Als mijn 2cv stationair loopt heb ik een lage boordspanning. Mijn metertje in het dashboard staat links in het rood en als ik mijn knipperlichten aan heb knipperen deze heel erg langzaam. Als ik een beetje gas bij geef gaan ze sneller knipperen. Bij gewoon rijden met voldoende toeren staat het wijzertje in het dashboard mooi in het midden.
Ligt die lage spanning bij weinig toeren aan de dynamo of aan de spanningregelaar? En als het aan de dynamo ligt: Wt kan er dan stuk / versleten zijn?
Dank
Frank
Lage spanning bij stationair
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Re: Lage spanning bij stationair
Ik heb zelf een Speciaal, dus geen voltmeter op het dashboard maar volgens mij is dat normaal.
Bij mij gaan de knipperlichten ook wat langzamer en zijn de koplampen minder fel als hij stationair draait.
Bij mij gaan de knipperlichten ook wat langzamer en zijn de koplampen minder fel als hij stationair draait.
Schultenbräu das ist mein Bier !
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
dat is normaal.
de dynamo van de eend maakt niet genoeg toeren stationair om vermogen af te geven en de accu op te laden.
Het helpt een beetje als je een Femsa of Iskra dynamo monteert. De kleine van ducellier hebben er iets meer last van.
Groet, Rob
de dynamo van de eend maakt niet genoeg toeren stationair om vermogen af te geven en de accu op te laden.
Het helpt een beetje als je een Femsa of Iskra dynamo monteert. De kleine van ducellier hebben er iets meer last van.
Groet, Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Regelmatige poster
Je kunt het voltage eens meten op de accu met meer toeren, de meter moet dan oplopen naar ca 14,5 volt. Is dit te laag dan kan het liggen aan de dynamo of de spanningsregelaar.
Ik had een nieuwe gekocht. Nu de Femsa weer gemonteerd. Die levert inderdaad iets meer spanning bij lagere toeren. Het flikkeren blijft echter. ook bij meer toeren. Dan flikkert het gewoon sneller... Ook het licht van de radio disco-t mee.. 

-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
je spanningsregelaar kent twee standen:
- wel bekrachtigen. dan loopt er vrij veel stroom door de bekrachtiging van de dynamo. En geeft je dynamo wel 18Volt
-niet bekrachtigen. Dan loopt er geen stroom door de bekrachtiging, en geeft je dynamo niets.
Door dit heel snel achter elkaar te doen komt er een gemiddelde uit. Bij de oude regelaars kan je dat soms horen: die brommen. Dit worden 'trillingsregelaars' genoemd. Je accu zorgt er voor dat de pieken en dalen wat opgevangen worden.
Het lijkt er op dat bij jou de regelaar te langzaam is, of je een slechte verbinding hebt naar de accu. Bij veel eendjes is de min-verbinding vuil: waar je dynamo tegen het blok wordt gemonteerd. Je kan dit testen met een startkabel van het huis van de dynamo naar de min van de accu.
draadje van de min van de accu naar het aardpunt niet kapot of vuil?
Iemand in de buurt waar je een andere regelaar kan testen?
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht