Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op het forum, had al wel wat gelezen maar ik heb een specifieke vraag over een Paris -Rhône 6 volt laadsysteem.
De auto laad de accu niet meer op
Ik heb geen 7,2 volt op mijn “Dyn” aansluiting.
Na demonteren zagen we dat de koolborstels helemaal versleten waren, deze vervangen met veertjes maar zonder resultaat.
Inmiddels het volgende gedaan:
Groeven in de stator schoon gemaakt
Stator gereinigd met fijn schuur papier zodat deze weer helemaal glimt
Magneet velden inmiddels vervangen voor een andere set.
Maar helaas geen verbetering.
Mede ook door een bijzondere meeting heb ik de volgende vraag:
Accu is 6,2 volt
Kabel van de “bat” aansluiting heb ik los gehaald
Multimeter met de min op de accu plus op de “dyn” aansluiting 1-2 volt variabel toerental
Maar plus op de accu min op de “Dyn” aansluiting 6,3 volt alleen bij gas geven 5,4 volt….
Ik krijg dus geen positieve spanning op de regelaar? Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Of doe ik iets fout?
Alvast bedankt voor het meedenken
Remco Koning
Paris -Rhône laadsysteen
- erictej
- Regelmatige poster
- Berichten: 322
- Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 12:51
- Locatie: Beuningen
- Contacteer:
Re: Paris -Rhône laadsysteen
spanningsregelaar
Citroen jumpy 2010
Citroen HY 1978
Citroen 2cv Azu 1957
Biod caravan uit 62
Citroen HY 1978
Citroen 2cv Azu 1957
Biod caravan uit 62
Re: Paris -Rhône laadsysteen
Wat ge ziet is soms niet vanzelfsprekend, koperen kleur en toch niet geleidend.
Ooit aan een binnenlicht bezig geweest En dat zijn dan koperen kontakten die op elkaar zitten en evtl verschuiven. Als laatste daar mijn schuurpapiertje moeten tussen steken en opschuren en toen ging het terug.
Meten, dat kan Volt geven maar niet de Ampère doorlaten!
Ooit aan een binnenlicht bezig geweest En dat zijn dan koperen kontakten die op elkaar zitten en evtl verschuiven. Als laatste daar mijn schuurpapiertje moeten tussen steken en opschuren en toen ging het terug.
Meten, dat kan Volt geven maar niet de Ampère doorlaten!
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1945
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Paris -Rhône laadsysteen
Hoi en welkom
Er is een manier om de dynamo spanning te laten geven zonder de regelaar te gebruiken:
Auto op kontakt, alle lampen uit
Rode lampje van laadstroom even verwijderen
Bij de dynamo de draad die van de spanningregelaar komt losnemen
Motor laten draaien
Voltmeter - op accupool, plus op uitgang dynamo
Op de aansluiting van de dynamo waar de sp regelaar zat een lamp aansluiten van 45W . De andere kant van de lamp op de plus.
Voltmeter aflezen moet richting 15 v schieten
Je test de dynamo zo met een bekrachtigingstroom en meet of er wat uit komt .
Op de site van de eeec staat een document hoe dit te testen. Heb ik thuis ook, ben nu op vakantie
Gr Rob
Er is een manier om de dynamo spanning te laten geven zonder de regelaar te gebruiken:
Auto op kontakt, alle lampen uit
Rode lampje van laadstroom even verwijderen
Bij de dynamo de draad die van de spanningregelaar komt losnemen
Motor laten draaien
Voltmeter - op accupool, plus op uitgang dynamo
Op de aansluiting van de dynamo waar de sp regelaar zat een lamp aansluiten van 45W . De andere kant van de lamp op de plus.
Voltmeter aflezen moet richting 15 v schieten
Je test de dynamo zo met een bekrachtigingstroom en meet of er wat uit komt .
Op de site van de eeec staat een document hoe dit te testen. Heb ik thuis ook, ben nu op vakantie
Gr Rob
Laatst gewijzigd door RobM op ma 9 jun, 2025 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Re: Paris -Rhône laadsysteen
6 volt gelijkstroom systeem neem ik aan?
belangrijk is dat alle aansluitingen in het circuit schoon zijn en vastzitten.
de twee aansluitingen op de koolborstels zitten niet verkeerd om?
de aansluitingen op de contactslot zitten goed vast?
geen vervuiling in het contactslot?
belangrijk is dat alle aansluitingen in het circuit schoon zijn en vastzitten.
de twee aansluitingen op de koolborstels zitten niet verkeerd om?
de aansluitingen op de contactslot zitten goed vast?
geen vervuiling in het contactslot?
tweeceevees zijn leuk!
Re: Paris -Rhône laadsysteen update
Iedereen bedankt voor het meedenken!
@Rob ik heb inmiddels jouw test uitgevoerd maar helaas zonder resultaat. ik kreeg op mijn spanningsmeter een spanning van 2/3 volt.
Uiteindelijk heb ik nog een regelaar vervangen (welke goed zou moeten zijn) en nu heb ik een spanning van van 18 volt en meer (bij hoge toeren) Ik heb even een test rit gedaan met de multimeter aan de accu, en spanning blijft rond de 6,2-6,5 volt
Het rode lampje brandt stationair wel maar bij een klein beetje gas geven gaat deze wel uit.
@Marcopr
Ik heb alles gecontroleerd en zelfs een eigen draad getrokken tussen de koolborstels en de regelaar in, maar zonder resultaat.
@erictej
inmiddels dus vervangen
Ik heb het vermoeden dat de vorige eigenaar dit niet goed heeft aangesloten en dat ik nu zit te zoeken naar iets wat ik met de huidige configuratie/installatie niet kan vinden.
Is er iemand in de buurt van Amersfoort waarbij ik de installatie kan vergelijken?
Het gaat om 2cv azu uit 1970 19PK
of is er iemand op het forum waar ik anders een keer langs kan gaan?
Ik hoor graag jullie reactie
Remco Koning
@Rob ik heb inmiddels jouw test uitgevoerd maar helaas zonder resultaat. ik kreeg op mijn spanningsmeter een spanning van 2/3 volt.
Uiteindelijk heb ik nog een regelaar vervangen (welke goed zou moeten zijn) en nu heb ik een spanning van van 18 volt en meer (bij hoge toeren) Ik heb even een test rit gedaan met de multimeter aan de accu, en spanning blijft rond de 6,2-6,5 volt
Het rode lampje brandt stationair wel maar bij een klein beetje gas geven gaat deze wel uit.
@Marcopr
Ik heb alles gecontroleerd en zelfs een eigen draad getrokken tussen de koolborstels en de regelaar in, maar zonder resultaat.
@erictej
inmiddels dus vervangen
Ik heb het vermoeden dat de vorige eigenaar dit niet goed heeft aangesloten en dat ik nu zit te zoeken naar iets wat ik met de huidige configuratie/installatie niet kan vinden.
Is er iemand in de buurt van Amersfoort waarbij ik de installatie kan vergelijken?
Het gaat om 2cv azu uit 1970 19PK
of is er iemand op het forum waar ik anders een keer langs kan gaan?
Ik hoor graag jullie reactie
Remco Koning