kromme remschijven?
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2688
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
kromme remschijven?
Een vraag: ik merk dat de Dyane bij zo'n 100 kilometer per uur de neiging heeft te trillen. Nu merk ik dat bij het remmen vlak voordat je stilstaat dat er een 'golvende' beweging in de remmen waarneembaar is. Dit doet mij denken aan kromme remschijven.
Zouden die ietwat kromme schijven ook voor de trillingen rond de 100 km/h kunnen zorgen?
Zoja, hoe ingewikkeld is het de schijven te vervangen? Als ik ze ga vervangen wil ik er eigenlijk met een geperforeerde exemplaren opzetten, zodat ze net even wat beter koelen. Misschien ook nieuwe koelkapjes monteren, want die zijn weg.
Zouden die ietwat kromme schijven ook voor de trillingen rond de 100 km/h kunnen zorgen?
Zoja, hoe ingewikkeld is het de schijven te vervangen? Als ik ze ga vervangen wil ik er eigenlijk met een geperforeerde exemplaren opzetten, zodat ze net even wat beter koelen. Misschien ook nieuwe koelkapjes monteren, want die zijn weg.
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1943
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: kromme remschijven?
Trillen bij 100 km/u zou ook van de banden kunnen komen. Je zou de voor en achter banden eens kunnen verwisselen.
De schijven verwisselen is niet moeilijk, maar de remklauwen moeten wel even los. Onderstaand de beschrijving van de Vraagbaak.
- Maak de minklem van de accu los.
- Verwijder de verwarmingsslang en, als u de rechter remklauw uitbouwt, de
geisoleerde verwarmingsslang.
- Maak de startmotor los; de bedrading kan blijven zitten. Verwijder de
remblokken (zie 11.9), niet die van de parkeerrem. Maak de
remleidingen) las.
Let op! Zet het rempedaal in een iets ingetrapte stand vast. U verliest zo vrijwel geen
remvloeistof.
- De remklauw bestaat uittwee helften, deze moet u bij hel verwijderen niet van elkaar
losnemen. Ga daarom als volgt te werk:
Verwijder de achterste bevestigingsbout van de remklauw.
- Draai de voorste bout een stukje los zodat u de klauw naar voren kunt kantelen en
breng de achterste bout weer aan. Zet de moer vast. Verwijder de voorste
bevestigingsbout.
- Koppel de parkeerremkabel los door de borg- en stelmoer los te draaien, Trek de
kabel naar links weg.
- Verwijder de remklauw door hem naar boven te trekken.
- Let op de remblokjes van de parkeerrem en op eventuele vulplaten waarmee de
klauw ten opzichte van de schijf gecentreerd is.
- Zet de auto op blokken en maak de aandrijfas los (zie 8.2). Verwijder
de remschijf.
- Controleer het remoppervlak van de schijf op slijtage en/of beschadigingen.
- U kunt de remschijf opzuiveren. De minimale dikte is echter 4 mm.
- Breng de schijf aan op de differentieelas. Gebruik vulstukken en sluit de aandrijfas
niet aan. Zet de schijf met drie bouten vast
De schijven verwisselen is niet moeilijk, maar de remklauwen moeten wel even los. Onderstaand de beschrijving van de Vraagbaak.
- Maak de minklem van de accu los.
- Verwijder de verwarmingsslang en, als u de rechter remklauw uitbouwt, de
geisoleerde verwarmingsslang.
- Maak de startmotor los; de bedrading kan blijven zitten. Verwijder de
remblokken (zie 11.9), niet die van de parkeerrem. Maak de
remleidingen) las.
Let op! Zet het rempedaal in een iets ingetrapte stand vast. U verliest zo vrijwel geen
remvloeistof.
- De remklauw bestaat uittwee helften, deze moet u bij hel verwijderen niet van elkaar
losnemen. Ga daarom als volgt te werk:
Verwijder de achterste bevestigingsbout van de remklauw.
- Draai de voorste bout een stukje los zodat u de klauw naar voren kunt kantelen en
breng de achterste bout weer aan. Zet de moer vast. Verwijder de voorste
bevestigingsbout.
- Koppel de parkeerremkabel los door de borg- en stelmoer los te draaien, Trek de
kabel naar links weg.
- Verwijder de remklauw door hem naar boven te trekken.
- Let op de remblokjes van de parkeerrem en op eventuele vulplaten waarmee de
klauw ten opzichte van de schijf gecentreerd is.
- Zet de auto op blokken en maak de aandrijfas los (zie 8.2). Verwijder
de remschijf.
- Controleer het remoppervlak van de schijf op slijtage en/of beschadigingen.
- U kunt de remschijf opzuiveren. De minimale dikte is echter 4 mm.
- Breng de schijf aan op de differentieelas. Gebruik vulstukken en sluit de aandrijfas
niet aan. Zet de schijf met drie bouten vast
Schultenbräu das ist mein Bier !
Re: kromme remschijven?
Dat moet ik morgen ook gaan doen. Ze waren vorig jaar bij de keuring aan het zeuren over mijn licht trillende remmen... 

diverse Citroens, wat anders.
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2688
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Re: kromme remschijven?
banden zijn het zeker niet, daar ben ik vorig jaar al mee aan het prutsen geweest, zitten nu rondom nieuwe banden en velgen op en het trillen is er nog altijd deels. Vandaar dat ik dacht aan de remschijven (zeker omdat je dat wel voelt bij het remmen)
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2133
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: kromme remschijven?
Is er niet een balnceerloodje af. Kromme schijven merk je alleen als je remt. Als het met rijden trilt is het meestal onbalans in de wielen. Of mischien speling ergens in stuurhuis wiellager of fuse.
Verstuurd vanaf mijn 22101316G met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn 22101316G met Tapatalk
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 473
- Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
- Locatie: stevensweert
Re: kromme remschijven?
Ik denk hetzelfde als erik jan. Fusees of wiellager.
- deusjevo
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1929
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
- Locatie: Omgeving Rotjeknor...
- Contacteer:
Re: kromme remschijven?
Zijn de wielen ook uitgebalanceerd?Michiel van G. schreef: ↑zo 27 apr, 2025 21:26 banden zijn het zeker niet, daar ben ik vorig jaar al mee aan het prutsen geweest, zitten nu rondom nieuwe banden en velgen op en het trillen is er nog altijd deels. Vandaar dat ik dacht aan de remschijven (zeker omdat je dat wel voelt bij het remmen)
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2133
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: kromme remschijven?
Vaak wordt dit voor het gemak vergeten om dat de eendwielen niet op de meeste balanceer apparaten passen. Er zit geen gat in het midden van de velg. Dan heb je een adapter plaat nodig die dan ook ingesteld moet worden op een 3 gats velg en gemonteerd op het apparaat. Dit kost tijd en dan gokt de garage houder er soms op dat het wel goed gaat.
Zelf heb ik een balanceer apparaat overgenomen van een garage die er mee stopte inclusief adapterplaat. En het verhaal wat je soms leest dat eendwielen niet gebalanceerd hoeven is niet waar. De meeste wielen die ik heb gebalanceerd moet wel lood op. Zelf doe ik alleen plaklood aan de binnenkant om dat dit mooier is. Niet helemaal ideaal maar goed genoeg. Dat is een keuze.
Verstuurd vanaf mijn 22101316G met Tapatalk
Zelf heb ik een balanceer apparaat overgenomen van een garage die er mee stopte inclusief adapterplaat. En het verhaal wat je soms leest dat eendwielen niet gebalanceerd hoeven is niet waar. De meeste wielen die ik heb gebalanceerd moet wel lood op. Zelf doe ik alleen plaklood aan de binnenkant om dat dit mooier is. Niet helemaal ideaal maar goed genoeg. Dat is een keuze.
Verstuurd vanaf mijn 22101316G met Tapatalk
- deusjevo
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1929
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
- Locatie: Omgeving Rotjeknor...
- Contacteer:
Re: kromme remschijven?
Ik heb het ook altijd laten doen.
Eerst bij de Eendenwacht en later toen die gestopt was via via bij de nieuwe werkgever van de oude eigenaar van de Eendenwacht.
Eerst bij de Eendenwacht en later toen die gestopt was via via bij de nieuwe werkgever van de oude eigenaar van de Eendenwacht.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Re: kromme remschijven?
Een remmentestbank laat toch schommelingen zien bij kromme schijf(ven). Schudden stuurwiel zou al genoeg moeten zeggen.
Krom door overhitting omdat achterrem slecht werkt, te harde remblokken of plotse afkoeling zoals in een plas rijden. Bij een geit hangen er 2 accordeons naar de schijven die wind geven van de motorkoeling (schroef vooraan).
Krom door overhitting omdat achterrem slecht werkt, te harde remblokken of plotse afkoeling zoals in een plas rijden. Bij een geit hangen er 2 accordeons naar de schijven die wind geven van de motorkoeling (schroef vooraan).
- deusjevo
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1929
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
- Locatie: Omgeving Rotjeknor...
- Contacteer:
Re: kromme remschijven?
Die ‘luchtpijpen’ noem ik ze altijd maar zitten op bijna geen een eend meer denk ik?
Die zijn erg kwetsbaar en lopen contant aan.
Die zijn erg kwetsbaar en lopen contant aan.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Re: kromme remschijven?
Mijn ervaringen met trillen tijdens rijden in een A-type zijn dat het, bij mij dan, meestal veroorzaakt werd door 1 van de onderstaande punten:
- Teveel speling op fusees
- Slechte leviertjes (ze moeten dan wel heel erg slecht zijn)
- Teveel toe- of uitspoor
- Kromme velg of teveel roestschade aan de velg
- Band met hoogteslag
Bij geen van mijn 2cv's heb ik ooit banden gebalanceerd. (15 jaar en 6 A-types) Het was eigenlijk altijd terug te voeren op 1 van bovenstaande. Trillingsproblemen heb ik vooral gehad met goedkopere banden zoals Nankang, Maxxis en Firestone.
- Teveel speling op fusees
- Slechte leviertjes (ze moeten dan wel heel erg slecht zijn)
- Teveel toe- of uitspoor
- Kromme velg of teveel roestschade aan de velg
- Band met hoogteslag
Bij geen van mijn 2cv's heb ik ooit banden gebalanceerd. (15 jaar en 6 A-types) Het was eigenlijk altijd terug te voeren op 1 van bovenstaande. Trillingsproblemen heb ik vooral gehad met goedkopere banden zoals Nankang, Maxxis en Firestone.
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2688
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Re: kromme remschijven?
Fusees zijn nieuw, net als velgen, banden (gebalanceerd) en levieren. De auto is een paar jaar terug ook uitgelijnd.
Vandaar dat ik het niet snap.
Speling in het stuurhuis misschien?
Vandaar dat ik het niet snap.
Speling in het stuurhuis misschien?
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 163
- Lid geworden op: do 20 nov, 2008 22:50
Re: kromme remschijven?
Misschien speling in de homokineten van de aandrijfassen, dan loopt de as niet mooi rond.