Hallo allemaal, ik heb een nieuw wiellager geplaatst, ging allemaal goed, de keerringen zitten ong 1.5 mm van het lager af, maar na montage vindt ik het nieuwe lager niet soepel genoeg draaien, de aandrijfas is nog los, hoe gemakkelijk moet het draaien, lijkt meer een gevoelskwestie, maar ik haal deze er weer uit en zet weer een nieuwe erin ben benieuwd
Groeten Martien
hoe soepel moet een nieuw wielager draaien
-
- Beginner
-
- Beginner
Re: hoe soepel moet een nieuw wielager draaien
Lager bestaat uit 2 binnen ringen die worden bij elkaar gehouden door de aandrijfas. Dat hij niet soepel draait is niet echt meteen een probleem. Kan best het vet zijn. Als hij maar geen lawaai maakt.
Sent from my LE2123 using Tapatalk
Sent from my LE2123 using Tapatalk
-
- Beginner
nee daar heb je gelijk in, maar de aandrijfas is los dus de hub draait gewoon in het lager en als ik er een singer aan geef staat hij na 4 a 5 rondjes stil, dat moet toch draaien als een tierelier, denk ik, als ik op het lager kijk draait hij op zich wel goed, het is net of de keerringen er strak opgeperst zitten en de binnenring afremmen, mischien moet hij inlopen kan natuurlijk ook
groeten martien
groeten martien
Ja maar een remtrommel is een stuk zwaarder als een hub. Dus die heeft meer draaikracht. Zet er eens een wiel op...
Een de aandrijfas moet ook de binnenlagers op zijn plek drukken/houden...
Een de aandrijfas moet ook de binnenlagers op zijn plek drukken/houden...
diverse Citroens, wat anders.
Zo'n tweerijïghoekkontaktkogellager is meestal uit 2 delen en wordt vastgezet door de naafmoer of de aandrijfasmoer. Je kan daar een moer en bout met grote rondsels opzetten en vastschroeven. Normaal moet dat nu soepel en licht draaien.
Als dat lager niet opgespannen zit dan kan er veel speling opzitten of komen. Te voelen aan teveel speling.
Je kan er evtl bij jouw wat kruipolie opspuiten, draait het dan plots wel soepel dan zijn het wellicht je keerringen.
Als dat lager niet opgespannen zit dan kan er veel speling opzitten of komen. Te voelen aan teveel speling.
Je kan er evtl bij jouw wat kruipolie opspuiten, draait het dan plots wel soepel dan zijn het wellicht je keerringen.
-
- Beginner
Inderdaad net het wiel er even op gezet en toen draaide hij een heel stuk beter, nieuwe keerring plaatsen en de rest laten zitten, bedankt allemaal
groeten Martien
groeten Martien