Harde knal en 2 cv valt stil
-
- Beginner
- Berichten: 6
- Lid geworden op: vr 8 aug, 2025 13:48
Harde knal en 2 cv valt stil
Hallo,
sinds enige tijd doet de 2 cv vervelend.
Bij het rijden is er plots een harde knal waardoor de motor stilvalt en niet meer wil starten.
De verbindingsbuis tussen carburator en luchtfilter knalt er dan af.
Wat al gedaan ?
nieuwe ( gewone contactpuntjes )
nadien elektronisch ontsteking opgezet
carbu gereinigd
Wie kan helpen of wie kan me zeggen waar dit probleem eerder al werd besproken.
Alvast dank
sinds enige tijd doet de 2 cv vervelend.
Bij het rijden is er plots een harde knal waardoor de motor stilvalt en niet meer wil starten.
De verbindingsbuis tussen carburator en luchtfilter knalt er dan af.
Wat al gedaan ?
nieuwe ( gewone contactpuntjes )
nadien elektronisch ontsteking opgezet
carbu gereinigd
Wie kan helpen of wie kan me zeggen waar dit probleem eerder al werd besproken.
Alvast dank
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 166
- Lid geworden op: do 20 nov, 2008 22:50
Re: Harde knal en 2 cv valt stil
Dit verschijnsel is back-fire, veroorzaakt door verkeerde ontsteking en/of lekkende kleppen waardoor een brandbaar mengsel in het inlaat traject wordt ontstoken. Dus kleppen en ontsteking controleren en goed afstellen.
-
- Gebruiker
- Berichten: 55
- Lid geworden op: ma 12 jun, 2023 12:02
- Locatie: Eindhoven
Re: Harde knal en 2 cv valt stil
Omdat je je kleppen niet hebt gesteld vermoed ik niet dat er daar nu iets fout zit. Het klinkt mij ook als een verkeerd afgestelde ontsteking. Heb je een vraagbaak? Elektronische ontsteking staat goed op tijd? Het zal niet de eerste keer zijn dat een (nieuwe) elektronische ontsteking niet goed is. Heb dat ook ooit gehad. Nieuw uit de doos en toch niet werkend
EENDJES!!!
-
- Beginner
- Berichten: 6
- Lid geworden op: vr 8 aug, 2025 13:48
Re: Harde knal en 2 cv valt stil
Het probleem ( harde knal en motor val stil ) deed zich voor bij gewone ontsteking en elektronische.
In beide gevallen was de ontsteking nieuw en goed afgesteld. Na ongeveer 500 km rijden dook het probleem op.
Kleppen regelen ga ik nog doen..
Alvast dank reacties.
Ik hou jullie zeker op de hoogte.
Mark
In beide gevallen was de ontsteking nieuw en goed afgesteld. Na ongeveer 500 km rijden dook het probleem op.
Kleppen regelen ga ik nog doen..
Alvast dank reacties.
Ik hou jullie zeker op de hoogte.
Mark
-
- Beginner
- Berichten: 6
- Lid geworden op: vr 8 aug, 2025 13:48
Re: Harde knal en 2 cv valt stil
Vooraleer ik aan de kleppen begon checkte ik eerst benzinetoevoer. Er kwam geen benzine toe . Nu blijkt dat de benzinemeter fout aangeeft tank is leeg maar meter geeft aan dat tank nog een vierde vol is.
Na vullen tank draait motor weer.
Toch vraag ik me af vanwaar die knal dan kwam. Kan dat door tekort benzine of us er toch nog onderliggend probleem?
Groeten
Mark
Na vullen tank draait motor weer.
Toch vraag ik me af vanwaar die knal dan kwam. Kan dat door tekort benzine of us er toch nog onderliggend probleem?
Groeten
Mark
Re: Harde knal en 2 cv valt stil
Hoe dikwijls heb jij gepompt met gaspedaal of choke opgezet toen hij wou stilvallen?
Dan heb je nog slechte bougie of gebroken kabel erheen, teveel onverbrande benzine ontsteekt in de uitlaat door die andere simultane vonk in de andere cilinder.
Dan heb je nog slechte bougie of gebroken kabel erheen, teveel onverbrande benzine ontsteekt in de uitlaat door die andere simultane vonk in de andere cilinder.
-
- Beginner
- Berichten: 6
- Lid geworden op: vr 8 aug, 2025 13:48
Re: Harde knal en 2 cv valt stil
Toen hij wou stilvallen toch keer of 5 gepompt
Ik check zeker de bougiekabels ook.
Dank voor reactie.
Mark
Ik check zeker de bougiekabels ook.
Dank voor reactie.
Mark
Re: Harde knal en 2 cv valt stil
Dit zijn maar denkpistes, als hij normaal rijdt met benzine in de tank zal het wel ok zijn die ontsteking. Nakijken kan nooit kwaad. Het controlegat in vliegwiel is 7° voorontsteking en niet OT, vele malen wordt dat verkeerd gedaan. Zelf zet ik een verfstreep op de staterkrans en vast punt.
Recentere auto's hebben ook per 2 cilinders (bank) een vonk, 1 in de uitlaatslag en bij de andere die vonk einde compressieslag. Veiligheid zal daar wel zijn, tank leeg motor valt uit.
Recentere auto's hebben ook per 2 cilinders (bank) een vonk, 1 in de uitlaatslag en bij de andere die vonk einde compressieslag. Veiligheid zal daar wel zijn, tank leeg motor valt uit.