GS/Ami Super-bak-eend-aandrijfas-adapterschijven

Alles over visa-conversies.
Gesloten
Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

GS/Ami Super-bak-eend-aandrijfas-adapterschijven

Bericht door Bullit » do 12 jun, 2003 10:29

Op het duitste 2cv forum ( www.2cvforum.de ) gaat iemand een partijtje GS/Ami Super-bak-eend-aandrijfas-adapterschijven laten draaien. Bij voldoende geïnteresseerden zal de prijs onder 30 euro per schijf zakken. Je moet wel snel reageren!

Als je interesse hebt kun je mailen: crahlfs@web.de

Bullit

P.S. Weet iemand toevallig zo'n GS of AmiSuper bak te liggen?

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

visa motor aan gs bak

Bericht door catscit » wo 9 jul, 2003 17:22

voor de mensen die meer met een visa motor willen doen als de normale 40pk is dit misschien interessant.

http://www.cats-citroen.net/citroen_aty ... rsion.html

Ik was het een beetje beu dat de getunde visa motoren m'n voorraad eende versnellingsbakken in razend tempo aan het wegwerken waren.
Na 2 keer aan de snelweg te hebben gestaan met een opgeblazen bak (1 keer bakhuis gesheurd, 1 keer lager uit elkaar gesprongen en kogeltjes vermalen) was het welletjes en heb ik een gs bak gemonteerd.

helaas was het een lange gs 1220 bak (laatste type 1220) en dat betekende pas in de 4 bij 80km/h. een korte gs bak, ami super bak oid zou beter zijn. Wel heel erg stil cruisen op 130-140km/h
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 9 jul, 2003 18:52

Leuk woord voor Galgje trouwens:

GS/Ami Super-bak-eend-aandrijfas-adapterschijven

:wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

robin2cv

getunde visa op gs bak

Bericht door robin2cv » za 2 aug, 2003 03:12

hallo
ik ben van plan een visablok in mijn 2cv te steken. nu is mijn vraag hoeveel pk moet hebben om zo een gs bak op deze blok te steken en hoe bereik ik dit. Ik heb zowel een 644 als een 633 blok liggen. heeft er ook iemand een gedacht waar ik de adaptor platen voor een gs bak kan vinden en wat dit kost. Ik ben een paar maand geleden een conversatie begonnen met de eigenaar van de site www.citroentuning.de met de vraag of het interresant zou zijn om een gs bak op een getunde visablok te steken. en deze visa blok van 50 pk te voorzien dmv een andere nokkenas. na veel over hen weer gepraat vertelde hij me dat een gs bak geen goed idee was (ik zou die 50 pk op een veel te hoog toerental bereiken) maar volgens de berekeningen van op de cats site zou het wel lukken. wi eheeft er nu gelijk? wat moet je ook allemaal aan passen voor een gs bak in een geit te krijgen?
nog een kleine bedenking : wat is het probleem met een visabak in een geit?kan je om hier remmen op te bevestigen niet de aandrijfflensen van een 2cv bak of gs bak monteren?

vele groeten robin

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » za 2 aug, 2003 14:27

Onzin, op de site van Jeroen Cats kun je precies zijn wat je met welke bak bereikt. Je kunt m.b.v. de bandomtrek, motor, koets etc de topsnelheid zien en bepalen hoeveel toeren de motor maakt in een bepaalde versnelling.
Je zult zien dat sommige bakken aardig in de buurt komen van de visa-bak, die je echter niet kunt gebruiken. Sommige bakken zij echter te lang (qua eindoverbrenging.)

Echter: Bezint eer ge begint, de adapterschijven zijn behoorlijk duur, je moet ruimte maken bij het schutbord, lassen aan de uitlaat etc. Zie de bovenstaande link van Catscit.

B.

Gebruikersavatar
robin2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 412
Lid geworden op: za 2 aug, 2003 03:14
Locatie: elewijt

visabak

Bericht door robin2cv » zo 3 aug, 2003 03:29

wat is het probleem met de visabak? buiten de remmen en valt dit niet aantepassen? als ik een visablok met de hoge compessie en de beste nokkenas + in en uitlatkanalen polier + afgedraaid vliegwiel + gebalanceerde krukas( heeft er hier al iemand ervaring mee) wat zou ik dan kwa pk's kunnen verwachten en zou ik de dan de 2cvbak nog kunnen gebruiken als betrouwbarebak ? wat zijn de prestaties van een geit met deze aanpassingen?
vele groeten robin

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

bakken

Bericht door catscit » zo 3 aug, 2003 14:27

visa bak: geen plek voor remklauwen, dit valt aan te passne maar als je nu al geen idee hebt hoe, kun je het beter laten, het laatste wat je wilt is een afgebroken klauw bij een noodstop.
verder passen de eende aandrijfassen niet, dus moet je een adaptor hebben dus kun je net zo goed een gs bak pakken waar WEL klauwen op passen.
Als laatste heeft de visa bak vervelend geplaatste ophangpunten.

Alles is pas te maken natuurlijk.

Licht vliegwiel geeft niet meer pks, enkel veranderd de motor sneller van toerental.
hoge compressie + 630 nokken as geeft iets minder als 40 pk in combinatie met mooie koppen.
Pas op met kop modificaties, ik heb een blok waarbij ik de inlaat kanalen heb proberen verder te openen. origineel zit er een randje in het inlaat kanaal tegenover de klep, als je dat randje weghaalt ben je ineens je laag toeren koppel kwijt en win je maar een heel klein beetje top. koppen aanpassen is een kunst die weinigen beheersen

over welke bak: het is heel simpel. meten is weten.
Als je weet wat je koppel en vermogen is bij welk toerental dan weet je vervolgens wat je overbrengingsvehouding moet zijn.
je motor heeft X pk, je auto heeft zoveel luchtweerstand dat bij X pk hij nooit harder kan dan Y km/h, nu een bak zoeken die die 2 bij elkaar brengt.

De tuning calculations pagina op mijn site doet niet meer als dat.
Als die meneer van citroentuning.de (die ik vrij goed ken) het daar niet mee eens is moet ie met cijfertjes komen ipv kreten.

de tuning calculations pagina is enkel een HULP middel om het rekenwerk over te nemen voor die die weten wat ze aan het doen zijn. je kunt er snel even wat dingen bekijken, het is geen orakel die antwoord geeft op al je tuning vragen
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Gebruikersavatar
robin2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 412
Lid geworden op: za 2 aug, 2003 03:14
Locatie: elewijt

visablok

Bericht door robin2cv » zo 3 aug, 2003 15:08

heeft er iemand ongeveer een gedacht wat het mij gaat kosten om een visablok op een gsbak te zetten?
en waar ik deze adaptor schijven kan krijgen?
kan het 2cv chassis wel om met deze power?
heeft er ook iemand een goed adres waar ik tuningsonderdelen kan krijgen buiten dat ik dan elek keer naar duitsland moet rijden of laten opsturen? ik zou graag binnen een kleine week aan mijn uitbouw beginnen.
groeten en bedankt voor het reageren
robin

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

visa motor tunen

Bericht door catscit » zo 3 aug, 2003 15:47

heeft er iemand ongeveer een gedacht wat het mij gaat kosten om een visablok op een gsbak te zetten? en waar ik deze adaptor schijven kan krijgen?
150-250 euro voor een geschikte bak, 100 euro voor de schijven bij duckservice dacht ik.
kan het 2cv chassis wel om met deze power?
welke power? de volle 35 pk? 3 pk meer als een ami?
ik zou er me weinig zorgen over maken.
Gaat meer om je rijstijl ook.
ALs je geen zelfbeheersing hebt moet je een golf vr6 kopen.

heeft er ook iemand een goed adres waar ik tuningsonderdelen kan krijgen buiten dat ik dan elek keer naar duitsland moet rijden of laten opsturen?
nee, helaas is onze dikke vriend in duitsland zo'n beetje de enige die visa motoren tuned. Helaas heeft ie behalve een reputatie ook nog doorlooptijden waar je blij van wordt.
Verder heeft zelfs hij geen bolt-on goodies.
Volgens mij heb je een slecht idee wat tuning is. tuning is meer als een luchtfiltertje, uitlaatdempertje en een paar bougiekabels.
Tuning is kijken naar het geheel van de motor en daar doordacht de punten uitpakken die verbeterd kunnen worden. Citroen heeft z'n werk goed gedaan, je kunt niet simpel een visa motor verbeteren, en niet simpel = duur dus!

Maar bouw eerst eens een standaard visa blokkie in, voordat je dat prima werkend hebt ben je meestal al een stuk verder.
Lees verder het verhaal over general tuning op m'n site eens, dan weet je waarover je het hebt, dat scheelt een hoop loze kreten.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Gebruikersavatar
robin2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 412
Lid geworden op: za 2 aug, 2003 03:14
Locatie: elewijt

visablok

Bericht door robin2cv » zo 3 aug, 2003 16:46

wat tuning is weet ik wel.
ik was van zin om de goed nokkenas + hoge compressue te gebruiken en dacht de krukas nog te laten balanceren + een afgedraaid vliegwiel. dit alles om mee te beginnen. dan zit ik toch bijna aan 40pk.
is de 2cvbak dan ook sterk genoeg. ik zou gewoon niet ergens op 500km van huis met een bak willen staan die het opeens begeeft.
groeten robin

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » zo 3 aug, 2003 16:54

ik was van zin om de goed nokkenas + hoge compressue te gebruiken en dacht de krukas nog te laten balanceren + een afgedraaid vliegwiel. dit alles om mee te beginnen. dan zit ik toch bijna aan 40pk.
Zeker, waar wou je je krukas laten balanceren?
Zoals je misschien weet is een visa krukas zoals een eend een geperst geheel met de drijfstangen erop, dat is moeilijk balanceren.
Voor balanceren wordt ie uit elkaar geperst, drijfstangen losgenomen, teruginelkaar geperst, gebalanceerd, uit elkaar geperst, drijfstangen gemonteerd en weer inelkaar geperst.
Persen is duur, weinig mensen kunnen het, er is en groot risico dat ie na het persen niet meer zo is als ie was dus is het balanceren van zo'n krukas een kunst op zich.
Tenzij je 9000 tpm wou gaan doen is het IMHO een absolute geval van veel, heelveel weggegooid geld.
is de 2cvbak dan ook sterk genoeg.
ligt aan de bak. sommige houden het 100.000km uit, sommigen klappen na 10.000km uit elkaar.
Bij mij gaat het binnen de 10.000km fout met een hoge compressie, 630 nokkenas blokkie, maar ik rij ook niet bepaald zuinig (elke 50.000km vooras reviseren is bij mij standaard) dus ik heb de moed opgegeven met visa blokken en 2cv bakken.
Ik moet erbij zeggen dat ik voornamelijk Ami rij, die zijn een stuk zwaarder dus zwaardere belasting van de bak.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Gebruikersavatar
robin2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 412
Lid geworden op: za 2 aug, 2003 03:14
Locatie: elewijt

bedankt

Bericht door robin2cv » zo 3 aug, 2003 22:30

bedankt voor de tips
zijn er misschien nog een paar dinges waar ik zeker op moet letten als ik mijn visa in mijn 2cv steek. ik heb je onderwerp op je site al wel gelezen.
(bangelijke site trouwens). als ik een ander adres vind voor het tunen laat ik het zeker weten. ondertussen ben ik van zin om de cataloog van www.2cv.be te bestellen deze zou ook verschillende tuningsonderdelen beschikken. kga wel eerst is gewoon proberen met deze kleine ingrepen en we zullen zien. wel ben ik van plan om de grotere olie filter te steken.
en ga ik ook eerst eens op zoek naar een bak van een ami ( vanwege de langere 4de)
vele groeten robin

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

visa conv

Bericht door catscit » zo 3 aug, 2003 22:43

zijn er misschien nog een paar dinges waar ik zeker op moet letten als ik mijn visa in mijn 2cv steek.
begin met een standaard visa motor, meet alles na (dimensies) en kijk HEEL goed naar je bedrading.
90% van de problemen met visa motoren komen voort uit de bedrading.
ondertussen ben ik van zin om de cataloog van www.2cv.be te bestellen deze zou ook verschillende tuningsonderdelen beschikken.
inderdaad, zij doen ZELF de krukas demontage, de duitser LAAT het doen, dat scheelt geld, ik ken de belgen niet maar hun werk ziet er imposant en interesant uit. Helaas ben ik op dit moment bezig met andere projecten en heb dus geen (financieele) mogelijkheden om een en andere bij hun te proberen.
Hou ons of tenminste mij aub op de hoogte, mailen kan via m'n site. Ik ben altijd geintereseerd in extra mogelijkheden en geef deze via m'n site weer door aan anderen zodat er meer mensen iets aan hebben.
wel ben ik van plan om de grotere olie filter te steken.
ik zou eerst een GOEIE (dus niet zo'n equus dingetje van 15 euro) olietemperatuurmeter monteren en kijken wat je olietemp doet. je zutl merken dat je temp waarschijnlijk eerder laag is in de meeste gevallen (onder de 95 graden). je kunt eenvoudig een grotere oliekoeler monteren door een 2cv6 koeler te gebruiken, de meeste visa's hebben een kleinere koeler, die van de 2cv6 past direct. je moet wel ook de 2cv koelbehuizing gebruiken
en ga ik ook eerst eens op zoek naar een bak van een ami ( vanwege de langere 4de)
een dyane bak is gemakkelijker te vinden en heeft dezelfde overbrenging. originele acadiane bak ook maar let op, de meeste acadianes hebben ondertussen een andere bak.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Gebruikersavatar
robin2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 412
Lid geworden op: za 2 aug, 2003 03:14
Locatie: elewijt

visa blok

Bericht door robin2cv » zo 3 aug, 2003 23:12

bedankt voor de tips. ik zal zeker iets laten weten van de cataloog van 2cv.be. nu weet toch al dat er nog mensen van hebben gehoord. mag ik je contacteren bij problemen bij de installatie? kan je me ook nog zeggen waar ik de beste sensorbeugel kan halen? prijs/kwaliteit.
robin

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

sensor beugel

Bericht door catscit » ma 4 aug, 2003 00:24

ik heb er verschillende gezien, die van le patron lijkt mij een hele goede. Let op, bij beugels tussen motor en bak moet de koppelingshevel aangepast worden.

Als je in belgie woont (waar?) kun je bij FE2pk in antwerpen/deurne langs of Anton Verhoeven in st huibrechtslille (neerpelt), waarschijnlijk heeft garage eric em ook, of AMIS in brussel.

Die lui van 2cv.be zullen em ook wel hebben zeker?
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Gesloten