijkanten niet uit 1 stuk staal gezet zijn maar uit 3 afzonderlijke delen, omdat er zogezegd geen zetbank bestaat die lang genoeg is om dergelijke stukken te maken.

Dat verhaal kan ik bestempelen als broodje aap. Ik heb met eigen ogen via mijn endoscoop gezien dat dat niet het geval is. Op de zijkant heb ik geen naden gezien, dat is een stuk staal uit 1 stuk.

Wat ik wel gezien heb in het €800 galva chassis is roest. Het proces van galvaniseren lijkt dus niet helemaal goed onder controle. Ik was vergeten een geheugenkaartje in de endoscoop te doen, het is dus even een foto van een foto:
Afbeelding

Deze foto is de binnenzijde aan de voorzijde van het chassis, boven de buis die daar overdwars door het chassis loopt.

Dat toont de noodzaak aan dat ook een galva chassis goed behandeld moet worden van binnen. Gezien de zeer geringe meerprijs vind ik het galva chassis nog steeds zeer de moeite waard en een "no-brainer" gezien de extra bescherming.

Het Der Fransoze chassis, tsja, dat is met recht een stuk treinrails te noemen. Dik, stevig, zwaar, hufterproof, onverwoestbaar, etc. Ook zeer goed over nagedacht qua constructie, alleen lijkt het mij voor een dagdagelijkse huis-, tuin- en keuken 2cv overkill. Niet nodig. Daarbij wijkt het voor mijn smaak teveel af van het origineel. Dat chassis is echt eentje voor het zwaardere expeditie en rallywerk, dan heb je aan het Der Fransoze chassis een hele goede aan denk ik.

Leerzaam middagje uit dus. Later komende zomer maar eens die kant weer op om een galva chassis op te halen.

Charleston 88
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 151
Lid geworden op: do 20 nov, 2008 22:50

Re: d'n Scharrelston

Bericht door Charleston 88 » do 23 jan, 2025 13:30

Dat is interessant. De vraag is of een door de specialist ingeslagen chassisnummer legaal en rdw-proof is. Als je er alleen maar mee naar de apk hoeft zal het wel oke zijn, maar is dat ook zo als je ermee naar de rdw moet voor een kenteken?

Chris B
Beginner
Beginner
Berichten: 48
Lid geworden op: za 21 dec, 2013 23:36
Locatie: Akkrum

Re: d'n Scharrelston

Bericht door Chris B » do 23 jan, 2025 17:23

In Nederland is alleen inslag door het RDW legaal. Dus wanneer je zelf of door een 2cv specialist een nummer in een chassis laat slaan dan is dat illegaal en kun je niet meer met die 2cv langs de RDW.

Plaats reactie