Even back on topic. Trekhaken worden gekeurd en dienen met de bijgeleverde bouten te worden gemonteerd. Let op! Je kunt niet zomaar elke bout gebruiken om een trekhaak te monteren. Bouten en moeren zijn er in verschillende klassen. Zo zijn er bijvoorbeeld M8 bouten te koop van pisbakken staal, welke je bij wijze van spreken zo kapot kan draaien. Ik ben ergens een lijstje van hardheidsklassen tegengekomen. Ik ga nog eens zoeken. Maar ik denk dat een goede monteur dit wel weet.
Overigens zijn die kwaliteitsklassen meestal vermeld op de boutkop of moer zelf.
Trekhaak monteren.
-
- Heavy user
Er staat een getal op de bouten, meestal is dat 8,8. Die eerste 8 betekent dat bij een spanning van 800 newton per vierkante millimeter de bout knapt (de breeksterkte). die tweede 8 betekent dat op 80% van die 800 newton per vierkante millimeter de bout plastisch (blijvend) vervormt. Je kan op een 8,8 bouten dus een spanning zetten van 0,8 keer 800 newton per vierkante millimeter oftewel 640 newton per vierkante millimeter.
Let wel, het gaat om tde trekspanning. Niet om de kracht. Een dunne bout kan dus evenveel spanning hebben, maar minder kracht.
En het lijkt mij echt heel sterk als je voor het monteren van een trekhaak andere bouten moet gebruiken dan wat normaal is.
Overigens, op bouten van RVS staat meestal A2. Dit geeft aan hoe roestbestendig die bout is en zegt niets over de sterkte. En ga alsjeblieft geen bouten van RVS gebruiken, want die kunnen minder hebben dan gewone bouten.
Let wel, het gaat om tde trekspanning. Niet om de kracht. Een dunne bout kan dus evenveel spanning hebben, maar minder kracht.
En het lijkt mij echt heel sterk als je voor het monteren van een trekhaak andere bouten moet gebruiken dan wat normaal is.
Overigens, op bouten van RVS staat meestal A2. Dit geeft aan hoe roestbestendig die bout is en zegt niets over de sterkte. En ga alsjeblieft geen bouten van RVS gebruiken, want die kunnen minder hebben dan gewone bouten.
Afblijven.
-
- Regelmatige poster
Inderdaad geen RVS gebruiken, dit kan meer "rekken". Ik heb nog even gesnuffeld, en 8.8. moet de goede bout zijn. Maar mindere kwaliteit komt voor. Ik heb eens een aantal goedkope bouten gekocht op een beurs. Ik weet nu waarom ze zo goedkoop waren. Dus kijk even na welek bouten je gebruikt, dat is mijn advies. Beetje lullig als je, je aanhanger in de tunnel kwijt raakt nietwaar?
Beter een eend dan geen eend