2 CV achterrem piept
2 CV achterrem piept
Ik moet er nog lagers inpersen in de nieuwe trommels en dan plaatsen, mss is't piepen dan weg.
Die pennen waarop de schoenen rusten vertrouw ik voor geen haar, Franse fantasie denk ik.
Bij 99% van alle auto's, daar liggen de remschoen op een paar platte vlakjes op de stofkap, die piepen nooit. Zelfs bij niet gesmeerde wrijvings-vlakjes.
Ik heb goesting om die pennen wat af te slijpen zodat ze niet meer raken; evtl las ik ze terug bij of las zelf wrijvings-vlakje op de stofkap, gedaan met die Franse fantasie.
Die pennen waarop de schoenen rusten vertrouw ik voor geen haar, Franse fantasie denk ik.
Bij 99% van alle auto's, daar liggen de remschoen op een paar platte vlakjes op de stofkap, die piepen nooit. Zelfs bij niet gesmeerde wrijvings-vlakjes.
Ik heb goesting om die pennen wat af te slijpen zodat ze niet meer raken; evtl las ik ze terug bij of las zelf wrijvings-vlakje op de stofkap, gedaan met die Franse fantasie.
-
- Beginner
- Berichten: 38
- Lid geworden op: ma 12 jun, 2023 12:02
- Locatie: Eindhoven
Re: 2 CV achterrem piept
De pennen zitten er niet voor niks. Als je je remschoen vast zet met de veer, schotel en pen moet het aan liggen, anders gaat je remschoen scheef staan ten opzichte van het loopvlak in de trommel.
Heb je de remschoenen afgeschuind aan het begin van de schoen ten opzichte van de draairichting van de trommel?
Verder maken ze ook geluid als de remschoenen niet geheel tegen de trommel aan komen als je remt: Afstelling van de excentrieken controleren dus
Heb je de remschoenen afgeschuind aan het begin van de schoen ten opzichte van de draairichting van de trommel?
Verder maken ze ook geluid als de remschoenen niet geheel tegen de trommel aan komen als je remt: Afstelling van de excentrieken controleren dus
EENDJES!!!
Re: 2 CV achterrem piept
Zou zeker niks afslijpen. En lager maakt niks uit.
Piepen komt doordat het verkeerd is afgesteld. Dat is best kritisch. En hangt van merk remschoen af.
Wat wel gedaan werd is een pijpje lassen tussen achterplaat en de draagarm. Ben je het trompet effect kwijt.
Maar ik heb alle achterremmen altijd stil gekregen.
En inderdaad afschuinen.
Piepen komt doordat het verkeerd is afgesteld. Dat is best kritisch. En hangt van merk remschoen af.
Wat wel gedaan werd is een pijpje lassen tussen achterplaat en de draagarm. Ben je het trompet effect kwijt.
Maar ik heb alle achterremmen altijd stil gekregen.
En inderdaad afschuinen.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
Re: 2 CV achterrem piept
Verleden maal, 1/2 jaar terug had ik pompjes en schoenen vernieuwd en gecentreerd. Nieuwe trommels waren er al maar geen lagers.
Er was 1 trommel bij die aanliep en niet, onrond dus. Of dit de veroorzaker is?
Denkelijk is de remvoering niet namaak of zonder E-keuring(ik maar sukkelen).
Die stangetjes tussen stofplaat en arm, mag dat in .be op de keuring?
Er was 1 trommel bij die aanliep en niet, onrond dus. Of dit de veroorzaker is?
Denkelijk is de remvoering niet namaak of zonder E-keuring(ik maar sukkelen).
Die stangetjes tussen stofplaat en arm, mag dat in .be op de keuring?
Re: 2 CV achterrem piept
Vandaag eerst de lek nog nagezien rechts. Verleden keer een occas oliedrukkontakt opgezet dat nu ook lekt, nu nieuw erop.
Aan het brilletje zie ik ook wat olie verschijnen, doch ook aan dat kleppendeksel. Dit zit hoger en wellicht zakt dat lek naar het brilletje. Ook maar nieuwe pakking op dat deksel.
Morgen de lagers in de remtrommels en verder....
Raar dat het toerental veranderd naar lager tijdelijk. Is dat een verstopping in het ziftje van de banjoaansluiting, klemmende vlotternaald of opbrengst naftpomp. Is een tweetraps.
Blijkbaar wordt er enkel gesleuteld als men naar de keuring moet.
Aan het brilletje zie ik ook wat olie verschijnen, doch ook aan dat kleppendeksel. Dit zit hoger en wellicht zakt dat lek naar het brilletje. Ook maar nieuwe pakking op dat deksel.
Morgen de lagers in de remtrommels en verder....
Raar dat het toerental veranderd naar lager tijdelijk. Is dat een verstopping in het ziftje van de banjoaansluiting, klemmende vlotternaald of opbrengst naftpomp. Is een tweetraps.
Blijkbaar wordt er enkel gesleuteld als men naar de keuring moet.
Re: 2 CV achterrem piept
Onverwarmd is het maar koud. Kleppendeksel, daar een nieuwe pakking op met seal. Eigenaardig dat men er een te lang M7 boutje opzette onderaan tegen dat kleppendeksel, daar zit nogal veel olie(van't deksel of te lang boutje?). Met de verse seal durf ik het niet meteen zuiver maken met remmenreinger, morgen even verder dan maar.
De rem A rechts piept, jankt al bij draaien wiel, niet continu. Centratie was ook slecht, de voorste schoen had een 4 cm lang zwart vlakje. 'k Heb het beter afgesteld (denk ik), wellicht verleden maal de stelnokken niet naar 0 gedraaid.
En de nieuwe trommel zonder lager er op geprobeerd, foutje zal zijn zonder centratie. En extra vet aan die 4 pinnen..
Ik ga die schoenen eens met grof schuurpapier bewerken mss passen ze zich dan vlugger, beter aan. De garage gebruikt daar de remmentestbank voor me dunkt.
Vervolg: volgende week.
De rem A rechts piept, jankt al bij draaien wiel, niet continu. Centratie was ook slecht, de voorste schoen had een 4 cm lang zwart vlakje. 'k Heb het beter afgesteld (denk ik), wellicht verleden maal de stelnokken niet naar 0 gedraaid.
En de nieuwe trommel zonder lager er op geprobeerd, foutje zal zijn zonder centratie. En extra vet aan die 4 pinnen..
Ik ga die schoenen eens met grof schuurpapier bewerken mss passen ze zich dan vlugger, beter aan. De garage gebruikt daar de remmentestbank voor me dunkt.
Vervolg: volgende week.
Re: 2 CV achterrem piept
Stelnokken worden besteld, een zeskant 14 gebruik ik nu die dra ook kan doldraaien. En meteen ook maar goeie 4 schoenen met dezelfde grootte remvoering erop. Vroeger zat de kleinste (progressief) vooraan. Men heeft dat veranderd om ze gelijktijdig te laten slijten, welk merk type weet ik niet.
Met mijn verstreepjes op de sergeant gespannen op de naafmoer om te centreren blijft een klucht. Meet je met schuifmaat dan heeft de voorste schoen 1,5 mm meer speling dan de achterste. Zo'n open trommel lijkt me iets.
Deze video zal mij verder helpen: https://www.youtube.com/watch?v=-15RVymePRg
Met mijn verstreepjes op de sergeant gespannen op de naafmoer om te centreren blijft een klucht. Meet je met schuifmaat dan heeft de voorste schoen 1,5 mm meer speling dan de achterste. Zo'n open trommel lijkt me iets.
Deze video zal mij verder helpen: https://www.youtube.com/watch?v=-15RVymePRg
Re: 2 CV achterrem piept
Kunt ook een hoek uit een oude remtrommel slijpen. Dit werkt ook...
diverse Citroens, wat anders.
Re: 2 CV achterrem piept
Ik heb het als volgt gedaan.
- Alles monteren, ook de trommel
- Met achterste stelnokken spelen tot dat de trommel net niet aanloopt
- Trommel weer demonteren en de maximale maat opmeten met een schuifmaat tussen buitenkant remvoering en buitenkant as.
- De onderste stelnokkken nu zo stellen dat je overal deze maat krijgt
Op de remmenbank had ik volgens de keurmeester prima achterremmen
- Alles monteren, ook de trommel
- Met achterste stelnokken spelen tot dat de trommel net niet aanloopt
- Trommel weer demonteren en de maximale maat opmeten met een schuifmaat tussen buitenkant remvoering en buitenkant as.
- De onderste stelnokkken nu zo stellen dat je overal deze maat krijgt
Op de remmenbank had ik volgens de keurmeester prima achterremmen
Re: 2 CV achterrem piept
Ik geraak niet onder die 180 mm van de trommel, 181mm is het met alles op minimum geregeld(nokjes&excentrieken)en de middenlijn op het midden van de remvoeringen . De middellijnen gemeten op de uitersten van de remvoeringen zijn dan weer 179 mm. Waar zit de fout?
PCR-BPS500039 staat op de schoen en past zeer nauwkeurig in de nieuwe trommel, los met de hand gedaan.
Verkeerde of te lange rempomp of mogen het geen excentrieken zijn onderaan?
Brr, de francoos had nog centreertrommels liggen. Mss moet ik dat gebruiken om de remschoenen rond te maken ipv te centreren.
PCR-BPS500039 staat op de schoen en past zeer nauwkeurig in de nieuwe trommel, los met de hand gedaan.
Verkeerde of te lange rempomp of mogen het geen excentrieken zijn onderaan?
Brr, de francoos had nog centreertrommels liggen. Mss moet ik dat gebruiken om de remschoenen rond te maken ipv te centreren.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1930
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: 2 CV achterrem piept
Kijk eens of je aan een oud setje excentrieken kan komen.
Heb precies hetzelfde gehad; die nieuwe excentrieken hebben een kleinere slag.
Er zit ook verschil in de excentrieken voor de voor- en achterrem
Gr Rob
Heb precies hetzelfde gehad; die nieuwe excentrieken hebben een kleinere slag.
Er zit ook verschil in de excentrieken voor de voor- en achterrem
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Re: 2 CV achterrem piept
Voorste pistonnetje rempomp beweegt niet, achterste kan ik indrukken. Na 5 j terug en vernieuwd geweest te zijn kan zoiets toch niet(niet door mij).
Excentrieken, al vele malen de schoenen losgemaakt om te zien of ze op '0' staan. maar steeds blijft mijn horizontale middellijn 181mm van de schoenen. Je kan niet aan de excentrieken voelen of zien dat ze aanliggen tegen de schoen.
Excentrieken, al vele malen de schoenen losgemaakt om te zien of ze op '0' staan. maar steeds blijft mijn horizontale middellijn 181mm van de schoenen. Je kan niet aan de excentrieken voelen of zien dat ze aanliggen tegen de schoen.
Re: 2 CV achterrem piept
Zuigertjes roesten graag vast. Schoonmaken met fijne staalwol en invetten met Até vet voor montage. Dan werkt het meestal wel weer. Ik heb ooit een setje met hamer uit elkaar moeten slaan. Na reiniging en nieuwe cupjes hebben ze het nog bijna 20 jaar gedaan.
Je moet de schoenen zien bewegen als je aan de excentrieken draait.
Je moet de schoenen zien bewegen als je aan de excentrieken draait.
diverse Citroens, wat anders.