Volgorde behandelen body
-
- Beginner
- Berichten: 47
- Lid geworden op: di 16 apr, 2024 21:22
Volgorde behandelen body
Aangezien ik bijna klaar ben met lassen aan de body van mijn eend ben ik me langzaam aan het bedenken hoe ik alles ga behandelen tegen roest. En vooral de goede volgorde!
Eerst primeren dan kitten, tectyleren en dan een olie achtig product (zoals dinitol) voor tussen de naden?
Maar dan kan de dinitol niet in de naden lopen omdat die dicht gekit/geverfd zitten. Maar als ik dit als eerste doe zal de primer/ verf niet goed hechten. Wellicht maak ik hier een aparte topic voor aan.
Ook ben ik benieuwd hoe ik het beste mijn dorpels van binnen conserveer. Boren hier jullie gaten in?
Sent from my LE2123 using Tapatalk
Eerst primeren dan kitten, tectyleren en dan een olie achtig product (zoals dinitol) voor tussen de naden?
Maar dan kan de dinitol niet in de naden lopen omdat die dicht gekit/geverfd zitten. Maar als ik dit als eerste doe zal de primer/ verf niet goed hechten. Wellicht maak ik hier een aparte topic voor aan.
Ook ben ik benieuwd hoe ik het beste mijn dorpels van binnen conserveer. Boren hier jullie gaten in?
Sent from my LE2123 using Tapatalk
Re: Volgorde behandelen body
Goeie vragen, ik ben benieuwd naar de antwoorden.
De holle ruimtes, zoals chassis, dorpels, stijlen, voetenbak, dat soort ruimtes behandel ik al jaren met Mike Sanders Fett. Beetje geknoei met warmmaken enzo, eenmaal behandeld gebeurt er niks meer mee. Herhaling ook niet nodig.
Dorpels daar kun je bij via het gat van de bout voor de gordelautomaat. Via dat gat kun je de hele dorpel bereiken.
De holle ruimtes, zoals chassis, dorpels, stijlen, voetenbak, dat soort ruimtes behandel ik al jaren met Mike Sanders Fett. Beetje geknoei met warmmaken enzo, eenmaal behandeld gebeurt er niks meer mee. Herhaling ook niet nodig.
Dorpels daar kun je bij via het gat van de bout voor de gordelautomaat. Via dat gat kun je de hele dorpel bereiken.
Re: Volgorde behandelen body
Mike Sanders vet is top. En inderdaad geknoei. Bij de felsnaden van deuren etc heb ik conserverings olie gebruikt. Het is een soort tectyl maar dunner ik meen van Shell (Ensis?). Dit kruipt ook overal in. Geen idee of je dit nog krijgt. Heb ik bij een oliehandel in Schinnen gehaald destijds. Die kun je met een spuitje in de lasnaden laten lopen en dan afkitten.
https://www.olieonline.nl/houghton-meta ... king/ensis
https://www.olieonline.nl/houghton-meta ... king/ensis
diverse Citroens, wat anders.
- dezilverlinde
- Regelmatige poster
- Berichten: 220
- Lid geworden op: wo 24 aug, 2011 07:28
- Locatie: Heeze
- Contacteer:
Re: Volgorde behandelen body
Ik heb dezelfde vragen. Heb ook een met Zincor gerestaureerde koets. Maar wat hecht er nou op dat plaatmateriaal. Als ik ga schuren haal ik volgens mij de beschermende laag van het plaatwerk? Want dan wordt het gewoon blank.
Vervolgens wil ik met Rx5 en Rx 10 gaan werken. Maar volgens mij reageert dat weer met de carroseriekit. Het vreet elkaar op de lange termijn op volgens mij. Heb nog overwogen om eerst te primeren met Brunox, daarna kitten, daarna afwerken met RX. Maar ja, er is vast iemand die weet hoe het echt goed moet! Ik gebruik een ander RX product voor de holle ruimtes, ik meen RX 7.
Help!
Vervolgens wil ik met Rx5 en Rx 10 gaan werken. Maar volgens mij reageert dat weer met de carroseriekit. Het vreet elkaar op de lange termijn op volgens mij. Heb nog overwogen om eerst te primeren met Brunox, daarna kitten, daarna afwerken met RX. Maar ja, er is vast iemand die weet hoe het echt goed moet! Ik gebruik een ander RX product voor de holle ruimtes, ik meen RX 7.
Help!
Dyane 435 luxe 1974 sold
Hy 1977 sold
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold
Acadiane 1980 grijs VL-130-S
2CV6 Club 1983 wit JP-78-DH
2CV AZ 1959 Blue Glacier
Hy 1977 sold
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold
Acadiane 1980 grijs VL-130-S
2CV6 Club 1983 wit JP-78-DH
2CV AZ 1959 Blue Glacier
Re: Volgorde behandelen body
Een epoxy primer / etch primer sluit het plaatwerk af van de lucht (en vocht), dat is tenminste wat ik hier en daar hoor.
diverse Citroens, wat anders.
-
- Beginner
- Berichten: 18
- Lid geworden op: di 4 jan, 2022 21:15
- Locatie: Stramproy
Re: Volgorde behandelen body
vroeger, in de tijd dat ik nog wat spuit werk deed hier bij de plaatselijke smid, werd er op gegalvaniseerd materiaal eerst was primer gespoten, dat is die geelige ondergrond, heel dun, is op basis van salpeterzuur bijt zich in de zinklaag en daar hecht de verf dan weer goed op, zincor plaat is ook zoiets waar moeilijk iets op hecht,het moet aan allerlei mileueisen voldoen en dan wordt het wat moeilijker, ben ik bang.
groeten Martien
groeten Martien
Re: Volgorde behandelen body
Op CiFo heb ik ook een draadje over mijn Charleston, daar kreeg ik de tip om op verzinkt een washprimer te gebruiken. Daar zit een etsend zuur in dat zorgt voor hechting.
Blijven natuurlijk de vragen van Pim open staan.
Blijven natuurlijk de vragen van Pim open staan.
-
- De Forumbelg
- Berichten: 1516
- Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
- Locatie: Mechelen-België
Re: Volgorde behandelen body
Tussen de naden moet je koper- of zinkprimer (koper is beter) gebruiken voor/tijdens het lassen.
Waar ik in 2cv-wereld zelden iets over hoor is lanoline i.p.v. Dinitrol/Tectyl. Dit schijnt uitstekend te werken en wil het zelf ook eens proberen. O.a. Fluid Film en Prolan zijn hierop gebaseerd, voor holle ruimtes en undercoating.
Waar ik in 2cv-wereld zelden iets over hoor is lanoline i.p.v. Dinitrol/Tectyl. Dit schijnt uitstekend te werken en wil het zelf ook eens proberen. O.a. Fluid Film en Prolan zijn hierop gebaseerd, voor holle ruimtes en undercoating.
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 985
- Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
- Locatie: Marknesse (n.o.p)
Re: Volgorde behandelen body
Wat wil je met de eend gaan doen als hij klaar is? Zo af en toe op zondag een tochtje rijden en dat alleen met mooi weer? ja dan is een epoxy laagje met een laagje verf voldoende voor de komende 10 jaar. Wil je ook de winter door gaan rijden met de eend dan zou ik hem meteen laten galvaniseren. Kost wat maar dan rij je over 25 jaar nog roestvrij rond
In Bad Bentheim zit een nederlands bedrijf dat hierin gespecialiseerd is

met eendige groeten,
-
- Beginner
- Berichten: 47
- Lid geworden op: di 16 apr, 2024 21:22
Re: Volgorde behandelen body
Het is de bedoeling hem in de zomer te gaan gebruiken. Meer als af en toe een zondagje. In de winter zal hij de een opslag moeten komen. Galvaniseren zit nu niet bij de opties aangezien in het huidige lakwerk zo veel mogelijk wil behouden.hobbes schreef:Wat wil je met de eend gaan doen als hij klaar is? Zo af en toe op zondag een tochtje rijden en dat alleen met mooi weer? ja dan is een epoxy laagje met een laagje verf voldoende voor de komende 10 jaar. Wil je ook de winter door gaan rijden met de eend dan zou ik hem meteen laten galvaniseren. Kost wat maar dan rij je over 25 jaar nog roestvrij rondIn Bad Bentheim zit een nederlands bedrijf dat hierin gespecialiseerd is
Sent from my LE2123 using Tapatalk
- Houtstoker
- Beginner
- Berichten: 23
- Lid geworden op: di 3 sep, 2024 11:06
Re: Volgorde behandelen body
Zelf gebruik ik veel zinkspray bij reparaties. Helaas gaat de spuitbuslak (Zinkspray) vaak niet goed samen met andere lak. Om die reden spuit ik zinkspray altijd over met Brantho Korrux Nitrofest. Die Nitrofest is een matte budgetlak die chemisch redelijk inert is. Als gevolg daarvan zal de lak niet reageren met de zinkspray, en werkt als een isolatielaag dussen de zinkspray en verf die er later op komt.
Brantho Korrux Nitrofest kan overgespoten worden met verreweg de meeste laksoorten, ook 2k lakken! Verwar de Nitrofest echter niet met de 3in1 van Brantho Korrux, de 3 in 1 lak is een heel andere soort en geeft niet al deze voordelen (sneldrogend, isolatielaag, chemisch inert)
Brantho Korrux Nitrofest kan overgespoten worden met verreweg de meeste laksoorten, ook 2k lakken! Verwar de Nitrofest echter niet met de 3in1 van Brantho Korrux, de 3 in 1 lak is een heel andere soort en geeft niet al deze voordelen (sneldrogend, isolatielaag, chemisch inert)
Voertuigen;
Mercedes L 508 DG (OM 364 motor, verkocht)
For-Motion Forty5 Scootmobiel
Citroen AZU 250
Mercedes L 508 DG (OM 364 motor, verkocht)
For-Motion Forty5 Scootmobiel
Citroen AZU 250
-
- Beginner
- Berichten: 47
- Lid geworden op: di 16 apr, 2024 21:22
Re: Volgorde behandelen body
Heb met eendenspul gebeld en die vertelde mij het volgende.
Eerst de naden behandelen.met dinitol ml dan primeren dan kitten en daarna bodyschutz. Dus daar ben ik mee bezig. Is wel een geklieder en dan weer alles schoon maken maar we komen er wel!
Sent from my LE2123 using Tapatalk
Eerst de naden behandelen.met dinitol ml dan primeren dan kitten en daarna bodyschutz. Dus daar ben ik mee bezig. Is wel een geklieder en dan weer alles schoon maken maar we komen er wel!
Sent from my LE2123 using Tapatalk
Re: Volgorde behandelen body
Waarom niet galvaniseren en dan verfen?
Re: Volgorde behandelen body
Eerst alles in de epoxyprimer, dan naden kitten met sikaflex 221. En vervolgens de onderkant aflakken met een metaallak van Rust-Oleum Metal Expert Direct Op Roest Metaal Verf. Eventueel nog als anti-steenslag dinitrol 447. Buitenkant kun je regulier spuiten.